abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148751644
Laatste tijd kom ik dit vaak tegen op dit forum. Waar komt de haat tegen transgenders vandaan?

Definitie van transgenderhaters:

quote:
Transfobie is de angst voor transgenderisme en transseksualiteit, alsmede het vijandig en disciminerend gedrag dat uit dit gevoel voorkomt. Transfobie uit zich bijvoorbeeld in het uitsluiten van transen uit als seksespecifiek bestemde ruimtes (toiletten, sommige verenigingen...), maar ook in verbaal, fysiek geweld, verkrachting en ontkenning van asielrecht.

Transfoob gedrag komt voort uit de vooronderstelling dat ieders sekse van bij de geboorte vaststaat, dat geslacht een puur biologische kwestie is en dat men het eigen gender niet zelf mag (of kan) definiëren. Deze opvattingen zijn wijd verspreid en in vele landen ook in wetten vertaald en/of religieus onderbouwd. Enerzijds ligt de basis van transfobie dus verankerd in cultuur en maatschappij, maar anderzijds ook in de psychologie. De identiteit 'vrouw' of 'man' is immers een fundamenteel persoonskenmerk dat men niet graag ziet wankelen. Wanneer andere mensen een op gender gebaseerde wet overtreden, kan men dit indirect aanvoelen als een aanslag op de eigen sekse- en genderidentiteit en seksuele gerichtheid. Transfobie is psychologisch dus terug te voeren naar de angst om zelf geen 'echte' man of vrouw te zijn en/of niet voor 100% hetero, homo of lesbisch te zijn.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Transfobie

Graag niet op de persoon spelen in dit topic.
pi_148751775
Mensen zijn sowieso erg angstige wezens. Dat merk ik zelf ook, maar heb eerlijk gezegd niet het idee dat dit veel sterker is dan bij andere onalledaagsheden. Daarnaast is het voor mensen als het gaat om gender of seksualiteit meestal nog iets moeilijker om te verwerken. Waarom dat zo is snap ik ook niet.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
  vrijdag 16 januari 2015 @ 16:41:10 #3
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_148751777
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 15:58 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Waarom zou dat een slap argument zijn? Ik weet hoe ik met piemel ben, als dat ineens een vagina is dan klopt het niet. Dat is niet te vergelijken met het gevoel wat een transgender heeft, dat zeg ik. Wat is daar mis mee?

[..]
Dat is juist exact te vergelijken met het gevoel dat een transgender persoon heeft. Ik heb het al eerder uitgelegd (al weet ik niet meer of dat in dit topic was), het brein heeft een fysieke kaart van het lichaam, waardoor je o.a. weet waar je hand is zonder dat je die kunt zien (de oorzaak van fantoompijn bij een geamputeerd lichaamsdeel), en die kaart komt bij een transgender persoon niet overeen met het lichaam dat ze hebben. Volgens de hersenen horen ze bepaalde lichaamsdelen wel of niet te hebben, maar het lichaam doet daar niet aan mee.

Ze weten dus hoe het moet zijn, net als jij, alleen is dat een ontastbare ervaring omdat het lichaamsdeel er nooit geweest is.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_148751788
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:06 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Waarom haal je begrijpen en snappen door elkaar? Ik snap dat een transgender bepaalde gevoelens heeft, en ik begrijp die gevoelens niet. Heeft niet met gelijk halen te maken, ik verdedig mijn mening die blijkbaar door sommige mensen geprobeerd wordt van de baan te schuiven.
Nee je mening mag je gewoon hebben, wat we van de baan proberen te schuiven zijn vooral vooroordelen en onwaarheden omdat die zo schadelijk zijn voor ons.
Dat is geen aanval op jou of je mening, maar info.
Ik probeerde je de gevoelens te laten begrijpen met een voorbeeld (als je nou wakker wordt met het verkeerde setje geslachtsdelen). Maar dan beweer je meteen weer dat het anders is.
Dat is dan gewoon een mening waar we dan idd verder ook niks aan kunnen doen.

Seks is toch eigenlijk weer een verhaal apart.
Gelukkig worden er genoeg mensen gewoon verliefd op een persoon en niet op geslachtsdelen en vinden ook transgenders een partner.

Toch ben ik nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag uit het vorige topic of je wel met een transman die nog een vagina en borsten heeft naar bed zou gaan.
Daar mogen anderen die een "echte vagina" zo belangrijk vinden ook antwoord op geven, trouwens.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 16:43:37 #5
435060 Varg89
Heeft een wolvenshirt!
pi_148751854
Omdat life een bitch is, en dan you die.
Die Furcht ist die Mutter der Moral.
Was mich nicht umbringt, macht mich stärker.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 16:45:32 #6
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_148751903
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:41 schreef wonderer het volgende:

[..]

Dat is juist exact te vergelijken met het gevoel dat een transgender persoon heeft. Ik heb het al eerder uitgelegd (al weet ik niet meer of dat in dit topic was), het brein heeft een fysieke kaart van het lichaam, waardoor je o.a. weet waar je hand is zonder dat je die kunt zien (de oorzaak van fantoompijn bij een geamputeerd lichaamsdeel), en die kaart komt bij een transgender persoon niet overeen met het lichaam dat ze hebben. Volgens de hersenen horen ze bepaalde lichaamsdelen wel of niet te hebben, maar het lichaam doet daar niet aan mee.

Ze weten dus hoe het moet zijn, net als jij, alleen is dat een ontastbare ervaring omdat het lichaamsdeel er nooit geweest is.
Dit blijf ik een geweldige uitleg vinden. ^O^
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  vrijdag 16 januari 2015 @ 16:46:14 #7
71919 wonderer
pi_148751916
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:41 schreef Alentejana het volgende:

[..]
Toch ben ik nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag uit het vorige topic of je wel met een transman die nog een vagina en borsten heeft naar bed zou gaan.
Daar mogen anderen die een "echte vagina" zo belangrijk vinden ook antwoord op geven, trouwens.
Da's een onhandige vraag. Ik prefereer ook biologische piemels, maar ik wil niet met elke kerel met een piemel seks, hoe mooi zijn exemplaar ook is.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_148751999
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:46 schreef wonderer het volgende:

[..]

Da's een onhandige vraag. Ik prefereer ook biologische piemels, maar ik wil niet met elke kerel met een piemel seks, hoe mooi zijn exemplaar ook is.
Logisch, idd wellicht onhandig, dan zo: Zou je iemand afwijzen omdát er geen natuurlijk piemel is als je op de persoon valt?
  vrijdag 16 januari 2015 @ 16:53:09 #9
71919 wonderer
pi_148752126
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:49 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Logisch, idd wellicht onhandig, dan zo: Zou je iemand afwijzen omdát er geen natuurlijk piemel is als je op de persoon valt?
Mijn seksuele beleving is verder niet echt exemplarisch dus mijn antwoord is nutteloos ;)
pi_148752227
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:41 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Nee je mening mag je gewoon hebben, wat we van de baan proberen te schuiven zijn vooral vooroordelen en onwaarheden omdat die zo schadelijk zijn voor ons.
Dat is geen aanval op jou of je mening, maar info.
Ik probeerde je de gevoelens te laten begrijpen met een voorbeeld (als je nou wakker wordt met het verkeerde setje geslachtsdelen). Maar dan beweer je meteen weer dat het anders is.
Dat is dan gewoon een mening waar we dan idd verder ook niks aan kunnen doen.

Seks is toch eigenlijk weer een verhaal apart.
Gelukkig worden er genoeg mensen gewoon verliefd op een persoon en niet op geslachtsdelen en vinden ook transgenders een partner.

Er is nu eenmaal verschil tussen een echte vagina en een gemaakte vagina. Dan kunnen we wel heel politiek-correct gaan doen maar zo is het nou eenmaal.
pi_148752308

[ Bericht 30% gewijzigd door Alentejana op 16-01-2015 17:04:42 ]
  vrijdag 16 januari 2015 @ 17:07:56 #12
71919 wonderer
pi_148752550
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:56 schreef Gewas het volgende:

[..]

Er is nu eenmaal verschil tussen een echte vagina en een gemaakte vagina. Dan kunnen we wel heel politiek-correct gaan doen maar zo is het nou eenmaal.
Maar ik neem aan dat je dezelfde bezwaren zou hebben bij een vrouw die of door een aangeboren afwijking of door een ongeluk een gereconstrueerde vagina heeft?
pi_148752638
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:56 schreef Gewas het volgende:

[..]

Nou zeg? Post weg.
Wat ik zei was dat het hier gaat om een persoon die met vrouwelijke onderdelen geboren is en dus een naar jouw definitie echte vagina (en borsten) heeft, maar van binnen een man is. Ik geloof dat je dat niet begrepen hebt.
Je gaat dan feitelijk met persoon naar bed die van buiten (nog) vrouw is maar van binnen man.

(Precies om te kijken of het transgender zijn nou het bezwaar is of dat je gewoon eisen stelt aan een vagina van wie dan ook, dus dank @wonderer voor jouw vraag)
pi_148752804
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 17:07 schreef wonderer het volgende:

[..]

Maar ik neem aan dat je dezelfde bezwaren zou hebben bij een vrouw die of door een aangeboren afwijking of door een ongeluk een gereconstrueerde vagina heeft?
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 17:11 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Nou zeg? Post weg.
Wat ik zei was dat het hier gaat om een persoon die met vrouwelijke onderdelen geboren is en dus een naar jouw definitie echte vagina (en borsten) heeft, maar van binnen een man is. Ik geloof dat je dat niet begrepen hebt.
Je gaat dan feitelijk met persoon naar bed die van buiten (nog) vrouw is maar van binnen man.

(Precies om te kijken of het transgender zijn nou het bezwaar is of dat je gewoon eisen stelt aan een vagina van wie dan ook, dus dank @wonderer voor jouw vraag)

Ja, 'als dit, als dat'. Ik val gewoon op vrouwen, zo simpel is het. Mocht ik ooit een leuke transvrouw tegenkomen, misschien dat ik er dan anders over denk.

En ik heb geen hekel aan transgenders ofzo, anders had ik dit topic niet geopend.
pi_148753186
Vond dit een mooie video.

Paar jaar geleden heeft ze geloof ik nog op Fok! gezeten.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 17:32:28 #16
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_148753227
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 17:30 schreef Gewas het volgende:
Vond dit een mooie video.

Paar jaar geleden heeft ze geloof ik nog op Fok! gezeten.
Ik had niet verwacht om m'n beste vriendin hier tegen te komen :D .
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:15 schreef Gewas het volgende:

[..]

Ik heb weleens video's gezien van hoe ze zo'n vagina maken en vond het er best onsmakelijk uitzien. Hoe het verder voelt weet ik niet want ik heb nog nooit iets met een transvrouw gehad. Zoals ik zei, het is puur het gevoel wat ik heb.
Ik respecteer je mening, maar ik denk dat zo'n video niet echt goed is om je oordeel op de baseren. Tijdens en ook voor een deel na de operatie ziet het er inderdaad niet bepaald smakelijk uit.
pi_148753332
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 17:32 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Ik had niet verwacht om m'n beste vriendin hier tegen te komen :D .

[..]

Ik respecteer je mening, maar ik denk dat zo'n video niet echt goed is om je oordeel op de baseren. Tijdens en ook voor een deel na de operatie ziet het er inderdaad niet bepaald smakelijk uit.
Yeah, ik kon me heel vaag herinneren dat jij contact met haar had. :D

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe zo'n vagina eruitziet als ie 'klaar' is, dus wat dat betreft was het misschien een vooroordeel van mij.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 17:39:49 #18
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_148753427
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 17:36 schreef Gewas het volgende:

[..]

Yeah, ik kon me heel vaag herinneren dat jij contact met haar had. :D

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe zo'n vagina eruitziet als ie 'klaar' is, dus wat dat betreft was het misschien een vooroordeel van mij.
Volgens Valentijn de Hingh ziet het eruit als twee bevroren hamburgers tegen elkaar gedrukt. Dat was in deze TED talk van haar:
(vanaf 4:10 komt de betreffende uitspraak)
pi_148753553
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 17:39 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Volgens Valentijn de Hingh ziet het eruit als twee bevroren hamburgers tegen elkaar gedrukt. Dat was in deze TED talk van haar:
(vanaf 4:10 komt de betreffende uitspraak)
Kan me er eerlijk gezegd moeilijk een voorstelling van maken. :P

Die Valentijn ziet er trouwens wel heel gelukkig uit.
pi_148753742
Ik heb er geheel geen hekel aan, kan het plaatje alleen niet plaatsen in mijn hoofd. Zo was ik afgelopen jaar op Gilze-Rijen tijdens de Luchtmachtdagen, en daar werd ik terwijl ik bij een stand van http://www.shk.nl/ voorbij liep aangesproken door een persoon (laat ik het zo maar noemen) over wat mijn mening is m.b.t. homoseksualiteit en transgenders in het leger.
Ik maakte blijkbaar al gelijk een fout door de nogal uit de kluiten gewassen persoon die mij aanspraak als mannelijk te betitelen, en ik werd gelijk gecorrigeerd door een ander dat ik geen hij/hem moest zeggen maar zij/haar.

Toen haakte ik af, ik heb ze suc6 gewenst en ben naar de stand die ernaast stond gegaan wat ook mijn bedoeling was in eerste instantie.

Ik ben absoluut niet aartsconservatief en mensen mogen van mij doen wat zij willen, maar dat kon ik dus echt niet rijmen in mijn hoofd.
pi_148753857
quote:
17s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 17:55 schreef Juup© het volgende:
Ik heb er geheel geen hekel aan, kan het plaatje alleen niet plaatsen in mijn hoofd. Zo was ik afgelopen jaar op Gilze-Rijen tijdens de Luchtmachtdagen, en daar werd ik terwijl ik bij een stand van http://www.shk.nl/ voorbij liep aangesproken door een persoon (laat ik het zo maar noemen) over wat mijn mening is m.b.t. homoseksualiteit en transgenders in het leger.
Ik maakte blijkbaar al gelijk een fout door de nogal uit de kluiten gewassen persoon die mij aanspraak als mannelijk te betitelen, en ik werd gelijk gecorrigeerd door een ander dat ik geen hij/hem moest zeggen maar zij/haar.

Toen haakte ik af, ik heb ze suc6 gewenst en ben naar de stand die ernaast stond gegaan wat ook mijn bedoeling was in eerste instantie.

Ik ben absoluut niet aartsconservatief en mensen mogen van mij doen wat zij willen, maar dat kon ik dus echt niet rijmen in mijn hoofd.
Had ze een hele mannelijke stem dan of een grote lichaamsbouw?

Ik wist trouwens helemaal niet dat er in het leger zo veel aandacht was voor homo's en transgenders. Dacht dat dat echt zo'n macho wereld was.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 18:04:37 #22
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_148753991
quote:
17s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 17:55 schreef Juup© het volgende:

Was het door het feit dat je op een al dan niet aanvallende manier werd gecorrigeerd? Of was het omdat je de betreffende persoon niet als vrouw kon zien?

Het corrigeren is me wel vaker opgevallen bij transgender personen. Op zich is daar ook niets mis mee, ik doe het ook bij vrienden die moeten wennen en die het dan soms automatisch verkeerd zeggen.
Maar ik merk ook dat sommigen het op een dermate aanvallende manier doen waarbij ze meteen iedere vorm van begrip of mogelijkheid van discussie over gendergerelateerde dingen om zeep helpen. Het is zaak dat je als transgender altijd op een begripvolle en rustige manier iemand corrigeert wanneer die gene je verkeerd aanspreekt. Als je corrigeert dan. Soms dan laat ik het ook gewoon maar gaan omdat ik er geen behoefte aan heb om iemand te corrigeren.
pi_148754152
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 17:17 schreef Gewas het volgende:

[..]

[..]

Ja, 'als dit, als dat'. Ik val gewoon op vrouwen, zo simpel is het. Mocht ik ooit een leuke transvrouw tegenkomen, misschien dat ik er dan anders over denk.

En ik heb geen hekel aan transgenders ofzo, anders had ik dit topic niet geopend.
Ja, maar wat maakt een vrouw is het eigenlijk een beetje. Dus wat als je een transman tegenkomt die nog geen geslachtsaanpassing heeft gehad en dus er naakt uit ziet als vrouw. Schaar je die dan in jouw vakje vrouwen of mannen?

Tijdens de wandeling met de honden drong het tot me door dat mijn verhaal in het vorige topic niet begrepen is en dat "geleefd als een jongen" mensen op het verkeerde been kan zetten.
Dus voor de duidelijkheid: Ik ben geboren met een vagina en later gewoon borsten ontwikkeld, maar omdat ik vreselijk laat de puberteit in ging heb ik de vrouwelijke kenmerken lang kunnen verbergen en kon ik voor de buitenwereld de jongen zijn die ik van binnen was. Toen het niet meer zo lukte heb ik wel over een operatie gedacht, maar toen was er nog geen internet en de weg was niet zo duidelijk als nu. Zalook wel niet in het ziekenfonds gezeten hebben...Men was ook nog niet zo ver met de techniek die vooral tegen viel voor die een penis nodig had.
Dus dat was van de baan en ik heb toen maar de rol aangenomen die bij mijn uiterlijke kenmerken paste, de vrouw.
Van buiten ben ik dus een gewone vrouw, maar ik ben toch transgender. Ik vertelde dit verhaal juist om te laten zien dat niet elke transgender in een bepaald vakje past en ook niet elke transgender zich laat opereren om het lichaam aan te passen. Maar het is wel nog steeds een transgender. En een verhaal als "ik ga niet met een transgender naar bed omdat ik een echte vagina wil" klopt dan ook niet meer.

Gewoon even om te prikkelen tot nadenken....
pi_148754239
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 17:58 schreef Gewas het volgende:

[..]

Had ze een hele mannelijke stem dan of een grote lichaamsbouw?

Ik wist trouwens helemaal niet dat er in het leger zo veel aandacht was voor homo's en transgenders. Dacht dat dat echt zo'n macho wereld was.
Lichaamsbouw als een enorme kleerkast, blond lang gekruld haar, iets van lichte lippenstift op, en een stem als een man die een hormoontherapie ondergaat (mannelijke zware stem met toch enigszins hoge vrouwelijke klanken erin).
pi_148754283
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 18:04 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Was het door het feit dat je op een al dan niet aanvallende manier werd gecorrigeerd? Of was het omdat je de betreffende persoon niet als vrouw kon zien?

Het corrigeren is me wel vaker opgevallen bij transgender personen. Op zich is daar ook niets mis mee, ik doe het ook bij vrienden die moeten wennen en die het dan soms automatisch verkeerd zeggen.
Maar ik merk ook dat sommigen het op een dermate aanvallende manier doen waarbij ze meteen iedere vorm van begrip of mogelijkheid van discussie over gendergerelateerde dingen om zeep helpen. Het is zaak dat je als transgender altijd op een begripvolle en rustige manier iemand corrigeert wanneer die gene je verkeerd aanspreekt. Als je corrigeert dan. Soms dan laat ik het ook gewoon maar gaan omdat ik er geen behoefte aan heb om iemand te corrigeren.
In mijn ogen was hij/zij een man qua bouw e.d., en om dan een semi vrouwelijke stem te horen en dat ik hem/haar al als zij/haar moest aanspreken dat kon ik niet verwerken. Dus ik kon hem/haar niet als vrouw zien i.d.d., dat klopte niet met het plaatje in mijn hoofd zeg maar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Juup© op 16-01-2015 18:25:26 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')