abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 december 2014 @ 17:32:03 #26
3832 SPIRO
De Gek Uut Twente
pi_148055261
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2014 17:16 schreef Miniem het volgende:
Hoi! Gaaf dat je de stap maakt. Kun je al een beetje Zweeds?
Waarom hebben jullie Zweden gekozen? En hoe ben je aan dit huis in dat plaatsje gekomen?
Wat voor werk gaan jullie daar doen?
Moeilijk he lezen!!
pi_148055479
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 17:32 schreef SPIRO het volgende:

[..]

Moeilijk he lezen!!
Ik heb alles gelezen hoor makker.
Er staat wat voor werk hij gedaan heeft, niet wat hij/zij gaan doen. Ook niet echt een duidelijke reden waarom specifiek Zweden. Wel omdat ze dat het beste daar kunnen, maar waarom volgens hen?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zondag 28 december 2014 @ 17:39:01 #28
3832 SPIRO
De Gek Uut Twente
pi_148055607
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2014 17:36 schreef Miniem het volgende:

[..]

Ik heb alles gelezen hoor makker.
Er staat wat hij voor werk gedaan heeft. Ook niet echt een duidelijke reden waarom specifiek Zweden.
volgens mij hadden ze Zweden gekozen voor de rust en de omgeving.Maar kan het mis hebben hoor.
En volgens mij wouden ze ook een gastenverblijf maken,dus ik neem aan iets van een B&B.
pi_148084583
Hoi.
Ik ben de persoon die ook in topic op Fok heeft over verbouwen van een houten huis:
K&W / Verbouwen van een houten huis in Zweden (Veel foto's)

Ik woon in Degerfors, ongeveer 120km zuid oostelijk van jullie. ;)

Over de vragen die je had, hier is mijn ervaring:

Alles van hout en goed geïsoleerd.
Heb je informatie over de isolatie? Wat ik heb gemerkt dat huizen in Zweden eigenlijk helemaal niet zo goed geisoleerd zijn. Ze hebben een lage EPC (?) / energie waarde maar goede isolatie, nee. Ze hebben die lage waarde voornamelijk

omdat ze van hout zijn.
Voorbeeld: mijn huis had energiewaarde van 95 kwh/m2 wat best goed is. Maar toen ik de, vrij dunne, muren uitbrak bestond de muur uit:
zachtboard,
2cm hout
2cm lucht
5cm hout (dragende muren)
schuurpapier als winddoek
fasade hout 2cm + 2cm
Niets van "echte" isolatie tegengekomen.

Dat kan dus wel een stuk beter. Ook mijn bestaande 3 glas ramen zijn niet zo enorm isolerend. De u waarde van deze ramen is vrij hoog, de nieuwe die ik heb besteld voor de aanbouw is ongeveer de helft... Let daar dus goed op mocht je

ramen gaan uitkiezen/kopen.

Die schijnen voor weinig een houten huisje te kunnen neerzetten voor zeer gunstige prijzen
Hout kost niet zoveel in Zweden en prefab huisjes worden snel gebouwd maar werkuren van een timmerman bijvoordeeld liggen vrij hoog. Zeker als je geen werk is Zweden hebt (dus geen belasting betaald) dan moet je het volledige uurtarief

betalen. Betaal je wel belasting dan kun je met ROT avdrag tot +/- 10.000 euro per jaar terugkrijgen (Je betaald maar 50% van hun uurtarief!).
Helaas zijn hierdoor de prijzen best gestegen waardoor bouwbedrijven snel 60 - 70 euro per uur vragen (voor losse klussen) :{ . Na ROT avdrag is dit dus 30-35 euro per uur.
Dingen zelf doen loont dus zeker wel.

We willen er aan de achterkant een uitbouw van ongeveer drie meter aan maken. Alleen beneden met schuin dak.
Check mijn topic als je een voorbeeld wilt zien, dit heb ik namelijk ook gedaan.

is het verbouwen van een houten huis dusdanig makkelijk dat we deze aanbouw aan kunnen gaan?
Dat is zeer persoonlijk natuurlijk maar onze verbouwing hebben we tot nu toe gedaan zonder enige hulp (alleen een kraan voor de nokbalk te plaatsen). En dit is met 0,0 verbouwingservaring. Het kan dus wel (denk ik).

Welke eisen moet een dak hebben qua sneeuw? Isolatie?
Kijk op: http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
Daar heb je standaard tekeningen en vul je je gemeente, type dak, gegevens in etc en dan staat er precies op welke balkdiktes je moet gebruiken. Echt ideaal!

Isolatie zijn geen eisen denk ik. Wij gaan van 0 cm naar 21cm. Ik vermoed dat dit wel gaat helpen :+

Wat kost hout en isolatie in zweden?
Dat valt goed mee vind ik, kijk op:
www.byggmax.se
Die hebben het standaard assortiment tegen lage prijzen, zitten in Karlskoga of in Karlstad.

Nu zitten er asbestplaten aan de buitenkant, deze gaan we weghalen en hout tegen het huis zetten.
Geen ervaring mee maar een heel nieuwe fasade voor huis, winddoek, tussenlatjes (lucht), grondolie (duur), grondverf en verf kost best veel tijd. Maar het loont wel :)

Alle ramen worden drie dubbel glas.
Is noodzakelijk maar let op u waarde. Groot verschil tussen u 0,6 (goed) en 1,1 (slecht)!

In mei komen er twee vrienden (timmermannen uit nederland) ons helpen. Hoe hard kan het gaan? Kunnen die als wij voor balken en hout zorgen knallen? Of denk ik er veel te makkelijk over?
Ligt aan je timmermannen maar alles kost veel meer tijd dan je denkt. Betekent niet dat het niet snel kan gaan maar alles kost tijd...

We denken aan gaten in de grond vullen met beton als fundering waarop we dus een stuk boven de grond, aansluitend aan het bestaande, de achteraanbouw, veranda en de voorkantaanbouw willen laten steunen.
Check mij topic, zelfde gedaan. On het echt goed te doen moet de paal net onder de vorstgrens komen (met deel isolatie onder). Vorstgrens ligt alleen wel aardig hoog, bij was het 1.6m diep (zijn kaartjes voor op internet).
Dit maakt het niet altijd even gemakkelijk, zeker niet als je een groote steen tegenkomt. Hier hadden wij gelukkig geen last van. Als de gaten in de grond zitten zet je er een kartonnen gietvorm in en vul je het in met grof beton. Dit hebben wij allemaal zelf gedaan en dat ging best goed/vlot.
Overigens doen veel Zweden zelf het niet zo diep en voor terras zou ik het ook niet zo diep doen maar voor echte aanbouw wel. Je ziet hier en daar wel palen die omhoog komen door de vorst. Bij een terras is dat wel te doen, een aanbouw niet echt...

Wie heeft er ervaring? Zijn prijzen vergelijkbaar daar als hier bij de Gamma?
Wil je echt goedkoop dan boek je een tripje naar Polen met de aanhangwagen. Dat loont zich ongeveer 2x de prijs van wat je koopt ;).
Maar ik vind Zweden niet duur, soms wat duurder maar vaak goedkoper dan in Belgie. Bij ons zijn er 4 bouwmarkten in een straal van 15km. Dat is wel een groot voordeel natuurlijk.
Check zeker eens:
www.jula.se (tools)
www.biltema.se (tools)
www.byggmax.se (goedkope bouwmarkt)
www.bijerbygg.se (dure bouwmarkt)
www.bauhaus.se (grote bouwmarkt, in Örebro)
Volgens mij zit er in Hagfors een Woody maar daar heb ik geen ervaring mee.

Komt er op neer dat je prijzen moet vergelijken en zoveel mogelijk in 1x kopen zodat je niet 100x moet rijden. Verkijk je niet op "klein materiaal" zoals spijkers. Wij zitten nu al op ongeveer 20.000 stuks ;).

Spreken jullie al (beetje) Zweeds?
Wat gaan jullie doen voor werk in Zweden?

Veel succes alvast!
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_148084769
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2014 17:16 schreef Miniem het volgende:
Hoi! Gaaf dat je de stap maakt. Kun je al een beetje Zweeds?
Waarom hebben jullie Zweden gekozen? En hoe ben je aan dit huis in dat plaatsje gekomen?
Wat voor werk gaan jullie daar doen?
We hebben verschillende cursussen zweeds liggen en nu de datum dichterbij komt moeten we van onszelf iedere dag een uur eraan zitten. Valt mij eerlijk gezegd best wel tegen. Zinsopbouw snap ik vaak niet en de uitspraak.....

Zweden omdat we allebei gek zijn van mooie natuur. Nou heb je die in meer landen. We hebben eerst met elkaar besloten, na dit contract (zwaarste baan ever, drie jaar bikkelen maar ook kunnen sparen) gaan we niet terug in ons eigen huis en door met het leven zoals we dit nu ervoor al leefden.
Beiden full time werken om hypotheek, energie, hoge verzerkeringen te kunnen betalen. Liefst nu al iets rustiger aan doen. Het roer om!
Lijstje van landen gemaakt waar we dan naar toe zouden willen;
-schotland
- noorwegen
- oostenrijk
- duitsland
- zweden
en toen daarop door gegaan. Wat is haalbaar? Waar kunnen we met het beetje spaargeld wat we op hebben gebouwd iets kopen zonder hypotheek?
Daar kwamen duitsland, zweden en noorwegen goed bij uit de bus.
Verschillende bed en breakfast die te koop staan of panden die zich ervoor leenden bekeken op internet. Verschillende prijsklassen. Ook in nederland trouwens.
Dit huis kwam in de zomer tijdens het zoeken daar op mn pad. We waren de eerste op marktplaats die reageerden. Het was een dorp om te hoek en de prijs leek wel een typefout. We zochten een huis met niet teveel eigen grond. Geen giga eigen bos oid. Een huis wat niet af was maar waar we zelf naar eigen smaak konden verbouwen. Met een weg die in de winter nog begaanbaar is en niet te afgelegen gelegen. Deze kwam op alle punten goed uit de bus!!

Lot uit de loterij! Zo voelt het echt!

Zweden is voor familie nog goed te bereiken. De mensen zijn er aardig, voelden er op vakanties erg thuis. En de huizen zijn het beste te betalen. Met dat ik altijd al in canada een houten huis met houtkachel en veranda heb gewild. Laten die nou te kust en te keur in zweden staan!

Bleek van de zomer dat de regio waar wij heen willen (varmland) een bed en breakfast niet te doen is. Staan juist voor spotprijzen te koop! Nou kunnen we straks de levenskosten laag houden. Geen hypotheek. Hopelijk lage energiekosten.

Ik zie wel wat er op mn pad komt aan werk. Heb al gezien dat er vacatures zijn vrij vlakbij op mijn vakgebied. Ik weet alleen niet of ik dat nog wil. Ben er een beetje klaar mee. Ik ben iets te goed in het voor een ander zorgen en zorg niet zo goed voor mezelf...

Richard zou niets meer gaan doen. Alleen zijn hobby s. Muziek maken, mixen, schrijven, oftewel de hele dag in de studio en een moestuin proberen op te zetten :-).
Maar nu blijkt dat wat hij erg goed kan (warmtepompen) daar erg gewild is. Dus mogelijk start hij er een eigen bedrijf voor advies, plannen en inregelen van warmtepompen. Maar dan met kwaliteit hoog in het vaandel, niet zoals nu op zijn werk zo goedkoop mogelijk terwijl je weet dat het dan niet optimaal kan werken.

Zodra we straks een jaar verder zijn en het huis aardig op weg is naar hoe we het willen verwacht ik de taal ook enigszins onder de knie te hebben. Dan wordt het ook tijd om te kijken naar werk.
Ook om iets te doen te hebben. Contacten op te doen en in te burgeren.
pi_148084803
Denk om de Rut en Rot avdrag! Dat maakt het inhuren van Zweedse proffesionals een stuk aantrekkelijker ( al moet je dan wel personnummer e.d hebben, weet niet of jullie al zover zijn)

Edit: aah..was hierboven al genoemd
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_148084914
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2014 09:37 schreef Knutknuttsson het volgende:
Denk om de Rut en Rot avdrag! Dat maakt het inhuren van Zweedse proffesionals een stuk aantrekkelijker ( al moet je dan wel personnummer e.d hebben, weet niet of jullie al zover zijn)

Edit: aah..was hierboven al genoemd
dan krijg je van de belasting geld terug he? Ik heb nu geen idee hoe duur mankrachten zijn?
Ik sta er wel voor open omdat kennis van de zweedse manier van bouwen mij heel prettig lijkt, en we hebben een verbouwingsbudget van +- 40.000 euro. Dan moeten we lijkt mij ook iets uit kunnen besteden? Dat is meteen mijn zwakke plek. Geen ervaring, alleen maar roze bril en veel enthousiasme...
pi_148085025
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 09:44 schreef stommie77 het volgende:

[..]

dan krijg je van de belasting geld terug he? Ik heb nu geen idee hoe duur mankrachten zijn?
Ik sta er wel voor open omdat kennis van de zweedse manier van bouwen mij heel prettig lijkt, en we hebben een verbouwingsbudget van +- 40.000 euro. Dan moeten we lijkt mij ook iets uit kunnen besteden? Dat is meteen mijn zwakke plek. Geen ervaring, alleen maar roze bril en veel enthousiasme...
Ik heb een paar keer gebruik van de Rot-avdrag en volgens mij betaalde ik gelijk het goedkope tarief aan het klusbedrijf toen. Ik hoefde er in ieder geval niets speciaals voor in te vullen of aan te vragen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_148085094
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 09:24 schreef Virus3000 het volgende:
Hoi.
Ik ben de persoon die ook in topic op Fok heeft over verbouwen van een houten huis:
K&W / Verbouwen van een houten huis in Zweden (Veel foto's)

Ik woon in Degerfors, ongeveer 120km zuid oostelijk van jullie. ;)

Over de vragen die je had, hier is mijn ervaring:

Alles van hout en goed geïsoleerd.
Heb je informatie over de isolatie? Wat ik heb gemerkt dat huizen in Zweden eigenlijk helemaal niet zo goed geisoleerd zijn. Ze hebben een lage EPC (?) / energie waarde maar goede isolatie, nee. Ze hebben die lage waarde voornamelijk

omdat ze van hout zijn.
Voorbeeld: mijn huis had energiewaarde van 95 kwh/m2 wat best goed is. Maar toen ik de, vrij dunne, muren uitbrak bestond de muur uit:
zachtboard,
2cm hout
2cm lucht
5cm hout (dragende muren)
schuurpapier als winddoek
fasade hout 2cm + 2cm
Niets van "echte" isolatie tegengekomen.

Dat kan dus wel een stuk beter. Ook mijn bestaande 3 glas ramen zijn niet zo enorm isolerend. De u waarde van deze ramen is vrij hoog, de nieuwe die ik heb besteld voor de aanbouw is ongeveer de helft... Let daar dus goed op mocht je

ramen gaan uitkiezen/kopen.

Die schijnen voor weinig een houten huisje te kunnen neerzetten voor zeer gunstige prijzen
Hout kost niet zoveel in Zweden en prefab huisjes worden snel gebouwd maar werkuren van een timmerman bijvoordeeld liggen vrij hoog. Zeker als je geen werk is Zweden hebt (dus geen belasting betaald) dan moet je het volledige uurtarief

betalen. Betaal je wel belasting dan kun je met ROT avdrag tot +/- 10.000 euro per jaar terugkrijgen (Je betaald maar 50% van hun uurtarief!).
Helaas zijn hierdoor de prijzen best gestegen waardoor bouwbedrijven snel 60 - 70 euro per uur vragen (voor losse klussen) :{ . Na ROT avdrag is dit dus 30-35 euro per uur.
Dingen zelf doen loont dus zeker wel.

We willen er aan de achterkant een uitbouw van ongeveer drie meter aan maken. Alleen beneden met schuin dak.
Check mijn topic als je een voorbeeld wilt zien, dit heb ik namelijk ook gedaan.

is het verbouwen van een houten huis dusdanig makkelijk dat we deze aanbouw aan kunnen gaan?
Dat is zeer persoonlijk natuurlijk maar onze verbouwing hebben we tot nu toe gedaan zonder enige hulp (alleen een kraan voor de nokbalk te plaatsen). En dit is met 0,0 verbouwingservaring. Het kan dus wel (denk ik).

Welke eisen moet een dak hebben qua sneeuw? Isolatie?
Kijk op: http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
Daar heb je standaard tekeningen en vul je je gemeente, type dak, gegevens in etc en dan staat er precies op welke balkdiktes je moet gebruiken. Echt ideaal!

Isolatie zijn geen eisen denk ik. Wij gaan van 0 cm naar 21cm. Ik vermoed dat dit wel gaat helpen :+

Wat kost hout en isolatie in zweden?
Dat valt goed mee vind ik, kijk op:
www.byggmax.se
Die hebben het standaard assortiment tegen lage prijzen, zitten in Karlskoga of in Karlstad.

Nu zitten er asbestplaten aan de buitenkant, deze gaan we weghalen en hout tegen het huis zetten.
Geen ervaring mee maar een heel nieuwe fasade voor huis, winddoek, tussenlatjes (lucht), grondolie (duur), grondverf en verf kost best veel tijd. Maar het loont wel :)

Alle ramen worden drie dubbel glas.
Is noodzakelijk maar let op u waarde. Groot verschil tussen u 0,6 (goed) en 1,1 (slecht)!

In mei komen er twee vrienden (timmermannen uit nederland) ons helpen. Hoe hard kan het gaan? Kunnen die als wij voor balken en hout zorgen knallen? Of denk ik er veel te makkelijk over?
Ligt aan je timmermannen maar alles kost veel meer tijd dan je denkt. Betekent niet dat het niet snel kan gaan maar alles kost tijd...

We denken aan gaten in de grond vullen met beton als fundering waarop we dus een stuk boven de grond, aansluitend aan het bestaande, de achteraanbouw, veranda en de voorkantaanbouw willen laten steunen.
Check mij topic, zelfde gedaan. On het echt goed te doen moet de paal net onder de vorstgrens komen (met deel isolatie onder). Vorstgrens ligt alleen wel aardig hoog, bij was het 1.6m diep (zijn kaartjes voor op internet).
Dit maakt het niet altijd even gemakkelijk, zeker niet als je een groote steen tegenkomt. Hier hadden wij gelukkig geen last van. Als de gaten in de grond zitten zet je er een kartonnen gietvorm in en vul je het in met grof beton. Dit hebben wij allemaal zelf gedaan en dat ging best goed/vlot.
Overigens doen veel Zweden zelf het niet zo diep en voor terras zou ik het ook niet zo diep doen maar voor echte aanbouw wel. Je ziet hier en daar wel palen die omhoog komen door de vorst. Bij een terras is dat wel te doen, een aanbouw niet echt...

Wie heeft er ervaring? Zijn prijzen vergelijkbaar daar als hier bij de Gamma?
Wil je echt goedkoop dan boek je een tripje naar Polen met de aanhangwagen. Dat loont zich ongeveer 2x de prijs van wat je koopt ;).
Maar ik vind Zweden niet duur, soms wat duurder maar vaak goedkoper dan in Belgie. Bij ons zijn er 4 bouwmarkten in een straal van 15km. Dat is wel een groot voordeel natuurlijk.
Check zeker eens:
www.jula.se (tools)
www.biltema.se (tools)
www.byggmax.se (goedkope bouwmarkt)
www.bijerbygg.se (dure bouwmarkt)
www.bauhaus.se (grote bouwmarkt, in Örebro)
Volgens mij zit er in Hagfors een Woody maar daar heb ik geen ervaring mee.

Komt er op neer dat je prijzen moet vergelijken en zoveel mogelijk in 1x kopen zodat je niet 100x moet rijden. Verkijk je niet op "klein materiaal" zoals spijkers. Wij zitten nu al op ongeveer 20.000 stuks ;).

Spreken jullie al (beetje) Zweeds?
Wat gaan jullie doen voor werk in Zweden?

Veel succes alvast!
Hulde hulde hulde!!!
Bedenk hier maar een poppetje bij die op zijn knieën je zit te bedanken!! ;-)

Ik zal dit vanavond aan richard laten lezen. Dit zijn al heel veel antwoorden op vragen waar we mee zaten. Kunnen we ook echt een beetje in proberen te schatten wat de verbouwing zou gaan kosten. En of we hem kunnen doen zoals we (lees ik want de tekening van mijn zwager is zo tof!!! maar vraagt wel veranderingen in de constructie..) hem bedacht hebben of dat we simpeler moeten gaan.

is hout veel goedkoper? We gaan binnen en buiten alles van hout maken. Naast isolatie natuurlijk maar afwerking binnenkant en buitenkant zou ik liefst van hout doen. Bezorgt de byggmax ook? Bij grote bestellingen?
pi_148085146
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2014 09:49 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik heb een paar keer gebruik van de Rot-avdrag en volgens mij betaalde ik gelijk het goedkope tarief aan het klusbedrijf toen. Ik hoefde er in ieder geval niets speciaals voor in te vullen of aan te vragen.
is natuurlijk sowieso zaak om zo snel mogelijk een persoonsnummer te hebben. Kunnen we dit ook mooi doen! Dank voor de info!
pi_148085342
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 09:53 schreef stommie77 het volgende:

[..]

Hulde hulde hulde!!!
Bedenk hier maar een poppetje bij die op zijn knieën je zit te bedanken!! ;-)

Ik zal dit vanavond aan richard laten lezen. Dit zijn al heel veel antwoorden op vragen waar we mee zaten. Kunnen we ook echt een beetje in proberen te schatten wat de verbouwing zou gaan kosten. En of we hem kunnen doen zoals we (lees ik want de tekening van mijn zwager is zo tof!!! maar vraagt wel veranderingen in de constructie..) hem bedacht hebben of dat we simpeler moeten gaan.

is hout veel goedkoper? We gaan binnen en buiten alles van hout maken. Naast isolatie natuurlijk maar afwerking binnenkant en buitenkant zou ik liefst van hout doen. Bezorgt de byggmax ook? Bij grote bestellingen?
Byggmax levert ook, prijs weet ik niet direct, zal ook van de afstand afhangen natuurlijk.

Denk ook aan de lengtes van het hout (er zijn best veel lengtes beschikbaar). Als je hier rekening mee hout heb je weinig resthout en is het dus goedkoper. Wij hebben echt bijna geen resthout tot nu toe, alles wordt gebruikt *) .

Over het budget:
Wij zitten voor onze 2 uitbouwen nu op ongeveer 12.000 euro inclusief ramen (3 schuifdeuren, 9 ramen, 3 glas met u waarde 0,6 uit Polen incl installatie, 5.500 euro).
Dus het frame, dak, dakplaten, deel isolatie, fundering, spijkers,... ongeveer 6.500 euro.
Dat lijkt mij heel redelijk voor 48m2 + 30m2
pi_148100075
Jeetje, dat valt me inderdaad mee! Kunnen we hier ook gaan rekenen. Hoeveel nieuwe ramen. etc.
Dan durf ik stiekem al te denken aan een andere keuken. Dit alles staat er al 112 jaar, doet het allemaal prima maar is gewoon heel oud. Ik ben ook erg benieuwd wat wij achter het knieschot aan gaan treffen! Heb je ook je badkamer gedaan? Wij denken aan een douchebak, grote versie met glazen wand. Bad onder het schuine dak en dan de vloer hout. Niet van dat gegoten spul. Hoe hebben jullie dat en gaat de verzekering akkoord?
pi_148103099
Goed winkelen is heel belangrijk in budget. Goed vergelijken enzo.

Badkamer komt er binnenkort aan. Doen we zelf volgens de regels. Het wordt een dubbele inloopdouche en een apart bad. De badkamer is 15 m2 en zal dus moeten kijken hoe goed ik kan tegelen.

Zweedse regels zijn vim badkamer flink overdreven dus dat wordt nog even kijken hoe en wat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')