Nu vraag ik me toch af of het wel zo'n goed idee is om auto's 24/7 te volgen, monitoren en diagnosticeren. Ze weten het heel leuk ter verpakken met dat de klant gelijk weet of er een probleem is en gooien daar nog even het label veiligheid overheen.quote:De dealer rijdt mee
Bij de nieuwste auto's kijkt de dealer voortdurend over de schouder van de bestuurder mee. Dankzij internet kan hij de technische conditie van de auto permanent volgen en als het mis dreigt te gaan, krijg je een seintje.
De zojuist op de markt verschenen Mercedes-Benz C-klasse Estate is een van de eerste auto's waarin een permanente verbinding met de dealer een feit is. De uitgebreide internetmogelijkheden, onder de noemer 'Connect Me', maken dit mogelijk. Zoals de auto tot nu toe in de werkplaats aan de stekker ging voor een computerdiagnose, kan dat nu op afstand. Met een dergelijke telediagnose kan de dealer permanent de conditie van de auto volgen.
In de Tesla Model S en BMW i3 is dankzij mobiel internet al een upgrade van de software in de auto mogelijk. Ook daarvoor hoef je niet meer naar de dealer. In steeds meer nieuwe modellen zullen de komende jaren vitale onderdelen worden voorzien van sensoren, om
de diagnose op afstand mogelijk te maken. Bij een storing of een dreigend mankement wordt een bericht inclusief alle technische gegevens naar de dealer gestuurd, zodat die met de berijder een
afspraak kan maken voor een onderhoudsbeurt of reparatie.
Merkdealers
Fabrikanten, importeurs en merkdealers zien hierin eindelijk weer eens een mogelijkheid om rechtstreeks contact te houden met de klant. Zij hebben in de afgelopen jaren flink last gehad van onafhankelijke garagebedrijven, waar steeds meer automobilisten hun toevlucht zoeken voor onderhoud en reparatie. Mogelijk blijft de on-lineverbinding over de technische staat van de auto voorlopig exclusief in handen van de merkdealers, maar lang zal dat niet duren. In het kader van de wettelijk afgedwongen, eerlijke concurrentie, zal vroeg of laat ook deze technologie beschikbaar komen voor álle garagebedrijven. Voordat het zover is, zal er in de autobranche ongetwijfeld nog heel wat gediscussieerd worden over de nieuwe mogelijkheden.
Bijvoorbeeld over de vraag wie er allemaal op afstand toegang tot de technische gegevens krijgt. En wie bepaalt welke gegevens worden uitgewisseld? Uiteindelijk zal het waarschijnlijk altijd de eigenaar van de auto zijn die beslist of hij wel of geen toegang verleent.
Autofabrikanten verheugen zich nu al op de extra inkomsten die de telediagnostiek hun belooft.
General Motors, dat tegenwoordig in de VS een slordige 1,5 miljard dollar per jaar verdient met zijn OnStar-internettoepassingen in de auto, rekent zich rijk. Deze fabrikant heeft al aangekondigd met behulp van de nieuwe, hogere 4G-snelheid voor mobiel internet elk probleem dat zich in een auto voordoet, te zullen melden aan de dealers. Op die manier kunnen zij meer verdienen aan onderhoud en reparaties. Tegelijkertijd denkt GM ook dat de technologie tot flinke kostenbesparingen zal leiden.
Omdat eventuele storingen die kunnen leiden tot dure terugroepacties, straks eerder aan het licht komen. Zo'n mankement kan dan gewoon bij de
eerstvolgende onderhoudsbeurt worden verholpen. Ook dure garantieclaims kunnen met de
nieuwe technologie worden voorkomen.
Goede en slechte dealers
Wat echter nog niet alle dealers in de gaten hebben, is dat deze ontwikkeling voor hun ook nadelig
kan zijn. De fabrikanten en importeurs krijgen immers volledig inzicht in de manier waarop de dealers reageren op problemen bij hun klant en in hoeverre zij erin slagen de meldingen te vertalen in extra inkomsten. Dat maakt het straks nog gemakkelijker om goede en slechte dealerbedrijven te onderscheiden.
Op de langere termijn zal de nieuwe technologie ook ingrijpende gevolgen hebben voor bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in pechhulp, zoals de Wegenwacht van de ANWB. Immers, omdat mankementen en storingen tijdig worden gesignaleerd, nog voordat de auto stilvalt, kan er preventief worden ingegrepen. Nog voordat een auto strandt met te weinig koelvloeistof, een uitgeputte accu of versleten remmen, kan de Wegenwacht de automobilist al waarschuwen. Mits ook de pechhulpverleners toegang krijgen tot de onlinediagnose, natuurlijk. Maar dat is waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd.
© AD
vrijdag 19 december 2014
quote:Recently, OnStar has changed its terms and conditions to allow sale of vehicle location and speeds to interested third parties including law enforcement agencies, which has been criticized in the comp.risks forum.
Ondanks dat dit niet direct gerelateerd is aan het dealersysteem is dit natuurlijk slechts een voorbode. Door zo'n systeem in te zetten heb je min of meer verplicht een wifi verbinding in je auto nodig. Dan is het nog maar een kleine stap om het systeem op de ECU van de auto aan te sluiten en zo een soortgelijk systeem te gaan realiseren dat GM al heeft.quote:Volkswagen rust auto's dit jaar uit met Carplay en Android Auto | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Dat heeft het Duitse bedrijf aangekondigd op technologiebeurs CES. Volkswagen zal Apple Carplay en Android Auto 'later dit jaar' uitrollen, gelijktijdig in de VS en Europa. Een specifieke datum is nog niet bekend.
Bij de introductie van Apple Carplay in maart vorig jaar was Volkswagen nog één van de grote afwezige automerken. Andere fabrikanten, zoals BMW en Mercedes-Benz, ondersteunden Apples besturingssysteem voor auto's al direct.
Zowel Android Auto als Apple Carplay geven diverse functies van een gekoppelde iPhone of Android-smartphone weer op het eigen systeem van de auto. Zo kunnen er kaarten worden bekeken, muziek worden beluisterd en kunnen de sms- en telefoonfunctie worden gebruikt.
Bron: www.nu.nl
quote:BMW waarschuwt voor techbedrijven die data van slimme auto's willen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Dat zegt Ian Robertson, BMW's martketingdirecteur, woensdag in een interview met de Financial Times.
Volgens de BMW-topman zijn er genoeg mensen die vragen: "Geef ons alle data die jullie hebben en we zullen jullie vertellen wat we er mee kunnen doen."
Veel auto's hebben tegenwoordig sensoren en computersystemen aan boord die data versturen en ontvangen. Autofabrikanten leren op die manier meer over hoe automobilisten hun voertuigen gebruiken.
Die systemen zouden echter ook gebruikt kunnen worden door adverteerdes om meer te weten te komen over potentiële klanten. Adverteerders zouden onder meer willen weten hoe lang de motor draait. Zo zou er met behulp van het navigatiesysteem ingeschat kunnen worden of een kind honger heeft wanneer de auto langs een McDonalds rijdt.
Om er voor te zorgen dat kwaadwillenden niet zomaar bij die informatie kunnen komen heeft BMW firewalls geïnstalleerd in de auto's.
Eerste indruk: Zelfrijdende auto's met slimme systemen
Bron: www.nu.nl
Natuurlijk een heel nobel streven onder het mom van veiligheid en het zal ongetwijfeld een aantal slachtoffers doen voorkomen. Waar ik wel mee zit is dat je auto dus altijd via GPS volgbaar moet zijn.quote:Noodoproepsysteem in auto's komt eraan
Nieuwe auto's in Europa moeten vanaf 31 maart 2018 zijn voorzien van technologie die bij een ernstig ongeval automatisch hulpdiensten waarschuwt. Het Europees Parlement gaf dinsdag definitief het groene licht, nadat eerder de lidstaten van de Europese Unie hadden ingestemd met het noodoproepsysteem.
Met het zogenoemde eCall, dat uit zichzelf het Europese noodnummer 112 alarmeert, worden hulpverleners sneller naar de juiste plek geleid. Volgens schattingen kan eCall jaarlijks 2500 levens redden. Dat is zo'n 10 procent van alle verkeersslachtoffers in de EU.
Het systeem is van groot voordeel als je bijvoorbeeld in het buitenland in een dunbevolkt gebied tegen een boom bent geknald en er geen omstanders zijn, benadrukte EU-parlementariër Wim van de Camp (CDA) herhaaldelijk.
De grap is dat de politie de data van TomTom en Google gebruikt om te kijken waar veel snelheidsovertredingen zijn, en dan kunnen ze daar gaan controlerenquote:Op dinsdag 28 april 2015 14:50 schreef SicSicSics het volgende:
Hoeft natuurlijk niet permanent, kan ook alleen aanspringen bij botsdetectie. Bij het klappen van Airbags bijvoorbeeld.
Tegenwoordig heeft (iedere zichzelf respecterende) auto natuurlijk al GPS. Hoe moet je anders navigeren
Ook is dit altijd zo mooi dubbel. Als de overheid vraagt: Willen jullie data voor ons verzamelen? Is de reactie (bijna) altijd: NEE! Bemoei je niet met mij en je mag niet weten wat ik doe. Maar ondertussen hebben TomTom en Google betere verkeersdoorstromingsmodellen dan RWS ooit heeft durven dromen.
Het is dubbel ja, maar ook weer niet. Bij een partij als Google weet ik dat er voldoende kennis is om veilig en juist met mijn data om te gaan (even los van de discussie of dat ook daadwerkelijk zo gaat, daar is een ander topic voorquote:Op dinsdag 28 april 2015 14:50 schreef SicSicSics het volgende:
Hoeft natuurlijk niet permanent, kan ook alleen aanspringen bij botsdetectie. Bij het klappen van Airbags bijvoorbeeld.
Tegenwoordig heeft (iedere zichzelf respecterende) auto natuurlijk al GPS. Hoe moet je anders navigeren
Ook is dit altijd zo mooi dubbel. Als de overheid vraagt: Willen jullie data voor ons verzamelen? Is de reactie (bijna) altijd: NEE! Bemoei je niet met mij en je mag niet weten wat ik doe. Maar ondertussen hebben TomTom en Google betere verkeersdoorstromingsmodellen dan RWS ooit heeft durven dromen.
In dit artikel staat dat er nog meer variabelen worden opgeslagen in het Ecall systeem. Dit is nog veel meer privacyschending.quote:yyEuropees Parlement geeft goedkeuring aan invoering ecall-systeem
Door Dimitri Reijerman, dinsdag 28 april 2015 13:59, 158 reacties, 9.726 views • Feedback
Ecall, een alarmeringssysteem dat automatisch hulpdiensten waarschuwt bij ernstige ongevallen met een auto, wordt vanaf 31 maart 2018 verplicht voor nieuwe auto's. Het Europees Parlement heeft dat dinsdag besloten.
In maart hadden de Europese lidstaten al ingestemd met de verplichte invoering van ecall voor nieuwe voertuigen die vanaf 31 maart 2018 op de markt komen. Dinsdag heeft ook het Europees Parlement ingestemd met de invoering van ecall. Daarmee is de invoering van het alarmeringssysteem een feit. Drie jaar na de invoering moet ecall ook verplicht worden voor bussen en vrachtwagens.
Ecall legt automatisch contact met 112 als een auto verongelukt. Dit wordt gesignaleerd op basis van botsingssensoren en het uitklappen van de airbags. Volgens de voorstanders van het systeem is ecall met name nuttig in dunbevolkte gebieden, omdat er dan vaak geen omstanders zijn om de hulpdiensten te waarschuwen. De EU schat in dat het systeem 2500 levens per jaar kan redden, circa 10 procent van het totale aantal verkeersslachtoffers in de EU. De kosten voor een ecall-systeem worden geschat op circa 100 euro per auto.
De EU benadrukt dat de privacy met de invoering van ecall is gegarandeerd. Zo mag verzamelde data van ecall door hulpverleners niet worden doorverkocht. Ook moeten fabrikanten beloven dat alle door ecall verzamelde data geheel en permanent wordt verwijderd. Verder wordt alleen basisinformatie verzameld, zoals het voertuigtype, het type brandstof, de tijd van een ongeluk en de precieze locatie.
Weet je hoeveel data de overheid beheerdquote:Op dinsdag 28 april 2015 21:24 schreef Scrummie het volgende:
Het is dubbel ja, maar ook weer niet. Bij een partij als Google weet ik dat er voldoende kennis is om veilig en juist met mijn data om te gaan (even los van de discussie of dat ook daadwerkelijk zo gaat, daar is een ander topic voor). Bij de overheid weet ik door allerlei gefaalde ICT projecten heel goed dat ze dat absoluut niet kunnen.
Ze kunnen niet zien waar je heen gaatquote:Ik zou ook wel zo'n auto willen, maar niet met positie bepaling. Daar wil ik zelf voor kiezen op de momenten waarbij ik het nodig acht. Ik zie niet in waarom een auto fabrikant moet weten waar ik heen ga. Wel sensoren voor allerlei defecten, als ze me daarin kunnen assisteren, vind ik het prima.
Mijn android denkt ook te weten waar ik heen wil op basis van mijn historische gegevens. Nu is mijn android niet bekend met het concept weekend dus hij geeft mij zaterdag en zondag ook een advies over hoe ik naar mijn werk kan, hoerendingquote:Op woensdag 29 april 2015 08:34 schreef SicSicSics het volgende:
Ze kunnen niet zien waar je heen gaatalleen waar je bent.
![]()
Ik moest daar ook even aan wennen ja!quote:Op woensdag 29 april 2015 10:19 schreef jogy het volgende:
Mijn android denkt ook te weten waar ik heen wil op basis van mijn historische gegevens. Nu is mijn android niet bekend met het concept weekend dus hij geeft mij zaterdag en zondag ook een advies over hoe ik naar mijn werk kan, hoerending.
Ik verwacht dat er dan wel mensen opeens op zaterdag bij hun werk verschijnen. Hun android zegt immer dat ze er naar toe moeten, dus die zal het wel weten (vergelijkbaar met mensen die op instructie van hun GPS een trap afrijden "ja, de GPS zei dat ik hier rechtsaf moest").quote:Op woensdag 29 april 2015 10:19 schreef jogy het volgende:
[..]
Mijn android denkt ook te weten waar ik heen wil op basis van mijn historische gegevens. Nu is mijn android niet bekend met het concept weekend dus hij geeft mij zaterdag en zondag ook een advies over hoe ik naar mijn werk kan, hoerending.
Jij denkt dat mensen op zaterdag naar werk gaan rijden omdat hun telefoon dat zegt? Hehhh!?quote:Op woensdag 29 april 2015 11:06 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik verwacht dat er dan wel mensen opeens op zaterdag bij hun werk verschijnen. Hun android zegt immer dat ze er naar toe moeten, dus die zal het wel weten (vergelijkbaar met mensen die op instructie van hun GPS een trap afrijden "ja, de GPS zei dat ik hier rechtsaf moest").
Ik denk dat sommigen daar dom genoeg voor zijn, ja.quote:Op woensdag 29 april 2015 12:04 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Jij denkt dat mensen op zaterdag naar werk gaan rijden omdat hun telefoon dat zegt? Hehhh!?
Over een aantal jaar zijn er alleen nog maar van zulke auto's, en dan heb je geen keus meer.quote:Op dinsdag 28 april 2015 19:33 schreef Degodvader het volgende:
Nou, zo'n auto komt er bij mij niet in.
quote:Op woensdag 29 april 2015 14:21 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Over een aantal jaar zijn er alleen nog maar van zulke auto's, en dan heb je geen keus meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |