abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152222005
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 20:00 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Let er wel op dat een expansievat bereikbaar moet zijn voor controle. Tevens moet deze in de retour geplaatst worden, zo dicht mogelijk bij de ketel. De reden hiervoor is dat het zo dicht mogelijk bij een ketel in de retour moet zitten is, omdat de pomp het water door de leidingen perst, tot aan het vat. Vanaf het vat treedt er een onderdruk op en dat wil je niet in een systeem. Wel een mooie ketel trouwens, een Intergas HRE. ^O^
Even op inhaken aangezien ik dezelfde ketel (24/18) heb en het expansievat ook hoger wil gaan plaatsen, als ik hem ongeveer een halve meter boven de ketel ophang moet dat geen problemen opleveren lijkt me? En de vulkraan zit nu achter het expansievat, kan ik die dan ook tussen de ketel en het expansievat in de leiding zetten of gaat dat niet vanwege het onderdruk verhaal?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jullie ketel heeft trouwens zo'n mooi gootje tussen de inlaatcombinatie en het overstortventiel zitten, kan je ergens zien of die van intergas zelf afkomt of een universeel ding is? :)
  zondag 3 mei 2015 @ 08:49:33 #177
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_152227873
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 23:40 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Even op inhaken aangezien ik dezelfde ketel (24/18) heb en het expansievat ook hoger wil gaan plaatsen, als ik hem ongeveer een halve meter boven de ketel ophang moet dat geen problemen opleveren lijkt me? En de vulkraan zit nu achter het expansievat, kan ik die dan ook tussen de ketel en het expansievat in de leiding zetten of gaat dat niet vanwege het onderdruk verhaal?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jullie ketel heeft trouwens zo'n mooi gootje tussen de inlaatcombinatie en het overstortventiel zitten, kan je ergens zien of die van intergas zelf afkomt of een universeel ding is? :)
Je kan rustig je expansievat verplaatsen, ook kan de vulkraan in de leiding gemonteerd worden. Voor wat dat gootje betreft, dat is een onderdeel van een aansluitset. Bij de TS lopen de leidingen achter de ketel langs. De ketel is gemonteerd aan een opbouwframe.
http://www.warmteservice.nl/search?text=093127
Share your talent, move the world.
  zondag 3 mei 2015 @ 11:13:30 #178
440325 Chicolade
Chocolade
pi_152229159
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 20:00 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Let er wel op dat een expansievat bereikbaar moet zijn voor controle. Tevens moet deze in de retour geplaatst worden, zo dicht mogelijk bij de ketel. De reden hiervoor is dat het zo dicht mogelijk bij een ketel in de retour moet zitten is, omdat de pomp het water door de leidingen perst, tot aan het vat. Vanaf het vat treedt er een onderdruk op en dat wil je niet in een systeem. Wel een mooie ketel trouwens, een Intergas HRE. ^O^
De nieuwe afstand (in buislengte) zou ongeveer 1m verder zijn dan nu. Is dat te ver weg? De installateur kwam zelf met het voorstel om het zo te doen. Vat blijft inderdaad bereikbaar, we plaatsen het plafond niet terug (maar zetten er een 'plank' in die je eruit kan tillen, zoals de planken in je keukenkastje).

Ja is dit een mooie ketel? :P Ik heb er 0 verstand van, en had eigenlijk de gebruikelijke woningbouwrommel verwacht.
pi_152229943
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2015 08:49 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Je kan rustig je expansievat verplaatsen, ook kan de vulkraan in de leiding gemonteerd worden. Voor wat dat gootje betreft, dat is een onderdeel van een aansluitset. Bij de TS lopen de leidingen achter de ketel langs. De ketel is gemonteerd aan een opbouwframe.
http://www.warmteservice.nl/search?text=093127
Ohja, ik zie de radiatorbuizen idd achter de ketel naar boven lopen nu, kan natuurlijk niet via een kruipruimte in een appartement :P. Kwam via jouw link wel bij een artikelnr voor een losse goot uit, moet ook wel passen lijkt me.

https://www.sanispecials.nl/Intergas-afvoergoot-onderaan-sluitset-HRE-844987-p-44751.html

Ben het leidingwerk wat aan het omleggen in de ketelruimte, want ik wil er ook als voorraadkast gebruik van gaan maken. CV leidingen heb ik al geheel vernieuwd en langs de muur gelegd, en door een van jouw posts er meteen een paar service-afsluiters tussen gezet. ^O^
Scheelt weer de installatie (deels) aftappen als ik het expansievat straks verplaats.
  zondag 3 mei 2015 @ 12:34:00 #180
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_152230493
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 11:13 schreef Chicolade het volgende:

[..]

De nieuwe afstand (in buislengte) zou ongeveer 1m verder zijn dan nu. Is dat te ver weg? De installateur kwam zelf met het voorstel om het zo te doen. Vat blijft inderdaad bereikbaar, we plaatsen het plafond niet terug (maar zetten er een 'plank' in die je eruit kan tillen, zoals de planken in je keukenkastje).

Ja is dit een mooie ketel? :P Ik heb er 0 verstand van, en had eigenlijk de gebruikelijke woningbouwrommel verwacht.
Die extra meter zal geen problemen geven.
  zondag 3 mei 2015 @ 12:34:14 #181
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_152230498
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 12:04 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Ohja, ik zie de radiatorbuizen idd achter de ketel naar boven lopen nu, kan natuurlijk niet via een kruipruimte in een appartement :P. Kwam via jouw link wel bij een artikelnr voor een losse goot uit, moet ook wel passen lijkt me.

https://www.sanispecials.nl/Intergas-afvoergoot-onderaan-sluitset-HRE-844987-p-44751.html

Ben het leidingwerk wat aan het omleggen in de ketelruimte, want ik wil er ook als voorraadkast gebruik van gaan maken. CV leidingen heb ik al geheel vernieuwd en langs de muur gelegd, en door een van jouw posts er meteen een paar service-afsluiters tussen gezet. ^O^
Scheelt weer de installatie (deels) aftappen als ik het expansievat straks verplaats.
Graag gedaan.
  maandag 4 mei 2015 @ 20:53:12 #182
440325 Chicolade
Chocolade
pi_152276266
Zo, afgelopen weekend weer aan het slopen geweest. Soms kom je ook leuke verrassingen tegen tijdens het slopen: een schroevendraaier en een Chinese kalender van 25 jaar geleden :P. Voorzetwandje in het toilet is er nu helemaal uit, daar komt een nieuw wandje (maar eerst leidingwerk aan laten leggen).

Alle tegels uit de keuken gesloopt met hulp van een slijptol en mijn schoonvader. Stoffige bende was dat :P.

En de loodgieter/installateur heeft vandaag flink meters gemaakt met het beugelen en fatsoenlijk aanleggen van de CV. Geen maffe T-stukken midden in de gang meer O+. Radiator in de keuken is ook al verplaatst naar zijn nieuwe plekje op de muur ernaast.

(hier komt nog een koof)

Leidingen ingefreesd in de dekvloer O+. Man man man wat mooi.

Pijnpuntje: rookgasafvoer zit nog niet gebeugeld (die beugel hangt naar beneden) en dat stuk rechtsachter zit ook niet vast (foto van plafond toilet, zie onder). Dus daar gaan we de verkoper nog wel even op aanspreken, het is bij hen bekend dat dit niet goed is aangesloten (en op deze manier gaan we de ketel niet aanzetten). Als zij het niet snel regelen, dan vragen we 'onze' installateur om dit ook aan te sluiten (maar dit is volgens de VvE verantwoording van de woningbouw).

dinsdag 5 mei 2015 @ 11:30:43 #183
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_152291923
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:53 schreef Chicolade het volgende:
Zo, afgelopen weekend weer aan het slopen geweest. Soms kom je ook leuke verrassingen tegen tijdens het slopen: een schroevendraaier en een Chinese kalender van 25 jaar geleden :P. Voorzetwandje in het toilet is er nu helemaal uit, daar komt een nieuw wandje (maar eerst leidingwerk aan laten leggen).

[ afbeelding ]
Leidingen ingefreesd in de dekvloer O+. Man man man wat mooi.

Pijnpuntje: rookgasafvoer zit nog niet gebeugeld (die beugel hangt naar beneden) en dat stuk rechtsachter zit ook niet vast (foto van plafond toilet, zie onder). Dus daar gaan we de verkoper nog wel even op aanspreken, het is bij hen bekend dat dit niet goed is aangesloten (en op deze manier gaan we de ketel niet aanzetten). Als zij het niet snel regelen, dan vragen we 'onze' installateur om dit ook aan te sluiten (maar dit is volgens de VvE verantwoording van de woningbouw).

Schiet al mooi op, bij jullie. Mooie radiator, met die panelen erop. :) weggewerkte leidingen is ook netjes. Wat ik persoonlijk niet zo netjes vind, is dat de loodgieter de kunststof leiding tot aan de radiatorkraan heeft gemaakt.
  dinsdag 5 mei 2015 @ 11:45:29 #184
440325 Chicolade
Chocolade
pi_152292289
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 11:30 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Schiet al mooi op, bij jullie. Mooie radiator, met die panelen erop. :) weggewerkte leidingen is ook netjes. Wat ik persoonlijk niet zo netjes vind, is dat de loodgieter de kunststof leiding tot aan de radiatorkraan heeft gemaakt.
Er komt een radiatorombouw om dat deel heen! We laten de vensterbank verlengen zodat we erop kunnen zitten, dus die buis is dan niet meer zichtbaar. Hij heeft hier van ons toestemming voor gekregen :). Ook omdat wij liever geen koppelstukken op onbereikbare plekken hebben (zoals in de vloer).
  dinsdag 5 mei 2015 @ 12:40:22 #185
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_152293669
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 11:45 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Er komt een radiatorombouw om dat deel heen! We laten de vensterbank verlengen zodat we erop kunnen zitten, dus die buis is dan niet meer zichtbaar. Hij heeft hier van ons toestemming voor gekregen :). Ook omdat wij liever geen koppelstukken op onbereikbare plekken hebben (zoals in de vloer).
Dan zie je er inderdaad niks van weer. Houd er wel rekening mee dat de radiator een sterk verminderde afdracht van warmte heeft, als je een ombouw monteerd. Dergelijke koppelstukken zijn persverbindingen, die mogen in de vloer, maar dat even terzijde. :)
pi_152294376
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 12:40 schreef cvboer2 het volgende:
Houd er wel rekening mee dat de radiator een sterk verminderde afdracht van warmte heeft, als je een ombouw monteerd.
Maar, maar het leek zo mooi in de Vt-wonen -O-
  dinsdag 5 mei 2015 @ 13:12:53 #187
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_152294721
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 13:01 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Maar, maar het leek zo mooi in de Vt-wonen -O-
Tja, daar zitten nou eenmaal geen mensen die verstand hebben van cv-techniek.
  dinsdag 5 mei 2015 @ 13:26:25 #188
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_152295120
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 13:12 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Tja, daar zitten nou eenmaal geen mensen die verstand hebben.
Fixed

On topic, als het weloverwogen is, dan prima. :)
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 5 mei 2015 @ 23:07:39 #189
440325 Chicolade
Chocolade
pi_152316499
Ombouw komt er niet omdat het zo mooi is, vind een radiator als deze prima om in zicht te hebben, maar zodat we de vensterbank kunnen verlengen en daar lekker in kunnen zitten. Hij is nu wat ondiep om daar uitgebreid te zitten :). Het is wel nu al mijn favoriete plek in huis, raam op het zuiden en lekker naar buiten kijken.
  dinsdag 5 mei 2015 @ 23:16:02 #190
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_152316826
Ik snap jullie wens! Zeker als je het zelf gaat maken kun je het rendementsverlies beperken met flinke gaten aan de bovenkant en aan de onderkant van de voorkant, zodat de lucht nog zo goed mogelijk langs je radiator kan circuleren.
  woensdag 6 mei 2015 @ 09:26:49 #191
440325 Chicolade
Chocolade
pi_152322408
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 23:16 schreef Barrah het volgende:
Ik snap jullie wens! Zeker als je het zelf gaat maken kun je het rendementsverlies beperken met flinke gaten aan de bovenkant en aan de onderkant van de voorkant, zodat de lucht nog zo goed mogelijk langs je radiator kan circuleren.
We willen een bevriend meubelmaker inschakelen om de ombouw te maken, en we willen hem vragen om 'verwijderbare' panelen erop te zetten zodat we die kunnen verwijderen als er even flink gestookt moet worden. Eigenlijk verwachten we niet die radiator veel te gebruiken: het is de zuidkant en we trekken eerder een extra trui aan dan dat we gaan stoken (komt uit de tijd dat ik in een studentenhuis woonde met een gaskachel in de woonkamer en verder nergens verwarming).
  woensdag 6 mei 2015 @ 10:01:49 #192
422610 Barrah
pi_152323234
Ik woonde ooit in een vergelijkbaar appartementje op het zuiden. Succes in de zomermaanden 8-)

Verwijderbare panelen is een goed idee. Als je daarnaast bovenin een paar sleuven maakt en aan de onderkant een paar centimeter vrijlaat zal die radiator al heel wat doen zonder dat die panelen er uit hoeven. Je zou de voorkant ook kunnen laten bekleden met een doek of met webbing zodat het niet helemaal dicht is.
  woensdag 6 mei 2015 @ 12:27:34 #193
440325 Chicolade
Chocolade
pi_152326964
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 10:01 schreef Barrah het volgende:
Ik woonde ooit in een vergelijkbaar appartementje op het zuiden. Succes in de zomermaanden 8-)

Verwijderbare panelen is een goed idee. Als je daarnaast bovenin een paar sleuven maakt en aan de onderkant een paar centimeter vrijlaat zal die radiator al heel wat doen zonder dat die panelen er uit hoeven. Je zou de voorkant ook kunnen laten bekleden met een doek of met webbing zodat het niet helemaal dicht is.
Naast een radiatorombouw kijken we inderdaad ook naar iets van schaduwdoek/gordijnen om de warmte buiten te houden in de zomer :+. Afgelopen weekend was het af en toe al niet meer te houden zo warm direct achter het raam.
  woensdag 6 mei 2015 @ 13:17:44 #194
422610 Barrah
pi_152328457
Niks werkt zo goed als doeken aan de buitenkant. Bij je balkon is dat vrij makkelijk te fixen. Ik had daar mijn werkkamer, ideaal.
  woensdag 6 mei 2015 @ 13:24:17 #195
440325 Chicolade
Chocolade
pi_152328700
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 13:17 schreef Barrah het volgende:
Niks werkt zo goed als doeken aan de buitenkant. Bij je balkon is dat vrij makkelijk te fixen. Ik had daar mijn werkkamer, ideaal.
Ik moet nog even overleggen met de VvE: we krijgen over een paar weken/maanden een uitgebreide gevelrenovatie en als ze toestemming geven dan kan ik meteen hun steigers gebruiken (raam zit naast het balkon).
pi_152330400
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 19:32 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Kaal halen is niet nodig als de boel niet bladdert/goed vast zit en er niet te grote beschadigingen in de laklaag zijn. Grondverf is goedkoper dan aflak, en dekt vaak ook beter over bestaande lagen dus is in de meeste gevallen wel aan te raden. Sikkens is een prima merk, neem wel goede kwasten erbij, maakt een hoop verschil (dus geen bouwmarkt rommel). Eventueel rollers van een degelijk merk zoals Anza kopen, neem dan vachtrollers.

Stappenplan:
1. ontvetten met Universol o.i.d.
2. Schuren (machinaal of met de hand), eerst grof indien nodig (als de laklaag in slechte staat is), daarna met korrel 180 fijn schuren.
3. Stofvrij maken.
4. Kale plekken bijgronden en licht opschuren, plamuren waar nodig.
5. Volledig gronden en licht opschuren na 24 u.
6. Afnemen met een kleefdoekje om het laatste schuurstof eraf te halen, niet hard drukken maar lichtjes over het houtwerk gaan.
7. Aflakken.
8. Opschuren na 24 u.
9. Definitief aflakken.

Ik kan een heel eind met je meegaan maar stap 5 (alles opnieuw gronden) is echt overbodig als je niet qua kleur iets totaal anders kiest. Als je van blauwe naar witte kozijnen gaat zou ik het doen maar anders niet, dan volstaat het plaatselijk gronden van de kaalgeschuurde en/of de geplamuurde plekjes om daar vervolgens over te gaan aflakken.

Verder zou ik het tussendoor schuren van de laklaag doen met schuurvlies ipv schuurpapier. Schuurvlies houdt de verse reeds aangebrachte laklaag wat beter intact.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_152344550
Wow mooi zeg.

Ik heb ook schuifdeuren naar de woonkamer en keuken.
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_152347340
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:13 schreef mister_white het volgende:
Verder zou ik het tussendoor schuren van de laklaag doen met schuurvlies ipv schuurpapier. Schuurvlies houdt de verse reeds aangebrachte laklaag wat beter intact.
Goede aanvulling, helemaal met je eens.
Volledig gronden vind ik altijd wel prettig, dan is de hechting lekker en dekt de aflak goed. Vaak zijn de kozijnen vergeeld, met een laag grondverf heb je het zo weer wit. Indien goed gegrond volstaat vaak een keer aflakken. Kan me wel voorstellen dat jij dat niet doet, ieder doet het op zijn eigen manier.
pi_152362024
We zijn nu bezig met de ombouw van het toilet. Op een houten frame (vuren latten 44 dik) willen we OSB klasse 3 platen van 18mm bevestigen, en hierop tegelen. Daar zou je speciale flex tegellijm voor moeten gebruiken.

Zie ik iets over het hoofd, of is dit inderdaad de makkelijkste/goedkoopste/gebruikelijke manier om de ombouw te maken? Ik zie online dingen als watervast multiplex (a 50 euro per plaat tov 10 euro per OSB plaat) en watervaste gipsplaten (dubbele laag gebruiken) voorbij komen als andere opties.
pi_152362169
Leuk project. Dit is in vp, niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')