abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147945300
Is het mogelijk om centraaldozen i.p.v in diverse ruimten in huis meteen in de meterkast te plaatsen?
Wij hebben weinig tot geen lichtpunten in het plafond en voldoende ruimte in de meterkast om de elec leidingen daarheen te trekken en daar in centraaldozen te laten komen waar vanuit per doos 1 leiding naar de groep gaat, maar mag dit? Is het veilig?
pi_147945358
dan zul je voor elke wcd en elke lamp een apart setje kabels moeten trekken.
dat kan wel, moet je over je plafond allemaal nieuwe buizen leggen of gewoon een 50mm afvoerbuis wil je nog fatsoenlijk een kabel kunnen trekken :')

in een bestaand huis is dit nauwelijks te doen of je moet flink breken.
en wat dacht je dat je kwijt bent aan draad, buizen en montage.
reken maar op minimaal een paar duizend euro.
pi_147945778
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 10:45 schreef jilsss het volgende:
Is het mogelijk om centraaldozen i.p.v in diverse ruimten in huis meteen in de meterkast te plaatsen?
Wij hebben weinig tot geen lichtpunten in het plafond en voldoende ruimte in de meterkast om de elec leidingen daarheen te trekken en daar in centraaldozen te laten komen waar vanuit per doos 1 leiding naar de groep gaat, maar mag dit? Is het veilig?
Vraag is of je, gezien de afstand en de vele bochten, nog fatsoenlijk drad kunt trekken als de PVC buizen allemaal al geplaatst zijn.

Het idee achter het centraaldozensysteem (per kamer) is dat het leidingsysteem én overzichtelijk is, én de VD-draden makkelijk te vervangen.

Tenzij je een éénkamerwoning hebt, met de meterkast ruggelings tegen de kamer aan, denk ik dat je voorstel het je alleen maar moeilijker maakt dan het conventionele centraaldozensysteem.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 25 december 2014 @ 11:21:45 #4
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_147945800
quote:
Centraaldozen horen in de ruimtes thuis, niet ergens anders. Monteer je er geen lamp aan, dan dek je deze af met een blinddeksel. Bij een storing zoekt het ook vele malen makkelijker. Geen problemen creëren die er niet zijn. c_/
Share your talent, move the world.
  Moderator donderdag 25 december 2014 @ 11:24:40 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_147945853
quote:
Die mogelijkheid is er; maar ik zou er altijd voor kiezen om de centraaldozen dan ergens in de hoek van een kamer te zetten; of in een inloopkast.
En in ieder geval nooit besluiten om ze weg te laten stucen !
pi_147945992
Wij hebben ook geen hanglampen op de beganegrond, alle centraaldozen zijn bij mij weggestuct.

Echter, voordat de stucadoor kwam heb ik op de gipsplaten de maten gezet naar de wanden toe en daar een foto van gemaakt voor iedere centraaldoos.

Het is dan wel zaak dat je in 1 keer goed aflast en je niet gaat bedenken. Ik heb hier van tevoren ook goed over nagedacht hoe alles moest komen en werken. Bij mij werd het extra lastig ivm de hoeveelheid schakeldraden die overal heenlopen.

Mocht je er ooit bij moeten zijn, weet je ze te vinden en kun je er nog altijd een sierdekseltje opzetten.

Voorbeeld van hoe ik het deed:
  donderdag 25 december 2014 @ 11:36:54 #7
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_147946049
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 11:33 schreef Crimineel87 het volgende:
Wij hebben ook geen hanglampen op de beganegrond, alle centraaldozen zijn bij mij weggestuct.

Echter, voordat de stucadoor kwam heb ik op de gipsplaten de maten gezet naar de wanden toe en daar een foto van gemaakt voor iedere centraaldoos.

Het is dan wel zaak dat je in 1 keer goed aflast en je niet gaat bedenken. Ik heb hier van tevoren ook goed over nagedacht hoe alles moest komen en werken. Bij mij werd het extra lastig ivm de hoeveelheid schakeldraden die overal heenlopen.

Mocht je er ooit bij moeten zijn, weet je ze te vinden en kun je er nog altijd een sierdekseltje opzetten.

Voorbeeld van hoe ik het deed:
[ afbeelding ]
Nou maar hopen dat je die foto's nooit kwijtraakt..... Ik heb er een rookmelder op gemonteerd, vond ik zelf een prima oplossing.
  donderdag 25 december 2014 @ 11:37:20 #8
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_147946058
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 11:24 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Die mogelijkheid is er; maar ik zou er altijd voor kiezen om de centraaldozen dan ergens in de hoek van een kamer te zetten; of in een inloopkast.
Of je monteert er een rookmelder op.
pi_147946074
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 11:36 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Nou maar hopen dat je die foto's nooit kwijtraakt..... Ik heb er een rookmelder op gemonteerd, vond ik zelf een prima oplossing.
Uitgeprint en in de meterkast, in een map waar ook de groepenverklaring e.d. zit.
  Moderator donderdag 25 december 2014 @ 11:49:58 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_147946320
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 11:38 schreef Crimineel87 het volgende:

[..]

Uitgeprint en in de meterkast, in een map waar ook de groepenverklaring e.d. zit.
Gelukkig schroeven wij er in de professionele sector gewoon een rond of vierkant sierdekseltje op.
Dan kun je er altijd zonder gedoe gewoon weer bij.
pi_147946519
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 11:49 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Gelukkig schroeven wij er in de professionele sector gewoon een rond of vierkant sierdekseltje op.
Dan kun je er altijd zonder gedoe gewoon weer bij.
Goed bezig jij.
Echter, kom ik ook uit de professionele sector. ( Gelukkig geen woningbouw ) Maar wilde die lelijke troep niet aan mn plafond hebben.
pi_147946903
Ik heb in mijn woning alle elektra naar de kasten van de schuifseperatie gemaakt.
Daar in de vloer de liggen diverse abb universeellasdozen.

De groepen voor groot verbruikers liggen wel direct naar de desbetreffende apparaten.

TS kan dus alleen naar de meterkast maken, het kost meer installatiemateriaal, maar het is een keus. Ik persoon vind dat een beter plan dan je centraaldozen weg laten smeren.
  donderdag 25 december 2014 @ 15:46:20 #13
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_147952200
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 11:24 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Normaal weet je dat ik van de regels ben, maar ik laat ze op de begane grond WEL wegstucen. Echter heb ik met watervaste stift de locaties op de achterkant van de meterkastdeur getekend. En ligt er een map met maten/foto's in de meterkast.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_147987722
Ik heb het op mijn slaapkamer dit jaar nog laten doen. Wegstucen dus. Er zit in de doos gewoon zo een ding als gebruikt wordt voor alarm in de winkel dacht ik. Deze is dus weer op te zoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')