FOK!forum / Brave New World / De dealer rijdt mee (en wie nog meer?)
LTVDKzondag 21 december 2014 @ 01:55
Het is wel een actueel onderwerp, maar het loopt al een tijdje en zal ook nog wel een tijd lopen, dus past dit topic wel in BNW ipv NWS.

Toevallig ik vrijdag dit bericht in het AD:

quote:
De dealer rijdt mee

Bij de nieuwste auto's kijkt de dealer voortdurend over de schouder van de bestuurder mee. Dankzij internet kan hij de technische conditie van de auto permanent volgen en als het mis dreigt te gaan, krijg je een seintje.

De zojuist op de markt verschenen Mercedes-Benz C-klasse Estate is een van de eerste auto's waarin een permanente verbinding met de dealer een feit is. De uitgebreide internetmogelijkheden, onder de noemer 'Connect Me', maken dit mogelijk. Zoals de auto tot nu toe in de werkplaats aan de stekker ging voor een computerdiagnose, kan dat nu op afstand. Met een dergelijke telediagnose kan de dealer permanent de conditie van de auto volgen.

In de Tesla Model S en BMW i3 is dankzij mobiel internet al een upgrade van de software in de auto mogelijk. Ook daarvoor hoef je niet meer naar de dealer. In steeds meer nieuwe modellen zullen de komende jaren vitale onderdelen worden voorzien van sensoren, om
de diagnose op afstand mogelijk te maken. Bij een storing of een dreigend mankement wordt een bericht inclusief alle technische gegevens naar de dealer gestuurd, zodat die met de berijder een
afspraak kan maken voor een onderhoudsbeurt of reparatie.

Merkdealers

Fabrikanten, importeurs en merkdealers zien hierin eindelijk weer eens een mogelijkheid om rechtstreeks contact te houden met de klant. Zij hebben in de afgelopen jaren flink last gehad van onafhankelijke garagebedrijven, waar steeds meer automobilisten hun toevlucht zoeken voor onderhoud en reparatie. Mogelijk blijft de on-lineverbinding over de technische staat van de auto voorlopig exclusief in handen van de merkdealers, maar lang zal dat niet duren. In het kader van de wettelijk afgedwongen, eerlijke concurrentie, zal vroeg of laat ook deze technologie beschikbaar komen voor álle garagebedrijven. Voordat het zover is, zal er in de autobranche ongetwijfeld nog heel wat gediscussieerd worden over de nieuwe mogelijkheden.

Bijvoorbeeld over de vraag wie er allemaal op afstand toegang tot de technische gegevens krijgt. En wie bepaalt welke gegevens worden uitgewisseld? Uiteindelijk zal het waarschijnlijk altijd de eigenaar van de auto zijn die beslist of hij wel of geen toegang verleent.

Autofabrikanten verheugen zich nu al op de extra inkomsten die de telediagnostiek hun belooft.
General Motors, dat tegenwoordig in de VS een slordige 1,5 miljard dollar per jaar verdient met zijn OnStar-internettoepassingen in de auto, rekent zich rijk. Deze fabrikant heeft al aangekondigd met behulp van de nieuwe, hogere 4G-snelheid voor mobiel internet elk probleem dat zich in een auto voordoet, te zullen melden aan de dealers. Op die manier kunnen zij meer verdienen aan onderhoud en reparaties. Tegelijkertijd denkt GM ook dat de technologie tot flinke kostenbesparingen zal leiden.

Omdat eventuele storingen die kunnen leiden tot dure terugroepacties, straks eerder aan het licht komen. Zo'n mankement kan dan gewoon bij de
eerstvolgende onderhoudsbeurt worden verholpen. Ook dure garantieclaims kunnen met de
nieuwe technologie worden voorkomen.

Goede en slechte dealers

Wat echter nog niet alle dealers in de gaten hebben, is dat deze ontwikkeling voor hun ook nadelig
kan zijn. De fabrikanten en importeurs krijgen immers volledig inzicht in de manier waarop de dealers reageren op problemen bij hun klant en in hoeverre zij erin slagen de meldingen te vertalen in extra inkomsten. Dat maakt het straks nog gemakkelijker om goede en slechte dealerbedrijven te onderscheiden.

Op de langere termijn zal de nieuwe technologie ook ingrijpende gevolgen hebben voor bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in pechhulp, zoals de Wegenwacht van de ANWB. Immers, omdat mankementen en storingen tijdig worden gesignaleerd, nog voordat de auto stilvalt, kan er preventief worden ingegrepen. Nog voordat een auto strandt met te weinig koelvloeistof, een uitgeputte accu of versleten remmen, kan de Wegenwacht de automobilist al waarschuwen. Mits ook de pechhulpverleners toegang krijgen tot de onlinediagnose, natuurlijk. Maar dat is waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd.

© AD
vrijdag 19 december 2014
Nu vraag ik me toch af of het wel zo'n goed idee is om auto's 24/7 te volgen, monitoren en diagnosticeren. Ze weten het heel leuk ter verpakken met dat de klant gelijk weet of er een probleem is en gooien daar nog even het label veiligheid overheen.

Deze auto's zijn voorzien van een internetverbinding en de fabrikant kan ten alle tijden de gegevens inzien. Dit brengt natuurlijk een aantal problemen met zich mee, zo zijn de verbindingen waarschijnlijk niet al te best beveiligd waardoor uiteraard ook de veiligheidsdiensten en andere instanties mee kunnen kijken. Dit zal ongetwijfeld worden geplaatst onder het kopje "terrorismebestrijding" om het te kunnen rechtvaardigen. Ook kan juist door zo'n systeem de veiligheid in het geding komen, een hacker die bijvoorbeeld aan de auto doorgeeft het gas in te trappen en een foutmelding bij de remmen geven. Of dat de auto bij wijze van startonderbreking niet start zonder internettoegang.

Het bovenste waren de wilde ideeën, dan nu de gevallen die ik vrees dat hier uit gaan voortvloeien. Data die wordt doorgespeeld aan verzekeraars om zo een "persoonlijke" premie te kunnen berekenen. Iemand die een paar kilometer te hard rijdt of laat remt kan zo een hogere premie krijgen. Ook een directe koppeling met bekeuringen zal niet al te moeilijk zijn, een soort continu trajectcontrole dus. Mogelijk wordt met een verder ontwikkeld systeem de natte droom van de rekeningrijders ook tamelijk eenvoudig. Als elke auto toch al wordt bijgehouden dan kunnen ze dat er zo opplakken.

Ik als autorijder die ook graag voor z'n plezier rijdt zit hier natuurlijk bepaald niet op te wachten, ook komt hiermee de privacy in het geding omdat je continu volgbaar bent. Misschien dat jullie er een andere mening op na laten of nog andere kritiekpunten weet :).


Extra linkje over het systeem van GM: http://en.wikipedia.org/wiki/OnStar

Daar staan trouwens al een hoop dingen in die al noemde zoals het op afstand onklaar maken van de auto bij (vermoeden van) diefstal en premiekorting op de verzekering...

En nog een leuke quote om het af te maken:

quote:
Recently, OnStar has changed its terms and conditions to allow sale of vehicle location and speeds to interested third parties including law enforcement agencies, which has been criticized in the comp.risks forum.


[ Bericht 1% gewijzigd door LTVDK op 21-12-2014 02:13:35 ]
Konijntjuhzondag 21 december 2014 @ 10:22
Interessant artikel en topic.

De meeste gehersenspoelde zullen wel roepen "Ik heb niks te verbergen, en van mij mogen ze alles 24/7 weten, of zeggen dat dit hun wel erg handig uitkomt zo'n Onestar in hun auto"

Ik persoonlijk denk gelijk aan Bassie en Adriaan of het Dynamic Duo Teeven en van Opstelten die dit zullen toejuichen en het zelfs zullen subsidiëren om elke auto te voorzien van het One Star systeem.

Als de massa graag 24/7 gecontroleerd wilt worden en als men ooit eens in de auto stapt of hem probeert te openen dat je via een voicemailstem (Een Ome Ivo of Tante Teev) deze auto word nu in beslag genomen of u mag dit voertuig niet besturen want u heeft u boete nog niet betaald of dat je tijdens het rijden een telefoon krijgt dat je per direct je auto aan de kant moeten zetten omdat je een overtreding hebt gemaakt die geconstateerd is in de personal data systeem van je auto.

Dan juich ik dit systeem voor die gene die hier zo op geilen zeer toe.

Mocht ik nog ooit een auto aankopen dan koop ik een oude B kadett coupe of een volvo 340, deze kan ik tenminste zelf onderhouden zonder direct een kut stekkertje ergens in te steken of dit via een wifi verbinding uit te lezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Konijntjuh op 21-12-2014 10:27:48 ]
Lavenderrzondag 21 december 2014 @ 10:55
Misschien zou je dit even hier willen plaatsen? BNW / Onze privacy gaat er steeds verder aan Dl 2.
Daar staan al dit soort privacy-zaken. Bedankt :)
Pavementzondag 21 december 2014 @ 11:00
Wat ik gewoon jammer vind is dat jezelf aan je auto bijna niks meer kan doen.

Zelf heb ik een oudere auto (vw t3)
Ik rij naar de sloop ik haal een onderdeel, ik kan alles zelf bijvullen etc etc. Als je een beetje handig bent scheelt dit je een hoop geld en raak je dus bekent met je voertuig.

De auto van tegenwoordig is complete magie voor mij, ik snap er geen reet van computers erin en zelfs om een lampje te verwisselen moet je naar de garage.

Internet verbinding met de dealer zou ook verboden moeten zijn we dwalen te ver af naar het onderscheiden van andere en daardoor de consument naar ons toe te trekken. En ja het lijkt mij erg gevaarlijk als je in de gaten kan worden gehouden met je vervoersmiddel.

bah!

Oplossing, kijk voor een auto van voor 1997
Lavenderrzondag 21 december 2014 @ 11:05
Verder hierover graag hier BNW / Onze privacy gaat er steeds verder aan Dl 2.
Gaat deze op slot.
Lavenderrzondag 21 december 2014 @ 14:36
En heropend omdat het specifiek over auto's gaat.
LTVDKzondag 21 december 2014 @ 15:26
Wat ik ook heel kwalijk vind is dat in het geval van GM ze dubbele inkomsten per klant hebben (of misschien nog wel meer). Je betaalt al maandelijks voor een abonnement op OnStar voor de service, vervolgens verkoopt GM ook nog eens je gegevens aan derden en dwingen ze je ook nog eens min of meer om alleen bij hun dealers onderhoud uit te laten voeren.
LTVDKdinsdag 6 januari 2015 @ 16:18
quote:
Volkswagen rust auto's dit jaar uit met Carplay en Android Auto | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Dat heeft het Duitse bedrijf aangekondigd op technologiebeurs CES. Volkswagen zal Apple Carplay en Android Auto 'later dit jaar' uitrollen, gelijktijdig in de VS en Europa. Een specifieke datum is nog niet bekend.

Bij de introductie van Apple Carplay in maart vorig jaar was Volkswagen nog één van de grote afwezige automerken. Andere fabrikanten, zoals BMW en Mercedes-Benz, ondersteunden Apples besturingssysteem voor auto's al direct.

Zowel Android Auto als Apple Carplay geven diverse functies van een gekoppelde iPhone of Android-smartphone weer op het eigen systeem van de auto. Zo kunnen er kaarten worden bekeken, muziek worden beluisterd en kunnen de sms- en telefoonfunctie worden gebruikt.

Bron: www.nu.nl
Ondanks dat dit niet direct gerelateerd is aan het dealersysteem is dit natuurlijk slechts een voorbode. Door zo'n systeem in te zetten heb je min of meer verplicht een wifi verbinding in je auto nodig. Dan is het nog maar een kleine stap om het systeem op de ECU van de auto aan te sluiten en zo een soortgelijk systeem te gaan realiseren dat GM al heeft.
LTVDKwoensdag 14 januari 2015 @ 21:08
quote:
BMW waarschuwt voor techbedrijven die data van slimme auto's willen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Dat zegt Ian Robertson, BMW's martketingdirecteur, woensdag in een interview met de Financial Times.

Volgens de BMW-topman zijn er genoeg mensen die vragen: "Geef ons alle data die jullie hebben en we zullen jullie vertellen wat we er mee kunnen doen."

Veel auto's hebben tegenwoordig sensoren en computersystemen aan boord die data versturen en ontvangen. Autofabrikanten leren op die manier meer over hoe automobilisten hun voertuigen gebruiken.

Die systemen zouden echter ook gebruikt kunnen worden door adverteerdes om meer te weten te komen over potentiële klanten. Adverteerders zouden onder meer willen weten hoe lang de motor draait. Zo zou er met behulp van het navigatiesysteem ingeschat kunnen worden of een kind honger heeft wanneer de auto langs een McDonalds rijdt.

Om er voor te zorgen dat kwaadwillenden niet zomaar bij die informatie kunnen komen heeft BMW firewalls geïnstalleerd in de auto's.

Eerste indruk: Zelfrijdende auto's met slimme systemen
Bron: www.nu.nl
LTVDKdinsdag 28 april 2015 @ 14:20
Even dit topic weer onder het stof vandaan halen :)

quote:
Noodoproepsysteem in auto's komt eraan

Nieuwe auto's in Europa moeten vanaf 31 maart 2018 zijn voorzien van technologie die bij een ernstig ongeval automatisch hulpdiensten waarschuwt. Het Europees Parlement gaf dinsdag definitief het groene licht, nadat eerder de lidstaten van de Europese Unie hadden ingestemd met het noodoproepsysteem.

Met het zogenoemde eCall, dat uit zichzelf het Europese noodnummer 112 alarmeert, worden hulpverleners sneller naar de juiste plek geleid. Volgens schattingen kan eCall jaarlijks 2500 levens redden. Dat is zo'n 10 procent van alle verkeersslachtoffers in de EU.

Het systeem is van groot voordeel als je bijvoorbeeld in het buitenland in een dunbevolkt gebied tegen een boom bent geknald en er geen omstanders zijn, benadrukte EU-parlementariër Wim van de Camp (CDA) herhaaldelijk.
Natuurlijk een heel nobel streven onder het mom van veiligheid en het zal ongetwijfeld een aantal slachtoffers doen voorkomen. Waar ik wel mee zit is dat je auto dus altijd via GPS volgbaar moet zijn.
SicSicSicsdinsdag 28 april 2015 @ 14:50
Hoeft natuurlijk niet permanent, kan ook alleen aanspringen bij botsdetectie. Bij het klappen van Airbags bijvoorbeeld.

Tegenwoordig heeft (iedere zichzelf respecterende) auto natuurlijk al GPS. Hoe moet je anders navigeren ;)

Ook is dit altijd zo mooi dubbel. Als de overheid vraagt: Willen jullie data voor ons verzamelen? Is de reactie (bijna) altijd: NEE! Bemoei je niet met mij en je mag niet weten wat ik doe. Maar ondertussen hebben TomTom en Google betere verkeersdoorstromingsmodellen dan RWS ooit heeft durven dromen. ;)
#ANONIEMdinsdag 28 april 2015 @ 19:12
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 14:50 schreef SicSicSics het volgende:
Hoeft natuurlijk niet permanent, kan ook alleen aanspringen bij botsdetectie. Bij het klappen van Airbags bijvoorbeeld.

Tegenwoordig heeft (iedere zichzelf respecterende) auto natuurlijk al GPS. Hoe moet je anders navigeren ;)

Ook is dit altijd zo mooi dubbel. Als de overheid vraagt: Willen jullie data voor ons verzamelen? Is de reactie (bijna) altijd: NEE! Bemoei je niet met mij en je mag niet weten wat ik doe. Maar ondertussen hebben TomTom en Google betere verkeersdoorstromingsmodellen dan RWS ooit heeft durven dromen. ;)
De grap is dat de politie de data van TomTom en Google gebruikt om te kijken waar veel snelheidsovertredingen zijn, en dan kunnen ze daar gaan controleren :P
Degodvaderdinsdag 28 april 2015 @ 19:33
Nou, zo'n auto komt er bij mij niet in.
#ANONIEMdinsdag 28 april 2015 @ 21:24
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 14:50 schreef SicSicSics het volgende:
Hoeft natuurlijk niet permanent, kan ook alleen aanspringen bij botsdetectie. Bij het klappen van Airbags bijvoorbeeld.

Tegenwoordig heeft (iedere zichzelf respecterende) auto natuurlijk al GPS. Hoe moet je anders navigeren ;)

Ook is dit altijd zo mooi dubbel. Als de overheid vraagt: Willen jullie data voor ons verzamelen? Is de reactie (bijna) altijd: NEE! Bemoei je niet met mij en je mag niet weten wat ik doe. Maar ondertussen hebben TomTom en Google betere verkeersdoorstromingsmodellen dan RWS ooit heeft durven dromen. ;)
Het is dubbel ja, maar ook weer niet. Bij een partij als Google weet ik dat er voldoende kennis is om veilig en juist met mijn data om te gaan (even los van de discussie of dat ook daadwerkelijk zo gaat, daar is een ander topic voor ;)). Bij de overheid weet ik door allerlei gefaalde ICT projecten heel goed dat ze dat absoluut niet kunnen.

Ik zou ook wel zo'n auto willen, maar niet met positie bepaling. Daar wil ik zelf voor kiezen op de momenten waarbij ik het nodig acht. Ik zie niet in waarom een auto fabrikant moet weten waar ik heen ga. Wel sensoren voor allerlei defecten, als ze me daarin kunnen assisteren, vind ik het prima.
Revolution-NLdinsdag 28 april 2015 @ 21:28
Crosspost

quote:
yyEuropees Parlement geeft goedkeuring aan invoering ecall-systeem


Door Dimitri Reijerman, dinsdag 28 april 2015 13:59, 158 reacties, 9.726 views • Feedback

Ecall, een alarmeringssysteem dat automatisch hulpdiensten waarschuwt bij ernstige ongevallen met een auto, wordt vanaf 31 maart 2018 verplicht voor nieuwe auto's. Het Europees Parlement heeft dat dinsdag besloten.

In maart hadden de Europese lidstaten al ingestemd met de verplichte invoering van ecall voor nieuwe voertuigen die vanaf 31 maart 2018 op de markt komen. Dinsdag heeft ook het Europees Parlement ingestemd met de invoering van ecall. Daarmee is de invoering van het alarmeringssysteem een feit. Drie jaar na de invoering moet ecall ook verplicht worden voor bussen en vrachtwagens.

Ecall legt automatisch contact met 112 als een auto verongelukt. Dit wordt gesignaleerd op basis van botsingssensoren en het uitklappen van de airbags. Volgens de voorstanders van het systeem is ecall met name nuttig in dunbevolkte gebieden, omdat er dan vaak geen omstanders zijn om de hulpdiensten te waarschuwen. De EU schat in dat het systeem 2500 levens per jaar kan redden, circa 10 procent van het totale aantal verkeersslachtoffers in de EU. De kosten voor een ecall-systeem worden geschat op circa 100 euro per auto.

De EU benadrukt dat de privacy met de invoering van ecall is gegarandeerd. Zo mag verzamelde data van ecall door hulpverleners niet worden doorverkocht. Ook moeten fabrikanten beloven dat alle door ecall verzamelde data geheel en permanent wordt verwijderd. Verder wordt alleen basisinformatie verzameld, zoals het voertuigtype, het type brandstof, de tijd van een ongeluk en de precieze locatie.
In dit artikel staat dat er nog meer variabelen worden opgeslagen in het Ecall systeem. Dit is nog veel meer privacyschending.

Door middel van het eCall systeem kunnen veel gegevens verzameld worden zoals:•- snelheid
• - tijd van vertrek
• - tijd van aankomst (stilzetten voertuig)
• - tijd van evt. ongeluk.
• - plaats van vertrek
• - actuele plaats
• - plaats van aankomst (stilzetten voertuig)
• - pauzegedrag
• - veel bezochte locaties
• - regelmatig afgelegde trajecten
• - positie op rijbaan (bij nauwkeurige gps)
• - geluid in auto (stem van inzittenden)
• - gsm-nummer

Een weer een bouwsteentje erbij. Nog even en alle ingrediënten zijn aanwezig voor de totalitaire surveillancestaat. Schuldig tot uw persoonlijke data uw onschuld bewijzen. w/
fs180dinsdag 28 april 2015 @ 22:47
auto-probleem :D _O-
BoonDockSaintwoensdag 29 april 2015 @ 07:38
Gaat nog leuk worden met hackers enzo en mensen die opgeruimd moeten worden krijgen zo wel heel makelijk een "ongeluk"
SicSicSicswoensdag 29 april 2015 @ 08:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 21:24 schreef Scrummie het volgende:
Het is dubbel ja, maar ook weer niet. Bij een partij als Google weet ik dat er voldoende kennis is om veilig en juist met mijn data om te gaan (even los van de discussie of dat ook daadwerkelijk zo gaat, daar is een ander topic voor ;)). Bij de overheid weet ik door allerlei gefaalde ICT projecten heel goed dat ze dat absoluut niet kunnen.
Weet je hoeveel data de overheid beheerd :o ;) daar gaat wel eens iets mee mis. En Google is zeker niet heilig...

https://www.google.nl/web(...)google%20data%20leak

quote:
Ik zou ook wel zo'n auto willen, maar niet met positie bepaling. Daar wil ik zelf voor kiezen op de momenten waarbij ik het nodig acht. Ik zie niet in waarom een auto fabrikant moet weten waar ik heen ga. Wel sensoren voor allerlei defecten, als ze me daarin kunnen assisteren, vind ik het prima.
Ze kunnen niet zien waar je heen gaat :P alleen waar je bent. :)

Overigens is alles hierbij optioneel:
http://www.mercedes-benz.(...)rcedesconnectme.html
jogywoensdag 29 april 2015 @ 10:19
quote:
6s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:34 schreef SicSicSics het volgende:
Ze kunnen niet zien waar je heen gaat :P alleen waar je bent. :)
Mijn android denkt ook te weten waar ik heen wil op basis van mijn historische gegevens. Nu is mijn android niet bekend met het concept weekend dus hij geeft mij zaterdag en zondag ook een advies over hoe ik naar mijn werk kan, hoerending :{.
SicSicSicswoensdag 29 april 2015 @ 10:41
quote:
9s.gif Op woensdag 29 april 2015 10:19 schreef jogy het volgende:
Mijn android denkt ook te weten waar ik heen wil op basis van mijn historische gegevens. Nu is mijn android niet bekend met het concept weekend dus hij geeft mij zaterdag en zondag ook een advies over hoe ik naar mijn werk kan, hoerending :{.
Ik moest daar ook even aan wennen ja! :o Op mijn sportavond opeens; je moet nu vertrekken om op tijd op je afspraak te komen...

Eerst dacht ik nog: 'WTF, er staat niks in mijn agenda' :o maar dat is dus inderdaad op basis van historische gegevens :7 Wel grappig als je op vakantie bent; het was vorige week 13,5 uur rijden naar mijn werk _O-
#ANONIEMwoensdag 29 april 2015 @ 11:06
quote:
9s.gif Op woensdag 29 april 2015 10:19 schreef jogy het volgende:

[..]

Mijn android denkt ook te weten waar ik heen wil op basis van mijn historische gegevens. Nu is mijn android niet bekend met het concept weekend dus hij geeft mij zaterdag en zondag ook een advies over hoe ik naar mijn werk kan, hoerending :{.
Ik verwacht dat er dan wel mensen opeens op zaterdag bij hun werk verschijnen. Hun android zegt immer dat ze er naar toe moeten, dus die zal het wel weten (vergelijkbaar met mensen die op instructie van hun GPS een trap afrijden "ja, de GPS zei dat ik hier rechtsaf moest").
Degodvaderwoensdag 29 april 2015 @ 12:04
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 11:06 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik verwacht dat er dan wel mensen opeens op zaterdag bij hun werk verschijnen. Hun android zegt immer dat ze er naar toe moeten, dus die zal het wel weten (vergelijkbaar met mensen die op instructie van hun GPS een trap afrijden "ja, de GPS zei dat ik hier rechtsaf moest").
Jij denkt dat mensen op zaterdag naar werk gaan rijden omdat hun telefoon dat zegt? Hehhh!?
#ANONIEMwoensdag 29 april 2015 @ 12:36
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 12:04 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Jij denkt dat mensen op zaterdag naar werk gaan rijden omdat hun telefoon dat zegt? Hehhh!?
Ik denk dat sommigen daar dom genoeg voor zijn, ja.
Biekuhwoensdag 29 april 2015 @ 14:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:33 schreef Degodvader het volgende:
Nou, zo'n auto komt er bij mij niet in.
Over een aantal jaar zijn er alleen nog maar van zulke auto's, en dan heb je geen keus meer.
jogywoensdag 29 april 2015 @ 16:24
quote:
11s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:21 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Over een aantal jaar zijn er alleen nog maar van zulke auto's, en dan heb je geen keus meer.
kniptang.jpg
Lavenderrwoensdag 29 april 2015 @ 16:35
quote:
14s.gif Op woensdag 29 april 2015 10:41 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ik moest daar ook even aan wennen ja! :o Op mijn sportavond opeens; je moet nu vertrekken om op tijd op je afspraak te komen...

Eerst dacht ik nog: 'WTF, er staat niks in mijn agenda' :o maar dat is dus inderdaad op basis van historische gegevens :7 Wel grappig als je op vakantie bent; het was vorige week 13,5 uur rijden naar mijn werk _O-
Dat krijg ik ook op mijn smartphone: u bent 8/9 minuten van uw werk.
Biekuhwoensdag 29 april 2015 @ 16:58
quote:
6s.gif Op woensdag 29 april 2015 16:24 schreef jogy het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
whut?
#ANONIEMwoensdag 29 april 2015 @ 20:26
quote:
6s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:34 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Weet je hoeveel data de overheid beheerd :o ;) daar gaat wel eens iets mee mis. En Google is zeker niet heilig...

https://www.google.nl/web(...)google%20data%20leak

[..]

Ze kunnen niet zien waar je heen gaat :P alleen waar je bent. :)

Overigens is alles hierbij optioneel:
http://www.mercedes-benz.(...)rcedesconnectme.html
Dan lijkt het mij een prima ontwikkeling (voor het gros van de mensen, niet voor de 'tweakers'). :)
LTVDKzaterdag 13 juni 2015 @ 17:37
Weer een nieuwe manier om te volgen *G*

quote:
Chip moet einde maken aan fraude met kentekens

In opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie wordt op een terrein van Defensie bij Oirschot een speciale chip getest. Die moet een einde maken aan fraude met kentekens. Als over een jaar blijkt dat de resultaten goed zijn, wordt de chip ingevoerd.

In Nederland zijn naar schatting 40.000 valse nummerplaten in omloop. Criminelen gebruiken die onder meer als zij zonder te betalen tanken en als ze inbraken plegen. Ook monteren ze valse kentekenplaten op vluchtauto's.

Een van de testers is Maurice Geraets. Hij is de directeur van NXP, het bedrijf dat de chip maakt. Zijn donkere auto staat geparkeerd voor gebouw 46 op de Eindhovense High Tech Campus. Wie de kentekenplaat beter bekijkt, ziet onder de drie letters een vierkant vlakje met een sleufje.
Het sleufje onderin is de antenne die communiceert met readers boven de weg Karin Alberts / NOS
Tankstation

"Die sleuf is een antenne waardoor de kentekenplaat op afstand uitleesbaar is", zegt Geraets. "Straks komen er portalen boven de weg met readers waarin ook een antenne zit. Die communiceert met de kentekenplaat op de auto beneden. De reader is verbonden met computers van de RDW en die geeft door of de kentekenplaat correct is."

Ook houders van tankstations zouden zo'n reader kunnen aanschaffen. Zij kunnen voordat zij de pomp vrijgeven om te tanken, controleren of de kentekenplaat voorzien is van een chip en dus of de auto deugt.

Volgens Geraets is de angst voor schending van privacy niet nodig. "Patronen in het rijgedrag kun je er niet mee vaststellen. De chip genereert continu wisselende codes. Hij is door de reader te identificeren, maar ook als je de auto elke dag zou bevragen, is niet herleidbaar waar hij eerder is geweest."

Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) is kritisch. "Een auto is een zeer persoonlijk bezit en wordt door velen ervaren als een tweede huis", zegt woordvoerder Lysette Rutgers. "Daarin en daarmee moet je je vrij kunnen bewegen. Daarom moet goed gekeken worden naar de noodzaak van de chip."

Kan hetzelfde doel ook op een minder ingrijpende manier worden bereikt, vraagt Rutgers zich af. "Bij de proef moet gekeken worden of de chip echt alleen maar door bevoegde personen en instanties kan worden uitgelezen en of de beveiliging in orde is."

Ook Bas Filippini van de organisatie Privacy First is kritisch. "Het is natuurlijk heel goed dat criminelen worden aangepakt, maar dit gaat veel verder. Wij zijn niet voor een grootschalig controlesysteem waarmee continu in de gaten wordt gehouden waar mensen zijn", zei hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Wij noemen het een spionagechip."

Volgens Filippini kan het systeem al snel voor andere zaken worden gebruikt. "Je krijgt een verschuiving van doelstellingen. Kijk naar de trajectcontrole. Die zou voor de veiligheid zijn, maar wordt nu gebruikt om dat omaatje in haar oude diesel uit de binnenstad van Utrecht te weren."
Sneeuw

Hoewel de chip nog in de testfase zit, hoeft Geraets niet meer overtuigd te worden. Wat hem betreft is het geen test, maar meer het leveren van het bewijs dat het systeem werkt.

"We weten dat de chip het doet en dat willen we aantonen aan alle belanghebbenden en aan de politiek. Dat doen we expres vier seizoenen lang, zodat we kunnen aantonen dat de chip het bijvoorbeeld ook doet als er sneeuw op de kentekenplaat zit vastgekoekt. Met cameratoezicht lukt dat echt niet."
Gelukkig gooien ze het dit keer weer ouderwets op criminaliteit ipv terrorisme :{.
TheoddDutchGuyzaterdag 20 juni 2015 @ 08:33
Er zijn allerlei technische mogelijkheden bij zulke systemen.
Ik zie al lijstjes voorbij komen met audio opname mogelijkheden van de inzittenden.

Alleen leest men dat iets te strak.
Het is net als bij sommige apps op je telefoon die toegang moeten hebben tot je mic. zoals Skype bijv.
Het is dan niet dat het constant aanstaat of je Skype aanhebt of niet, nee, het gaat om als Skype draait en je in verbinding staat met iemand waar praten tegen elkaar onderdeel van is.

Men neemt het allemaal veel te serieus en snapt de onderliggende redenen niet waarom het in zo'n systeem in een auto verwerkt zit.
Erasmozaterdag 20 juni 2015 @ 09:12
Klopt, soms zijn dingen als bv. een microfoon en een internetverbinding nodig om bv. met spraakherkenning ergens heen te navigeren. ''Auto navigeer naar Kerkstraat 1, Ons Dorp''.
En toch ideaal dat je niet moeilijk hoeft te doen als er een firmware update is.