Van de week wat gekocht bij een online toko. Nu dreigt de verzending niet helemaal vlekkeloos te lopen en daarmee ben ik niet de enige. Op de facebookpagina van het bedrijf werd ook geklaagd. Groot bedrijf, dus daar wil nog weleens wat verkeerd gaan.
Tot zover geen probleem, maar wat ik me wel afvroeg is het volgende. Een van de klagende mensen daar heeft als tegemoetkoming een 'sales voucher' aangeboden gekregen in dr mail en die mail heeft ze gepubliceerd. 15% extra korting bij dr volgende aankoop.. en nieuwsgierig als ik was heb ik deze even gechecked en die kortingscode kon ik dus ook gebruiken op de opruimartikelen die mij interesseren. Toch lijkt die code mij uniek, dus het is niet korting15% ofzo die algemeen is.
De vraag is: kan en mag ik deze kortingscode/coupon eigenlijk wel gebruiken, of is dit een vorm van fraude/misbruik? Het lijkt me namelijk dat die code uitsluitend voor haar bedoeld is en in die zin uniek.
Enerzijds denk ik: ja, want die codes zijn wel vaker online te vinden. Anderzijds denk ik: nee, die is persoonlijk, uitsluitend aan haar gericht. En dus is het een vorm van diefstal, want als ze 'm zelf wilt gebruiken dan doe tie het vast niet meer :/
Hoe zit zoiets juridisch?
Het Rode Kruis is met ruim 97 miljoen vrijwilligers in 186 landen de grootste humanitaire organisatie in de wereld.