Ik denk dat er de laatste 12 a 13 jaar geen dag is geweest dat ie geen bier gedronken heeft. Ik zie hem natuurlijk niet iedere dag, maar er zijn periodes geweest dat dat wel zo was en dan constateerde ik dat hij iedere dag drinkt.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:26 schreef teknomist het volgende:
Als je veel en elke dag drinkt, zul je een zekere mate van tolerantie ontwikkelen. Hoeveel en hoe frequent drinkt die maat van je?
Ik denk niet dat hij op zijn werk drinkt, maar eigenlijk zou ik er ook weer niet van opkijken. Hij zal vast wel stiekem drinken of verzwijgen dat ie gezopen heeft, maar er zijn ook dagen geweest waarbij ik hem vanaf dat ie wakker werd mee heb gemaakt en wat dan opvalt is dat hij gewoon snel achterlijk lam is. Veel sneller dan vroeger het geval was.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:28 schreef rhubarbje het volgende:
Wie weet hoeveel hij er al in had zitten voor jij hem zag die dag? Als je echt denkt dat hij een probleem heeft zou het zomaar kunnen dat hij stiekem drinkt natuurlijk
Maar maakt het verder uit voor het conclaaf etc?
icm een slechter wordende leverquote:Op zondag 4 januari 2015 19:35 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb die ervaring ook. Vaak zijn een paar consumpties bij een alcoholist genoeg om aangeschoten te worden en weer te vervallen in raar gedrag. Dat komt misschien ook wel door de slechte conditie van alcoholisten.
Dat is inderdaad heftig alcoholgebruik, en dan zul je zeker een tolerantie opbouwen; dan heb je een paar biertjes nodig om je überhaupt normaal te voelen en dan begint het pas. Als zo'n zware drinker bent, heb je veel nodig om strontlazarus te worden of veel drinken in weinig tijd of sterke drank gebruiken.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:34 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik denk dat er de laatste 12 a 13 jaar geen dag is geweest dat ie geen bier gedronken heeft. Ik zie hem natuurlijk niet iedere dag, maar er zijn periodes geweest dat dat wel zo was en dan constateerde ik dat hij iedere dag drinkt.
Als hij uit zijn werk komt, dan gaat ie eerst even naar de kroeg om een paar biertjes te drinken. Soms blijft ie dan hangen en gaat ie lam de deur uit. Vaker gaat ie na een aantal bier naar huis, maar daar drinkt ie dan verder om vervolgens later op de avond nog even de kroeg binnen te wandelen om alsnog lam huiswaarts te keren.
Natuurlijk zijn er ook dagen dat ie niet straalbezopen is, maar de laatste tijd lijken die schaars te worden.
Vrijdagavond kwam ik om 22:00 uur de kroeg binnen en toen was hij al straalbezopen. Tien minuten later liep ie waggelend naar huis. Oud en Nieuw kwam ie alleen op een feest bij vrienden aan... het was een uur of elf.... stront lazarus kwam ie binnen en na kwartier was ie weer weg. Naar bed....
Zware alcoholisten lijken drank juist sneller af te breken dan anderen...quote:Op zondag 4 januari 2015 19:38 schreef Gebruikersna het volgende:
Lever stuk? Dat hij het niet afbreekt.
Zijn conditie is niet best nee.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:35 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb die ervaring ook. Vaak zijn een paar consumpties bij een alcoholist genoeg om aangeschoten te worden en weer te vervallen in raar gedrag. Dat komt misschien ook wel door de slechte conditie van alcoholisten.
Hij heeft het laatste jaar ook wel vaak een rode / bruine kop. Mensen vragen geregeld of ie op vakantie is geweest.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:37 schreef NiceHat het volgende:
Het is lastig om te duiden wat er in zijn geval aan de hand is. Maar het klinkt alsof hij typisch alcoholistisch gedrag vertoond i.c.m. te weinig eten. Door de alcohol neemt namelijk de eetlust meestal af. Vervolgens gaan mensen heel snel over het randje en zijn ze dronken. Dit is behoorlijk gevaarlijk gedrag, aangezien vitaminegebrek en mogelijk Korsakov op de loer ligt.
En slecht eten, slecht slapen, nauwelijks tijd om te herstellen van de alcohol.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:39 schreef Catch22- het volgende:
[..]
icm een slechter wordende lever
En een deel psychologisch natuurlijk
Rood/bruine kop zeker ivm sterk verhoogde bloeddruk als je alcoholist bent.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:43 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Zijn conditie is niet best nee.
[..]
Hij heeft het laatste jaar ook wel vaak een rode / bruine kop. Mensen vragen geregeld of ie op vakantie is geweest.
Nog een ding wat me opvalt is dat er soms kleine adertjes in zijn gezicht zichtbaar zijn. Ook typisch iets wat je bij alcoholisten ziet en wat duidt op een slechte lever o.i.d.
Hij drinkt wel snel ja. Ik sta er soms van te kijken hoe snel hij zijn biertjes wegtikt, maar toch heb ik niet het gevoel dat ie meer drinkt dan voorheen.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:39 schreef teknomist het volgende:
[..]
Dat is inderdaad heftig alcoholgebruik, en dan zul je zeker een tolerantie opbouwen; dan heb je een paar biertjes nodig om je überhaupt normaal te voelen en dan begint het pas. Als zo'n zware drinker bent, heb je veel nodig om strontlazarus te worden of veel drinken in weinig tijd of sterke drank gebruiken.
quote:Heavy alcohol consumption over a period of years can lead to "reverse tolerance". A liver can be damaged by chronic alcohol use, leading to a buildup of fat and scar tissue. The reduced ability of such a liver to metabolize or break down alcohol means that small amounts can lead to a high blood alcohol concentration (BAC) and more rapid intoxication.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_tolerancequote:High level of alcohol dehydrogenase activity results in fast transformation of ethanol to more toxic acetaldehyde. Such atypical alcohol dehydrogenase levels are less frequent in alcoholics than in nonalcoholics and, alongside other symptoms, can indicate various forms of liver disease.[citation needed] Furthermore, among alcoholics, the carriers of this atypical enzyme consume lower ethanol doses, compared to the individuals without the allele.
Slecht eten is ook wel een dingetje bij hem volgens mij ja, hoewel ik wel weet dat ie doordeweeks regelmatig bij zijn ouders eet sinds zijn relatie over is. Maar ik weet ook dat ie het niet zo nauw neemt met tijden en pas gaat eten wanneer het hem uitkomt. Die 5 of meer bier voor het eten moeten er natuurlijk eerst wel inzitten.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:43 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
En slecht eten, slecht slapen, nauwelijks tijd om te herstellen van de alcohol.
Dank! Precies wat ik vermoedde. Zeer zorgelijk dit.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:50 schreef NiceHat het volgende:
Even wat citaten van het artikel over alcoholtolerantie op Wikipedia:
[..]
[..]
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_tolerance
Het zou inderdaad leverschade kunnen zijn.
Hij zou eens kunnen beginnen met wat kleine stappen zoals pas drinken na het avondeten (veel alcoholisten hebben last van een lage bloedsuiker) en het nemen van een hoog gedoseerde vitamine B-complex.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:53 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ik denk dat het goed zou zijn voor hem om een afkicktraject van een maand of langer in te gaan waarbij ie volledig weg is uit zijn vertrouwde omgeving.
Maar ja, zie hem maar eens zover te krijgen.
Een beetje alcoholist krijg je niet zomaar zover. Het zou goed kunnen zijn om hem te helpen een lichamelijk onderzoek te laten doen. Misschien schrikt hij zo erg van resultaten dat hij acuut stopt.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:53 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ik denk dat het goed zou zijn voor hem om een afkicktraject van een maand of langer in te gaan waarbij ie volledig weg is uit zijn vertrouwde omgeving.
Maar ja, zie hem maar eens zover te krijgen.
Dat zijn adviezen die ik wel kan gebruiken. Thanksquote:Op zondag 4 januari 2015 19:58 schreef teknomist het volgende:
[..]
Hij zou eens kunnen beginnen met wat kleine stappen zoals pas drinken na het avondeten (veel alcoholisten hebben last van een lage bloedsuiker) en het nemen van een hoog gedoseerde vitamine B-complex.
Ben al eens een maat verloren toen in 22 was. Wil ik niet weer meemaken.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:59 schreef NiceHat het volgende:
[..]
Een beetje alcoholist krijg je niet zomaar zover. Het zou goed kunnen zijn om hem te helpen een lichamelijk onderzoek te laten doen. Misschien schrikt hij zo erg van resultaten dat hij acuut stopt.
En anders maar gewoon kapot laten gaan. Met leverschade zal het niet lang meer duren, want dat is uiteindelijk dodelijk.
Die ga ik zo zelf eerst ff kijkenquote:
Of iemand er dronken gedrag van vertoont is toch geen goed argument?quote:Op zondag 4 januari 2015 19:38 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik denk niet dat hij op zijn werk drinkt, maar eigenlijk zou ik er ook weer niet van opkijken. Hij zal vast wel stiekem drinken of verzwijgen dat ie gezopen heeft, maar er zijn ook dagen geweest waarbij ik hem vanaf dat ie wakker werd mee heb gemaakt en wat dan opvalt is dat hij gewoon snel achterlijk lam is. Veel sneller dan vroeger het geval was.
En ja, dat maakt wel uit voor het conclaaf, want ik wil goede argumenten hebben. Ook voor zijn ouders en broer die ik er waarschijnlijk bij ga betrekken en al vele jaren goed ken.
Protesteren? Eerder uitschakelen... Als dat niet genoeg motivatie voor hem is, dan zal hij nooit kunnen stoppen.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Hij moet inderdaad in gaan zien dat zijn lichaam begint te protesteren.
Dat is ook niet de hoofdvraag hoor. Wel van wat ik in de OP schreef, maar lees even verderquote:Op zondag 4 januari 2015 20:05 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Of iemand er dronken gedrag van vertoont is toch geen goed argument?
De vraag is, is zijn alcoholconsumptie ongezond en belemmerend in het dagelijks leven?
Of nou ja, dat lijkt mij de hoofdvraag. Niet 'ga je er schuin door lopen?' of iets dergelijks
Ik zei bewust protesteren omdat het volgens mij nu nog niet te laat is. Het is echter wel 2 voor 12, zoals ik al eerder schreef.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:06 schreef NiceHat het volgende:
[..]
Protesteren? Eerder uitschakelen... Als dat niet genoeg motivatie voor hem is, dan zal hij nooit kunnen stoppen.
Hij kan nog wel functioneren op zijn werk?quote:Op zondag 4 januari 2015 20:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
Overigens heb ik al zo ontzettend vaak met hem gesproken over zijn probleem, maar hij bagatelliseert het iedere keer weer en komt ook altijd met: "Tja, ik drink veel, maar ik hou van de gezelligheid. Na mijn werk moet ik gewoon ff naar de kroeg voor een praatje en een biertje. Zo ben ik. Dat is mijn leven".
Ik denk dat ie al in een ver stadium zit en dat er al wel sprake is van schade aan zijn lever. Hij zuipt echt al jaren hé. Wat c.a. 20 jaar geleden begon als een gezellig avondje zuipen met vrienden is uitgegroeid te een dagelijkse gewoonte.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:15 schreef Gray het volgende:
Tolerantie ontstaat vrij rap, leverschade duurt wat langer. Cirrhose of kanker vormt zich over langere perioden.
Aan de andere kant ontstaan die adertjes ed ook niet 1,2,3.
Misschien moeten we hem eens filmen als ie er zo bij zit en hem er mee confronteren.quote:Maar verwacht trouwens niet dat ie het erg vindt sneller dronken te worden...
Volgens mij gaat dat best aardig nog. Hoe ie het flikt? Ik weet het niet. Als ik een avond doorzak en de volgende dag moet werken, dan ga ik echt door een hel.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:26 schreef computergirl het volgende:
[..]
Hij kan nog wel functioneren op zijn werk?
Als je lever zo druk bezig is met het verwerken van alcohol, gooit ie al je vitamine B zo de pot in.quote:Op zondag 4 januari 2015 19:58 schreef teknomist het volgende:
[..]
Hij zou eens kunnen beginnen met wat kleine stappen zoals pas drinken na het avondeten (veel alcoholisten hebben last van een lage bloedsuiker) en het nemen van een hoog gedoseerde vitamine B-complex.
Uiteraard, maar in zijn werk heeft hij veel 1 op 1 met klanten te maken.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:31 schreef computergirl het volgende:
Ligt natuurlijk wel aan type werk, als je het op de automatische piloot kan uitvoeren.....
Goed idee om eens een onderzoekje te doen.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ben al eens een maat verloren toen in 22 was. Wil ik niet weer meemaken.
Lichamelijk onderzoek is inderdaad ook iets dat ik in gedachten heb. Had het er gisteren toevallig nog over met een vriend. Maar ook daar moet ie toe bereid zijn.
Overigens heb ik al zo ontzettend vaak met hem gesproken over zijn probleem, maar hij bagatelliseert het iedere keer weer en komt ook altijd met: "Tja, ik drink veel, maar ik hou van de gezelligheid. Na mijn werk moet ik gewoon ff naar de kroeg voor een praatje en een biertje. Zo ben ik. Dat is mijn leven".
Lijkt me niet, er worden zelfs thiamine injecties aanbevolen als beginstadium van Korsakov is geconstateerd.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:32 schreef Droopie het volgende:
[..]
Als je lever zo druk bezig is met het verwerken van alcohol, gooit ie al je vitamine B zo de pot in.
Misschien is zo'n bloedonderzoekje voor mij ook niet gek nee, hoewel ik geen dagelijks drinker ben. Maar goed, in de weekenden zuip ik te veel ja. Lijkt een beetje de cultuur ook wel.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:37 schreef Droopie het volgende:
[..]
Goed idee om eens een onderzoekje te doen.
Je suiker, bloedvaten en lever testen dmv. een bloedtest.
Zelf zou je met de ggz een keer om advies kunnen vragen of ga met je maat op gesprek. Het is in het begin best laagdrempelig kan ik je zeggen. Wel heb je een verwijzing nodig van de huisarts.
Tuurlijk hele hoge concentraties zal er best iets doorkomen.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:38 schreef computergirl het volgende:
[..]
Lijkt me niet, er worden zelfs thiamine injecties aanbevolen als beginstadium van Korsakov is geconstateerd.
je hebt Pmquote:Op zondag 4 januari 2015 20:40 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Misschien is zo'n bloedonderzoekje voor mij ook niet gek nee, hoewel ik geen dagelijks drinker ben. Maar goed, in de weekenden zuip ik te veel ja. Lijkt een beetje de cultuur ook wel.
Maar jij hebt ervaring met alcoholproblematiek?
Zeker geen GHB. 100% zeker.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:44 schreef b4kl4p het volgende:
Nu wel reacties gelezen.
Aangezien hij van het ene moment omslaat naar straal bezopen denk ik niet dat het alcohol is.
Hij zal vast wel stevig aan de zuip zijn, maar ik gok dat hij tussendoor wat GHB neemt. Het effect is vergelijkbaar met alcohol alleen versterken GHB en alcohol elkaar.
GHB werkt ook vrij snel, en dat kan dat ineens omslaan van redelijk naar straal belachelijk bezopen verklaren.
Dit gebruik is overigens absoluut niet zonder risico's. De alcohol alleen is al zwaar slecht, maar de combinatie GHB en alcohol kan vrij snel dodelijk zijn.
Geen idee of je ooit een gek buisje bij hem hebt zien liggen? Een fles met rare zooi in de koelkast?
Lees onderstaande post even over tolerantiequote:Op zondag 4 januari 2015 20:48 schreef b4kl4p het volgende:
Plus dat een alcoholist echt niet sneller dronken wordt dan een ander. No fucking way. Dit heeft juist met tolerantie te maken. Als het goed is kan de alcoholist steeds beter tegen drank, en zal zich steeds meer normaal in plaats van dronken voelen.
Als het dan uitwerkt voelt de alcoholist zich slechter dan ooit, en gaat weer drinken om normaal te worden.
Het echt over de top lam worden ineens is mijns inziens echt niet toe te schrijven aan alcohol.
Dankquote:Op zondag 4 januari 2015 20:47 schreef papernote het volgende:
Zoals eerder gezegd, langdurig overmatig alcoholgebruik kan de lever schaden: http://en.wikipedia.org/wiki/Alcoholic_liver_disease
Direct stoppen met alcoholconsumptie is de oplossing. Niet tijdig stoppen kan leiden tot cirrose: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cirrose
Let ook op symptomen van Korsakov: http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Korsakov
Oh dat wist ik niet dat dat ook kon. Maar dan zou ik echt iets van een interventie en gedwongen opname regelen. Als de schade inmiddels al zo groot heb je niet erg veel tijd meer gok ik.quote:Op zondag 4 januari 2015 20:50 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Lees onderstaande post even over tolerantie
R&P / Vraag over alcoholtolerantie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |