abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149324893
Hoi mensen,

Nu mag ik dan wel deel 2 openen!! :)

De laatste post in het vorige topic ging over een voorzetwandje wat gemaakt dient te worden in de badkamer.

Zoals gezegd ben ik van plan het wandje te gaan maken met een metal-stud frame en ik had nog de volgende vragen hierover:

- Wat is ongeveer een normale hoogte voor een half-hoog wandje? Ik wil het gebruiken om toiletartikelen e.d. op kwijt te kunnen. Aan het wandje komt het wastafel meubel te hangen en het idee is dat de kraan voor de wastafel dan ook uit het muurtje komt. Mocht er iemand zo'n wandje in zijn badkamer hebben, hoe hoog is het dan bij jullie?

- Is een metal-stud frame stevig genoeg of kies ik hier beter voor hout?

- Verliest een metal-stud frame veel van zijn stevigheid als het verlengt moet worden?

De wand waar het trouwens tegen aan moet komen is de volgende:

Zoals te zien is komen de aansluitingen van de waterleiding van de oude douche al op een bepaalde hoogte uit de muur. Dit is ook deels waar de vraag over de hoogte van het wandje vandaan komt.

Als ik deze pijpen niet zou willen verleggen moet ik het wandje een minimale hoogte van 125 cm geven. Ik weet niet of dit te hoog is in verband met de spiegel die er boven moet en bijvoorbeeld kortere mensen... :)
  PR/Manusje van alles dinsdag 3 februari 2015 @ 13:49:42 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_149324990
Als je meubel er echt aan komt te hangen zou ik het zeker niet uitvoeren in metalstud.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_149325048
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 13:49 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Als je meubel er echt aan komt te hangen zou ik het zeker niet uitvoeren in metalstud.
Ik zou ter plekke van het meubel extra versteviging kunnen aanbrengen welke direct vastzit op de betonnen achterwand. De rest van de wand krijgt niet echt veel krachten te verduren. Of zou het dan nog geen goede optie zijn?
  dinsdag 3 februari 2015 @ 13:57:28 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149325228
Ik heb even een topickoppeling aangevraagd in FB ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 3 februari 2015 @ 13:58:40 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_149325260
Oh, en dan begreep ik het verkeerde wandje in het vorige topic.... never mind my reply :@ :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_149325544
De bovenkant van je wastafel komt op 80 tot 90 cm. Ik zou het wandje dan tot circa 1 meter hoogte doortrekken, kijk even wat goed uitkomt qua tegels.

De stevigheid van het wandje zit hem volgens mij vooral in de verankering aan de muur, hoe je het bekleed maakt volgens mij niet zoveel uit. Hout kan meer druk hebben dan gipsplaat, zou dan eerder voor watervast multiplex kiezen,

Ik heb trouwens niet heel veel verstand van metal-stud wanden, maar is het niet zo dat die vooral stevig worden door een bekleding aan 2 zijden, iets wat met een constructie als TS voor ogen heeft niet heel logisch is.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_149325832
Het probleem is als ik het wandje dus op 100cm zou zetten ik de leiding in de betonnen buitenmuur zal moeten uitkappen. Ik heb geen idee hoe ik dit voor mekaar kan krijgen zonder de koperen leiding die erin loopt te beschadigen. Suggesties?
pi_149326052
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 14:17 schreef jasperve het volgende:
Het probleem is als ik het wandje dus op 100cm zou zetten ik de leiding in de betonnen buitenmuur zal moeten uitkappen. Ik heb geen idee hoe ik dit voor mekaar kan krijgen zonder de koperen leiding die erin loopt te beschadigen. Suggesties?
Hoe hoog komt de leiding uit de wand dan?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_149326216
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 14:24 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Hoe hoog komt de leiding uit de wand dan?
Op een hoogte van ongeveer 120 centimer.
pi_149326350
Dan zou ik de wand tot die hoogte doortrekken.
pi_149327352
De vraag is of dit te hoog is ivm spiegel ophangen e.d. Het moet er niet belachelijk uit komen te zien.. :)
pi_149327620
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 15:06 schreef jasperve het volgende:
De vraag is of dit te hoog is ivm spiegel ophangen e.d. Het moet er niet belachelijk uit komen te zien.. :)
Valt wel mee denk ik. Bij mij thuis zit de bovenkant van de wastafel op 90cm, dan de kraan, ongeveer 20 cm hoog, en dan de spiegel. Onderkant van de spiegel op 1m20 lijkt me dus niet heel vreemd.

Teken het anders even uit op de muur. Kan je zien hoe het voelt.
pi_149332005
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 15:15 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Valt wel mee denk ik. Bij mij thuis zit de bovenkant van de wastafel op 90cm, dan de kraan, ongeveer 20 cm hoog, en dan de spiegel. Onderkant van de spiegel op 1m20 lijkt me dus niet heel vreemd.

Teken het anders even uit op de muur. Kan je zien hoe het voelt.
Aangezien de halfhoge muur ook door loopt in de douche zou 120cm niet eens zo onaardig zijn. De normale douchekraan hoogte zit toch rond de 110cm?
pi_149348451
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 17:32 schreef jasperve het volgende:

[..]

Aangezien de halfhoge muur ook door loopt in de douche zou 120cm niet eens zo onaardig zijn. De normale douchekraan hoogte zit toch rond de 110cm?
Ja, lijkt me wel een normale hoogte inderdaad. Moet je voor de hoogte van de douchekraan nog rekening houden met een douchebak?
  woensdag 4 februari 2015 @ 09:30:35 #15
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_149349662
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 07:37 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ja, lijkt me wel een normale hoogte inderdaad. Moet je voor de hoogte van de douchekraan nog rekening houden met een douchebak?
Sowieso. De hoogte wordt gemeten vanaf de vloer waar je op staat. De hoogte van een douchekraan is trouwens 120cm. 110 is te laag.
Share your talent, move the world.
pi_149357115
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 09:30 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Sowieso. De hoogte wordt gemeten vanaf de vloer waar je op staat. De hoogte van een douchekraan is trouwens 120cm. 110 is te laag.
Ik heb net even zitten meten maar 110cm is ook waar mijn vorige kraan op hing hoor. Is zeker niet te laag voor mij met mijn lengte van 1.84m.

Hoe werken de verbindingen met metal-stud eigenlijk? Je schroeft de liggers en staanders aan elkaar lijkt me. Heb je later geen last van deze schroeven als je de platen er tegenaan gaat doen? (dat ze uitsteken?)
pi_149357314
Zit even te zoeken op internet. Klopt het dat de verbindingsprofielen met een krimptang aan elkaar moeten worden verbonden?

Enig idee of die ergens te huur zijn?
  woensdag 4 februari 2015 @ 14:50:09 #18
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_149357556
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 14:23 schreef jasperve het volgende:

[..]

Ik heb net even zitten meten maar 110cm is ook waar mijn vorige kraan op hing hoor. Is zeker niet te laag voor mij met mijn lengte van 1.84m.

Hoe werken de verbindingen met metal-stud eigenlijk? Je schroeft de liggers en staanders aan elkaar lijkt me. Heb je later geen last van deze schroeven als je de platen er tegenaan gaat doen? (dat ze uitsteken?)
Vroeger werden ze op 110 gezet, tegenwoordig 120. Ik vind het wel prettig met mijn 196 lengte.
Share your talent, move the world.
pi_149360215
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 14:50 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Vroeger werden ze op 110 gezet, tegenwoordig 120. Ik vind het wel prettig met mijn 196 lengte.
Met die lengte kan ik het me wel voorstellen ja. :)
pi_149360753
Net zitten rekenen of ik een metal-stud profiel van 3,32 in een keer de ruimte in kan krijgen of dat ik het uit meerdere delen moet maken.

Volgens mijn berekeningen zou ik het door de boel goed omhoog te steken precies moeten halen met 10 centimeter speling. :) :) :)

Nu nog een manier bedenken om een metal-stud profiel van 3,50 meter met mijn auto te vervoeren...

Iemand nog ideeen voor zo'n tang?
pi_149364284
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 16:34 schreef jasperve het volgende:

Iemand nog ideeen voor zo'n tang?
Je hoeft ze niet perse vast te zetten met een tang/schroef. Uiteindelijk zitten ze door het vastzetten van het plaatmateriaal op de u en c-profielen ook wel vast.
pi_149364340
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 14:50 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Tegenwoordig zetten we de kranen gewoon nog op 110 hoor..
pi_149385791
Zojuist de hansgrohe ibox aan de muur geschroefd voor de douche.

Ik loop er toch wel tegenaan dat ik niet precies weet wat ik met de verlichting wil gaan doen. Zeker als er een klein verlaagd plafond in moet zal ik dat moeten doen voordat het bad erin staat.

Hebben jullie wel eens een lichtplan laten ontwerpen door iemand? En zo ja, hoe is dat bevallen?
pi_149860164
We gaan lekker door.

De voorzetwand begint vorm te krijgen. Bovenop liggen de verstevigingsstukken waarmee ik straks de wand aan de muur zal verankeren.

En mijn kranen zijn binnengekomen!!! Hier een klein kiekje van een van de voorplaten.

Eerstvolgende wat er moet gebeuren is het aansluiten van al het leidingwerk.

Zit ernstig te twijfelen of ik dit zal laten doen of dat ik zelf moet gaan kloten met zo'n viega pexfit tang..
pi_149862424
quote:
Zit ernstig te twijfelen of ik dit zal laten doen of dat ik zelf moet gaan kloten met zo'n viega pexfit tang..
Dat kloten valt redelijk mee, heb dit zelf ook net gedaan met pexfit, alles (ongeveer 30 persingen) in 1x dicht. Let goed op het verpakken van de puntstukken bij de kraanbox dat scheelt ergernis. Locktite draad werkt hier prima voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')