abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 januari 2015 @ 20:27:17 #1
311944 Tito_Otis
Respect my Foot
pi_148329950
Hallo,

Mijn buurvrouw is 93 en ik maak me al een tijdje een beetje zorgen. Ik ben hier 6 jaar geleden komen wonen en kort daarna zijn achter elkaar haar man en dochter overleden en sindsdien ben ik eigenlijk de enige die nog redelijk stabiel contact met haar heeft. Ze had al die tijd wel thuiszorg(?), iedere ochtend kwam er iemand om haar trombose kousen aan te trekken en wat huishoudelijke klusjes te doen en in de namiddag weer om ze uit te trekken, maar dit is plotseling opgehouden op 17 december om voor mij onbekende redenen.

Ze is nu de afgelopen maand echt met sprongen achteruit gegaan, maar ze is niet bedlegerig. Ik heb geen idee wie haar huisarts is en tijdens het stofzuigen kan ik maar heel oppervlakkig naar papieren zoeken omdat ze als een hyena op me rug zit en haar bui ieder moment om kan slaan. Ik heb geen gegevens van haar schoonzoon, geen geboortedatum, geen relatienummers of dergelijke en alle instellingen (Florence stichting, Alzheimer Nederland, Steunpunt mantelzorg Delft, mijn eigen huisarts) die ik gebeld heb zeggen dat ik het via haar huisarts of directe familie moet spelen. De wijkagent zou een kijkje komen nemen, maar die heb ik tot op heden nog niet gezien.

Het wordt voor mij steeds meer een fulltime baan. 's Nachts eruit omdat ze op het punt staat het huis uit te dwalen, 's morgens en 's avonds erop toezien dat ze gegeten heeft, koken, boodschappen doen, huishouden, praatje maken. Ik ben met de kerst thuisgebleven in de hoop dat er iemand bij haar zou komen die ik aan zou kunnen spreken en laat steeds meer persoonlijke dingen vallen om een oogje in het zeil te kunnen houden. Verder heb ik nog een kleine ¤1000,- tegoed aan gedane boodschappen en betaalde rekeningen.

Ik heb het idee dat ik nu zit te wachten op een ongeluk (gebroken heup, afgebrand huis) voordat er eindelijk eens actie ondernomen wordt maar zou dat graag voor willen zijn.

Weet iemand hoe ik haar huisarts kan achterhalen of dit alles via een andere weg op kan lossen?

De enige oplossing lijkt mij opname in een verzorgingstehuis maar ik heb hier dus gewoon geen fluit over te vertellen. Ik zit er nu aan te denken om een ambulance te bellen en te zeggen dat ze ademhalingsproblemen heeft maar krijg ik hier geen gezeik mee?

Dank! :)
pi_148330059
Misschien navragen bij je eigen huisarts wie haar huisarts is?
Misschien is het wel één en dezelfde of hij kan informeren of je raad geven?
pi_148330080
je zult je denk ik bij de sociale dienst van de gemeente moeten melden. Voor de rest bravo dat je je eigen zo in zet voor een buurvrouw
pi_148330150
Wel tof van je dat je zo voor je buurvrouw zorgt.
Kan je hier niet mee aankloppen bij de sociale dienst of gemeente?
Twiddel
pi_148330178
Knap van je :)
  zondag 4 januari 2015 @ 20:34:01 #6
311944 Tito_Otis
Respect my Foot
pi_148330251
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 20:29 schreef FANN het volgende:
Misschien navragen bij je eigen huisarts wie haar huisarts is?
Misschien is het wel één en dezelfde of hij kan informeren of je raad geven?
Dank voor de reactie :)
Heb alle huisartsen in een straal van 10 kilometer gebeld met de vraag of mevrouw X uit de Xstraat daar onder behandeling staat, maar krijg overal "nee" of "daar kunnen wij geen mededelingen over doen".
pi_148330312
Heeft het niet iets te maken met de overdracht van de thuishulp naar de gemeentes?
pi_148330321
Probeer de wmo afdeling van de gemeente eens. Die gaan over de indicaties van de thuiszorg dus die kunnen je vast vertellen waarom Mevr. geen thuiszorg meer krijgt en die weten ook wel van welk thuiszorgbedrijf je buurvrouw hulp kreeg en misschien weten die nog wie de contactpersoon van je buurvrouw is,
pi_148330348
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 20:34 schreef Tito_Otis het volgende:

[..]

Dank voor de reactie :)
Heb alle huisartsen in een straal van 10 kilometer gebeld met de vraag of mevrouw X uit de Xstraat daar onder behandeling staat, maar krijg overal "nee" of "daar kunnen wij geen mededelingen over doen".
ah... dan wordt het wel lastig ...
tja dan wat iedereen al zegt, gemeente denk ik, ik zou het ook niet weten wat ik in zo'n geval moest
doen
  zondag 4 januari 2015 @ 20:35:48 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_148330354
Wat goed van je dat je dit tot nu toe zo doet! Er zijn wel instanties die jij kan inseinen en die vervolgens voldoende mogelijkheden hebben om de benodigde informatie te verzamelen. Begin eens bij je eigen huisarts of bij de gemeente.
(Je huisarts gaat jou natuurlijk niet vertellen wie de huisarts van je buurvrouw is, maar heeft wel de mogelijkheden om zijn collega in te seinen)

Over dat tegoed aan boodschappengeld moet ik nog even nadenken. Het kan nog wel eens een uitdaging worden om dat terug te krijgen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_148331234
Weet je via welke thuiszorgorganisatie ze zorg kreeg?
Ze zillen jou geen info geven, maar je zou daar wel je zorgen kunnen uiten. Hopelijk pakken zij het dan op. Het dossier zal er nog liggen.

Lief dat je je zo bekommert om je buurvrouw O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_148331269
ik zie 2 mogelijkheden:

inderdaad via de gemeente, zij zijn verantwoordelijk voor de zorg van deze mevrouw.

of rechtstreeks bellen met de thuiszorg, het liefste die organisatie die eerder ook bij mevrouw kwam.
Ik werk op kantoor in zo'n organisatie, en als je me belde met dit verhaal zou ik in elk geval een wijkzuster langs "sturen" om pols hoogte te nemen.

p.s. heeft de huishoudelijke hulp niet gewoon vakantie? en wil mevrouw daarvoor geen invalkracht hebben oid?

Succes.
pi_148331374
En, mocht je echt nergens een poot aan de grond krijgen: laat haar in de nacht dan een keer dwalen. Loop er achteraan, zodat haar niks overkomt en schakel al wandelend 112 in. Klinkt hard, maar zo zou je ervoor kunnen zorgen dat ze in beeld komt bij de instanties.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_148331462
Volgens mij kun je hier terecht (je hebt ze op meerdere plaatsen):
http://ggdhollandsnoorden(...)-vangnet-advies.aspx
  zondag 4 januari 2015 @ 21:26:19 #16
311944 Tito_Otis
Respect my Foot
pi_148333503
Dank allen :)

Klim morgenochtend weer de telefoon in om WMO Delft, de GGD, CIZ, Meldpunt bezorgd, DirectzorgDelft en de gemeente zelf te bellen.

Donderdag moet ik voor me werk een paar dagen de stad uit en als ik voor die tijd niemand persoonlijk gesproken heb bel ik 112.

quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 20:52 schreef LilDutchPrincess het volgende:
of rechtstreeks bellen met de thuiszorg, het liefste die organisatie die eerder ook bij mevrouw kwam.
Ik werk op kantoor in zo'n organisatie, en als je me belde met dit verhaal zou ik in elk geval een wijkzuster langs "sturen" om pols hoogte te nemen.
Ze krijgt zo'n maandblad met activiteiten van de Florence-stichting maar die kunnen/ willen me niet verder helpen bij gebrek aan informatie (geboortedatum, relatienummer, BSN) wat ik nergens kan vinden.
  zondag 4 januari 2015 @ 21:31:00 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_148333709
Jij bent echt wel een geweldige vent zeg.
pi_148333827
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:26 schreef Tito_Otis het volgende:
Dank allen :)

Klim morgenochtend weer de telefoon in om WMO Delft, de GGD, CIZ, Meldpunt bezorgd, DirectzorgDelft en de gemeente zelf te bellen.

Donderdag moet ik voor me werk een paar dagen de stad uit en als ik voor die tijd niemand persoonlijk gesproken heb bel ik 112.

[..]

Ze krijgt zo'n maandblad met activiteiten van de Florence-stichting maar die kunnen/ willen me niet verder helpen bij gebrek aan informatie (geboortedatum, relatienummer, BSN) wat ik nergens kan vinden.
Met een naam/adres kunnen ze toch al eens langsgaan? Apart.
pi_148333888
Is de zorg niet opgehouden ivm nieuwe wetgeving?
De gemeente moet het na 1 jan overnemen, mogelijk is ze daar wel bekend maar heeft ze door dementie niet meegeholpen aan het proces om tot zorg te komen?
pi_148334003
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 20:27 schreef Tito_Otis het volgende:
Hallo,

Mijn buurvrouw is 93 en ik maak me al een tijdje een beetje zorgen. Ik ben hier 6 jaar geleden komen wonen en kort daarna zijn achter elkaar haar man en dochter overleden en sindsdien ben ik eigenlijk de enige die nog redelijk stabiel contact met haar heeft. Ze had al die tijd wel thuiszorg(?), iedere ochtend kwam er iemand om haar trombose kousen aan te trekken en wat huishoudelijke klusjes te doen en in de namiddag weer om ze uit te trekken, maar dit is plotseling opgehouden op 17 december om voor mij onbekende redenen.

Ze is nu de afgelopen maand echt met sprongen achteruit gegaan, maar ze is niet bedlegerig. Ik heb geen idee wie haar huisarts is en tijdens het stofzuigen kan ik maar heel oppervlakkig naar papieren zoeken omdat ze als een hyena op me rug zit en haar bui ieder moment om kan slaan. Ik heb geen gegevens van haar schoonzoon, geen geboortedatum, geen relatienummers of dergelijke en alle instellingen (Florence stichting, Alzheimer Nederland, Steunpunt mantelzorg Delft, mijn eigen huisarts) die ik gebeld heb zeggen dat ik het via haar huisarts of directe familie moet spelen. De wijkagent zou een kijkje komen nemen, maar die heb ik tot op heden nog niet gezien.

Het wordt voor mij steeds meer een fulltime baan. 's Nachts eruit omdat ze op het punt staat het huis uit te dwalen, 's morgens en 's avonds erop toezien dat ze gegeten heeft, koken, boodschappen doen, huishouden, praatje maken. Ik ben met de kerst thuisgebleven in de hoop dat er iemand bij haar zou komen die ik aan zou kunnen spreken en laat steeds meer persoonlijke dingen vallen om een oogje in het zeil te kunnen houden. Verder heb ik nog een kleine ¤1000,- tegoed aan gedane boodschappen en betaalde rekeningen.

Ik heb het idee dat ik nu zit te wachten op een ongeluk (gebroken heup, afgebrand huis) voordat er eindelijk eens actie ondernomen wordt maar zou dat graag voor willen zijn.

Weet iemand hoe ik haar huisarts kan achterhalen of dit alles via een andere weg op kan lossen?

De enige oplossing lijkt mij opname in een verzorgingstehuis maar ik heb hier dus gewoon geen fluit over te vertellen. Ik zit er nu aan te denken om een ambulance te bellen en te zeggen dat ze ademhalingsproblemen heeft maar krijg ik hier geen gezeik mee?

Dank! :)
Ligt er nog een zorgmap van de thuiszorg bij MW thuis? Dan zou ik die direct opbellen en alle problemen opbiechten. Daarnaast heeft Florence thuiszorg (was dat de thuiszorg instelling) altijd een regio of lokaal kantoor van waaruit de thuiszorg werkt. Daar naar toe gaan kan goed helpen. Zij hebben de expertise om al deze problemen op te lossen!
pi_148334102
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:33 schreef computergirl het volgende:
De gemeente moet het na 1 jan overnemen, mogelijk is ze daar wel bekend maar heeft ze door dementie niet meegeholpen aan het proces om tot zorg te komen?
Steunkous aantrekken valt niet onder de gemeente maar onder de AWBZ/verzekeraar. Dat zijn teams met verzorgenden/verpleegkundigen. Die moeten alle informatie hebben.
  zondag 4 januari 2015 @ 21:57:34 #22
311944 Tito_Otis
Respect my Foot
pi_148335097
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:32 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

Met een naam/adres kunnen ze toch al eens langsgaan? Apart.
Dat was ook mijn insteek maar ik loop overal tegen ditzelfde probleem aan.

quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:33 schreef computergirl het volgende:
Dat kan, maar hoop ik toch niet. Ik zit zelf tijdens kantooruren gewoon op me werk dus een telefoontje over zoiets ben ik nooit bij geweest. Ben 2 weken geleden ook begonnen met het doorzoeken van haar vuilnis op zoek naar aanmaningen voor betalingsachterstanden maar nog niks gevonden.

quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:36 schreef Ludacriss het volgende:
Ligt er nog een zorgmap van de thuiszorg bij MW thuis?
Er ligt een insteekmap met Florence erop, daar staan de algemene adresgegevens van het hoofdkantoor op maar deze is verder leeg.

Ik kreeg een anderhalve week geleden toen ik erom vroeg een doos met "belangrijke" papieren mee. Maar het interessantste wat daarin zat waren krantenknipsels met betrekking tot de capitulatie van de Duitsers. Zodra ik een laatje opentrek om op zoek te gaan naar papieren word ik beticht van NSB lidmaatschap en met een pook het huis uitgejaagd.
pi_148335165
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 20:27 schreef Tito_Otis het volgende:
Het wordt voor mij steeds meer een fulltime baan. 's Nachts eruit omdat ze op het punt staat het huis uit te dwalen, 's morgens en 's avonds erop toezien dat ze gegeten heeft, koken, boodschappen doen, huishouden, praatje maken.
Het is je buurvrouw. Je hebt daar niks mee te maken zou ik zeggen.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_148335176
Om die laatste zin moest ik toch even lachen :@
  zondag 4 januari 2015 @ 22:00:00 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_148335216
Is er in jouw wijk al een sociaal wijkteam aan de slag?
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')