abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 februari 2015 @ 19:48:10 #1
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_149429353
Hoe bepaal je qua verbruik het optimale toerental van een auto? Ik rij een Kia Picanto. Dat zijn kleine auto'tjes met een 1 of alternatief een 1,1 liter motortje.

Als je 80 rijdt, dan kun je in de vierde versnelling rijden en dan maak je 3000 toeren. Je kunt ook in z'n vijf ca. 2500 toeren maken.

Beide rijdt comfortabel maar ik heb wel eens begrepen dat dergelijke motortjes eigenlijk efficiënter draaien op een wat hoger toerental. Hoe bepaal je welk toerental het minst verbruikt?

[ Bericht 0% gewijzigd door Hallmark op 06-02-2015 20:18:55 ]
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_149429455
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 19:48 schreef Hallmark het volgende:

Als je 80 rijdt, dan kun je in de vierde versnelling rijden en dan maak je 2500 toeren. Je kunt ook in z'n vijf ca. 3000 toeren maken.

Knappe auto heb je, als je een versnelling hoger gaat je toeren ook omhoog gaan _O_
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 20:09:52 #3
256666 leeell
I know you're lonely
pi_149430002
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 19:51 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Knappe auto heb je, als je een versnelling hoger gaat je toeren ook omhoog gaan _O_
dit dus, snapte er geen reet van :')
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 20:12:27 #4
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_149430087
Efficiënter is wat anders dan zuiniger hè ;)
Als het blok warm is en je niet versnelt verbruik je bij minder toeren minder brandstof.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 20:19:42 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_149430308
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 19:51 schreef pl4kkie het volgende:
Knappe auto heb je, als je een versnelling hoger gaat je toeren ook omhoog gaan
Oeps.... Effe verbeterd.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 20:20:58 #6
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_149430356
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 20:12 schreef Mano_ het volgende:
Efficiënter is wat anders dan zuiniger hè ;)
Als het blok warm is en je niet versnelt verbruik je bij minder toeren minder brandstof.
Hoezo is dat wat anders?

Het gaat me om het gunstigste verbruik bij constante snelheid van 80.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 20:28:57 #7
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_149430619
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 20:20 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Hoezo is dat wat anders?

Het gaat me om het gunstigste verbruik bij constante snelheid van 80.
Zeg dat het blok de energie in de brandstof bij 3krpm voor 30% omzet in bewegingsenergie en bij 2krpm voor 20% omdat 'ie bij 3krpm de meest volledige verbranding heeft.
Dan nog heb je 50% meer inspuitmomenten dan bij 2krpm. De efficiëntere loop weegt dan niet op tegen de grotere hoeveelheid ingespoten brandstof.

Dus: bij gelijke snelheid is een lager toerental zuiniger.

Tot zo ver mijn logica, als ik er naast zit hoor ik het graag :)
pi_149430785
Multimeter aansluiten op lmm en waarde aflezen.

Hoe minder lucht de motor wilt hoe zuiniger hij is.

Zit er geen BC in je auto?
life happens while you're pusing the throttle.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 20:41:47 #9
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_149431053
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 20:33 schreef eXplorer1 het volgende:
Multimeter aansluiten op lmm en waarde aflezen.
Zit er geen BC in je auto?
Is dat een pen van de OBD connector? Die heb ik nog niet gevonden (maar ik heb ook nog niet heel hard gezocht).
pi_149431266
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 20:41 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Is dat een pen van de OBD connector? Die heb ik nog niet gevonden (maar ik heb ook nog niet heel hard gezocht).
Nee luchtmassa meter.

Als je geen BC hebt die je laat zien wat het verbruik is dan zou ik de luchtmassa meter gebruiken om te zien wanneer hij het zuinigst loopt.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 21:19:18 #11
420445 Nemmarith
The Fearless!
pi_149432344
Ligt er maar net aan hoe erg de motor moet werken om de snelheid vast te houden. Zolang hij dit prima doet is een versnelling lager niet nodig. Dus als je gaspedaal in drukt en hij doet er erg lang over om te versnellen als je hoort of voelt dat hij het niet fijn vind kan je beter een versnelling lager proberen..

Tijdens het optrekken is het inderdaad niet altijd beter om precies tussen de 1000 en 2000 toeren te blijft je mag best 2500 of 3000 aantikken maar boven de 5000 toeren slijt een motor gewoon sneller en vaak onnodig.

Kleinere of sportieve auto's hebben vaak andere verhoudingen in de versnellingsbak zitten dit om de motor "gretig/happig" te maken voor het sportieve of om toch een beetje snelheid uit een kleine motor te halen.

Zo kan je ook merken waarvoor je auto eigenlijk ontworpen is De stad of meer de buitenwegen.
Hello!
pi_149433164
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 21:19 schreef Nemmarith het volgende:

Kleinere of sportieve auto's hebben vaak andere verhoudingen in de versnellingsbak zitten dit om de motor "gretig/happig" te maken voor het sportieve of om toch een beetje snelheid uit een kleine motor te halen.

Zo kan je ook merken waarvoor je auto eigenlijk ontworpen is De stad of meer de buitenwegen.
Dat verschilt ook per auto. Als je happig wilt heb je korte versnellingen nodig. En dat houdt in dat je in de stad constant aan het schakelen bent, lijkt me dus juist niet bij een stadsauto. De nieuwe Twingo bijvoorbeeld heeft lange versnellingen, zodat je 'm lang in z'n versnelling kan laten.
  vrijdag 6 februari 2015 @ 22:03:20 #13
420445 Nemmarith
The Fearless!
pi_149433882
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 21:42 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Dat verschilt ook per auto. Als je happig wilt heb je korte versnellingen nodig. En dat houdt in dat je in de stad constant aan het schakelen bent, lijkt me dus juist niet bij een stadsauto. De nieuwe Twingo bijvoorbeeld heeft lange versnellingen, zodat je 'm lang in z'n versnelling kan laten.
Bij de nieuwe Twingo merk je weer aan andere dingen dat hij meer bedoelt is voor in de stad of af en toe snelweg en niet voor (dagelijkse) lange snelweg ritten. En natuurlijk zou je dit wel kunnen doen daar niet van.

Je kan alle auto's lang in een versnelling laten staan ( :D ) Maar in de stad rij je vaker in je 3 of 4 dan in je 1 of 2 gewoon omdat de 1 of 2 korte verhoudingen heeft tegenover de rest en als je in een sportieve auto zit hebben de eerste 1/2/3 vaak nog kortere verhoudingen als dat je een normale versie neemt van het zelfde model. bij de vierde of vijfde word het meestal 100:1 maar ligt eraan hoeveel versnellingen je auto heeft.

En als je in een diesel rijdt heb je soms zelfs alleen maar één kortere versnelling en kan je in de tweede versnelling zelfs de 110km/u halen gewoon omdat dit blok veel koppel heeft.

Per model zo verschillend...

Na je vierde of vijfde versnelling zijn de verhouding niet meer 100:1 maar <100:1 ..
Eigenlijk is een "versnellingsbak" ook niet het juiste woord.

Maar dit word te technisch en TS heeft hier niet om gevraagd.
Het antwoord is dus per model/motor verschillend.
Gebruik je gevoel....
Hello!
pi_149433987
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 22:03 schreef Nemmarith het volgende:

[..]

Je kan alle auto's lang in een versnelling laten staan ( :D )
Haha ja maar je snapt wat ik bedoel :P Dat je met 30km/h in z'n 1 niet meteen op de 6000tpm zit maar nog gewoon vrij normaal kunt rijden. Maar ja, verschilt sowieso per auto.
pi_149435760
Dit vroeg ik mij laatst ook af, toeren staan niet gelijk aan verbruik toch?
There is a time of cumming and going.
pi_149436364
Weleens gekeken bij 85 in 4, 2100 toeren en in 5, 1700 toeren. Scheelt wel 0,2l ofzo, volgens de meter. Maar lastig te zien, dat ding springt natuurlijk op en neer, met iedere helling in daling.

Schakeladvies geeft trouwens 5 > 6 aan, maar dan zou je minder dan 1400 toeren maken, das wel heel overdreven.

Hoewel die bij 50 trouwens wel onder de 1400 raakt en het gaat best.

Leon 1.6 Tdi, maar de Golf 1.2 Tsi was wel soepeler in het 1100-1400 gebied.
.
pi_149439839
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 21:42 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Dit, aygo doet even 105kmh in de 2e versnelling :')
  zaterdag 7 februari 2015 @ 09:05:55 #18
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_149441270
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 20:48 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Nee luchtmassa meter.

Als je geen BC hebt die je laat zien wat het verbruik is dan zou ik de luchtmassa meter gebruiken om te zien wanneer hij het zuinigst loopt.
Ik ben wel een beetje bekend met electronica, maar niet in auto's. Heb ik een schema nodig van de auto? Of is die informatie via een of andere bus beschikbaar?
  zaterdag 7 februari 2015 @ 09:19:23 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_149441368
Bij constante snelheid, zonder helling, lijkt mij laagste toerental (waarbij de boel nog fatsoenlijk draait) het gunstigst qua verbruik. Bij optrekken/helling lijkt mij een toerental in de buurt van het toerental waarbij het max. koppel geleverd wordt, het gunstigst.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_149441720
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 09:05 schreef Hallmark het volgende:
Ik ben wel een beetje bekend met electronica, maar niet in auto's. Heb ik een schema nodig van de auto? Of is die informatie via een of andere bus beschikbaar?
Als de auto een luchtmassa meter had kon je de aangegeven waarde (laten) uitlezen.
Helaas beschikt de Picanto niet over een luchtmassa meter, maar gebruikt een map-sensor in plaats daarvan. Een map-sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk.
  zaterdag 7 februari 2015 @ 10:25:56 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149441986
Als je het echt wilt weten
Ga naar een cirquit, rij de tank leeg, doe er een liter benzine in, rij rondjes in de vier tot hij leeg is. Herhaal met vijf.
Vergelijk het aantal rondjes.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 7 februari 2015 @ 10:28:15 #22
45206 Pietverdriet
pi_149442017
Kia zelf zegt, vanaf 80 Kmh in de vijfde is zuiniger

http://www.kia.com/nl/content/tips-zuinig-rijden/
  zaterdag 7 februari 2015 @ 10:29:48 #23
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_149442039
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 09:54 schreef oldford het volgende:

[..]

Als de auto een luchtmassa meter had kon je de aangegeven waarde (laten) uitlezen.
Helaas beschikt de Picanto niet over een luchtmassa meter, maar gebruikt een map-sensor in plaats daarvan. Een map-sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk.
Hoe kwam je dat te weten? Is er documentatie beschikbaar hierover? En hoe lees je die sensor uit? Krijg je een waarde in een of andere grootheid uit, of moet je zelf een 16 of 32 bits waarde converteren?
  zaterdag 7 februari 2015 @ 10:31:29 #24
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_149442063
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:

Goeie vondst, bedankt!
  zaterdag 7 februari 2015 @ 10:34:44 #25
45206 Pietverdriet
pi_149442112
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 10:31 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Goeie vondst, bedankt!
Meer tips

Rijstijltips van Het Nieuwe Rijden

> Schakel tussen 2.000 en 2.500 toeren op naar een hogere versnelling (dieselmotoren: tussen 1.500 en 2.000 toeren).

> Rij zo veel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling.

> Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer.

> Ziet u dat u snelheid moet minderen of stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.

> Zet de motor af bij kortere stops. Zoals bij een openstaande brug, bij een overweg, in de file, wanneer u iemand afhaalt, etc. Start u weer, doe dit dan zonder gas te geven.

> Controleer maandelijks de bandenspanning.

> Maak, indien mogelijk, gebruik van apparatuur zoals een toerenteller, cruise-control en boordcomputer.

> Accelereer vlot naar de kruissnelheid zodat snel de hoogste (=zuinigste) versnelling bereikt wordt waarin ter plaatse gereden kan worden onder inachtneming van punt
  zaterdag 7 februari 2015 @ 10:39:39 #26
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_149442185
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:

Hé, dat doen die KIA's die ineens naar links duiken om een vrachtwagen in te halen al.
Krijg je tegenwoordig een boete voor terugschakelen?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_149442281
Hoe ik weet dat de Picanto een mapsensor heeft?
Even zoeken met google naar luchtmassa meter Picanto - die niet te vinden is - en daarna zoeken naar de sensoren. 1 van de onderdelen sites geeft een mapsensor aan.

Hoe je dat uitleest?
Met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur. Die geeft vaak het voltage aan van het signaal en de druk die daarbij hoort in b.v. mbar of kPa.
Of met een algemene EOBD/OBD2 scanner. Die geeft de druk in kPa aan.
Alleen aan die druk alleen kun je niet zien hoe zuinig de motor loopt. Daar heb je een behoorlijke formule voor nodig waar ook de temperatuur van de inlaat lucht en het toerental een deel van uitmaakt.
  zaterdag 7 februari 2015 @ 11:02:36 #28
45206 Pietverdriet
pi_149442495
quote:
12s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 10:39 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Hé, dat doen die KIA's die ineens naar links duiken om een vrachtwagen in te halen al.
Krijg je tegenwoordig een boete voor terugschakelen?
Die Kia's die naar links komen zonder richting aan te geven of in hun spiegels te kijken en met 95 die vrachtwagens inhalen?
pi_149444148
Dat advies om met een diesel lager te schakelen dan benzine is ook achterhaald.

Als ik onder de 1800 schakel valt ie dood in een turbogat.

Moderne (turbo)benzine heeft vaak vanaf 1000 toeren al koppel, kun je bij 1600 al schakelen.
.
pi_149446735
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 12:38 schreef Fer het volgende:
Dat advies om met een diesel lager te schakelen dan benzine is ook achterhaald.

Als ik onder de 1800 schakel valt ie dood in een turbogat.

Moderne (turbo)benzine heeft vaak vanaf 1000 toeren al koppel, kun je bij 1600 al schakelen.
Bij de 1.6 ehdi in mijn 308 schakel ik bij rustig rijden bij 1500-1800rpm en dat rijdt heerlijk. Ligt maar net aan de motorisering.

[ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 07-02-2015 18:54:33 ]
pi_149446850
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 09:54 schreef oldford het volgende:

[..]

Wtf? Ik kan even niet vinden welke ECM de picanto gebruikt maar ik dacht dat alle nieuwere auto's MAF gebaseerd zijn.
pi_149446892
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 15:06 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Wtf? Ik kan even niet vinden welke ECM de picanto gebruikt maar ik dacht dat alle nieuwere auto's MAF gebaseerd zijn.
Nee joh, MAF is ouderwets. Dacht eerder tegenwoordig throttle position, manifold pressure, intake temp en toerental. Dan reken je het uit.

Oh wacht, ik dacht aan die oude sensor met dat bewegende vaantje in de luchtstroom.
.
pi_149447751
De meeste automaten schakelen zsm op, als ik in de stad rij en ik rijdt 60 zit ik al in de 5 en dat is dan ook de hoogste versnelling, dus dat zal dan ook het meest zuinig zijn.
Als ik dan wegrijd gaat het dan wel vanuit 2.

Zet je de bak op S dan gaat alles veel langer door in toeren en wordt er ook eerder teruggeschakeld, uiteraard gaat dan alles vlotter.
Maar dan verbruik je ook meer.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_149448281
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 15:06 schreef eXplorer1 het volgende:
Verkeerd gedacht. Waarschijnlijk te veel met de de gedachten bij sex.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')