quote:Serious Request is voor horecagelegenheden in Haarlem een buitenkans om flink uit te pakken met speciale menu’s, acties en eetkraampjes buiten. Geïnvesteerd is er genoeg. Maar ondernemers laten weten dat het tot nu toe niet zo goed gaat.
Brasserie De Karmeliet zit om de hoek van het Glazen Huis, maar dat mag niet baten. "Donderdag en vrijdag was het zelfs stiller dan normaal", zegt eigenaar Michel Gruts. Hij heeft buiten een verkoopwagen gezet waar je warme chocomelk, glühwein en broodjes kan krijgen. "Er wordt bijna niets verkocht. Net zoals bij alle collega’s die buiten wat doen."
Bij Monique Dubben van lunchzaak Hartig & Zoet zijn er vandaag ook minder mensen dan op een normale zaterdag. En daar was niet op gerekend: "Ik had een jongen ingehuurd om mensen weg te sturen bij de deur, voor als het te druk zou worden", vertelt Dubben. "Die heb ik nu maar achter de kassa gezet."
"Gisteren was het bij ons verkooppunt buiten, waar we burgers maken, rustig", zegt bedrijfsleider Tobias van restaurant Specktakel. "Ik zie veel standjes in de stad die het ook erg rustig hebben. Het is een beetje afwachten."
De verwachting is dat het de komende dagen nog wel veel beter wordt. Gekscherend: "Mocht dat heel hard gaan tegenvallen, dan eet het personeel komende maand hamburgers als personeelseten."
Alle ondernemers die we spraken zeggen dat de gemeente hen van tevoren heeft gewaarschuwd voor drukte. Marco Kragten van koffietent Coffeedate denkt dat er iets te enthousiast (tijdelijke) horeca uit de grond is gestampt. Hij zelf heeft, naast zijn koffietent, ook nog twee kraampjes buiten staan: een met muffins en een met broodjes worst.
De afgelopen dagen zijn ze wegens tegenvallende verkoop eerder dichtgegaan, vandaag gaat het al beter: "Ik hoop nog quitte te kunnen draaien", zegt Kragten. "Ik heb speciale menu's laten drukken, posters, veel extra personeel ingehuurd: het was een behoorlijke investering. Maar goed, het is wel mooie PR."
Een woordvoerder van de gemeente Haarlem laat weten dat de drukte volgens verwachting is en dat de sfeer goed is: "Hopelijk blijft het zo leuk de komende dagen." Gisteravond stond de teller op 200.000 bezoekers; de gemeente denkt dat dat aantal deze week oploopt tot 700.000.
Hoe het het komt dat de horeca rond de Grote Markt nog niet zo lekker draaien, daar zijn de ondernemers het niet over eens. De een wijt het aan het slechte weer, een ander denkt dat er iets te hoog is ingezet qua verwachte bezoekersaantallen.
Weer een ander denkt dat er simpelweg te veel aanbod is. "Je kunt maar één hamburger per persoon eten", zegt Kragten van Coffeedate.
Met SR zelf gaat het prima..dit gaat om lokale horeca. Heb je de OP wel gelezen?quote:Op zaterdag 20 december 2014 21:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Net goed.
Dan moeten ze maar niet één groot, gehyped, commercieel evenement organiseren met zogenaamde nobele motieven als schaamlap, waar ze zijdelings het goede doel ook nog wat grijpstuivers toewerpen.
Het gaat allemaal om eigen-geilerij.
Daarnaast is het concept wel weer aan vernieuwing toe ook. Mensen raken er op uitgekeken.
Waarom denk jij dat ik de OP niet zou hebben gelezen?quote:Op zaterdag 20 december 2014 22:53 schreef Tim86 het volgende:
[..]
Met SR zelf gaat het prima..dit gaat om lokale horeca. Heb je de OP wel gelezen?
Maar wel een 10tje doneren voor een liedje te horen zekerquote:Op zaterdag 20 december 2014 21:17 schreef Syd het volgende:
De prijzen doen het hem, ik ga geen 7,50 voor een broodje hamburger betalen en die buiten in de kou opeten.
Tuurlijk , honger lijden omdat anderen dat ook hebben alles voor het goede doel, en vervolgens de mac in .quote:Op zondag 21 december 2014 11:02 schreef Geralt het volgende:
[..]
Maar wel een 10tje doneren voor een liedje te horen zeker
't Gaat om het stukje belevingquote:Op zaterdag 20 december 2014 22:57 schreef cablegunmaster het volgende:
Als de horeca ook naar zijn eigen prijzen kijkt, dan snappen ze het wel. 7,5 euro voor een hamburger.
Daarnaast de horeca vind ik persoonlijk te duur worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |