abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148799767
Beste mensen,

Ik heb een vraag over het verschil in energieverbruik voor vloerverwarming bij een laminaatvloer ten opzichte van een PVC vloer.

Momenteel wordt ons nieuwe huis gebouwd. We hebben beneden gekozen voor vloerverwarming als hoofdverwarming. We moeten nog een vloertype kiezen. Dat wordt laminaat of PVC. We hebben ons daar de afgelopen tijd redelijk in verdiept en zijn zo al het een en ander te weten gekomen.

Zo kwam ik als vuistregel vaak tegen dat je bij vloerverwarming als hoofdverwarming moet zorgen voor een maximale thermische weerstand van de vloer van 0,14 mēK/W. Een PVC vloer is warmtetechnisch ideaal in combinatie met vloerverwarming ten opzichte van laminaat, omdat het meer warmte van de vloerverwarming doorlaat: de thermische weerstand in geval van een PVC vloer is ordegrootte 0,02 mēK/W, dat is een stuk lager is dan die van laminaat (incl. ondervloer minimaal ca. 0,10 mēK/W).

Daar zit zo'n beetje een factor 5 tussen. Maar hoe vertaalt zich dat door naar gasverbruik? Het zal vast niet betekenen dat er vijf keer zo veel energie nodig is om je huis op een constante temperatuur van 19 gr te houden lijkt me. Een PVC vloer is twee tot drie keer zo duur als een laminaatvloer. We willen het verwachte verschil in stookkosten laten meewegen bij de beslissing PVC of laminaat.

Nu vroegen we ons dus af, en we hopen dat er iemand is die ons hiermee kan helpen:

Uitgaande van
– vloerverwarming alleen op benedenverdieping van 70 m2,
– gasgestookt vloerverwarmingssysteem met warmwaterbuizen in vloer gestort,
– verder gewoon goed geïsoleerd zoals je van een redelijk standaard nieuwbouw tussenwoning in 2015 mag verwachten,
– binnen (beneden) constante temperatuur 19 graden
– moderne HR ketel CW 4
– en dan dus thermische weerstand vloer 0,02 mēK/W (PVC) resp. 0,10 mēK/W (laminaat),

Wat kun je ongeveer verwachten aan verschil in gasverbruik gerelateerd aan verwarming bij keuze voor laminaat resp. PVC vloer?

Alvast bedankt! :)
pi_148801039
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 10:56 schreef TacoR het volgende:
Uitgaande van
– vloerverwarming alleen op benedenverdieping van 70 m2,
– gasgestookt vloerverwarmingssysteem met warmwaterbuizen in vloer gestort,
– verder gewoon goed geïsoleerd zoals je van een redelijk standaard nieuwbouw tussenwoning in 2015 mag verwachten,
– binnen (beneden) constante temperatuur 19 graden
– moderne HR ketel CW 4
– en dan dus thermische weerstand vloer 0,02 mēK/W (PVC) resp. 0,10 mēK/W (laminaat),
Dat laatste betekent dat het temperatuursverschil K tussen woonkamer en betonvloer, een factor 5 hoger is bij laminaat dan bij PVC. Dat zegt op zich nog niet veel zoalng je je gewenste vermogen W niet exact weet (je kan rkenen met 3000 Watt), maar het gevolg is dat je ketelrendement iets lager wordt én dat je warmteverlies vanuit de betonvloer naar de aarde/kruipruimte iets hoger wordt. Daar voor moet je weer de thermische weerstand van de isolatielaag onder de betonvloer weten (wettelijk minimum).

al met al zullen de verschillen in een goed geïsoleerde 2015 woning, gering zijn. Denk % op jaar gas verbruik.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  PR/Manusje van alles zondag 18 januari 2015 @ 12:05:04 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_148801073
Woon je alleen, heb je een vrouw / vriendin?

If so, dan kan je het zuinig stoken wel vergeten zolang je geen dummy thermostaat ophangt. Die dingen hebben het altijd koud.

Als je het als hoofdverwarming gebruikt zou ik PVC nemen. Het verschil is niet te berekenen, zal wel aantoonbaar zijn maar niet heel erg groot.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Đyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_148801932
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 10:56 schreef TacoR het volgende:

Bij 70 mē en 3000 W aan vloervermogen, kom ik op een K van 4,2 C bij laminaat en 0.8 graden bij PVC. Dus stel de betonvloer op 24C bij laminaat en op 20 C bij PVC.

In het bouwbesluit vind ik een Rc voor woningisolatie van 5 mēK/W. Dan is het verlies (bij die temperaturen en 70 mē) bij een kruipruimte van 5 C: 210W bij PVC en 266 Watt bij laminaat.
Verschil: een ouderwetse gloeillamp

Om je een indruk van de getallen te geven.

[ Bericht 22% gewijzigd door blomke op 18-01-2015 12:54:03 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_148803334
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 12:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Bij 70 mē en 3000 W aan vloervermogen, kom ik op een K van 4,2 C bij laminaat en 0.8 graden bij PVC. Dus stel de betonvloer op 24C bij laminaat en op 20 C bij PVC.

In het bouwbesluit vind ik een Rc voor woningisolatie van 5 mēK/W. Dan is het verlies (bij die temperaturen en 70 mē) bij een kruipruimte van 5 C: 210W bij PVC en 266 Watt bij laminaat.
Verschil: een ouderwetse gloeillamp

Om je een indruk van de getallen te geven.
Als je er niks van begrijpt kun je je misschien beter stil houden.
pi_148804765
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2015 13:39 schreef jatochneetoch het volgende:
Als je er niks van begrijpt kun je je misschien beter stil houden.
Mee eens, vandaar mijn reacties.
pi_148804877
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 14:23 schreef blomke het volgende:

[..]

Mee eens, vandaar mijn reacties.
Ik zal het iets duidelijker formuleren: Er klopt niks van wat je daar neer zette.
pi_148811488
Dank voor de reacties (vooral @Blomke natuurlijk), dat geeft al iets meer beeld van waar we het eigenlijk over hebben. @jatochneetoch: zou je kunnen laten weten wat je bedoelt met je opmerkingen, kun je aangeven of/welke aanvullingen te maken zijn op de eerdere reacties? Zelf vond ik het wel plausibel klinken, en ook de betekenis van de eenheid van zo'n 'thermische weerstand' coefficient lijkt zo aardig op zn plek te vallen?
  zondag 18 januari 2015 @ 17:40:35 #9
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148811992
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 14:26 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Ik zal het iets duidelijker formuleren: Er klopt niks van wat je daar neer zette.
Goed, je bent het niet met hem eens, dat kan. Uiteraard heb je zelf ook een berekening gemaakt, ander kon je immers niet weten of zijn berekening klopte.
Ik zie je berekening wel verschijnen.
Share your talent, move the world.
pi_148813210
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:24 schreef TacoR het volgende:
Dank voor de reacties (vooral @Blomke natuurlijk), dat geeft al iets meer beeld van waar we het eigenlijk over hebben. @jatochneetoch: zou je kunnen laten weten wat je bedoelt met je opmerkingen, kun je aangeven of/welke aanvullingen te maken zijn op de eerdere reacties? Zelf vond ik het wel plausibel klinken, en ook de betekenis van de eenheid van zo'n 'thermische weerstand' coefficient lijkt zo aardig op zn plek te vallen?
Ik heb geen verstand van gebouwen, maar wel van warmteleer en ik wou gewoon aangeven dat het gebrabbel wat er staat nergens op slaat.
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:40 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Goed, je bent het niet met hem eens, dat kan. Uiteraard heb je zelf ook een berekening gemaakt, ander kon je immers niet weten of zijn berekening klopte.
Ik zie je berekening wel verschijnen.
Zonder meer informatie over de inleg diepte van de leidingen, dikte van vloer en wat er onder zit kun je dit niet uitrekenen.
pi_148820717
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 18:24 schreef jatochneetoch het volgende:

Zonder meer informatie over de inleg diepte van de leidingen, dikte van vloer en wat er onder zit kun je dit niet uitrekenen.
Blijkbaar heb je het openingstopic niet gelezen en heb je geen verstand van zaken:

1) De temperatuur van de betonvloer bepaalt de warmtestroom, niet de inlegdiepte.
2) De dikte van de vloer is niet relevant als de warmteweerstand is gegeven, en die is voor beide opgegeven.
3) Wat er onder zit, is de opgave van het bouwbesluit: een minimale Rc van 5 mēK/W. Iets anders vind ik ook best, kom maar op met de goede isolatiewaarde
pi_148822624
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 21:18 schreef blomke het volgende:
1) De temperatuur van de betonvloer bepaalt de warmtestroom, niet de inlegdiepte.
Als je uitgaat van een uniforme temperatuurverdeling. Maar daar kun je niet zomaar van uit gaan.
Even opgezocht, maar als je 10 cm beton boven je leidingen hebt, geeft dat al een extra weerstand van 0,08 m^2K/W. Ik neem aan dat de totale vloer wel een stuk dikker is dan 10 cm, vergeleken met de vloer die er op komt kun je dus zeker niet zomaar stellen dat de temperatuur uniform is.

Ook het verschil tussen de vloeren wordt opeens een stuk kleiner.
Dan ga je dus met laminaat naar de 0,18 en met PVC naar de 0,10. Dan zit scheelt het opeens nog geen factor 2.
Vervolgens zal de straling ook per materiaal verschillen (en kleur!). het zou zomaar kunnen dat donker laminaat zijn warmte juist sneller kwijt raakt dan licht pvc.
quote:
2) De dikte van de vloer is niet relevant als de warmteweerstand is gegeven, en die is voor beide opgegeven.
Ik bedoel de dikte van de betonvloer.
quote:
3) Wat er onder zit, is de opgave van het bouwbesluit: een minimale Rc van 5 mēK/W. Iets anders vind ik ook best, kom maar op met de goede isolatiewaarde
Zoals ik eerder al zei ik heb verder niet zoveel verstand van gebouwen. Ik dacht dat je met die Rc de isolatiewaarde van het huis bedoelde. Verder weet ik niet waar je het bouwbesluit vandaan haalt, ik zie het niet zo in de OP staan.

Verder als je dingen zegt als
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 12:47 schreef blomke het volgende:
kom ik op een K van 4,2 C
zou ik me toch maar heel hard gaan schamen en je schoolgeld terug vragen.
pi_154192231
Ik heb zelf geen vloerverwarming. Maar mij lijkt het dat het gasgebruik hoger zal zijn bij laminaat omdat je verwarming dan eerder aanmoet. PVC is namelijk veel sneller opgewarmd. Ik zou kiezen voor klik PVC, dit werkt het zelfde als laminaat maar heeft een veel mooiere uitstraling. Zelf heb ik wtech klik PVC en hier ben ik nog steeds tevreden mee.
pi_154192532
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 09:43 schreef suzanne111 het volgende:
Ik heb zelf geen vloerverwarming. Maar mij lijkt het dat het gasgebruik hoger zal zijn bij laminaat omdat je verwarming dan eerder aanmoet. PVC is namelijk veel sneller opgewarmd. Ik zou kiezen voor klik PVC, dit werkt het zelfde als laminaat maar heeft een veel mooiere uitstraling. Zelf heb ik wtech klik PVC en hier ben ik nog steeds tevreden mee.
Oh ik dacht dat je laminaat authentic met een lab21 10 DB ondervloer had.
Maar goed, het komt tenslotte alledrie van hetzelfde vandaan, dus dan is het goed.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_154194137
Tegenwoordig zijn de huizen zo goed geisolleerd: Onze woning heeft betonvloeren op de begane grond die zellf ook voorzien zijn van isolatie materiaal. De warmte wordt daar dus al tegen gehouden. Bij laminaat kan de warmte minder goed naar boven vanwege meer weerstand. Dat betekent dat het warme water weer terug gaat naar de CV die vervolgens minder gas nodig heeft om dat water weer te verwarmen. Ik denk uiteindelijk dat het verschil klein is. PVC is wel duurder, maar wij gaan voor PVC, omdat het contactgeluid vele malen minder is dan bij dat verschrikkelijke laminaat. Contactgeluid bij laminaat kan je ook weer tot een minimum beperkten met een rubberen ondervloer, maar dan krijgt de warmte nog meer weerstand en daarbij kost dat zoveel geld dat je net zo goed voor PVC kan gaan. Het is maar net wat je belangrijk vindt.
...en waarom?
  donderdag 9 juli 2015 @ 11:59:13 #16
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_154194403
Effect is zeer minimaal. Afgezien van het feit dat je goede warmte doorlatende ondervloeren hebt voor laminaat en vloerverwarmingsgeschikt laminaat (al werkt cheap ass laminaat ook heb ik achteraf gemerkt op mijn zolder). Wat denk je dat er met de warmte gebeurt als het iets beter geisoleerd is? Nou dan wordt er net iets minder afgegeven, komt het net iets warmer de ketel binnen en die stookt dus net iets minder. Het opwarmen duurt een klein beetje langer (als alles al doorgewarmt is maakt het geen zak uit)
In verbruik merk je het bijna niet.

Overigens is het bij mij wel zo dat elke ruimte afzonderlijk te regelen is en alleen spreek over ruimtes waarin een gehele ruimte dezelfde type vloer heeft. Als je op 1 verwarmingsonderdeel verschillende vloertypes hebt merk je wellicht wel een warm-koud verschil?

Wat wel mogelijk is dat je bij een beneden verdieping je kruipruimte wat meer zou verwarmen bij een betere geisoleerde toplaag maar volgensmij valt dat heel erg mee.
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_154195412
Dedodo:
Ja dat klopt. wtecht PVC in de woonkamer en badkamer en Authentic laminaat in de 2 slaapkamers.
pi_154205375
quote:
14s.gif Op zondag 18 januari 2015 12:05 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Woon je alleen, heb je een vrouw / vriendin?

If so, dan kan je het zuinig stoken wel vergeten zolang je geen dummy thermostaat ophangt. Die dingen hebben het altijd koud.

Als je het als hoofdverwarming gebruikt zou ik PVC nemen. Het verschil is niet te berekenen, zal wel aantoonbaar zijn maar niet heel erg groot.
moest lachen, afgelopen tijd ruzie gehad met wederhelft over de naheffing gas rekening van winter? :')
pi_154258880
Zijn er mensen met Klik PVC in de woonkamer? Schijnt dat ze het bij grote ruimtes afraden omdat je dan sneller oneffenheden gaat zien. Dit kan blijkbaar ook ontstaan wanneer er lange tijd zon op schijnt door de ramen doordat het dan zo warm gaat worden.
pi_154331828
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 23:32 schreef Dave83 het volgende:
Zijn er mensen met Klik PVC in de woonkamer? Schijnt dat ze het bij grote ruimtes afraden omdat je dan sneller oneffenheden gaat zien. Dit kan blijkbaar ook ontstaan wanneer er lange tijd zon op schijnt door de ramen doordat het dan zo warm gaat worden.
Ik heb helaas hele slechte ervaringen met een PVC klikvloer van Flexxfloors. Ondanks dat het volgens de voorschriften is gelegd op een geegaliseerde betonvloer zonder ondervloer geeft de fabrikant niet thuis bij problemen. De vloerdelen raken op sommige plekken uit elkaar. De vloer slijt enorm hard in de looproutes (terwijl er praktisch alleen op sokken over wordt gelopen). Daarnaast is de vloer enorm gevoelig voor krassen, vooral in de winter (misschien dat de vloer wat "harder"is door kou vanuit de kruipruimte?)

Voor mij nooit meer een PVC vloer.
pi_158022078
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 16:10 schreef emil23 het volgende:

[..]

Ik heb helaas hele slechte ervaringen met een PVC klikvloer van Flexxfloors. Ondanks dat het volgens de voorschriften is gelegd op een geegaliseerde betonvloer zonder ondervloer geeft de fabrikant niet thuis bij problemen. De vloerdelen raken op sommige plekken uit elkaar. De vloer slijt enorm hard in de looproutes (terwijl er praktisch alleen op sokken over wordt gelopen). Daarnaast is de vloer enorm gevoelig voor krassen, vooral in de winter (misschien dat de vloer wat "harder"is door kou vanuit de kruipruimte?)

Voor mij nooit meer een PVC vloer.
Kickje, maar heb je vloerverwarming?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')