abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 december 2014 @ 17:29:27 #1
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147885750
Hellow,

Ik wil in de woonkamer een plafondventilator op een dimmer laten draaien, zodat ik hem ook heel langzaam kan laten draaien (laagste stand (van de 3) vind ik al een beetje te vlot). Tevens bromt het ding als je hem aanzet, en mijn theorie is dat als je hem op de juiste dimmer zet, dit wellicht wat minder (liefst weg) zou kunnen zijn.

Vraag: klopt mijn theorie, volgende vraag: welke dimmer heb ik dan nodig?

Extra info: er hangt ook een lichtpunt onder de ventilator, zit nu een (niet dimbare) LED lamp in, maar die kan ik vervangen voor iets wat rijmt met de eventuele nieuwe dimmer (dimbare LED, dimbare PL of gewoon oldskool gloei), en die lamp wordt met enige regelmaat gebruikt als er wat meer licht nodig is als de sfeerverlichting.

Gaarne advies de deskundigen, voor ik allemaal dure meuck ga kopen en ontdek dat wat ik wil niet mogelijk is.,

Bvd.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator dinsdag 23 december 2014 @ 18:47:02 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_147888076
Ik denk dat je niet ontkomt aan een volwaardige ventilator besturing.
Een standaard dimmer gaat gegarandeerd stotteren, brommen of de ventilator stopt steeds, een ventilator is namelijk geen ohmse belasting, maar een inductieve belasting.
  dinsdag 23 december 2014 @ 19:50:05 #3
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147890491
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 18:47 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik denk dat je niet ontkomt aan een volwaardige ventilator besturing.
Een standaard dimmer gaat gegarandeerd stotteren, brommen of de ventilator stopt steeds, een ventilator is namelijk geen ohmse belasting, maar een inductieve belasting.
ventilator-besturing? Wat moet ik me daarbij voorstellen? :?
Kun je daarbij ook het licht aan- en uitschakelen?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_147891111
Neem een dimmer geschikt voor gewikkelde (halogeen) transformatoren, die zijn gemaakt voor inductieve belasting. Dan komt het allemaal goed en heb je ook geen brom uit de dimmer bij lage toerentallen.
  Knikkerking dinsdag 23 december 2014 @ 20:05:47 #5
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_147891120
Als je zelf een beetje handig bent kun je d.m.v. fase-aansnijding iets maken waardoor je de ventilator kunt regelen ^O^

[edit]

Anders neem je een variac: http://www.elektrodump.nl/67-variacs
Daarmee regelen ze in de wiet teelt meestal het toerental van de afzuiging :)
pi_147892693
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 20:05 schreef hoas het volgende:
Neem een dimmer geschikt voor gewikkelde (halogeen) transformatoren, die zijn gemaakt voor inductieve belasting. Dan komt het allemaal goed en heb je ook geen brom uit de dimmer bij lage toerentallen.
Veelal wordt de indicatie L-C-R gebruikt voor resp. Inductieve, Capacitieve en (zuiver) Ohmse belasting. Op dimmers staat vaak één van die tekens (op hele goeie staat zelfs L-C-R in een driehoekje).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 23 december 2014 @ 21:04:34 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147893746
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 20:05 schreef hoas het volgende:
dat zijn die dure dimmers toch? Heb ze in mijn oude huis idd ook in gebruik om de halogeenspots te dimmen :Y
Maar gaat de ventilatormotor dan ook niet (meer) brommen? Die bromt nu ook als ik hem dmv de trekschakelaar langzamer laat draaien; echt irritant.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 20:05 schreef Atmoz het volgende:
Als je zelf een beetje handig bent kun je d.m.v. fase-aansnijding iets maken waardoor je de ventilator kunt regelen ^O^

[edit]

ik ben wel handig, maar niet met dit soort dingen, en in mijn hok vroeger had ik de afzuiging gewoon gedimd op een normale dimmer; bromde wel een beetje, maar dat maakte niet uit :+ Daarbij is een variac nou niet bepaald inbouw heah. En niet te vinden in de categorie 'betaalbaar' ook ;)
pi_147893846
Traag draaiende motor gaat brommen omdat de motor zich zelf dan maar amper rond krijgt.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 23 december 2014 @ 23:05:40 #9
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_147900225
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 20:05 schreef Atmoz het volgende:

[edit]

Toch geen ervaringsdeskundige, hoop ik?
Share your talent, move the world.
  woensdag 24 december 2014 @ 00:21:14 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147903820
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 23:05 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

En wat zou dat? Misschien betaalde hij wel netjes de stroom en droeg hij belasting af over de opbrengst. O-)
  woensdag 24 december 2014 @ 00:35:29 #11
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_147904317
quote:
14s.gif Op woensdag 24 december 2014 00:21 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

En wat zou dat? Misschien betaalde hij wel netjes de stroom en droeg hij belasting af over de opbrengst. O-)
Een unicum in die wereld.. :P
Share your talent, move the world.
  woensdag 24 december 2014 @ 00:45:09 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147904632
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 00:35 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Een unicum in die wereld.. :P
Neuh.
  Knikkerking woensdag 24 december 2014 @ 07:19:11 #13
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_147909270
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 23:05 schreef cvboer2 het volgende:

Nope!
Maar vroeger waren er genoeg vrienden en bekenden wat dat wel deden. En zo af en toe kwam er eens eentje met wat vraagjes over de techniek...

Het is natuurlijk leuk geld verdienen, maar het zou me veel te makkelijk zijn. Daar zit toch geen uitdaging?! Zou me er in ieder geval niet prettig bij voelen :{w
  woensdag 24 december 2014 @ 11:52:52 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147913529
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 07:19 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Nope!
Maar vroeger waren er genoeg vrienden en bekenden wat dat wel deden. En zo af en toe kwam er eens eentje met wat vraagjes over de techniek...

Het is natuurlijk leuk geld verdienen, maar het zou me veel te makkelijk zijn. Daar zit toch geen uitdaging?! Zou me er in ieder geval niet prettig bij voelen :{w
Hehehe.. If only you would know.. _O-

Maar goed, let's stay ontopic, ik mezelf dus een trafodimmer aanschaffen en het gewoon proberen. Werkt het niet, kan ik die dimmer ook gebruiken als LEDdimmer met de daarvoor geschikte LEDlampen.
pi_147916671
Mja, nee, een wikkeling trad dimmer gaat hem niet worden op LED lampjes...
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 24 december 2014 @ 18:22:57 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147926316
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 13:31 schreef Gieliovd het volgende:
Mja, nee, een wikkeling trad dimmer gaat hem niet worden op LED lampjes...
Vanmiddag een 6 - 100w LED-dimmer gehaald, en dat werkt gewoon, helaas niet de brom helemaal weg, maar wel op de laagste snelheden en ik kan hem lekker traag laten draaien en dat is belangrijk. Blijkbaar is die motor gewoon niet zo stil, of zit er elektrisch iets niet helemaal jofel. laat ik nog wel eens naar kijken.
  woensdag 24 december 2014 @ 20:12:57 #17
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_147930593
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 07:19 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Nope!

Gezien je bergen gereedschap die de laatste maanden in huize Atmoz gedumpt worden begin ik te twijfelen ;)
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  Knikkerking woensdag 24 december 2014 @ 20:48:19 #18
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_147931949
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 20:12 schreef Knutsel-Smurf het volgende:

Gezien je bergen gereedschap die de laatste maanden in huize Atmoz gedumpt worden begin ik te twijfelen ;)
Je hebt een punt c.q. kan me er wel iets bij voorstellen. Maar maak je geen zorgen!
Ik heb daar helemaal geen tijd voor. Veel te drukke baan, en een vriendin wat van zulke praktijken niets moet weten...
En áls het al zo was, dan zou ik natuurlijk niet zo'n opmerking maken in dit topic ;)
Vroeger zou dat een ander verhaal geweest kunnen zijn, maar ook toen nooit zelf gedaan.

En weer back on topic:

Is het een idee om een gloeilampje in serie te zetten met de ventilator?
Dat las ik zojuist ergens op een of andere website.
Ik ben niet 100% overtuigt dat dit goed werkt, maar je kunt het allicht proberen.
  woensdag 24 december 2014 @ 22:06:12 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147935470
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 20:48 schreef Atmoz het volgende:

En weer back on topic:

Is het een idee om een gloeilampje in serie te zetten met de ventilator?
Dat las ik zojuist ergens op een of andere website.
Ik ben niet 100% overtuigt dat dit goed werkt, maar je kunt het allicht proberen.
En wat zou dat op moeten lossen? Als ik het licht erbij aandoe (wat onder de ventilator zit) heeft de stand van de ventilator/dimmer wel invloed op de lampjes, zeker als de boel gedimd staat, maar qua brommen maakt het geen kont uit.. (zijn nu wel leds trouwens, dat levert ook niet echt een noemenswaardige weerstand op).

Overigens zit ik niet te wachten op extra verlichting als het ding draait; niet overdag in de zomer, en ook niet in de avonduren. De verlichting die onder de ventilator zit is alleen bedoeld als 'effe veel licht' verlichting. Voor de rest branden hier altijd diverse leds als sfeerverlichting.
  woensdag 24 december 2014 @ 22:38:07 #20
198698 gewoonmeppen
Wie niet voelen wil...
pi_147936544
Voor 100 euro heb je bij de Gamma een plafondventilator met afstandsbediening, traploos te dimmen en vrijwel geluidloos.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')