abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148389376
quote:
De Nederlandse journalist Frederike Geerdink is vandaag door de politie meegenomen in Diyarbakir, Turkije. Haar huis is doorzocht en ze wordt naar eigen zeggen verdacht van het maken van propaganda voor een terroristische organisatie.
De aanhouding komt net op het moment dat minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders Turkije bezoekt. Hij zou daar vanavond onder meer een toespraak houden voor Turkse ambassadeurs. Koenders heeft inmiddels via het ministerie gereageerd.
Geerdink spreekt goed Turks en woont al een aantal jaar in Diyarbakir, zegt onze correspondent Marloes de Koning, die Geerdink goed kent, vanuit Turkije.
“Diyarbakir is de belangrijkste stad in het zuidoosten van Turkije. Er wonen veel Koerden en Geerdink schrijft veel over de Koerdische kwestie in Turkije. Ze heeft vorig jaar een boek gepubliceerd over Koerdische mannen die in 2011 door het Turkse leger zijn gebombardeerd. Daarbij vielen 34 doden. De toedracht was een raadsel. Daar is zij in gedoken. Ze gebruikte het verhaal om te vertellen over Koerdische kwestie in Turkije.”
Hoewel wat Geerdink nu overkomt uitzonderlijk is, komt het volgens De Koning soms ook voor bij advocaten van Koerdische verdachten: zij worden vereenzelvigd met hun onderwerp. In het geval van Geerdink is dat de Koerdische terreurorganisatie PKK. Hugh Pope, in Turkije werkzaam voor de International Crisis Group, omschrijft de aanhouding als volgt:
Verscheen zojuist op nrc.nl. Bah..hopelijk heeft de arrestatie een averechts effect en zorgt de arrestatie voor meer bekendheid van het werk van Frederike Geerdink.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 14:45:11 #2
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_148389582
Turkije die iemand beschuldigd van propaganda maken, hoe ironisch.
Say what?
pi_148389623
Maar ik bemoei me niet met Turkse binnenlandse zaken.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  dinsdag 6 januari 2015 @ 14:52:59 #4
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_148389816
quote:
'Zeer alarmerend'

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) noemt de arrestatie ''zeer alarmerend''. De vereniging zegt dat het de eerste keer is dat een Nederlandse journalist in dat land op deze manier wordt aangepakt. ''Tot nu werden buitenlandse journalisten redelijk ongemoeid gelaten'', verklaart algemeen secretaris Thomas Bruning.

''Ze moesten zich meestal meer zorgen maken over degenen die ze spraken, dan om zichzelf. Maar nu lijken buitenlandse journalisten het volgende slachtoffer te zijn, met het oppakken en doorzoeken van woningen als nieuwe stappen. Het lijkt wel of het optreden van de Turkse autoriteiten steeds brutaler wordt. Het bevestigt de uiterst slechte reputatie van Turkije op het gebied van persvrijheid.''

Volgens Bruning lijken de Turkse autoriteiten nu het credo ''terroristische activiteiten'' te gebruiken om journalisten op te kunnen pakken.

Eerder vonden enkele kleinere incidenten plaats rond Nederlandse journalisten in Turkije. Zo werd voormalig Turkije-correspondent Bram Vermeulen anderhalf jaar geleden op een 'zwarte lijst' geplaatst waardoor hij op problemen stuitte als hij van en naar het land wilde reizen.
http://www.nu.nl/buitenla(...)pakt-in-turkije.html
Say what?
  dinsdag 6 januari 2015 @ 14:54:32 #5
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_148389871
minbuza twitterde op dinsdag 06-01-2015 om 13:31:38 #Koenders: Geschrokken van arrestatie @fgeerdink. Breng dit persoonlijk op bij collega Cavusoglu hier in Ankara. reageer retweet
Say what?
pi_148389973
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 14:54 schreef UpsideDown het volgende:
minbuza twitterde op dinsdag 06-01-2015 om 13:31:38 #Koenders: Geschrokken van arrestatie @fgeerdink. Breng dit persoonlijk op bij collega Cavusoglu hier in Ankara. reageer retweet
Dat zal wel weer thee drinken worden :')
Wel lekkere thee, heeft ie geluk.
U MAD?
  dinsdag 6 januari 2015 @ 14:57:52 #7
430880 mig72
De Professional
pi_148389980
Hoveel van deze topics gaan we openen? er staan fucking 3
pi_148390320
Dit is dus de 'terrorist' Frederike Geerdink:
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 6 januari 2015 @ 15:11:16 #9
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_148390373
Dit wordt em jongens.
Laffe huichelaar
pi_148390384
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dit is dus de 'terrorist' Frederike Geerdink:
[ afbeelding ]
Nou als je haar twitter pagina doorleest zie je dat ze Koerdische activisten ondersteunt...
https://twitter.com/fgeerdink
pi_148390407
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 14:45 schreef UpsideDown het volgende:
Turkije die iemand beschuldigd van propaganda maken, hoe ironisch.
De terrorist! Hoe durft ze Sultan Erdo te bekritiseren. In het 'Nieuwe Turkije' is dit not done :D
  dinsdag 6 januari 2015 @ 15:12:39 #12
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_148390410
Ontopic dan maar. Het is toch van de gekke dat het blijkbaar maar gewoon kan om al je tegenstanders, iedereen die iets anders vertelt dan jij wil horen, maar gewoon lekker monddood te maken? Ik deed even een snelle search door de FP en binnen 2 minuten had ik al 3 soortgelijke gevallen gevonden.

Gewoon mensen oppakken omdat ze iets anders zeggen dan jij wil horen :')
Laffe huichelaar
  dinsdag 6 januari 2015 @ 15:12:40 #13
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_148390411
Turkije :r. Turks nationalisme :r.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 15:13:11 #14
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_148390426
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:11 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Nou als je haar twitter pagina doorleest zie je dat ze Koerdische activisten ondersteunt...
Duidelijk terrorisme, geen speld tussen te krijgen.
Say what?
  dinsdag 6 januari 2015 @ 15:13:26 #15
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_148390438
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:12 schreef CaryAgos het volgende:
Turkije :r. Turks nationalisme :r.
Dit heeft niks met Turkije als land te maken. Dit is een megalomane gek die daar de dienst uitmaakt.
Laffe huichelaar
pi_148390460
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:11 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Waarom denk je dat ik terrorist tussen aanhalingstekens had staan?
  dinsdag 6 januari 2015 @ 15:15:24 #17
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_148390502
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 14:57 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Dat zal wel weer thee drinken worden :')
Wel lekkere thee, heeft ie geluk.
Dat is inherent aan de diplomatie.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 15:15:31 #18
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_148390506
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:13 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dit heeft niks met Turkije als land te maken. Dit is een megalomane gek die daar de dienst uitmaakt.
Nouja, de minachting jegens minderheden was er altijd al, ook lang voor Erdo de dienst uitmaakte.
Say what?
  dinsdag 6 januari 2015 @ 15:17:48 #19
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_148390562
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:15 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Nouja, de minachting jegens minderheden was er altijd al, ook lang voor Erdo de dienst uitmaakte.
Dat zou je over Nederland ook kunnen zeggen, en hoe we met de Islam omgaan. Dat is maar net langs welke kant je het bekijkt.

Dit, als een enge fascist pers monddood maken, komt mijns inziens echt uit de koker van Erdogan en ik kan me niet voorstellen dat veel Turken hier achter staan
Laffe huichelaar
pi_148390569
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Waarom denk je dat ik terrorist tussen aanhalingstekens had staan?
Ik ben ook sarcastisch :')
pi_148390577
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:12 schreef timmmmm het volgende:
Ontopic dan maar. Het is toch van de gekke dat het blijkbaar maar gewoon kan om al je tegenstanders, iedereen die iets anders vertelt dan jij wil horen, maar gewoon lekker monddood te maken? Ik deed even een snelle search door de FP en binnen 2 minuten had ik al 3 soortgelijke gevallen gevonden.

In Turkije zitten op dit moment duizenden politieke tegenstanders, journalisten, leraren, mensenrechtenactivisten, rechters, gewone burgers en de halve legertop in de cel omdat ze kritisch zijn geweest op Erdogan of zijn beleid. Velen onder het mom van terrorisme of als staatsvijand.
En iedereen die daar openlijk kritiek over heeft geuit, zit ook vast.
pi_148390606
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:17 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat zou je over Nederland ook kunnen zeggen, en hoe we met de Islam omgaan. Dat is maar net langs welke kant je het bekijkt.

Dit, als een enge fascist pers monddood maken, komt mijns inziens echt uit de koker van Erdogan en ik kan me niet voorstellen dat veel Turken hier achter staan
Nee, er is een groot verschil tussen Nederland en Turkije. In Nederland wordt niemand met de paplepel ingegoten dat iedereen een Nederlander is, en niets anders. Ook wordt niemand wijsgemaakt dat Nederland de beste land op dit aardbol is. Kortom, je wordt niet nationalistisch opgevoed door de staat. Dat gebeurd in Turkije jammer genoeg wel.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 15:19:55 #23
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_148390609
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:12 schreef timmmmm het volgende:

+ Je gewoon niets aantrekken van uitspraken van hoge rechters. :r
  dinsdag 6 januari 2015 @ 15:21:11 #24
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_148390638
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

In Turkije zitten op dit moment duizenden politieke tegenstanders, journalisten, leraren, mensenrechtenactivisten, rechters, gewone burgers en de halve legertop in de cel omdat ze kritisch zijn geweest op Erdogan of zijn beleid. Velen onder het mom van terrorisme of als staatsvijand.
En iedereen die daar openlijk kritiek over heeft geuit, zit ook vast.
Een zeer enge politiestaat. Ik denk dat ome Erdo stiekem wekelijks schrijft naar de 'Lieve Kim' rubriek en goede adviezen krijgt :')
Laffe huichelaar
pi_148390669
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:17 schreef timmmmm het volgende:
Ik denk dat dat nog wel meevalt. Deze dame wordt als pottenkijkster gezien inzake de Koerdische kwestie. Een snelle blik op haar Twitteraccount en je ziet gelijk waarom de Turkse autoriteiten dat uitermate storend vinden, zeker als ze nog eens buitenlands en Westers is ook. Zo open en bloot rapporteren voor de Koerden en het "voor de terroristen opnemen". Net zoals Poetin niets ervan moet hebben als een of andere Westerse journaliste een vervolgde minderheid gaat volgen en alles rapporteren.

Turkije heeft een probleem en Erdogan is zeker een autoritair Turks vadertje. Maar iets zeg me dat ook met andere regeringen alles wat naar Koerdisch en dus separatisme neigt zo aangepakt zou worden. Kan me niet voorstellen dat deze journaliste die zo begaan is met het lot van de Turkse Koerden bij een andere regering wel vrijuit had mogen rapporteren en geen enkel strobeed in de weg was gelegd.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')