| Belsezar | vrijdag 23 januari 2015 @ 22:42 |
| Hoi, Vraagje aan de monteurs/kenners: Ik heb een mercedes W203 die afgelopen dinsdag een hels kabaal maakte. Ik had bij de apk al gehoord dat de voorpijp van de uitlaat erg slecht is. Dus ik wist vrijwel meteen dat het de oorzaak was van het kabaal. Vervolgens wat rond gezocht op het net en het vinden van een (gedeelte van)uitlaatsysteem voor de W203 benzine is niet makkelijk te vinden. Een garage meldde me zelfs dat hun uitlaatfabrikanten geen W203 uitlaten maakt. Dus de mercedes dealer gebeld, 1600 euro inclusief installatie. Nu is de vraag, ben ik de enige die dit nogal veel vind voor een voorpijp? En nee, ik ben niet handig genoeg om dit zelf te vervangen. Alvast bedankt voor de antwoorden | |
| Chuck-N0rr1s | vrijdag 23 januari 2015 @ 22:47 |
| Benzine/diesel. Welke motor? | |
| Pizza_Boom | vrijdag 23 januari 2015 @ 22:50 |
| Zit in de voorpijp van een W203 niet ook de kat? Volgens deze tent in ieder geval wel. Nu levert die tent hem voor 450 euro, bij Mercedes zal het nog wel iets duurder zijn. | |
| Belsezar | vrijdag 23 januari 2015 @ 22:50 |
2.0 benzine uit 2002. | |
| Belsezar | vrijdag 23 januari 2015 @ 22:51 |
Mercedes vertelde mij dat ze alleen een compleet nieuw uitlaatsysteem leveren. De jongen van Mercedes zei idd dat de kat in de voorpijp zit. | |
| Pizza_Boom | vrijdag 23 januari 2015 @ 22:55 |
Ik zie de prijzen op internet al richting de 500/600 euro schieten van een niet OEM firma.Hele uitlaatsysteem. Ja, dan snap ik die kosten ook wel ja. Reken er maar op dat de middendemper ook 200-300 euro doet en dan nog een einddemper van 200-300 euro. Staat het Mercedeslogo erop, dus overal nog 50-100 euro extra voor. Zou je zo even, in het slechtste geval, al richting de 1300 euro gaan. Monteur a 60/70 euro per uur, half dagje werk, afvoer ouwe zooi. Zit je zo op 1600 ja. EDIT: Vergeet ik die achterlijk dure sensoren nog. | |
| Belsezar | vrijdag 23 januari 2015 @ 22:57 |
Wat is het handigste om te doen voor mij? Ik weet niks van autos qua montage e.d. En als de rest van het systeem nog goed is zie ik het nut niet van een heel nieuw systeem. De auto heeft net een ton gepasseerd. | |
| Pizza_Boom | vrijdag 23 januari 2015 @ 22:59 |
Pfff.... Dat is niets voor zo'n bak. Rijd jij er lange stukken mee of korte stukjes? Lastig te zeggen, we weten niet hoe dik die zooi is. Wellicht kan chuck daar nog wat over zeggen? Je universele garage iig op hun kloten geven dat ze de zooi niet kunnen vinden, zie de link die ik je stuurde. Wat zei de APK over de rest van de uitlaat? Als dat ook dun is, heb je kans dat dat ook gaat en ben je 2x of 3x aan de beurt.
| |
| Belsezar | vrijdag 23 januari 2015 @ 23:05 |
Mwah, voornamelijk binnen 50 kilometer afstandjes. Laten we zeggen 85%. En voor de rest eigenlijk alleen binnen Nederland. Ik vond dat ook erg vreemd maar ze zeiden dat ze zich beperken tot fabrikanten waar ze contracten mee hebben. De APK was van Kwik Fit en die vertelde mij dat het een prima auto is, alles zit goed alleen opletten met de voorpijp. De rest zag er gezond uit werd mij verteld. | |
| Turquaz52 | vrijdag 23 januari 2015 @ 23:21 |
| Ga aub naar de Turk om de hoek en laat het lassen voor een paar tientjes, je gaat toch geen honderden euro's uitgeven aan een C-Klasse uit 2002??? Ben geen dief van je portomonee.. | |
| klawie | vrijdag 23 januari 2015 @ 23:23 |
| Mercedes ksn echt wel losse delen leveren voor de uitlaat maar ze willen je nou iets aan smeren Rij naar een bovag garage | |
| Belsezar | vrijdag 23 januari 2015 @ 23:27 |
Dat was ook wat ik dacht Nu moet ik er wel bij vertellen dat toen het gebeurde ik letterlijk 500 meter van huis was. Dus ik heb hem stationair naar huis laten hobbelen en hij staat onder carport. Dus de wagen moet nog naar de garage gebracht/gesleept worden. Rijden met zoveel kabaal lijkt me niet echt een aanrader | |
| Belsezar | vrijdag 23 januari 2015 @ 23:33 |
Rijden gaat niet met dit kabaal, ik denk dat de politie me zo aan zal houden Maar thanks voor de tip, ik heb net al wat gegoogled op Bovag garages in de buurt en zal morgen eens bellen | |
| Sounddragon | vrijdag 23 januari 2015 @ 23:54 |
Ik geloof er geen kont van dat dat niet aftermarket leverbaar is.. en de kat is niet rot lijkt me, en die maakt het duur.. ik zou om te beginnen eens kijken, of laten kijken door een handige Harry of het niet te lassen is. En ik vind het te gestoord om te vertellen dat dat na een ton kapot kan gaan.. daar zou ik nog het meest pissig over zijn; Tis een Benz, geen Hyunwattes.. Desnoods naar een uitlaten-op-maat-boer en domweg na laten maken, maar die bedragen zouden ze bij mij mooi op hun dikke volgegeten pens kunnen schrijven, voor dat geld laat je een titanium kopietje maken | |
| klawie | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:05 |
| http://www.winparts.nl/ui(...)z903a-as/p40042.html | |
| Pizza_Boom | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:07 |
Weinig kilometers, korte afstanden. Dat ding wordt simpelweg niet warm, er blijft vocht in staan. En ja, dan is ie zo doorgerot. | |
| Sounddragon | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:09 |
Ja, een midden- of einddemper, maar niet de voorpijp. Heetste gedeelte van je uitlaat. | |
| Fer | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:09 |
En gewoon rijden met dat ding, maakt herrie, maar verder niks aan de hand, zolang de pijp niet tegen de grond aan ligt te schrapen. Voorpijp gaat trouwens stuk door kantelen van het blok, beweegt dat stuk dan. | |
| Sounddragon | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:10 |
Tadaa... dat scheelt al een heel eind. | |
| Pizza_Boom | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:12 |
2e post... En ook het gedeelte dat veel rotzooi krijgt. Zout water, water, etc. En misschien heeft er wel een keer een flinke steen tegenaan gezeten? | |
| Fer | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:14 |
Anders bij zo'n tent![]() | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:21 |
Dat vond ik ook zo vreemd, een ton gereden in een kwalitatief goede auto en dan zoiets stuk?!?! Thanks! Die past! Of zoals Turq aangaf het huidige dingen laten lassen door een lokaal iemand. Niks raakt de grond, of de voorpijp beweegt geen idee. Ik heb na het gebeurde even onder de auto gekeken maar niks aangeraakt. Ik rijd nooit op zandweggetjes ofzo. Je zou denken dat er een groot autokerkhof zou zijn in almere maar er is maar eentje en die heeft niks voor mij [ Bericht 1% gewijzigd door Belsezar op 24-01-2015 00:33:03 ] | |
| Pizza_Boom | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:25 |
Hoeveel rotzooi denk je dat er op een normale weg ligt? Klein grint, viezigheid, etc? Kijk eens op de kromming van je motorkap zo rond je gril. Waarschijnlijk allemaal kleine kale plekjes. | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:29 |
Ja het zou heel goed kunnen hoor. Ik weet niet wat de oorzaak is dat de uitlaat het na 100k begeeft. Maar gelukkig heb ik legio tips gekregen van Fokkers. Ik ga morgen eens flink googlen en bellen om te zien wat er mogelijk is | |
| Sounddragon | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:33 |
Niet zo moeilijk hoor; ding daar bestellen en laten bezorgen, en dan de garage om de hoek effe eronder laten schroeven Of lassen, maar dat is vaak lastig, en dan moet hij er meestal ook effe onderuit ivbm elektronica van de auto die dat niet grappig vindt. | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:43 |
Dat ik nog 500 meter in stationair doorgereden ben is toch niet erg hoop ik? | |
| Pizza_Boom | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:44 |
Neuh. Kijk even of je uitlaat niet op de grond hangt/of je een schrapend geluid hoort, dan kan het link worden met achteruit rijden. | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:49 |
Nee er hangt gelukkig niks los op de grond. Dat heb ik meteen nagekeken toen ik thuis was. | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 00:57 |
| Nou kreeg net ik ook iets te horen over gungum? Maar dat lijkt me een tijdelijke oplossing? | |
| Sounddragon | zaterdag 24 januari 2015 @ 01:25 |
Werkt niet als hij al helemaal door is.. is om een gaatje of scheurtje even tijdelijk dicht te smeren.. | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 01:42 |
Ik denk dat ik het het beste is als ik morgen even onder de auto rol en kijk hoe het zit. Dan weet ik meteen of een lasser wel of niet handig is | |
| Sounddragon | zaterdag 24 januari 2015 @ 01:50 |
| That sounds like a plan | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 13:57 |
Even gekeken onder de auto en dit is er dus aan de hand: ![]() Is dit te lassen? [ Bericht 58% gewijzigd door Belsezar op 24-01-2015 14:27:01 ] | |
| Sounddragon | zaterdag 24 januari 2015 @ 14:31 |
| Moeilijk, je kunt er een stukkie pijp in zetten en dat vastbakken, maar die aanhechting is door en dus al dun, en dat last beroerd. En als je het dan wél vastgebakken hebt is het nog steeds dun. De voorpijp een stukje inkorten en dan een stukkie pijp ertussen wat je IN de kat laat vallen en dan rondbakken zou kunnen. Moet ie wel effe op de brug en het spul moet eronderuit, want bovenop lassen zal niet meevallen zo. Eerst afzagen, stukkie erin steken en hechten, dan aan de pijp hechten voor de maat, dan alles eronderuit en dan rondbakken.. moet kunnen. | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 14:39 |
Dus stukje van de pijp wat vastzat wegsnijden/zagen dan een iets te lang stuk pijp met net iets kleinere diameter tussen de 2 leggen en dat de uiteindes in beide eindes valt, dat met pasta doen en hechten dan als eronderuit pasta verwijderen en lassen. [ Bericht 8% gewijzigd door Belsezar op 24-01-2015 14:54:37 ] | |
| Sounddragon | zaterdag 24 januari 2015 @ 14:54 |
Niks pasta; lássen | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 14:58 |
Ok maar ik begreep dat een kat kan klappen als er in de buurt gelast word?!?! En kan dat nieuwe stukje pijp wat in de kat valt de kat niet beschadigen? | |
| Sounddragon | zaterdag 24 januari 2015 @ 15:02 |
Alleen als het een levende kat is Je zit toch niet in R&P SC om advies te vragen heah? ik zag net een quotemelding langskomen Dat stukje hoeft er maar 5mm in, dan is het prima te lassen. | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 15:08 |
Dat van de kat knappen kwam van een lasbedrijf. Ik had alles uitgelegd en de lasser zei dat hij mij geen garanties of prijzen kon geven omdat het lassen vlakbij de kat zou gebeuren. Neuh, geen advies. Ik liet ze de beste tip tot nu toe zien en dat was jouw suggestie | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 15:18 |
| 5 garages gebeld, slechts eentje begon over om te kijken of het nog te lassen is. Sounddragon's advies gaat maandag mee en dan gaan ze kijken | |
| ArTiC | zaterdag 24 januari 2015 @ 15:19 |
Ik heb vaker aan een uitlaat gelast dan ik bij een psycholoog geweest ben | |
| daNpy | zaterdag 24 januari 2015 @ 15:24 |
Sorry maar jouw model staat wel een beetje bekend als een kwaaltjes auto ivm het nieuwe platform Ik vind het wel vreemd dat de voorpijp kapot is. Dit zal niet door de korte stukjes komen, ca 50km enkele reis is meer dan voldoende om de hele auto goed op te warmen. Wat wel kan zijn is dat de beweging van de motor zoveel spanning op de uitlaat heeft gezet dat deze het heeft begeven en is gescheurd. Misschien is de oorzaak daarvan wel een kapotte motorsteun? Of een ontbrekende resonantiedemper ergens. Ga naar een uitlatenboer (niet de Kwik shit dus) en laat eerst kijken wat er precies kapot is. Dan kun je nog kiezen of het te lassen is (wel kans op opnieuw lekkage op korte termijn) of er een vervangend stuk tussen gezet kan worden. Edit: foto gezien; laten lassen is prima mogelijk. Kijk wel of de oorzaak mss achterhaald kan worden. | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 15:33 |
Ik word steeds blijer met jullie, bespaard me een flinke lading geld Over de oorzaak, als er een steun oid afgebroken is had dat dan niet met de apk opgemerkt moeten worden? [ Bericht 0% gewijzigd door Belsezar op 24-01-2015 16:21:45 ] | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 15:41 |
| Uitlaatboer gevonden in mijn woonplaats. Hij gaf op basis van mijn beschrijving dezelfde oplossing als Sounddragon. De garage gaat er prat op dat ze vrijwel alles kunnen lassen en mits alle pakkingen, bouten, etc goed zijn het niet meer dan 150 euro zal kosten. | |
| Sounddragon | zaterdag 24 januari 2015 @ 16:11 |
Kewl. | |
| daNpy | zaterdag 24 januari 2015 @ 16:15 |
Eigenlijk wel | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 16:21 |
Ja ik heb een paar dagen echt de zenuwen gehad van de 1600 euro. Nu alleen nog de zenuwen om de auto daar te krijgen, hopelijk vind ik ergens iemand die mij kan slepen. Ik zal de uitlaatboer vragen of hij de oorzaak kan vinden/vertellen | |
| Sounddragon | zaterdag 24 januari 2015 @ 16:28 |
Automaat? zoja, niet slepen maar gewoon rijden.. automaten vinden het niet fijn om gesleept te worden.. Als je lid bent van de ANWB kun je die ook bellen, die hebben busjes bij zich die ze erin kunnen zetten voor eventjes.. moet wel een beetje goed vast zitten want in die kat zit heel fragiel en kostbaar materiaal (daarom zijn die dingen ook zo duur) en als het dat raakt kan het breken en dan is de kat deaud. Moet je ver rijden? | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 16:45 |
Ja het is een automaat. Volgens een routebeschrijving is het 6,2 kilometer. Maar dat over een 80 kilometer weg, dat is denk ik niet aan te raden?? | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 16:47 |
| Ik kan ook via een 50 kilometer weg trouwens, lijkt me wat handiger | |
| daNpy | zaterdag 24 januari 2015 @ 16:53 |
Boeiend, heb ook 15km gereden toen mijn uitlaat stuk was ![]() | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 17:04 |
Kolere! Dat zal me een kabaal zijn geweest! Dat heb je toch niet over snelwegen ofzo gereden? | |
| Fer | zaterdag 24 januari 2015 @ 17:05 |
| Gewoon doen joh, zodra je 60 over die Hoge ring gaat, zal het geluid wel weer meevallen. Het is alleen hard bij stationair en optrekken. En valt nog mee met automaat, want met een handbak merk je ook dat je tegendruk weg is. | |
| daNpy | zaterdag 24 januari 2015 @ 17:11 |
Jawel, moest naar mn werk. Gewoon met 80 over de snelweg | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 17:19 |
Ja en dat is ook iets wat ik zal zeggen als ik aangehouden word: Het is een automaat, kan niet slepen En hij draait erg laag als ik eenmaal 60 rij, 1800 toeren schat ik zo. Je zal wel genoeg aandacht hebben gehad tijdens dat ritje | |
| daNpy | zaterdag 24 januari 2015 @ 17:24 |
Daar trapt de pliesie niet in hoor, een automaat mag je prima slepen. En al mocht dat niet, is dat geen vrijbrief om over de snelweg te gaan rijden. Als je kan aantonen dat je onderweg bent naar je reparatie-station zullen ze er geen groot probleem van maken denk ik. Viel wel mee, er was bijna niemand onderweg gelukkig | |
| aegir_de_viking | zaterdag 24 januari 2015 @ 19:41 |
| ¤110,- nieuw op ebay http://www.ebay.de/itm/KATALYSATOR-KAT-HINTEN-MERCEDES-C-KLASSE-W203-einbaufertig-mit-E-Prufzeichen-/400654678504?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AMercedes-Benz%7CPlatform%3AW203&hash=item5d48e139e8 | |
| Pizza_Boom | zaterdag 24 januari 2015 @ 22:23 |
2200 ofzo bij 100. En 5500 bij 210. | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 22:41 |
Dat is nog eens een prijs! Helaas is mijn auto daar niet mee te fixen, mijn bouwjaar zit er helaas niet tussen Maar dankje voor het zoeken | |
| Pizza_Boom | zaterdag 24 januari 2015 @ 22:43 |
Jawel, je bouwjaar zit er wel tussen, maar 't is volgens opgave allemaal voor diesel. | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 22:46 |
Ik heb een route uitgestippeld waarbij ik ongeveer de helft door de woonwijk rij en dan lekker stationair tuffend met alarmknipperlichten aan Ik heb ook al de politie gebeld, als ik 10 minuten voor ik van huis vertrek het even doorgeef en ook mijn kenteken zetten ze dat in het systeem. Dus mocht ik aangehouden worden kan ik ze verwijzen daarnaar. | |
| Belsezar | zaterdag 24 januari 2015 @ 22:48 |
Ja dat had ik nog niet eens gezien | |
| Turquaz52 | zondag 25 januari 2015 @ 01:39 |
| Gewoon rijden man.. | |
| Belsezar | zondag 25 januari 2015 @ 16:33 |
Ja dat zegt iedereen. Maar ik heb 1 angst en dat is dat die pijp die los zit op de foto is niet de pijp die naar de motor gaat maar richting einddempers. Waar ik dus bang voor ben als ik ga rijden dat ik een hobbeltje pak en die pijp blijft steken. | |
| daNpy | zondag 25 januari 2015 @ 16:40 |
| Ja dat zou vervelend zijn Kun je hem niet omhoog binden? | |
| Belsezar | zondag 25 januari 2015 @ 18:53 |
Echt onder de auto komen gaat me niet lukken dus ik zat te denken aan een lang stuk ijzerdraad om de pijp wikkelen en dan door de achterste portieren de uiteindes van de draad in de auto aan elkaar te knopen en flink strak zetten. Ik kon niet veel beters verzinnen eigenlijk. | |
| daNpy | zondag 25 januari 2015 @ 18:54 |
| Goede manier om je auto te beschadigen idd. Heb je echt geen krik | |
| Belsezar | zondag 25 januari 2015 @ 19:00 |
Jawel maar die zijn toch niet veilig om er onder te kruipen? Maar mijn idee was dus niet goed, gelukkig zeg je het anders had ik het waarschijnlijk nog gedaan ook | |
| Pizza_Boom | zondag 25 januari 2015 @ 19:01 |
Soms moet je wat | |
| Belsezar | zondag 25 januari 2015 @ 19:11 |
Ik heb denk ik wel een ideetje, als ik het mis heb moet je het maar zeggen. De buurman heeft voor zijn carport zijn terrein zeker 30 cm verhoogd en dat gaat vrij steil omhoog, als ik nou alleen de voorwielen omhoog rij en dan handrem en de automaat in drive zet? Edit: En een stapel tuintegels achter de achterbanden. [ Bericht 2% gewijzigd door Belsezar op 25-01-2015 20:03:00 ] | |
| Fer | zondag 25 januari 2015 @ 19:41 |
Leef je nog? Zet dan de automaat gewoon in P | |
| Belsezar | zondag 25 januari 2015 @ 19:53 |
Ik zei dat meer zodat hij niet naar achter kan rollen Maar de rest van mijn idee met de helling enzo is wel te doen of heb ik weer wat onveilig iets verzonnen? | |
| Fer | zondag 25 januari 2015 @ 19:56 |
| Maar in Drive, met de motor uit rolt ie nog steeds weg, zelfs met de motor aan ook, als de helling stijl genoeg is. Maar voor de rest in P en tegels erachter, kan ie nergens heen toch. | |
| Belsezar | zondag 25 januari 2015 @ 19:59 |
Got it, voorwielen op de helling, handrem, P, tegels achter de achterwielen, eronder kruipen en pijp vast binden dat hij niet omlaag kan klappen. Dan naar de garage rijden, lassen en ik kan weer vrolijk rondtuffen Best een ervaring dit, helemaal als je nog nooit eerder een probleem met een auto hebt gehad | |
| Turquaz52 | maandag 26 januari 2015 @ 19:49 |
| P+Handrem is beetje dubbelop, beide functioneren op je achteras.. | |
| junkiexp | maandag 26 januari 2015 @ 23:28 |
Alleen je bak vind het niet zo leuk als jij hem op een helling uit de P haalt. Ik gebruik ook al 10 jaar geen handrem maar op die momenten wel, want dat klinkt nooit echt goed. En dan heb ik het over een redelijk steile helling. | |
| eXplorer1 | maandag 26 januari 2015 @ 23:55 |
Dit, op een helling uit P halen is een instant harde "kloennk", vind ik heel eng klinken. | |
| Turquaz52 | dinsdag 27 januari 2015 @ 12:03 |
| Geef ik jullie wel gelijk in, al is het enige wat je doet een pin door de as steken.. Ik zie het van mijzelf ook wel terug soms met de 407.. | |
| Belsezar | dinsdag 27 januari 2015 @ 22:30 |
| Voor de volgers: Vanavond onder de auto gelegen, kat is prima, geen roest te bekennen, alle dempers zien eruit als nieuw, wederom 0,0 roest. De pijp die op de foto los hangt is nooit aan de kat gelast geweest. Het losse uiteinde van de pijp vertoont totaal geen roest, hij ziet eruit alsof hij afgesneden is en de gesneden kant glimt nog steeds als nieuw metaal. Dikte van het metaal van de pijp is ik schat zo'n 1 a 2 mm. Ik denk dus dat de kat en de pijp aan elkaar vastzaten met een klem of alleen maar gungum. De auto staat nu al op het garage terrein, halfuurtje terug heen gereden. Was een leuk ritje | |
| Belsezar | dinsdag 27 januari 2015 @ 22:44 |
Om eerlijk te zijn was het best leuk om met dat kabaal rond te rijden, stationair klonk hij als een racemonster |