abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 december 2014 @ 02:50:09 #1
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_147996485
Als mannetje op de lagere school leerde ik over een Tsunami ergens in volgens mij de 17 e eeuw die een groot deel van Indonesië wegvaagde, tienduizenden doden als gevolg. Als ik het goed heb was dat door een uitbarsting van de vulkaan de Krakatau.

Ik was een bang jongetje toen, dus ik las en hoorde over hoe de zee/ oceaan zich enorm ver terugtrok voordat de enorme vloed aan land zou komen.

En zo nu en dan was ik doodsbenauwd als er een donkere lucht aankwam, als ik me verbeelde dat dit een enorme stormvloed (tsunami) zou kunnen zijn.
Want ja, ik wist alles van tsunami's behalve hoe hoog ze zouden zijn.

Maar wat schetste mijn verbazing 10 jaar geleden en nu ook weer... bijna niemand zag dit aankomen. Hoezo niet?
Ik wist het, dit is mij geleerd als iemand in een gebied waar een tsunami veel onwaarschijnlijker is.
Het enige dat ik hoorde was dat er een Brits meisje op Sri Lanka nog een heel dorp naar hogere gronden heeft geleid. Een meisje die ook besefte wat er aan de hand was.

Hoe kon het in vredesnaam dat deze Aziatische landen die op vele breuklijnen leefden, een tsunami nooit zagen aankomen... ? Ik kende de voortekenen... nog een Brits meisje heeft een heel dorp gered. Soms denk ik wel eens, dat ik daar had moeten zijn. Maar dat zou ook weinig verschil gemaakt hebben omdat ik geen ochtendpersoon ben... en waarschijnlijk nog zou slapen op het moment van de tsunami.

Maar dat laat onverlet... waarom besefte verder bijna niemand die daar opgroeide wat er aan de hand was?
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_147996612
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 02:50 schreef EricOscuro het volgende:
Maar dat laat onverlet... waarom besefte verder bijna niemand die daar opgroeide wat er aan de hand was?
Omdat bijna niemand die in de 17e eeuw leefde, nu nog leeft.
Omdat men "in slaap" is gesukkeld.
Omdat men elke dag bezig was met het verzamelen van genoeg geld om voedsel voor te kopen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zaterdag 27 december 2014 @ 04:25:40 #3
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_147997692
"Had je toch kunnen verwachten? Gebeurde 400 jaar geleden ook al."
pi_147998418
Bepaalde stammen op een paar eilandjes zijn inderdaad gevlucht omdat ze uit overlevering/oude verhalen weten dat een aardbeving een tsunami kan veroorzaken.
pi_147998662
Mensen hebben het contact met de natuur verloren en zijn te druk met hun dagelijkse dingen om op kleine waarschuwingssignalen te letten.
Wat ik me afvraag is in hoeverre deze aardbeving op land gevoeld is, want als je eest een aardbeving voelt en daarna trekt de zee zich terug dan voel je toch wel aan dat er iets niet oké is?
(Terwijl ik dit tik bedenk ik dat alleen de mensen die aan de kust waren dit merkten, honderd meter landinwaarts wisten ze van niets natuurlijk)
pi_148020376
De Nicobaren en andere eilanden in de Andaman sea steken maar een paar meter uit boven zeeniveau, daar is de tsunami soms met hoogtes van dertig (!) meter gewoon overheen gewalst.

Op Koh Phi Phi staat op het eiland een paal die aangeeft hoe hoog het water is geweest, een meter of 5 boven de grond. Dan besef je pas hoe heftig het geweest is, en kan je nog zo goed door hebben wat er aan de hand is, als je op de verkeerde plek bent, of geen vluchtmogelijkheid hebt, ben je gewoon de sjaak.

Er zijn echt wel mensen geweest die door hadden wat er aan de hand was, wat ik van de videobeelden kan herinneren is vooral een hoop toeristen die in verwondering op het bodemoppervlak van de teruggetrokken zee rondliepen.

Sindsdien is er gelukkig veel veranderd, de waarschuwingssystemen zijn enorm verbeterd, en bijvoorbeeld Koh Phi Phi is helemaal volgestampt met borden die de vluchtroute aangeven en hoe ver je nog van 'safe' gebied bent.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_148028166
And it will happen again. Japan is één van de landen die zich het best had voorbereid op een tsunami en een paar jaar terug volgt daar een golf die ook zij onderschat hebt.

Mooie docufilm op net5 nu. Indrukwekkend
  zondag 28 december 2014 @ 01:19:52 #8
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_148035221
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 02:57 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Omdat bijna niemand die in de 17e eeuw leefde, nu nog leeft.
Omdat men "in slaap" is gesukkeld.
Omdat men elke dag bezig was met het verzamelen van genoeg geld om voedsel voor te kopen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 04:25 schreef hugecooll het volgende:
"Had je toch kunnen verwachten? Gebeurde 400 jaar geleden ook al."
Ik leefde ook niet in 1700. En mijn basisschool was een redelijk zwakke school, maar we hebben het daar geleerd met geschiedenis.

En natuurlijk... de meeste mensen hebben niets meegekregen van dat de zee zich terugtrok... maar het gaat mij om die mensen die al wel aan het strand waren (of er tenminste zicht op hadden). Maar ook vissers, hotel employees, ondernemers op het strand die strandstoelen, jetski's etc verhuurden.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  zondag 28 december 2014 @ 01:29:34 #9
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_148035441
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 december 2014 07:20 schreef DJKoster het volgende:
Bepaalde stammen op een paar eilandjes zijn inderdaad gevlucht omdat ze uit overlevering/oude verhalen weten dat een aardbeving een tsunami kan veroorzaken.
Dat zou kunnen kloppen, maar net als wat onderstaande zegt... mensen zijn het contact met de natuur verloren, behalve die paar "semi-onderontwikkelde stammen" die wisten het nog wel.
En natuurlijk de dieren... de vogels. In stedelijk gebied kun je altijd het beste op de vogels letten.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 08:16 schreef Gwywen het volgende:
Mensen hebben het contact met de natuur verloren en zijn te druk met hun dagelijkse dingen om op kleine waarschuwingssignalen te letten.
Wat ik me afvraag is in hoeverre deze aardbeving op land gevoeld is, want als je eest een aardbeving voelt en daarna trekt de zee zich terug dan voel je toch wel aan dat er iets niet oké is?
(Terwijl ik dit tik bedenk ik dat alleen de mensen die aan de kust waren dit merkten, honderd meter landinwaarts wisten ze van niets natuurlijk)
Helemaal met je eens... en waarschijnlijk hebben ze die aardbeving nooit gevoeld. De aardbeving (beter gezegd het botsen van de tektonische platen) gebeurde vele duizenden kilometers verderop.
Maar alleen al het terugtrekken van de zee zo snel, en zo ver... had een waarschuwing moeten zijn.
Of toch in elk geval voor de mensen die op het strand waren.

Wel geef ik eerlijk toe dat ik geen weet had, dat zelfs zulke lage vloedgolven zoveel ellende konden aanrichten.
  zondag 28 december 2014 @ 01:36:19 #10
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_148035572
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 20:18 schreef Ener-G het volgende:
De Nicobaren en andere eilanden in de Andaman sea steken maar een paar meter uit boven zeeniveau, daar is de tsunami soms met hoogtes van dertig (!) meter gewoon overheen gewalst.

Op Koh Phi Phi staat op het eiland een paal die aangeeft hoe hoog het water is geweest, een meter of 5 boven de grond. Dan besef je pas hoe heftig het geweest is, en kan je nog zo goed door hebben wat er aan de hand is, als je op de verkeerde plek bent, of geen vluchtmogelijkheid hebt, ben je gewoon de sjaak.

Er zijn echt wel mensen geweest die door hadden wat er aan de hand was, wat ik van de videobeelden kan herinneren is vooral een hoop toeristen die in verwondering op het bodemoppervlak van de teruggetrokken zee rondliepen.

Sindsdien is er gelukkig veel veranderd, de waarschuwingssystemen zijn enorm verbeterd, en bijvoorbeeld Koh Phi Phi is helemaal volgestampt met borden die de vluchtroute aangeven en hoe ver je nog van 'safe' gebied bent.
Het klopt dat sommige eilanden verontrustend laag liggen, diezelfde eilanden dreigen ook ten onder te gaan aan de global warming in veel gevallen.

Die waren vanaf het begin bijna kansloos, tenzij ze nog hun kano's de zee op konden, en nog ver genoeg de zee op, dat ze ver voorbij de plek waren waar de zee steiler richting het land gaat.
In Thailand is het tegenwoordig goed geregeld, maar in veel Indonesische plaatsen niet.

Maar waar ik vooral steeds aan blijf denken is dat personeel van die kleine winkeltjes onder de hotels etc. Die zaten echt als ratten in de val... :'(
pi_148109868
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 01:19 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

[..]

Ik leefde ook niet in 1700. En mijn basisschool was een redelijk zwakke school, maar we hebben het daar geleerd met geschiedenis.

En natuurlijk... de meeste mensen hebben niets meegekregen van dat de zee zich terugtrok... maar het gaat mij om die mensen die al wel aan het strand waren (of er tenminste zicht op hadden). Maar ook vissers, hotel employees, ondernemers op het strand die strandstoelen, jetski's etc verhuurden.
Jij geeft nu wel aan dat je niet uit 1700 komt (logisch). Maar op een of andere manier heeft het jou wel geprikkeld om het te onthouden. Andere dingen die je minder interessant vond ben je ook vast wel vergeten.

De zee die terugtrekt natuurlijk moet het water weer terugkomen. Onschuldig voorbeeld is eb en vloed. Wat dat betreft snap ik de mensen ook niet. Soms wint dus schijnbaar de nieuwsgierigheid het van het verstand. ik geloof dat de aardbeving tot op 800km afstand duidelijk voelbaar was. Natuurlijk als je buiten die zone zit en je kijkt niet naar de zee kan je behoorlijk verrast worden met alle gevolgen van dien.
  dinsdag 30 december 2014 @ 00:22:00 #12
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_148122841
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:33 schreef CyberCow het volgende:

[..]

Jij geeft nu wel aan dat je niet uit 1700 komt (logisch). Maar op een of andere manier heeft het jou wel geprikkeld om het te onthouden. Andere dingen die je minder interessant vond ben je ook vast wel vergeten.

De zee die terugtrekt natuurlijk moet het water weer terugkomen. Onschuldig voorbeeld is eb en vloed. Wat dat betreft snap ik de mensen ook niet. Soms wint dus schijnbaar de nieuwsgierigheid het van het verstand. ik geloof dat de aardbeving tot op 800km afstand duidelijk voelbaar was. Natuurlijk als je buiten die zone zit en je kijkt niet naar de zee kan je behoorlijk verrast worden met alle gevolgen van dien.
Ik was doodsbang voor tsunami's, de naam tsunami was ik allang vergeten... ik gebruikte het woord vloedgolf. Maar mijn angst was de reden o het te onthouden.
Maar mensen uit die regio zouden eigenlijk allemaal les moeten krijgen over aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en tsunami's omdat deze fenomenen zich daar extra vaak voordoen door de breuklijnen (net als bijvoorbeeld de westkust van Noord en Zuid Amerika.
pi_148160153
Ik denk dat je teveel verwacht van heel veel mensen. Of misschien verwacht ik wel te weinig. Maar voor de Tsunami in 2004 had ik dus geen idee wat het was of wat het betekende, hoe het er uit zag. Als ik de beelden van destijds zag, lijkt het erop dat ik niet de enige was.
pi_148296365
Tsunami kan ook in Europa gebeuren. Bijna niemand die dat weet, maar het kan...

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aardbeving_Lissabon_1755
pi_148411915
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 02:50 schreef EricOscuro het volgende:
Als mannetje op de lagere school leerde ik over een Tsunami ergens in volgens mij de 17 e eeuw die een groot deel van Indonesië wegvaagde, tienduizenden doden als gevolg. Als ik het goed heb was dat door een uitbarsting van de vulkaan de Krakatau.

Ik was een bang jongetje toen, dus ik las en hoorde over hoe de zee/ oceaan zich enorm ver terugtrok voordat de enorme vloed aan land zou komen.

En zo nu en dan was ik doodsbenauwd als er een donkere lucht aankwam, als ik me verbeelde dat dit een enorme stormvloed (tsunami) zou kunnen zijn.
Want ja, ik wist alles van tsunami's behalve hoe hoog ze zouden zijn.

Maar wat schetste mijn verbazing 10 jaar geleden en nu ook weer... bijna niemand zag dit aankomen. Hoezo niet?
Ik wist het, dit is mij geleerd als iemand in een gebied waar een tsunami veel onwaarschijnlijker is.
Het enige dat ik hoorde was dat er een Brits meisje op Sri Lanka nog een heel dorp naar hogere gronden heeft geleid. Een meisje die ook besefte wat er aan de hand was.

Hoe kon het in vredesnaam dat deze Aziatische landen die op vele breuklijnen leefden, een tsunami nooit zagen aankomen... ? Ik kende de voortekenen... nog een Brits meisje heeft een heel dorp gered. Soms denk ik wel eens, dat ik daar had moeten zijn. Maar dat zou ook weinig verschil gemaakt hebben omdat ik geen ochtendpersoon ben... en waarschijnlijk nog zou slapen op het moment van de tsunami.

Ik herken je verhaal, ook ik heb over tsunami's gehoord op de lagere school, ik vond het hele verhaal van de ontploffing van Krakatau erg spannend!

En idd. ik zou geweten hebben wat er stond te gebeuren, en ook na de lagere school heb ik nog waarschuwingen van tsunami's gehoord, dus begrijp ik ook niet zo erg al die mensen die totaal verrast werden. Ik heb trouwens wel vaker info die ik me nog herinner van de lagere school, ik had een leraar die erg beeldend les gaf en wij hingen aan zijn lippen.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  woensdag 7 januari 2015 @ 02:17:43 #16
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_148414651
Het blijft verbazingwekkend hoe sommige verhalen tijdens onze lagere school zoveel indruk hebben gemaakt... en nog wel op ons (wij kinderen die daar hoogstwaarschijnlijk nooit mee te maken krijgen).... terwijl dit volledig voorbij gaat aan degenen die er wel een redelijke kans hebben, hier ooit mee te maken te krijgen.

En helaas, ik heb weinig beeldende vertellers gehad op mijn lagere school... (behalve Godsdienst leraar Connors die twee keer per maand twee uurtjes verhalen uit de Bijbel, Koran of het Joodse boek voorlas in de zesde klas - 8e groep tegenwoordig).
pi_148414781
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 21:51 schreef aloa het volgende:
Tsunami kan ook in Europa gebeuren. Bijna niemand die dat weet, maar het kan...

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aardbeving_Lissabon_1755
In Amsterdam ben ik direct kansloos :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')