Vraag is of je, gezien de afstand en de vele bochten, nog fatsoenlijk drad kunt trekken als de PVC buizen allemaal al geplaatst zijn.quote:Op donderdag 25 december 2014 10:45 schreef jilsss het volgende:
Is het mogelijk om centraaldozen i.p.v in diverse ruimten in huis meteen in de meterkast te plaatsen?
Wij hebben weinig tot geen lichtpunten in het plafond en voldoende ruimte in de meterkast om de elec leidingen daarheen te trekken en daar in centraaldozen te laten komen waar vanuit per doos 1 leiding naar de groep gaat, maar mag dit? Is het veilig?
Centraaldozen horen in de ruimtes thuis, niet ergens anders. Monteer je er geen lamp aan, dan dek je deze af met een blinddeksel. Bij een storing zoekt het ook vele malen makkelijker. Geen problemen creëren die er niet zijn.quote:Op donderdag 25 december 2014 10:45 schreef jilsss het volgende:
Is het mogelijk om centraaldozen i.p.v in diverse ruimten in huis meteen in de meterkast te plaatsen?
Wij hebben weinig tot geen lichtpunten in het plafond en voldoende ruimte in de meterkast om de elec leidingen daarheen te trekken en daar in centraaldozen te laten komen waar vanuit per doos 1 leiding naar de groep gaat, maar mag dit? Is het veilig?
Die mogelijkheid is er; maar ik zou er altijd voor kiezen om de centraaldozen dan ergens in de hoek van een kamer te zetten; of in een inloopkast.quote:Op donderdag 25 december 2014 10:45 schreef jilsss het volgende:
Nou maar hopen dat je die foto's nooit kwijtraakt..... Ik heb er een rookmelder op gemonteerd, vond ik zelf een prima oplossing.quote:Op donderdag 25 december 2014 11:33 schreef Crimineel87 het volgende:
Wij hebben ook geen hanglampen op de beganegrond, alle centraaldozen zijn bij mij weggestuct.
Echter, voordat de stucadoor kwam heb ik op de gipsplaten de maten gezet naar de wanden toe en daar een foto van gemaakt voor iedere centraaldoos.
Het is dan wel zaak dat je in 1 keer goed aflast en je niet gaat bedenken. Ik heb hier van tevoren ook goed over nagedacht hoe alles moest komen en werken. Bij mij werd het extra lastig ivm de hoeveelheid schakeldraden die overal heenlopen.
Mocht je er ooit bij moeten zijn, weet je ze te vinden en kun je er nog altijd een sierdekseltje opzetten.
Voorbeeld van hoe ik het deed:
[ afbeelding ]
Of je monteert er een rookmelder op.quote:Op donderdag 25 december 2014 11:24 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Die mogelijkheid is er; maar ik zou er altijd voor kiezen om de centraaldozen dan ergens in de hoek van een kamer te zetten; of in een inloopkast.
En in ieder geval nooit besluiten om ze weg te laten stucen !
Uitgeprint en in de meterkast, in een map waar ook de groepenverklaring e.d. zit.quote:Op donderdag 25 december 2014 11:36 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Nou maar hopen dat je die foto's nooit kwijtraakt..... Ik heb er een rookmelder op gemonteerd, vond ik zelf een prima oplossing.
Gelukkig schroeven wij er in de professionele sector gewoon een rond of vierkant sierdekseltje op.quote:Op donderdag 25 december 2014 11:38 schreef Crimineel87 het volgende:
[..]
Uitgeprint en in de meterkast, in een map waar ook de groepenverklaring e.d. zit.
Goed bezig jij.quote:Op donderdag 25 december 2014 11:49 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Gelukkig schroeven wij er in de professionele sector gewoon een rond of vierkant sierdekseltje op.
Dan kun je er altijd zonder gedoe gewoon weer bij.
Normaal weet je dat ik van de regels ben, maar ik laat ze op de begane grond WEL wegstucen. Echter heb ik met watervaste stift de locaties op de achterkant van de meterkastdeur getekend. En ligt er een map met maten/foto's in de meterkast.quote:Op donderdag 25 december 2014 11:24 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Die mogelijkheid is er; maar ik zou er altijd voor kiezen om de centraaldozen dan ergens in de hoek van een kamer te zetten; of in een inloopkast.
En in ieder geval nooit besluiten om ze weg te laten stucen !
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |