Ik schrijf dat het ridiculiseren (ontkennen valt daar ook onder) van de holocaust strafbaar is op grond van het Wetboek van Strafrecht en dat is indirect ook zo:quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:33 schreef computergirl het volgende:
[..]
Doe eens een link naar dat deel v. wetboek?
quote:In Nederland heeft de Hoge Raad in 1995 (in de zaak tegen Siegfried Verbeke) bepaald dat Holocaustontkenning valt onder het discriminatieverbod en dus strafbaar is volgens de artikelen 137c en 137e van het Wetboek van Strafrecht.
Ridiculiseren mag wel, ontkennen niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:27 schreef Copthorne het volgende:
Maar wat als je de holocaust ridiculiseert? Dat is namelijk verboden volgens het Wetboek van Strafrecht.
Is jouw nederlands zo slecht?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:36 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Ik schrijf dat het ridiculiseren (ontkennen valt daar ook onder) van de holocaust strafbaar is op grond van het Wetboek van Strafrecht en dat is indirect ook zo:
[..]
Het CIDI ( =quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:27 schreef Copthorne het volgende:
Goedenavond,
Ik zie veel mensen vallen over het feit dat moslims vallen over het feit dat veel mensen spotprenten maken over de Islam of over de profeet Mohammed. Volgt u het nog? Volgens de verdedigers van het Vrije Woord (even in hoofdletters, want het schijnt een groot goed te zijn) moet alles geridiculiseerd kunnen worden.
Dat de profeet bij veel mensen een belangrijke plaats inneemt lappen zij aan hun laars met de mededeling dat wij in het Westen vrijheid van meningsuiting hebben en dat "die buitenlanders" dat maar te accepteren hebben. Leuk! Maar wat als je de holocaust ridiculiseert? Dat is namelijk verboden volgens het Wetboek van Strafrecht. Dat ligt bij ons enorm gevoelig. Ja, nee... maar wacht... eh... dat eh... Ja, hoe zit dat eigenlijk?
Waarom menen wij, onder het mom van vrijheid van meningsuiting, tegen alles aan te mogen trappen, terwijl we zelf een grote wond hebben die de holocaust heet en die op straffe van strafrechtelijke vervolging niet belachelijk gemaakt mag worden?
Klacht: Vrijheid van meningsuiting gaat blijkbaar ALLEEN op als het in ons (atheïstische) straatje past.
Je weet het mooi te (ver)draaien man.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:36 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Ik schrijf dat het ridiculiseren (ontkennen valt daar ook onder) van de holocaust strafbaar is op grond van het Wetboek van Strafrecht en dat is indirect ook zo:
[..]
bedoel je niet de holocaust ontkennen? Er is genoeg foute humor over de holocaust te vinden.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:27 schreef Copthorne het volgende:
Maar wat als je de holocaust ridiculiseert?
Je kent toch blijkbaar de betekenins van het woord ontkennen nietquote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:38 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Nee, ik schrijf Nederlands tenminste nog met een hoofdletter.
Je mag de holocaust niet ontkennen. Dat is iets anders.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:27 schreef Copthorne het volgende:
Maar wat als je de holocaust ridiculiseert?
Je maakt er gewoon je eigen verhaaltje van, ridiculiseren en ontkennen zijn twee hele verschillende dingen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:36 schreef Copthorne het volgende:
[..]
[..]
quote:
Wil je nu echt beweren dat er geen spotprenten bestaan over de holocaust?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:47 schreef Copthorne het volgende:
Vooruit, maken we er ontkennen van. Het ontkennen van een feit is ook het ridiculiseren van een feit (je maakt het tenslotte belachelijk), maar goed.
Waar is de vrijheid van meningsuiting als je aan bepaalde historische zaken twijfelt? Aan het aantal slachtoffers bijvoorbeeld? Ik doe dat niet voor de goede orde, maar het moge duidelijk zijn dat de holocaust voor ons een hele gevoelige plek is waar nooit een spotprent over te vinden is (en terecht wat mij betreft). Waarom kunnen we niet accepteren dat bepaalde zaken een belangrijke plek innemen voor mensen met een andere culturele achtergrond?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |