Sluit ook een beetje aan op de beleving van Fogel, beschreven in het vorige topic.quote:Op dinsdag 16 december 2014 07:45 schreef SicSicSics het volgende:
In hoeverre wil iedereen hier zijn/ haar privacy beschermen eigenlijk?
Wat men gaat doen, in SyRI, waar het hier over gaat, is gegevens koppelen. Niet van iedere Nederlander, maar als je toeslag of uitkeringsgerechtigd bent. Voorheen ging men uit van de eerlijkheid van de mensen mocht je zelf aangeven of je spaargeld had, of bijvoorbeeld vastgoed in binnen- of buitenland... We weten allemaal hoe goed dat ging.
Wat men nu doet is beschikbare data koppelen om zo te zien of jij inderdaad geen spaargeld hebt. Het zijn allemaal gegevens die al bekend zijn bij de overheid. Ze gaan er alleen slimmer gebruik van maken. Lijkt mij niet direct een schending van de privacy, aangezien het niet om 'prive' gegevens gaat.
Wat is TS zijn beeld daar eigenlijk bij? Wanneer is iets privé?
Welk pad, welke informatiestroom, kun je aflopen voor je de gegevens bij elkaar hebt die nodig zijn om die link te leggen. En is dat privacy/ privé informatie of niet?quote:Op dinsdag 16 december 2014 12:38 schreef Fogel het volgende:
Over de privacy die we tegenwoordig niet meer hebben, en dat niet eens vanwege de overheid.
Ik ben zaterdag van stroomleverancier gewisseld en op zondag kreeg mijn vrouw op facebook reclame van die die leverancier alwaar ze nieuwe klanten een prettige kerst wensen.
Ik heb geen facebook, het huisadres is nooit bij FB opgegeven door mijn vrouw, en we gebruiken altijd onze eigen laptops, we hebben beiden een geheim nummer en het mailadres wat ik opgaf is specifiek voor die leverancier. En dan nog is het adres waar het stroomabo op staat anders dan ons feitelijk adres (denk aan bouwkavel X ipv een straatnaam).
Hoe ze de koppeling hebben kunnen maken is me onduidelijk, maar wat wel duidelijk is, is dat er ergens wat goed mis is qua privacywaarborging.
Dat is inderdaad de vraag, wanneer is iets priveinformatie? Losse stukken informatie die ieder voor zich weinig prive zijn kunnen bij elkaar toch gevoelig worden. Maar waar gaat de grens? Dat kan wat mij betreft een goede discussie uit voortkomenquote:Op dinsdag 16 december 2014 13:14 schreef SicSicSics het volgende:
Voor de discussie wil ik deze vraag eigenlijk wel breder trekken en hem aan iedereen stellen
[..]
Sluit ook een beetje aan op de beleving van Fogel, beschreven in het vorige topic.
Fogel sluit nieuw energie contract af met, wat hij denkt, losse contactgegevens. Paar dagen later, Fogel's vriendin wordt gefeliciteerd op Facebook door de nieuwe energie leverancier.
Welk pad, welke informatiestroom, kun je aflopen voor je de gegevens bij elkaar hebt die nodig zijn om die link te leggen. En is dat privacy/ privé informatie of niet?
Als die er is mogen ze eerst de belastingdienst eens aanpakken. Die harken ook alles binnen wat ze maar kunnen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:04 schreef schommelstoel het volgende:
Er zou een regelgeving moeten komen dat het niet zomaar is toegestaan om via een algoritme puzzelstukjes bij elkaar te zoeken, zodat die dienst alsnog de mogelijkheid heeft om verschillende informatie te verkrijgen, een beetje het geval wat Fogel eerder beschreef/overkomen is.
En toch denk ik dat de belastingdienst met watertanden kijkt naar een Google.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:14 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Als die er is mogen ze eerst de belastingdienst eens aanpakken. Die harken ook alles binnen wat ze maar kunnen.
Zoals? De bd mag alles opvragen en 7 jaar bewaren wat 'fiscaal relevant' is. Daar valt heel veel data onder o.a. spul wat ze rechtmatig bij Google op mogen vragen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:19 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
En toch denk ik dat de belastingdienst met watertanden kijkt naar een Google.
Google heeft op zich de informatie wel ter beschikking die de belasting dienst maar al te graag zou willen hebben.
quote:Op dinsdag 16 december 2014 22:31 schreef El_Matador het volgende:
- Heeft je vrouw haar volledige echte naam op Facebook?
Dat is voor een stroomcontract niet relevant en dat mogen (en hopelijk technisch gezien - kunnen) ze niet opvragen bij het GBA.quote:- Jullie zijn in Noorwegen getrouwd neem ik aan? Dan zal men toegang hebben tot jouw huwelijkse betrekking en dus weten dat zij jouw vrouw is?
Nee, nooit. Alles via mij.quote:- Heeft de stroomleverancier ooit zaken gedaan met jouw vrouw waardoor ze haar gegevens hebben of liep alles zuiver via jou?
In Nederland mogen ze dat (soms) wel. Nutsbedrijven kunnen (dit verschilt per gemeente), toegang krijgen tot het GBA. De burger, wij, mogen de gemeente vertellen dat we dit niet willen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 22:36 schreef Fogel het volgende:
Dat is voor een stroomcontract niet relevant en dat mogen (en hopelijk technisch gezien - kunnen) ze niet opvragen bij het GBA.
Wat is 'sjoemelen'?quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:04 schreef schommelstoel het volgende:
Ik moet wel de conclusie trekken dat we het allemaal wel eens zijn dat 'ze' te veel met onze gegevens sjoemelen.
Alleen zien sommigen de realiteit en stellen vragen, anderen zien alleen dat hun privacy word afgenomen, en stellen ook vragen, maar iets te utopisch als je het mij vraagt.
Er zou een regelgeving moeten komen dat het niet zomaar is toegestaan om via een algoritme puzzelstukjes bij elkaar te zoeken, zodat die dienst alsnog de mogelijkheid heeft om verschillende informatie te verkrijgen, een beetje het geval wat Fogel eerder beschreef/overkomen is.
Daar zit 'm de crux.quote:Op woensdag 17 december 2014 07:48 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
In Nederland mogen ze dat (soms) wel. Nutsbedrijven kunnen (dit verschilt per gemeente), toegang krijgen tot het GBA. De burger, wij, mogen de gemeente vertellen dat we dit niet willen.
Voor elke gradatie gebruiker kun je deze toegang regelen. Pro-actief, dat wel. Je kunt (in Nederland) de gemeente laten weten dat je bijvoorbeeld niet wil dat je gegevens (beperkt) aan Vrije Derden worden verstrekt. Verplichte derden, kun je ook toegang ontzeggen, de gemeente of rechter kan dit echter voor deze groep derden weer overrulen. Voor bijzondere derden heb je weer pech, die zijn gelijkgesteld aan afnemers.
Commerciele partijen (zoals in dit voorbeeld) zijn vrije derden en kun je de toegang tot jouw gegevens ontzeggen.
Dus, BNW, aan het werk
[..]
Wat is 'sjoemelen'?We hebben het hier over een wettelijke discussie, dus semantiek is belangrijk. Wie zijn 'ze' en wat versta je onder 'sjoemelen'?
Die regels, die dat automatisch koppelen zouden verbieden zijn bijzonder lastig vorm te geven. Waarom mag je wel iemand achter een computer de zaken aan elkaar laten knopen, maar zou je dit niet mogen automatiseren, zolang de gegevens beschikbaar zijn?
Bovendien kun jij jouw eigen gegevens (redelijk) beschermen.
Het was ook niet FB die de reclame maakte. Dat FB toegang zou hebben tot de GBA lijkt mij heel sterk.quote:Op donderdag 18 december 2014 22:02 schreef Izzy73 het volgende:
Er zijn al veel opties aangedragen, maar ik geloof niet dat FB reclame aanbied
op basis van GBA gegevens (dit is zelfs verboden meen ik) of IP adres.
Meestal doen ze dat als je bepaalde websites heb aangeklikt.
Kan het zijn dat je vrouw ook even een kijkje heeft genomen op de webpagina
van de nieuwe stroomleverancier?
Precies en dat is ook (vaak afgeschreven als incompetentie of sinistere opzet) het lastige voor de wetgevende macht. Probeer maar eens een fatsoenlijke wet in elkaar te draaien, die eerst standhoudt in de kamer, daarna in de eerste kamer en voor de RvS en die daarna ook nog eens in de praktijk toepasbaar is door een rechter en niet als ontbijt gegeten wordt door mensen die er hun werk van maken om dingen anders te interpreteren dan dat jij bedoeld hebt.quote:
Prima hoor wat mij betreft!quote:Op zaterdag 27 december 2014 22:13 schreef Ali_boo het volgende:
Dit is een copy past van iemand die op nu,nl gepost heeft . Een aantal maatregelen waren me al bekend maar ik zie ook nieuwe dingen bijstaan waar ik nog niets over gehoord heb.
Met toestemming van Japie77 zou ik de OP enigszins willen aanpassen. Zou graag een overzicht willen hebben van alle privacy maatregelen die geschonden zijn tot op heden . Uiteraard zie ik graag ook nieuwe plannen van big brother over evt toekomsite maatregelen die toegepast zullen worden .
Het is niet alleen Opstelten, maar het hele politieke systeem dat verantwoordelijk is voor de Totalitaire Controlestaat dat Nederland inmiddels is:
Een klein aantal voorbeelden:
- CIOT databases - centraal alle NAW + IP gegevens rondom telecommunicatie en abonnementen
- Cel gegevens worden ook gevorderd (waar u bent met uw mobiel)
- Dataretentiewet - Inmiddels afgeschoten EU richtlijn vanwege mensenrechten, NL gaat gewoon door
- Aanvullend: Er ligt nog steeds een voorstel om de dataretentiegegevens ook bij het CIOT centraal op te slaan
- Telecomwet die tappen buitengewoon eenvoudig maakt voor justitie
- OV Chipkaart - Al uw OV verplaatsingsgegevens worden centraal opgeslagen en gebruikt
- ANPR camera's - mog niet, toch gebruikt, justitie omzeilt regelgeving via belastingdienst (denk ook aan milieuzone cameras)
- Vingerafdrukken - inmiddels niet meer centraal opgeslagen, mogelijkheden hiertoe bestaan nog steeds (via gemeente, fabrikant paspoort)
- Nog steeds niet mogelijk vingerafdrukvrij persoonsbewijs te verkrijgen
- Kopie pasfoto is digitaal beschikbaar voor moederjte staat en centraal opgeslagen
- Oprukken legitimatieplicht + gebruik BSN
- Vorderingswetgeving; bonuskaarten, airmiles, bankgegevens, energiebedrijven, telecomgegevens, etc, etc worden gevorderd door moedertje staat
- Overheidsinstanties mogen al die eigen en databases van derden kopppelen en daarmee profileren, inmiddels gaat het steeds verder, zie Aschers SyRI.
- EKD - Elektronisch Kind Dossier - honderden gegevens worden proactief (zonder mogelijkheid tot weigeren) over kinderen in Nederland vast gelegd
- EPD/LSP - langzaam wordt het u en de medici door de strot geduwd
- Huisbezoeken uitkering gerechtigden = Razzia wetgeving, overheid kan zonder redenen bij iedereen met een vorm van uitkering achter de voordeur komen kijken
- Vreemdelingen wet (per 1 maart 2014) geeft eveneens mogelijkheden tot razzia's
- "preventief fouilleren" - zonder verdenking mensen op straat onderwerpen aan dit soort mensenrechtenschendingen
- De vele anonieme kliklijnen - wil je iemand in de problemen brengen - eenvoudiger kan Den Haag het niet maken
- Het verlichten van "slimme meters" in alle woningen. De nutsbedrijven moeten deze gegevens nu al delen met moedertje staat - het is een ultiem controlemiddel
- Bibliotheek leen gegevens zijn beschikbaar voor de staat
- Delen gegevens met derde landen; oa swift (financieel) PNR (vliegtickets)
- Vorderen DNA gaat steeds verder, nu al bij triviale misdrijven of zelfs bij verdachten (nog niet veroordeeld)
- Voorstellen (2012) om DNA te vorderen uit medische gegevens
- Vorderen DNA verwantschap - DNA via families - verzet hiertegen is niet mogelijk
- BKR - vorderbaar
- ELD - Electronisch Leerlingen Dossier - gaat veel verder dan alleen het registreren van cijfers
- Kentekenparkeren - vorderbaar, inmiddels misbruikt door de belastingdienst
- Naaktscanners op Schiphol en voorstellen door gemeentes (oa Amsterdam) om ze ook maar op straat in te zetten
- Function creep van de voetbalwet om deze ook bij gewone demonstraties in te zetten
- Migo Boras systemen die al het grensoverschrijdend auto/motor/bromfiets verkeer monitoren
- Per 1 juli 2011 ingetreden wet controle op rechtspersonen (bestuurders van verenigingen, stichtingen, etc, etc) tot in de derde graad
- Wet Bibob - aanvullend op bovenstaande ook een vergaande controle op bedrijven en haar bestuurders
- Wietpas - alleen maar een joint na je te legitimeren (en ook verplicht vast gelegd door koffieshops) - noot: werkt uitstekend in zuid Nederland, not.
- Delen inkomensgegevens door de belastingdienst met bedrijven (woning verhuurders). Is verboden, gebeurd toch
- Ongericht tappen etherverbindigen al mogelijk voor AIVD/MIVD
- Inperken pro deo en sociale advocatuur
- Toegang tot de rechtspraak is onmogelijk duur gemaakt voor de gewone burger
Als je achtergrondinfo over de retentiewet, en alle elektronische dossiers wil lezen kun je beter gewoon de artikelen op www.bof.nl gaan nalezen, daar heb ik mijn info ook (o.a.) vandaanquote:Op zaterdag 27 december 2014 22:35 schreef Ali_boo het volgende:
Dan weet je meer dan ik
Wellicht dat je de volgende maatregelen wil toelichten:
...
quote:Je denkt misschien dat Facebook en Google de grootste bedreigingen van je privacy zijn. Daar hebben wij misschien met een hele reeks van ‘oh jee!’-stukken de laatste tijd wel aan bijgedragen. Maar vergeet die twee guppies. In de zee van data is er meer onder het oppervlak dan je op het eerste gezicht ziet zwemmen.
De Federal Trade Commission (FTC) heeft een onderzoek gepubliceerd naar negen grote Amerikaanse databrokers, bedrijven die hun geld verdienen aan het (veelal zonder je toestemming) grootschalig verzamelen en verkopen van persoonlijke data. Dit soort bedrijven blijven vaak grotendeels onder de radar - er zijn veel mensen die nog nooit van het woord databroker hebben gehoord, en de negen namen zullen veel lezers niets zeggen: Acxiom, Corelogic, Datalogix, eBureau, ID Analytics, Intelius, PeekYou, Rapleaf, en Recorded Future. Maar onderling hebben ze een gigantische poel aan data verzameld, waarvan de schaal en impact nu enigszins in kaart is gebracht door de FTC.
Het rapport bevat een lijst met categorieën aan gegevens. De lijst is gigantisch - acht pagina’s - en bevat de meest bizarre informatie. Dit is een Amerikaans onderzoek naar Amerikaanse bedrijven, dus er zitten veel gegevens bij die voor ons bizar lijken maar die waarschijnlijk specifiek voor de Amerikaanse markt of veiligheid zullen worden gebruikt. Zoals of je Spaans spreekt of dat je Elvis-poppetjes verzamelt. Maar het was al eerder bekend dat deze Amerikaanse bedrijven ook internationaal gegevens verzamelen en verkopen, en het gerucht ging zelfs dat de Nederlandse politie af en toe data bij ze koopt over mensen waarvan ze niet zoveel weten.
Een groot deel van de gegevens zijn dingen die in een moderne vrije rechtstaat niet makkelijk automatisch achterhaalbaar zouden moeten zijn voor een overheid. Religie (vraag me niet hoe ze dat van iedereen achterhalen), politieke overtuiging, hoeveel je medische aandoeningen googlet, hoeveel je op Twitter en Facebook zit en of je veel bij Walmart dingen koopt.
Misschien lijkt het onschuldig, maar stel je voor dat er over tien jaar een felle anti-linkse (of anti-rechtse, of anti-moslim, anti-christelijke, whatever) regering in het zadel zit die haar tegenstanders van de straat wil vegen en in kampen wil stoppen. Het lijkt me niet best dat die data dan kant en klaar (in ruil voor een fiks bedrag) voor ze klaar ligt. Maar helaas, het lijkt wel zo te zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://motherboard.vice.c(...)&utm_campaign=buffer
Directe link naar het onderzoeksrapport: http://www.ftc.gov/system(...)databrokerreport.pdf
Nu zijn dit voornamelijk Amerikaanse gegevens, maar het blijven private bedrijven en dus kan in principe iedereen die data aankomen. Bestaan er in Nederland ook gelijke bedrijven die niks anders doen dan data hoarden om vervolgens aan bedrijven en overheden door te verkopen?I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
Thanks voor de link zal het zeker bekijkenquote:Op zondag 28 december 2014 00:20 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Als je achtergrondinfo over de retentiewet, en alle elektronische dossiers wil lezen kun je beter gewoon de artikelen op www.bof.nl gaan nalezen, daar heb ik mijn info ook (o.a.) vandaan
https://www.bof.nl/blog/
Ook De Correspondent heeft er met regelmaat over geschreven het afgelopen jaar, ook over het ELD/EKD (meen ik)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |