abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148023397
Geschiedenis tegenwoordig moet je maar met een korreltje zout nemen,. veel leraren zijn zich niet eens bewust van de huidige ontwikkelingen en theorien! Zo heb ik vaak discussies gevoerd met mijn leraren betreft een aantal zaken zoals de theorie die wij op school gekregen die vanuit de boeken van Darwin geinspireerd waren. Wij kregen les en we werden opgevoed met de gedachte dat wij als mensheid vroeger een Aap-soort waren! Elke keer als ik dit moest aanhoren van mijn leraren kon ik mijn gelach niet inhouden, want who the fuck gelooft dit soort bullshit nou? Dan moet je wel heel erg naar de klote zijn! Daarna ben ik gaan zoeken naar informatie betreft deze bullshit en ik kwam er achter dat deze theorie inderdaad gewoon een theorie is waar geen grondig bewijs voor te vinden is. Naast dat was Darwin ook een enge vent die veel hedendaagse criminelen heeft geinspireerd zoals Hitler en andere mensen die de rassenleer aanhangen.
pi_148025207
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 21:13 schreef BakrBoer het volgende:
Geschiedenis tegenwoordig moet je maar met een korreltje zout nemen,. veel leraren zijn zich niet eens bewust van de huidige ontwikkelingen en theorien! Zo heb ik vaak discussies gevoerd met mijn leraren betreft een aantal zaken zoals de theorie die wij op school gekregen die vanuit de boeken van Darwin geinspireerd waren. Wij kregen les en we werden opgevoed met de gedachte dat wij als mensheid vroeger een Aap-soort waren! Elke keer als ik dit moest aanhoren van mijn leraren kon ik mijn gelach niet inhouden, want who the fuck gelooft dit soort bullshit nou? Dan moet je wel heel erg naar de klote zijn! Daarna ben ik gaan zoeken naar informatie betreft deze bullshit en ik kwam er achter dat deze theorie inderdaad gewoon een theorie is waar geen grondig bewijs voor te vinden is. Naast dat was Darwin ook een enge vent die veel hedendaagse criminelen heeft geinspireerd zoals Hitler en andere mensen die de rassenleer aanhangen.
Als jij een betere theorie kan ontwerpen dan staat je dat vrij. Maar het hele vak biologie heeft eigenlijk niet zoveel zin als de evolutietheorie wordt weggelaten. Dan krijgt 't een behoorlijke kokervisie mee.

Als een eendagsvlieg een baby ziet dan zal hij nooit denken dat het groeit en vormt en generaties van eendagsvliegen zien nog niet veel, dus zullen ze 't ontkrachten maar er is voldoende bewijs gevonden aan botten wat suggereert dat er een groeiproces plaatsvindt. En die eendagsvliegen zullen zeggen dat ze 't niet zien dus niet geloven, een baby kan niet groeien in een lab waarin een eendagsvlieg observeert en 'die bejaarde is nooit een baby geweest'

Deze test zullen de meeste weleens voorbij hebben zien komen. We hielden ff in 't midden of 't echt of een hoax was voor een tijdje maar Snopes heeft 'm als 'true'.

Zoiets krijgt men dus in meer of minder extreme mate als de leerkracht er z'n creatieve gedachtespinsels op kan loslaten. Wellicht een van de redenen dat er iets van geijkt materiaal wordt gebruikt om vakken op school te onderwijzen.

Ataturk heeft 't ooit wel mooi verwoord, het klinkt hard maar als je er over nadenkt is 't eigenlijk vrij logisch. En als er een betere 'truth' is volgens dit concept dan moet dat erin, zolang het maar geen koffiedikgeschiedenis wordt.

quote:
My people are going to learn the principles of democracy, the dictates of truth and the teachings of science. Superstition must go.

Mustafa Kemal Ataturk

[ Bericht 7% gewijzigd door Beathoven op 27-12-2014 22:15:58 ]
  zaterdag 27 december 2014 @ 22:45:09 #28
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_148028056
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 21:44 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als jij een betere theorie kan ontwerpen dan staat je dat vrij. Maar het hele vak biologie heeft eigenlijk niet zoveel zin als de evolutietheorie wordt weggelaten. Dan krijgt 't een behoorlijke kokervisie mee.

Als een eendagsvlieg een baby ziet dan zal hij nooit denken dat het groeit en vormt en generaties van eendagsvliegen zien nog niet veel, dus zullen ze 't ontkrachten maar er is voldoende bewijs gevonden aan botten wat suggereert dat er een groeiproces plaatsvindt. En die eendagsvliegen zullen zeggen dat ze 't niet zien dus niet geloven, een baby kan niet groeien in een lab waarin een eendagsvlieg observeert en 'die bejaarde is nooit een baby geweest'

Wat jij hier in zeer warrig taalgebruik beschrijft heeft helemaal niets met de "Evolutie theorie" te
maken, wat je probeert te beschrijven is groei.
Evolutie is dat mensen en/of dieren zich ontwikkelen tot andere vormen.
Bv. dat een krokodil van generatie op generatie langzaam vleugels groeit en op een dag gaat vliegen.
Aangezien een krokodil een van de oudste diersoorten op aarde is.
En nooit van vorm is veranderd. Het is een nog bestaand prehistorisch beest.
Lijkt me dat al een aardig voorbeeld dat evolutie niet bewezen is, het is een "theorie"
Er is nooit bewijs gevonden dat deze theorie ook waar is.
Nergens in onze huidige natuur zijn er aanwijzingen dat dieren zich evolueren.
Verder zijn er nog genoeg andere dingen die onder de noemer "biologie" vallen.
Dus om te zeggen dat biologie alleen kan bestaan door de evolutietheorie is nonsens.
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_148028725
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 22:45 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Wat jij hier in zeer warrig taalgebruik beschrijft heeft helemaal niets met de "Evolutie theorie" te
Dat schreef ik.

Probeer jij eens een eendagsvlieg uit te leggen wat groei is, als je dat een beetje fatsoenlijk kunt doen dan kunnen we dan naar evolutie.
  zaterdag 27 december 2014 @ 23:23:02 #30
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_148030164
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 22:57 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dat schreef ik.

Probeer jij eens een eendagsvlieg uit te leggen wat groei is, als je dat een beetje fatsoenlijk kunt doen dan kunnen we dan naar evolutie.
Jij reageert op iemand die aangeeft dat evolutietheorie volgens hem "bullshit" is.
Daarop reageer je met dat biologie geen zin heeft als evolutietheorie wordt weggelaten.
En begin je ineens over groei.
Leg zelf maar uit aan een eendagsvlieg hoe het zit.
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_148030298
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 23:23 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Jij reageert op iemand die aangeeft dat evolutietheorie volgens hem "bullshit" is.
Daarop reageer je met dat biologie geen zin heeft als evolutietheorie wordt weggelaten.
En begin je ineens over groei.
Leg zelf maar uit aan een eendagsvlieg hoe het zit.
Dat probeer ik hier te doen..
  zondag 28 december 2014 @ 10:22:18 #32
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_148038826
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 22:45 schreef Izzy73 het volgende:

[..]

Evolutie is dat mensen en/of dieren zich ontwikkelen tot andere vormen.
Bv. dat een krokodil van generatie op generatie langzaam vleugels groeit en op een dag gaat vliegen.
Aangezien een krokodil een van de oudste diersoorten op aarde is.
En nooit van vorm is veranderd. Het is een nog bestaand prehistorisch beest.
Lijkt me dat al een aardig voorbeeld dat evolutie niet bewezen is, het is een "theorie"
Er is nooit bewijs gevonden dat deze theorie ook waar is.
Nergens in onze huidige natuur zijn er aanwijzingen dat dieren zich evolueren.
Verder zijn er nog genoeg andere dingen die onder de noemer "biologie" vallen.
Dus om te zeggen dat biologie alleen kan bestaan door de evolutietheorie is nonsens.
Euhm er zijn zat aanwijzingen/bewijzen gevonden dat mensen en dieren zich fysiek aanpassen aan de omgeving,

Als je een specifieke docu of informatie bekijkt/leest zie je dat niet elke krokodil/alligator op de wereld dezelfde kenmerken heeft en dit geldt voor ons mensen en vele andere dieren ook.

Daarnaast heb je diverse geboorte afwijkingen die voorkomen in de wereld. In principe zijn dit dus genetische veranderingen (evolutie) alleen wil een genetische verandering zich staande houden behoort het zich wel optimaal aan te passen naar de omgeving en omstandigheden waarin het zich begeeft.

Een mooi gegeven om de evolutie theorie bij te staan is de Dodo.Terwijl dit misschien voor vele een "de" evolutie was, is het de evolutie theorie ten uiteinde het "fysiek" aanpassen aan de omgeving en de veranderde omstandigheden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Konijntjuh op 28-12-2014 10:31:04 ]
Hoe stout is Konijntjuh!
  zondag 28 december 2014 @ 10:37:41 #33
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_148039122
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 19:40 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Oh dus je had een geschiedenisleraar die zijn eigen visie aan jullie oplegde.
Dat vind ik fout. Je kunt kinderen prikkelen en nieuwsgierig maken om alles verder te onderzoeken maar ga niet je eigen hersenspinsels aan kinderen opdringen.
;) Exact wat ik probeer te doen :)
Er staat nog een vraag voor u open!!
  zondag 28 december 2014 @ 10:54:24 #34
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_148039478
Als ik zo terug denk aan mijn onderwijs vallen 2 dingen op die mijn fout aangeleerd waren:

• Alle slaven waren zwart en het was de blanke Nederlander die zo slecht was.
• De tweede wereldoorlog draaide volledig om het uitroeien van de Joden, en Nederlanders waren slecht omdat we niet ingrepen / terugvochten.

Mijn basis school was wel christelijk maar daar werd wel ruimte gehouden voor wetenschap en voor godsdienst. Als er 2 verschillende meningen waren dan kregen we ze beide voorgeschoteld.
pi_148039619
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 10:37 schreef theguyver het volgende:

[..]

;) Exact wat ik probeer te doen :)
Ja, dat vind ik top. Op zo'n manier les geven dat kinderen alles willen weten over bepaalde dingen. Dan ben je een goede leraar in mijn ogen.
pi_148043109
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 11:00 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik top. Op zo'n manier les geven dat kinderen alles willen weten over bepaalde dingen. Dan ben je een goede leraar in mijn ogen.
Inderdaad, en met die bagage kunnen ze vervolgens de wereld in om zelf te ontdekken en te herontdekken. :)

quote:
2s.gif Op zondag 28 december 2014 10:54 schreef Bill_E het volgende:
Als ik zo terug denk aan mijn onderwijs vallen 2 dingen op die mijn fout aangeleerd waren:

• Alle slaven waren zwart en het was de blanke Nederlander die zo slecht was.
• De tweede wereldoorlog draaide volledig om het uitroeien van de Joden, en Nederlanders waren slecht omdat we niet ingrepen / terugvochten.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je je school afrekent op basiskennis want volgens mij zit het qua basislijn wel redelijk goed. Je hebt daarna hoop ik ook zelf toch weleens een boek opengeslagen of een docu bekeken? Ik hang helemaal niet zoveel gewicht meer aan m'n schoolperiode maar dat is niet omdat het slecht onderwijs was, op die basis heb ik me verder ontwikkeld.

Bij ieder verhaal zijn honderden side-notes te maken maar is dat relevant? Zou jij daar kinderen mee gaan vermoeien als 'jij' een les moest verzorgen, dan kijken ze na 5 minuten al verveeld op de klok. De hoofdlijnen zijn belangrijker en Nederland was nou eenmaal niet zo heel goed in WOII. Voor de oorlog werden de joden niet voor vol aangezien, pas tijdens en na de oorlog zagen de meeste de gevolgen en is de opinie snel veranderd. We hadden een vrij zwak leger dat alleen ff standhield op de afsluitdijk en we leverden lijsten met joodse mensen en hun verblijfsadressen als ijverige studenten aan.

Het verhaal van de geoliede bureaucratie in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog is niet nieuw, merkt hij op. "De VPRO zond een paar jaar terug een documentaire uit over het geavanceerde Amsterdamse bevolkingsregister, waaruit de Joodse inwoners met een paar dagen zo geselecteerd konden worden. Maar het blijft verbijsterend om te zien of te lezen hoe concreet zoiets uitpakte."

Read more: http://www.computable.nl/(...)s.html#ixzz3NBzq0Tr2

Maar wat blijft is dat de scholen het deel lieten zien wat uitsluiting als gevolg kan hebben en ze lieten b.v. de lijn zien in waarin het huidige Israel is gevormd. Het is voor een kind belangrijker om de context in hoofdlijnen van bepaalde situaties waarin hij of zij nu leeft te begrijpen dan de elementen erin te gooien die niet zoveel impact hadden op zijn leefomgeving. Deze dingen zijn niet minder boeiend of belangrijk maar dat is iets voor je 'eigen' investering. Persoonlijk boeit b.v. de hele Amerikaanse burgeroorlog mij niet zo heel erg veel, ik weet er wel redelijk wat over maar dat is voor een Amerikaan belangrijker dan voor een Europeaan.

quote:
Mijn basis school was wel christelijk maar daar werd wel ruimte gehouden voor wetenschap en voor godsdienst. Als er 2 verschillende meningen waren dan kregen we ze beide voorgeschoteld.
Noemden ze het meningen? :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 28-12-2014 13:08:26 ]
  zondag 28 december 2014 @ 23:44:42 #37
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_148076602
quote:
2s.gif Op zondag 28 december 2014 10:54 schreef Bill_E het volgende:

[*]Alle slaven waren zwart en het was de blanke Nederlander die zo slecht was.
[*]De tweede wereldoorlog draaide volledig om het uitroeien van de Joden, en Nederlanders waren slecht omdat we niet ingrepen / terugvochten.

Inderdaad zeg, hoe lang was dat geleden?
En het klinkt niet best, maar kon ook zijn hoe je het zelf opvat, en die eerste regel is juist meer opgewaaid door de zwarte piet discussie, em de amdere doordat het continu aangehaald bij elk programma of documantaire over de 2e wereld oorlog!

btw kennen jullie deze nog?
  maandag 29 december 2014 @ 01:13:15 #38
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_148080563
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 12:52 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Inderdaad, en met die bagage kunnen ze vervolgens de wereld in om zelf te ontdekken en te herontdekken. :)

[..]
[quote]
Klopt ook wel dat alles veel side note's had, maar ik voelde me behoorlijk slecht over mijn voorouders :P ( later leerde ik dat mijn opa in de oorlog een speciale opvang voor onderduikers had op zijn boerderij)
[..]

Noemden ze het meningen? :)
[/quote]

Zou kunnen, te lang geleden. Ik nam alles wat met religie te maken had vanaf een jonge leeftijd met een korrel zout. Evolutieleer was een vanaf jongs af aan, alsof ik niet beter wist :D

quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 23:44 schreef theguyver het volgende:

[..]

Inderdaad zeg, hoe lang was dat geleden?
En het klinkt niet best, maar kon ook zijn hoe je het zelf opvat, en die eerste regel is juist meer opgewaaid door de zwarte piet discussie, em de amdere doordat het continu aangehaald bij elk programma of documantaire over de 2e wereld oorlog!

[ afbeelding ]
Voornamelijk basis onderwijs 1988-1992 denk ik zo dat het was.
pi_148085704
quote:
2s.gif Op maandag 29 december 2014 01:13 schreef Bill_E het volgende:

[..]

[..]

Zou kunnen, te lang geleden. Ik nam alles wat met religie te maken had vanaf een jonge leeftijd met een korrel zout. Evolutieleer was een vanaf jongs af aan, alsof ik niet beter wist :D

[..]

Voornamelijk basis onderwijs 1988-1992 denk ik zo dat het was.
Dat was zo ongeveer ook mijn periode.

Ik ging naar een openbare school. We hadden geen evolutietheorie op de basisschool volgens mij, ik denk dat het zo ongeveer op de Mavo is geweest. Misschien ook wel een 'beetje' op de basisschool maar ik heb 't lig altijd al logisch gevonden.

Biologie bestond voornamelijk uit het bestuderen van planten en dieren,spreekbeurten over opgezette dieren horen en slides met vogels bekijken. Onze leraar nam ons ook vaak mee naar parken waar we de bloemen verzamelden om tussen boeken te drogen.

Braakballen van kerkuilen zaten ook tussen 't materiaal. Zaten we die een beetje uit te pluizen en konden we zo zien wat ze zoal eten. Eigenlijk wel zwaar ok, we waren veel bezig. Ik kan me niet eens meer herinneren of we daar een boek bij hadden.. het zal haast wel.
'
Topografie was in elk geval lekker overzichtelijk met het oude oostblok, daarna is alles verkruimeld tot een brij van nieuwe landen. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 29-12-2014 10:26:14 ]
  maandag 29 december 2014 @ 11:10:20 #40
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_148087107
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Ik herken ze maar ik vond ze te druk en te chaotisch getekend als kind zijnde , dus of ik leerde via Suske en Wiske kleine weetjes van de geschiedenis of via de normale geschiedenisboeken of van de leraar.

Van huis uit ben ik opgegroeid om Jaques Cousteau te kijken en diverse natuur docu's, geschiedenis heb ik altijd wel interessant gevonden, vooral de Bouwkunde en de ontwikkeling van gereedschappen of werktuigen, maar ook de verandering, ontwikkeling, het tot stand komen in het gedrag in de samenlevingen.

Over de Mavo gesproken ik best wel spijt dat ik veel gespijbeld hebt en vaak stoned in de klas heb gezeten. Maar goed het was saai en voornamelijk theoretisch onderwijs voor mij, omdat ik meer een visueel ingesteld persoon ben.

Dus het enige kritiek wat ik op mijn onderwijs heb is dat men zich voornamelijk legde op de theorie.

Ik had in de vakken zoals Aardrijkskunde en Geschiedenis en Wiskunde bij elkaar wel een mooi praktijk les willen hebben hoe bijvoorbeeld een opgraving in zijn werk gaat en daarbij bodemmonsters willen nemen.

Of Natuur en Wiskunde bij elkaar en dat er een stoeptegel van het dak af werd gegooid en dat je dan een praktisch onderzoekje doet naar de wet van Newton en de massa van het object en de impact van de kuil of scherven van de stoeptegel.

Of een Scheikunde les met Biologie les, men gooit chemisch product X op een cel en men beschrijft wat gebeurt er met de cel..

Of een ontleding van dieren bij Biologie en dat je vanuit deze ontleding de latijnse benaming bij de ontleden lichaamsdelen schrijft en dit bij een eigen gemaakte tekening van het lichaamsdeel.

Dit had het onderwijs voor mij persoonlijk aantrekkelijker gemaakt, dus direct je waarnemingen uit de praktijk opschrijven daarbij en daarbij de theorie te gebruiken om de eindconclusie van je waarneming te kunnen beargumenteren.

Met dit soort lessen had ik meer naar school gegaan in plaats van "buiten te spelen" of knetter stoned de dag door te komen in de klas.

[ Bericht 0% gewijzigd door Konijntjuh op 29-12-2014 11:55:58 ]
Hoe stout is Konijntjuh!
pi_148223522
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Dit vind ik leuke strips. Veel van geleerd ook.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_148227533
Van nul tot nu is een klassieke reeks, de Donald Duck had ook vaak advertenties en volgens mij zelfs een keer een paar strips op de middenpagina.
pi_148228564
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:14 schreef Beathoven het volgende:
Van nul tot nu is een klassieke reeks, de Donald Duck had ook vaak advertenties en volgens mij zelfs een keer een paar strips op de middenpagina.
Donald Duck had dit inderdaad in het weekblad. Hierdoor had ik de strips gekocht. Mijn broer en zus hadden oude ducks bewaard.

[ Bericht 3% gewijzigd door ErwinDikkie op 01-01-2015 23:04:16 ]
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  Moderator vrijdag 2 januari 2015 @ 13:03:59 #45
249559 crew  Lavenderr
pi_148240894
Gisteren had ik het met iemand die nog op de HBS heeft gezeten in de jaren 60 over geschiedenisonderwijs. Hij zei dat ze twee soorten geschiedenisles hadden. Vaderlandse Geschiedenis en Algemene Geschiedenis.
Het was echt jaartallen in je hoofd stampen maar ook spannende verhalen door de leraar.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 13:07:35 #46
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_148240964
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:14 schreef Beathoven het volgende:
Humor en serieus in 1 strip, ik las ze inderdaad in de DD vroeger, Ik hoop ooit nog deze verzameling bij elkaar te kunnen vegen.
Andere leuke geschiedenis strips zijn de blauwbloezen en Gilles de geus met veel vaderlandse geschiedenis!
pi_148258834
Geschiedenis word teveel gebracht als een feit. Hoe zou de huidige crisis later de geschiedenisboekjes ingaan?
  Moderator vrijdag 2 januari 2015 @ 21:44:52 #48
249559 crew  Lavenderr
pi_148259451
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 21:33 schreef vinagrait het volgende:
Geschiedenis word teveel gebracht als een feit. Hoe zou de huidige crisis later de geschiedenisboekjes ingaan?
Maar geschiedenis gaat toch over feiten?
pi_148259555
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 21:44 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar geschiedenis gaat toch over feiten?
Ja, maar goed, er gaan nu toch ook verschillende theoriën over deze crisis? Hoe gaat dat de geschiedenisboeken in dan straks?
  Moderator vrijdag 2 januari 2015 @ 21:54:15 #50
249559 crew  Lavenderr
pi_148259933
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 21:46 schreef vinagrait het volgende:

[..]

Ja, maar goed, er gaan nu toch ook verschillende theoriën over deze crisis? Hoe gaat dat de geschiedenisboeken in dan straks?
We zullen het moeten afwachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')