Knappe auto heb je, als je een versnelling hoger gaat je toeren ook omhoog gaanquote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:48 schreef Hallmark het volgende:
Als je 80 rijdt, dan kun je in de vierde versnelling rijden en dan maak je 2500 toeren. Je kunt ook in z'n vijf ca. 3000 toeren maken.
dit dus, snapte er geen reet vanquote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:51 schreef pl4kkie het volgende:
[..]
Knappe auto heb je, als je een versnelling hoger gaat je toeren ook omhoog gaan
Oeps.... Effe verbeterd.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:51 schreef pl4kkie het volgende:
Knappe auto heb je, als je een versnelling hoger gaat je toeren ook omhoog gaan
Hoezo is dat wat anders?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 20:12 schreef Mano_ het volgende:
Efficiënter is wat anders dan zuiniger hè
Als het blok warm is en je niet versnelt verbruik je bij minder toeren minder brandstof.
Zeg dat het blok de energie in de brandstof bij 3krpm voor 30% omzet in bewegingsenergie en bij 2krpm voor 20% omdat 'ie bij 3krpm de meest volledige verbranding heeft.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 20:20 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Hoezo is dat wat anders?
Het gaat me om het gunstigste verbruik bij constante snelheid van 80.
Is dat een pen van de OBD connector? Die heb ik nog niet gevonden (maar ik heb ook nog niet heel hard gezocht).quote:Op vrijdag 6 februari 2015 20:33 schreef eXplorer1 het volgende:
Multimeter aansluiten op lmm en waarde aflezen.
Zit er geen BC in je auto?
Nee luchtmassa meter.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 20:41 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Is dat een pen van de OBD connector? Die heb ik nog niet gevonden (maar ik heb ook nog niet heel hard gezocht).
Dat verschilt ook per auto. Als je happig wilt heb je korte versnellingen nodig. En dat houdt in dat je in de stad constant aan het schakelen bent, lijkt me dus juist niet bij een stadsauto. De nieuwe Twingo bijvoorbeeld heeft lange versnellingen, zodat je 'm lang in z'n versnelling kan laten.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 21:19 schreef Nemmarith het volgende:
Kleinere of sportieve auto's hebben vaak andere verhoudingen in de versnellingsbak zitten dit om de motor "gretig/happig" te maken voor het sportieve of om toch een beetje snelheid uit een kleine motor te halen.
Zo kan je ook merken waarvoor je auto eigenlijk ontworpen is De stad of meer de buitenwegen.
Bij de nieuwe Twingo merk je weer aan andere dingen dat hij meer bedoelt is voor in de stad of af en toe snelweg en niet voor (dagelijkse) lange snelweg ritten. En natuurlijk zou je dit wel kunnen doen daar niet van.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 21:42 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Dat verschilt ook per auto. Als je happig wilt heb je korte versnellingen nodig. En dat houdt in dat je in de stad constant aan het schakelen bent, lijkt me dus juist niet bij een stadsauto. De nieuwe Twingo bijvoorbeeld heeft lange versnellingen, zodat je 'm lang in z'n versnelling kan laten.
Haha ja maar je snapt wat ik bedoelquote:Op vrijdag 6 februari 2015 22:03 schreef Nemmarith het volgende:
[..]
Je kan alle auto's lang in een versnelling laten staan ()
Dit, aygo doet even 105kmh in de 2e versnellingquote:Op vrijdag 6 februari 2015 21:42 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Dat verschilt ook per auto. Als je happig wilt heb je korte versnellingen nodig. En dat houdt in dat je in de stad constant aan het schakelen bent, lijkt me dus juist niet bij een stadsauto. De nieuwe Twingo bijvoorbeeld heeft lange versnellingen, zodat je 'm lang in z'n versnelling kan laten.
Ik ben wel een beetje bekend met electronica, maar niet in auto's. Heb ik een schema nodig van de auto? Of is die informatie via een of andere bus beschikbaar?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 20:48 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Nee luchtmassa meter.
Als je geen BC hebt die je laat zien wat het verbruik is dan zou ik de luchtmassa meter gebruiken om te zien wanneer hij het zuinigst loopt.
Als de auto een luchtmassa meter had kon je de aangegeven waarde (laten) uitlezen.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 09:05 schreef Hallmark het volgende:
Ik ben wel een beetje bekend met electronica, maar niet in auto's. Heb ik een schema nodig van de auto? Of is die informatie via een of andere bus beschikbaar?
Hoe kwam je dat te weten? Is er documentatie beschikbaar hierover? En hoe lees je die sensor uit? Krijg je een waarde in een of andere grootheid uit, of moet je zelf een 16 of 32 bits waarde converteren?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 09:54 schreef oldford het volgende:
[..]
Als de auto een luchtmassa meter had kon je de aangegeven waarde (laten) uitlezen.
Helaas beschikt de Picanto niet over een luchtmassa meter, maar gebruikt een map-sensor in plaats daarvan. Een map-sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk.
Goeie vondst, bedankt!quote:Op zaterdag 7 februari 2015 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Kia zelf zegt, vanaf 80 Kmh in de vijfde is zuiniger
http://www.kia.com/nl/content/tips-zuinig-rijden/
Meer tipsquote:
Hé, dat doen die KIA's die ineens naar links duiken om een vrachtwagen in te halen al.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Kia zelf zegt, vanaf 80 Kmh in de vijfde is zuiniger
http://www.kia.com/nl/content/tips-zuinig-rijden/
Die Kia's die naar links komen zonder richting aan te geven of in hun spiegels te kijken en met 95 die vrachtwagens inhalen?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 10:39 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Hé, dat doen die KIA's die ineens naar links duiken om een vrachtwagen in te halen al.
Krijg je tegenwoordig een boete voor terugschakelen?
Bij de 1.6 ehdi in mijn 308 schakel ik bij rustig rijden bij 1500-1800rpm en dat rijdt heerlijk. Ligt maar net aan de motorisering.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 12:38 schreef Fer het volgende:
Dat advies om met een diesel lager te schakelen dan benzine is ook achterhaald.
Als ik onder de 1800 schakel valt ie dood in een turbogat.
Moderne (turbo)benzine heeft vaak vanaf 1000 toeren al koppel, kun je bij 1600 al schakelen.
Wtf? Ik kan even niet vinden welke ECM de picanto gebruikt maar ik dacht dat alle nieuwere auto's MAF gebaseerd zijn.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 09:54 schreef oldford het volgende:
[..]
Als de auto een luchtmassa meter had kon je de aangegeven waarde (laten) uitlezen.
Helaas beschikt de Picanto niet over een luchtmassa meter, maar gebruikt een map-sensor in plaats daarvan. Een map-sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk.
Nee joh, MAF is ouderwets. Dacht eerder tegenwoordig throttle position, manifold pressure, intake temp en toerental. Dan reken je het uit.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 15:06 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Wtf? Ik kan even niet vinden welke ECM de picanto gebruikt maar ik dacht dat alle nieuwere auto's MAF gebaseerd zijn.
Verkeerd gedacht. Waarschijnlijk te veel met de de gedachten bij sex.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 15:06 schreef eXplorer1 het volgende:
Wtf? Ik kan even niet vinden welke ECM de picanto gebruikt maar ik dacht dat alle nieuwere auto's MAF gebaseerd zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |