quote:EINDHOVEN - Op de parkeerplaats van het kantoor van De Lage Landen aan de Vestdijk in Eindhoven is zondagavond rond zeven uur het lichaam aangetroffen van een overleden vrouw. De politie gaat uit van een misdrijf. Rond 20.20 uur zondagavond heeft de politie een verdachte aangehouden op het politiebureau aan de Mathildelaan.
Sporenonderzoek
De politie kreeg zondagavond om tien voor zeven de tip dat er een lichaam zou liggen op de vrij toegankelijke parkeerplaats. Er werd inderdaad een dode vrouw aangetroffen, tussen de gevel van het kantoor en plantenbakken op circa dertig meter van de weg. De omgeving werd afgezet en de technische recherche begon met een sporenonderzoek dat zondagavond-laat nog voortduurde.
Rechercheteam
De locatie aan de Vestdijk heeft voor de politie geen bijzondere aandacht, zegt desgevraagd de politiewoordvoerder. Er is daar geen sprake van prostitutie of drugshandel. Maandag formeert de politie een rechercheteam dat uit 25 mensen bestaat. In afwachting daarvan wil de politie niets zeggen over een mogelijke doodsoorzaak of over de identiteit van de vrouw. Dat wordt beschouwd als daderinformatie.
In en in triest, gast slaat z'n ex-vriendin dood.quote:Dode op Vestdijk is 17-jarig meisje uit Geldrop
EINDHOVEN - Het stoffelijk overschot dat zondagavond werd aangetroffen op de parkeerplaats van de Lage Landen aan de Vestdijk in Eindhoven is van een 17-jarig meisje uit Geldrop.
Het meisje zat in het vijfde jaar van het vwo van het Sint Joriscollege in Eindhoven. Sectordirecteur Toos Michon vernam het nieuws maandagochtend van de politie. "Een afschuwelijk en intens triest bericht", zegt Michon. "We hebben vanochtend alle medewerkers en de leerlingen geïnformeerd. Iedereen is aangeslagen."
De leerlingen zijn geschokt en verdrietig, vooral degenen die het meisje goed gekend hebben. "Het is belangrijk om die kinderen goed op te vangen", aldus de directeur. "Met name uit haar eigen groep is daar veel gebruik van gemaakt. Velen wisten het, sommigen zelfs zondagavond al."
Over de achtergronden van de dood van het meisje kan en wil Michon niet ingaan, zegt ze.
Het ontzielde lichaam van het meisje werd zondagavond rond zeven uur aangetroffen. Anderhalf uur later werd op het politiebureau een verdachte man aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij haar dood.
Jeugd-tbs duurt niet lang/onbeperkt (zoals in volwassenenrecht wel het geval kan zijn):quote:Op woensdag 4 februari 2015 15:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
2. TBS kan erg lang duren, of dat je daar blij mee moet zijn...
http://nl.wikipedia.org/wiki/PIJ-maatregelquote:De rechter kan deze maatregel gebruiken bij jeugdigen (tot 18 jaar) die een delict hebben gepleegd waarop voorlopige hechtenis staat (art. 67 Strafvordering). De maximale straf in het jeugdstrafrecht is 2 jaar jeugddetentie. Als intensieve begeleiding nodig is om herhaling van het misdrijf te voorkomen wordt een PIJ-maatregel opgelegd. Een PIJ-maatregel wordt opgelegd voor drie jaar. Bij een geweldsdelict kan de maatregel worden verlengd tot vijf jaar, waarbij het laatste jaar voorwaardelijk is. Bij jongeren met een gebrekkige ontwikkeling of een ziekelijke stoornis kan de maatregel verlengd worden tot maximaal zeven jaar, waarbij ook in dit geval het laatste jaar voorwaardelijk is.[1]
Dit wordt beslist op basis van onderzoek.quote:Op woensdag 4 februari 2015 16:42 schreef d.k. het volgende:
Als het beeld van hem dat geschetst wordt klopt (en dan bedoel ik niet alleen het beeld dat in de media kwam maar ook wat ik gehoord heb van mensen die hem en haar kennen/kenden) dan is hij zeer dwingend en overtuigend geweest naar haar. Mij lijkt dat je hiervoor een zekere mate van volwassenheid moet bezitten. Dat kan ik niet echt rijmen met 'niet volwassen zijn'.
Prima toch? Gedragsdeskundigen kunnen hier een beter oordeel over vellen dan een advocaat of de media. Toch benieuwd wat daar uit gaat komen.quote:Op woensdag 4 februari 2015 17:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit wordt beslist op basis van onderzoek.
Het is meer dan prima, het is de enige manier waarop dat zou moeten.quote:Op woensdag 4 februari 2015 17:13 schreef d.k. het volgende:
Prima toch? Gedragsdeskundigen kunnen hier een beter oordeel over vellen dan een advocaat of de media. Toch benieuwd wat daar uit gaat komen.
Dat is een understatement ben ik bang.quote:Overigens, ik begreep dat haar familie ook in de zaal zat. Pff, heftig lijkt me dat.
Want je kunt aan iemands gezicht zien of ie onschuldig is of niet?quote:Op woensdag 4 februari 2015 19:26 schreef Webschip het volgende:
Als je de foto van de verdachte ziet, dan kan je nauwelijks geloven dat hij zoiets in staat zou kunnen zijn.Als hij het al gedaan heeft, want rechter heeft nog geen uitspraak gedaan.
Maar misschien was die foto wel heel oud.
Was het maar zo makkelijk.quote:Op woensdag 4 februari 2015 19:34 schreef Beauke het volgende:
[..]
Want je kunt aan iemands gezicht zien of ie onschuldig is of niet?
Dat lijkt me nogal standaard bij zulke zaken.quote:Op woensdag 4 februari 2015 17:13 schreef d.k. het volgende:
[..]
Prima toch? Gedragsdeskundigen kunnen hier een beter oordeel over vellen dan een advocaat of de media. Toch benieuwd wat daar uit gaat komen.
Overigens, ik begreep dat haar familie ook in de zaal zat. Pff, heftig lijkt me dat.
Psst. Hij heeft al lang bekend. En ja, dan is eventueel nog mogelijk dat dat een valse bekentenis was, maar dan had de advocaat daar vandaag wel op ingestoken. En dat deed hij niet.quote:Op woensdag 4 februari 2015 19:26 schreef Webschip het volgende:
Als je de foto van de verdachte ziet, dan kan je nauwelijks geloven dat hij zoiets in staat zou kunnen zijn.Als hij het al gedaan heeft, want rechter heeft nog geen uitspraak gedaan.
Maar misschien was die foto wel heel oud.
Ow.quote:Op woensdag 4 februari 2015 19:57 schreef d.k. het volgende:
[..]
Psst. Hij heeft al lang bekend. En ja, dan is eventueel nog mogelijk dat dat een valse bekentenis was, maar dan had de advocaat daar vandaag wel op ingestoken. En dat deed hij niet.
Misschien moet je je even verdiepen in de zaak. Dit was geen opwelling of plotselinge ruzie. Er speelde al even het een en ander.quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:11 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ow.
Ik meen dat het een regiezitting is geweest. Ik ben benieuwd wat psycholoog en psychiater gaan zeggen en volgens welk recht zijn zaak behandeld gaat worden.
Ik geloof dat dit hooguit een gevalletje doodslag zal zijn, voor moord moet voorbedachte rade duidelijk aanwezig zijn.
Niet dat dit niet erg zou zijn, mij lijkt dit een uit de hand gelopen ruzie.
De jongen, dat is het volgens mij, heeft nog een heel leven voor zich, zal dit zijn hele leven meedragen. Ik hoop dat de rechter daar ook ernstig rekening mee houdt.
Dat laatste kan ik me zeker voorstellen.quote:Op woensdag 4 februari 2015 21:29 schreef d.k. het volgende:
[..]
Misschien moet je je even verdiepen in de zaak. Dit was geen opwelling of plotselinge ruzie. Er speelde al even het een en ander.
Hij mag dit een heel leven lang met zich meedragen maar zeker haar nabestaanden hebben levenslang.
Blij dat ik geen rechter ben, je doet het eigenlijk altijd fout.
Hij heeft haar eerst geterroriseerd en vervolgens gedood. Het leven van haar familie is compleet vergald. Ik hoop dat de rechter daar rekening mee houdt.quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:11 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ow.
Ik meen dat het een regiezitting is geweest. Ik ben benieuwd wat psycholoog en psychiater gaan zeggen en volgens welk recht zijn zaak behandeld gaat worden.
Ik geloof dat dit hooguit een gevalletje doodslag zal zijn, voor moord moet voorbedachte rade duidelijk aanwezig zijn.
Niet dat dit niet erg zou zijn, mij lijkt dit een uit de hand gelopen ruzie.
De jongen, dat is het volgens mij, heeft nog een heel leven voor zich, zal dit zijn hele leven meedragen. Ik hoop dat de rechter daar ook ernstig rekening mee houdt.
Uiteraard zal de rechter hopelijk naar alle facetten kijken en bij een bewezen verklaring zal vergelding voor de familie van het slachtoffer en maatschappij natuurlijk aan de orde zijn.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hij heeft haar eerst geterroriseerd en vervolgens gedood. Het leven van haar familie is compleet vergald. Ik hoop dat de rechter daar rekening mee houdt.
Uiteraard moet een rechter daar naar kijken, maar m.i. moet men hem vooral beschouwen als dader en totaal niet als slachtoffer.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:36 schreef Webschip het volgende:
[..]
Uiteraard zal de rechter hopelijk naar alle facetten kijken en bij een bewezen verklaring zal vergelding voor de familie van het slachtoffer en maatschappij natuurlijk aan de orde zijn.
Maar het grote waarom is natuurlijk: waarom zou hij zoiets gedaan hebben? Puur omdat zij het heeft uitgemaakt? Of speelde er meer.
Uiteraard wordt hopelijk goed naar de jongen gekeken. Is er sprake van een achtergebleven ontwikkeling? Was er mogelijk wat meer met de jongen aan de hand? En zo ja, kan alles dan wel volledig worden aangerekend?
Het adolescentenstrafrecht is nog niet zo lang geleden gewijzigd, c.q op gebieden verruimd. Zo ook of hij minderjarig kan worden berecht. Ik ben zeer benieuwd of dat gaat gebeuren, ik las ook dat dit nl. niet vaak voorkomt.
Hoe het ook zij, de familie van Juliette gaat door een enorme hel.
Vooralsnog is hij verdachte, maar hij heeft wel veel uit te leggen natuurlijk.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Uiteraard moet een rechter daar naar kijken, maar m.i. moet men hem vooral beschouwen als dader en totaal niet als slachtoffer.
Ja, formeel is hij verdachte. Maak van dader maar verdachte in mijn post, dan klopt 'ie weer.quote:Op zondag 8 februari 2015 14:43 schreef Webschip het volgende:
[..]
Vooralsnog is hij verdachte, maar hij heeft wel veel uit te leggen natuurlijk.
Het OM, maar ook rechters zullen hem wrs niet als slachtoffer behandelen. Ook niet als blijkt dat hij jeugdig moet worden beschouwd en/of volledig toerekeningsvatbaar is geweest ten tijde van het delict.
Mocht hij niet als volwassen kan worden worden beschouwd, dan kan hij max. 2 jaar cel krijgen, maar loopt net zo goed het risico om een PIJ maatregel te krijgen. Dat kan oplopen tot een jaar of 7 of 8, en in uitzonderlijke gevallen overgaan op reguliere TBS met open eind.
Dus hij is er nog bepaald niet, hoe ze hem ook inschatten.
Gesteld dat hij dat allemaal gedaan zou hebben, dan is het onvoorstelbaar dat iemand tot zoiets kan komen...quote:Op zondag 8 februari 2015 14:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, formeel is hij verdachte. Maak van dader maar verdachte in mijn post, dan klopt 'ie weer.
Terecht ook. Hoe het verhaal uiteindelijk ook bleek te zijn, meneer terroriseerde haar en heeft, naar alle waarschijnlijkheid, haar daarna gedood. Dan ben je niet helemaal lekker in je kokosnoot.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |