http://www.rtvutrecht.nl/(...)e-sanering-door.htmlquote:UTRECHT - Winkelketen Blokker voert een stille reorganisatie door, zegt de FNV. Het bedrijf ontslaat medewerkers volgens de Utrechtse vakbond oneigenlijk en vervangt vaste krachten vervolgens met tijdelijk personeel.
De vakbond ontving de laatste tijd veel vragen van medewerkers van Blokkerformules die geconfronteerd zijn met ontslag. "Dat zorgt voor veel onrust. Het heeft er alle schijn van dat Blokker een reorganisatie doorvoert, maar niet bereid is om zich aan de spelregels die hiervoor gelden te houden", zegt Niels Suijker van FNV Handel.
Dat was voor FNV aanleiding landelijke bijeenkomsten te organiseren voor winkelmedewerkers van Blokkerformules. Dat zijn Blokker, Marskramer, Bart Smit, Intertoys en Xenos. "De medewerkers gaven aan dat Blokker soms over lijken gaat om de ideale bezetting van zijn vestigingen te realiseren", zegt bestuurder Niels Suijker van FNV Handel.
NIET PASSEN
Blokkervestigingen werken gemiddeld met vier vaste medewerkers en voor de rest met tijdelijk personeel. De winkelketen wil in de toekomst hoogstens twee vaste krachten per filiaal en veel meer flexibele krachten, geeft Suijker aan. Oudere werknemers en medewerkers met een lang dienstverband krijgen dan te horen dat "zij niet meer passen in de nieuwe manier van werken".
Suijker: "Deze medewerkers worden onder druk gezet om vrijwillig akkoord te gaan met ontslag in ruil voor een vergoeding. Zo niet, dan wordt gedreigd met stappen."
De vakbond zegt vorig jaar al zeker dertig vakbondsleden, werkzaam bij Blokker, te hebben bijgestaan in een dergelijke ontslagzaak. De bond verwijt het bedrijf te reorganiseren tegen alle regels in. "Deze praktijken gebeuren zonder sociaal plan en zonder overleg met vakbonden en ondernemingsraad."
Een woordvoerder van Blokker wilde vrijdag niet inhoudelijk reageren op de aantijgingen van FNV. "Wij herkennen ons er niet in", voegde hij eraan toe.
Dat is wel heel erg smerig als dat kloptquote:Suijker: "Deze medewerkers worden onder druk gezet om vrijwillig akkoord te gaan met ontslag in ruil voor een vergoeding. Zo niet, dan wordt gedreigd met stappen."
Niet smerig, gewoon keihard de waarheid.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 20:56 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg smerig als dat klopt
En juist een reden om niet akkoord te gaanquote:Op vrijdag 6 februari 2015 20:56 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg smerig als dat klopt
Hier bij ons zit naast de Blokker de Expert. Die is meestal net zo uitgestorven. Lijkt me ook een kandidaat.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 21:41 schreef kawotski het volgende:
Btw verhoging, te hoge huren tijdens crisis.. Lastenverzwaring voor de burger, cq de klant van Blokker. Ik hou de overheid hoofdverantwoordelijk, en de mensen die hier op gestemd hebben. De race to the bottom gaat nog wel even aanhouden, volgende is Hema?
Ja. En de schuld van de Rabobankquote:Op vrijdag 6 februari 2015 21:41 schreef kawotski het volgende:
Btw verhoging, te hoge huren tijdens crisis.. Lastenverzwaring voor de burger, cq de klant van Blokker. Ik hou de overheid hoofdverantwoordelijk, en de mensen die hier op gestemd hebben. De race to the bottom gaat nog wel even aanhouden, volgende is Hema?
Genoeg winkels en winkelketens die het prima doen ondanks webshops.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 22:56 schreef arj1o1 het volgende:
[..]
Ja. En de schuld van de Rabobank.
Onzin. Dit zijn allemaal bedrijven die in de tijd van de opkomst van Internet winkels niet mee zijn gegaan met de tijd. Gaat ook niet veranderen. Too little, too late.
Dit.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 22:56 schreef arj1o1 het volgende:
[..]
Ja. En de schuld van de Rabobank.
Onzin. Dit zijn allemaal bedrijven die in de tijd van de opkomst van Internet winkels niet mee zijn gegaan met de tijd. Gaat ook niet veranderen. Too little, too late.
Niet elke verandering is een verbetering. De Blokker gooit vaste krachten eruit. Als iemand met een vast contract ziek wordt, moet hij doorbetaald worden. In rustige periodes, heeft iemand met een vast contract recht op een bepaald aantal uren werk. Daarnaast hebben mensen met een vast contract vaak een hoger salaris omdat ze aangenomen zijn in betere tijden.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 23:14 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dit.
Wie niet veranderd en meegaat met de tijd gaat er echt aan en zal z'n deuren moeten gaan sluiten.
De verandering in koopkracht is dus niet de reden (zoals je hierboven zelf al aangeeft).quote:Op vrijdag 6 februari 2015 23:13 schreef Rica het volgende:
[..]
Genoeg winkels en winkelketens die het prima doen ondanks webshops.
Niet de enige reden (zoals ik hierboven zelf al aangaf).quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:17 schreef arj1o1 het volgende:
[..]
De verandering in koopkracht is dus niet de reden (zoals je hierboven zelf al aangeeft).
Ik vermoed dat het laatste woord over de Blokker reorganisatie nog niet gesproken is.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 00:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Niet elke verandering is een verbetering. De Blokker gooit vaste krachten eruit. Als iemand met een vast contract ziek wordt, moet hij doorbetaald worden. In rustige periodes, heeft iemand met een vast contract recht op een bepaald aantal uren werk. Daarnaast hebben mensen met een vast contract vaak een hoger salaris omdat ze aangenomen zijn in betere tijden.
Het is cynisch, maar de Blokker gaat qua bedrijfsvoering in ieder geval met de tijd mee.
Een bedrijf mag best saneren natuurlijk. Maar dat moet dan wel netjes volgens de regels. Dat aankaarten helpt blokker wellicht niet maar het personeel wel.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 08:55 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, zo gaat dat op een vrije markt. Ik snap de vakbonden hier wel hoor, maar de toekomst van het bedrijf helpen ze hier niet bepaald mee.
Het volgende is puur intuïtie, dus negeer het gerust, maar iets zegt me dat Blokker niet heel lang meer zal bestaan.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 09:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een bedrijf mag best saneren natuurlijk. Maar dat moet dan wel netjes volgens de regels. Dat aankaarten helpt blokker wellicht niet maar het personeel wel.
Ze zullen flink moeten veranderen om te overleven inderdaad.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 09:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het volgende is puur intuïtie, dus negeer het gerust, maar iets zegt me dat Blokker niet heel lang meer zal bestaan.
dat hangt al een jaar of 10 in de lucht. Ik ben best verbaast dat ze nog bestaan.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 09:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het volgende is puur intuïtie, dus negeer het gerust, maar iets zegt me dat Blokker niet heel lang meer zal bestaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |