Wat bedoel je daarmee?quote:Op donderdag 1 januari 2015 22:11 schreef Klopkoek het volgende:
Overigens kennen hoogontwikkelde landen als Denemarken, Zweden, Noorwegen en Oostenrijk niet eens een minimumloon. Landen waar de sociaal-democraten het decennialang voor het zeggen hadden. Geen toeval natuurlijk.
Beloning moet je natuurlijk altijd relatief zien. Absoluut inkomen is natuurlijk slechts 1 zijde van de medaille, ongelijkheid de andere.quote:Op donderdag 1 januari 2015 22:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Wanneer de armste werknemers van een land hier meer verdienen dan waar dan ook ter wereld, is er werkelijk geen haar op m'n hoofd die het erg vindt dat er ook mensen zijn die veel meer verdienen. Maar wel interessante reactie; ik was oprecht benieuwd hoe iemand van zoiets positiefs iets negatiefs weet te smeden en nu weet ik dat.
Hoewel ik zelf ook veel waarde hecht aan een niet al te grote ongelijkheid vind ik het woordje "natuurlijk" niet op zijn plaats, want daar gaat een vanzelfsprekendheid vanuit die mijns inziens afwezig is. Immers is het absolute (reële) inkomen de enige relevante parameter voor een individu wanneer je kijkt naar je levensstandaard. Veel van de nadelen van ongelijkheid zijn eerder het resultaat van psychologische flaws van de mens dan van rationaliteit. Dat ik waarde hecht aan gelijkheid (ook al zullen Klopkoek and the like ongetwijfeld menen dat ik daar niet ver genoeg in ga) vind ik tamelijk onnatuurlijk.quote:Op donderdag 1 januari 2015 23:56 schreef keste010 het volgende:
[..]
Beloning moet je natuurlijk altijd relatief zien.
Voor de kredietcrisis werd je op POL uitgelachen, als je dacht dat ongelijkheid een reeel onderwerp kon zijn. De verdeling vloeit voort uit de wet van vraag een aanbod en is daarom onbetwistbaar een gevolg. Deze marktideologie beheerste de gehele westerse wereld.quote:Op vrijdag 19 december 2014 12:02 schreef Kaas- het volgende:
De inkomensongelijkheid is in Nederland echt heel klein, daar hoef je niets aan te doen. De vermogensongelijkheid is hier wel vrij fors.
Overigens, en ik wil het onderzoek echt niet bagetaliseren, maar economen zijn het er totaal niet over eens of ongelijkheid nou goed of slecht voor de groei is; in de wetenschappelijke literatuur komt er elke keer iets anders uit. Tot daar een eenduidig antwoord op is lijkt het me dus eerder een morele dan een economische kwestie.
Ook dat is natuurlijk niet waar (sorry, deze keer is het gewoon om te stangenquote:Op vrijdag 2 januari 2015 00:25 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Hoewel ik zelf ook veel waarde hecht aan een niet al te grote ongelijkheid vind ik het woordje "natuurlijk" niet op zijn plaats, want daar gaat een vanzelfsprekendheid vanuit die mijns inziens afwezig is. Immers is het absolute (reële) inkomen de enige relevante parameter voor een individu wanneer je kijkt naar je levensstandaard. Veel van de nadelen van ongelijkheid zijn eerder het resultaat van psychologische flaws van de mens dan van rationaliteit. Dat ik waarde hecht aan gelijkheid (ook al zullen Klopkoek and the like ongetwijfeld menen dat ik daar niet ver genoeg in ga) vind ik tamelijk onnatuurlijk.
Ondanks dat je hele post zeer de moeite waard is, haal ik toch met name dit stukje even aan om aan te geven hoe zeer ik het hier mee eens ben. Een staaltje uitstekende historische analyse.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 00:34 schreef deelnemer het volgende:
De laatste decennia deed men als of de basiscategorieen van de economie niet productie & verdeling zijn, maar kapitaal en arbeid. Dat is voor mensen die vinden dat de verdeling voortvloeit uit de marktlogica en geen zelfstandig criterium kan zijn. Dat zijn mensen die vinden dat de marktuitkomst altijd moet worden aanvaard, hoe deze ook uitpakt. Dat is een specifiek standpunt tav van de meer algemene economische probleem mbt productie & verdeling.
Dat men dit specifieke standpunt aanzag voor de meest algemene zienswijze op de economie, duidt op een ideologische trend ipv een waarheid (deze trend heet kapitalisme). Het laat zien hoezeer de economisch wetenschap nog altijd een speelbal is van politieke ideologische trends.
quote:Op vrijdag 2 januari 2015 01:13 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ondanks dat je hele post zeer de moeite waard is, haal ik toch met name dit stukje even aan om aan te geven hoe zeer ik het hier mee eens ben. Een staaltje uitstekende historische analyse.
Waarom gaat de economie over productie en verdeling? Voldoende hebben hebben voor iedereen hoeft toch geen criteria te zijn voor een economie?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 00:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Eerlijk en logisch denken is mensen dus niet gegeven. Dat is jammer, want je kunt van deze nieuwe trend iets leren. Namelijk, dat economie gaat over productie en verdeling. Als er voldoende productie is, en de verdeling over de bevolking redelijk gespreid, dan heeft iedereen voldoende.
Dat de economie gaat over productie en verdeling is toch ook een standpunt?quote:De laatste decennia deed men als of de basiscategorieen van de economie niet productie & verdeling zijn, maar kapitaal en arbeid. Dat is voor mensen die vinden dat de verdeling voortvloeit uit de marktlogica en geen zelfstandig criterium kan zijn. Dat zijn mensen die vinden dat de marktuitkomst altijd moet worden aanvaard, hoe deze ook uitpakt. Dat is een specifiek standpunt tav van de meer algemene economische probleem mbt productie & verdeling.
Waarom is het standpunt dat de economie gaat over productie en verdeling een waarheid en het andere standpunt dat niet?quote:Dat men dit specifieke standpunt aanzag voor de meest algemene zienswijze op de economie, duidt op een ideologische trend ipv een waarheid (deze trend heet kapitalisme). Het laat zien hoezeer de economisch wetenschap nog altijd een speelbal is van politieke ideologische trends.
Het spreekt elkaar alleen maar tegen. Ik zie hierin een zekere mate van dezelfde methode die gebruikt wordt in een religieuze discussie. Mijn idee is waarheid, de andere zijn trends en dus geen waarheid.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 09:54 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]Heel die post is geen touw aan vast te knopen.
ideen over hoe een economie werkt zijn altijd standpunten, ook degene die deelnemer noemt. Geen 1 is waarheid, alle hebben voordelen en nadelen. Vaak betreffen de voor en nadelen verschillende groepen, en door de geschiedenis heen zie je ook de benadeelde groep in opstand komen waaruit een wijziging van een algemeen geaccepteerd standpunt uit voortvloeit.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 01:13 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ondanks dat je hele post zeer de moeite waard is, haal ik toch met name dit stukje even aan om aan te geven hoe zeer ik het hier mee eens ben. Een staaltje uitstekende historische analyse.
Het gaat over modelleren. Om over de werkelijkheid na te kunnen denken, splits je deze op in categorieen. Maar welke categorieen zijn het meest geeigend? Dat is een bekend filosofisch probleem.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 10:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom gaat de economie over productie en verdeling? Voldoende hebben hebben voor iedereen hoeft toch geen criteria te zijn voor een economie?
[..]
Dat de economie gaat over productie en verdeling is toch ook een standpunt?
[..]
Waarom is het standpunt dat de economie gaat over productie en verdeling een waarheid en het andere standpunt dat niet?
Leg dat eens uit? Ik ken twee nadelen die puur 'rationeel' zijn:quote:Op vrijdag 2 januari 2015 00:25 schreef Kaas- het volgende:
Veel van de nadelen van ongelijkheid zijn eerder het resultaat van psychologische flaws van de mens dan van rationaliteit.
Vandaag de nieuwste aflevering vanquote:Op donderdag 1 januari 2015 22:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dan staat Nederland in de middenmoot. De VS bungelt uiteraard onderaan.
Overigens kennen hoogontwikkelde landen als Denemarken, Zweden, Noorwegen en Oostenrijk niet eens een minimumloon. Landen waar de sociaal-democraten het decennialang voor het zeggen hadden. Geen toeval natuurlijk.
Klopt helemaal. Zonder model kan je niks doen. Welk model het beste is of invoert hangt ervanaf was je nastreeft en wil en hoeveel macht je hebt als beleidsmaker.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 11:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het gaat over modelleren. Om over de werkelijkheid na te kunnen denken, splits je deze op in categorieen. Maar welke categorieen zijn het meest geeigend? Dat is een bekend filosofisch probleem.
Dat is ook zoquote:In zijn algemeenheid is het denkkader dat je gebruikt moeilijk te rechtvaardigen. Dat betekent dat je veel ruimte hebt om een voorstelling van zaken te framen naar je eigen voordeel.
Dat is altijd al zo geweest hoor. Geldt nu nog steeds.quote:Dertig jaar lang was het vrijwel onmogelijk om een poot aan de grond te krijgen, als je kritiek had op de geldende marktideologie. Dat is zeer frustrerend voor iedereen die deze ideologische voorstelling van zaken niet paste. Een duidelijk voorbeeld is de mate waarin de verdelingskwestie onbespreekbaar was (Spreading the wealth around).
De kredietcrisis heeft dit helemaal niet doorbroken. Veranderingen komen niet spontaan maar borrellen vaak onder de grond totdat er iets kleins gebeurt wat het tot uitbarsting brengt. Aangezien we gewoon verder gaan waar we gestopt waren is er niks tot uitbarsting gekomen.quote:Nu de kredietcrisis dit heeft doorbroken, mag je een stevige reactie verwachten. Daar hoort bij, dat allerlei eerdere 'evidente waarheden' worden ontmaskerd als verkapte belangenbehartiging.
Je hoeft niet te stellen dat toegevoegde waarde een eigenaar heeft als je denk dat economie uit goederen en diensten bestaat. Als ik voor een bedrijf werk en ik bouw iets, is hetgeen ik bouw van het bedrijf en niet van mij. Hetzelfde geldt voor een dier als die arbeid verricht.quote:Er is veel voor te zeggen dat de economie draait om het verkrijgen van de goederen & diensten die wij nodig hebben. Daartoe maken we eerst onderscheid tussen
1. dat wat er vanzelf is (van nature) en
2. de toegevoegde waarde door (menselijke) arbeid.
Als het gaat om de toegevoegde waarde door arbeid kun je nog stellen dat degene die deze waarde creeert de eigenaar is. Van alles dat van nature is, is dat heel lastig. En als de arbeid door dieren gedaan wordt, dan geldt ineens niet meer dat zij eigenaar zijn van de gecreerde waarde. Daaraan zie je al dat deze redenering rammelt.
kloptquote:Voordat we ons in deze strijd storten, is in ieder geval aannemelijk dat om de benodigdheden te krijgen die je wilt hebben, er vragen zijn mbt de productie en verdeling.
Naar de toekomst toe ligt het volgende voor de hand. Vroeger gebruikte mensen slavenarbeid, en nog veel meer dierenarbeid. Maar gaandeweg besteden we een steeds groter deel van de arbeid uit aan de levenloze natuur zelf (dan gaat het helemaal automatisch). Water en windmolens zijn een mooi voorbeeld. Dan verricht de wind of het stromende water de arbeid. Is er een fundamentele beperking aan de mate waarin je de wereld voor je kunt laten werken? Het antwoord is: Nee.
Buiten dat dingen automatisch gebeuren is de gedachte dat wie de arbeid verricht de eigenaar is niet goed, zoals bv werknemers bij een bedrijf. Die verrichten arbeid en het bedrijf is de eigenaar van hetgeen de werknemer heeft gemaakt.quote:De gedachte dat, wie de arbeid verricht heeft de eigenaar is, verliest aan overtuigingskracht. Steeds meer is er van nature (zowel de grondstoffen als de arbeid), en niemand is op die grond eigenaar. Daarmee ligt de verdelingskwestie weer helemaal open. En zonder een oplossing voor de vraag wie er recht heeft op gecreerde waarde is er ook geen kapitalist / kapitaal.
De gedachte, dat degene die het werkt doet dan ook eigenaar is van het resultaat, is de klassieke redenering van John Locke die ook is omarmd door Adam Smith (tijdgenoten die elkaar kende en correspondeerden) en vormt de rechtvaardiging van de inkomensverdeling volgens het marktmodel. Als er één reden is waarom sommigen te hoop lopen tegen het socialisme, is dat het 'loon naar werken' ondermijnt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
Buiten dat dingen automatisch gebeuren is de gedachte dat wie de arbeid verricht de eigenaar is niet goed, zoals bv werknemers bij een bedrijf. Die verrichten arbeid en het bedrijf is de eigenaar van hetgeen de werknemer heeft gemaakt.
Omdat volgens het marktmodel de inkomensverdeling het gevolg is van het prijsmechanisme. De rechtvaardiging is zoals hierboven. Maar, als menselijke arbeid steeds minder belangrijk wordt voor de productie, kunnen veel mensen geen inkomen meer verwerven uit arbeid.quote:Waarom ligt de verdelingskwestie dan weer open?
Wonderlijke lezing van mijn posts.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Vandaag de nieuwste aflevering vanKaas- checkt!
![]()
Klopkoek claimt dat de sociaal-democraten het in Denemarken, Zweden, Noorwegen en Oostenrijk decennialang voor het zeggen hadden en het daarom beter doen dan Nederland qua ongelijkheid. Klopt deze claim?
Dit zou betekenen dat als je harder werkt je meer loon moet krijgen en dat is niet zo in NL in ieder geval.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De gedachte, dat degene die het werkt doet dan ook eigenaar is van het resultaat, is de klassieke redenering van John Locke die ook is omarmd door Adam Smith (tijdgenoten die elkaar kende en correspondeerden) en vormt de rechtvaardiging van de inkomensverdeling volgens het marktmodel. Als er één reden is waarom sommigen te hoop lopen tegen het socialisme, is dat het 'loon naar werken' ondermijnt.
Als je je arbeid verkoop dat draag je dat eigendomsrecht over op de werkgever. Dat geldt niet voor dieren, want die sluiten geen arbeidscontracten af.
Klopt maar er is ook nog dienstverlening en arbeid nodig om het automatiserings proces op order te brengen. Er zullen mensen buiten de boot vallen, maar dat is ook van alle tijden.quote:[..]
Omdat volgens het marktmodel de inkomensverdeling het gevolg is van het prijsmechanisme. De rechtvaardiging is zoals hierboven. Maar, als menselijke arbeid steeds minder belangrijk wordt voor de productie, kunnen veel mensen geen inkomen meer verwerven uit arbeid.
Klopt helemaal, maar dat is theoretisch en niet in de praktijk.quote:Stel dat maar 10% van de mensen nodig is om alle arbeid te verrichten, die nodig is om te voorzien is de behoeften van iedereen. Dan kan 90%, volgens het marktmodel, geen inkomen verwerven, en gaat dus dood. Als je dit argument itereert, gaat uiteindelijk iedereen dood. Dat is alleen op te lossen door een basisinkomen in te voeren.
theoretisch wellicht, maar in de praktijk is het ander.quote:Dus het idee dat de inkomensverdeling voortvloeit uit het marktmechanisme is niet houdbaar.
Je zoekt spijkers op laag water. Lees nog eens terug. Volgens het marktmodel volgt de inkomensverdeling uit het marktmechanisme. Dat wil niet zeggen dat dit in Nederland altijd opgaat, want wij hebben ook een verzorgingsstaat en doen aan een herverdeling van inkomens. En als je verder kijkt dan alleen het marktmodel, dan is de verdelingskwestie een onafhankelijk probleem (want alleen binnen het marktmodel is het slechts een gevolg) en dat was mijn punt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit zou betekenen dat als je harder werkt je meer loon moet krijgen en dat is niet zo in NL in ieder geval.
Meer resultaat en toegevoegde waarde dus hoger loon.
[..]
Klopt maar er is ook nog dienstverlening en arbeid nodig om het automatiserings proces op order te brengen. Er zullen mensen buiten de boot vallen, maar dat is ook van alle tijden.
[..]
Klopt helemaal, maar dat is theoretisch en niet in de praktijk.
Een samenleving heeft eigenlijk alleen maar voedsel, veiligheid en een woning nodig. Toch zijn er meer mensen die arbeid verrichten die niet in die tak werken dan wel in die tak. Elke keer komen er weer nieuwe dingen, processen en wensen, waarin mensen arbeid kunnen verrichten.
Jouw betoog om het basisinkomen te introduceren houdt ook totaal geen rekening met de psyche van de mens en allerlei psychologische processen en karaktereigenschappen.
[..]
theoretisch wellicht, maar in de praktijk is het ander.
quote:Op vrijdag 2 januari 2015 00:34 schreef deelnemer het volgende:
De laatste decennia deed men alsof de basiscategorieen van de economie niet productie & verdeling zijn, maar kapitaal en arbeid. Dat is voor mensen die vinden dat de verdeling voortvloeit uit de marktlogica en geen zelfstandig criterium kan zijn. Dat zijn mensen die vinden dat de marktuitkomst altijd moet worden aanvaard, hoe deze ook uitpakt. Dat is een specifiek standpunt tav van de meer algemene economische probleem mbt productie & verdeling.
http://www.alternet.org/e(...)alth-warps-your-soulquote:1. Too Much Money Can Make You Greedy
2. Too Much Money Can Make You A Cheater
3. Too Much Money Can Make You More Stingy
4. Too Much Money Can Make You Less Empathetic
5. Too Much Money Can Make You More Difficult To Satisfy
ben ik blij dat ik daar niet aan mee doequote:Op zaterdag 3 januari 2015 21:40 schreef Klopkoek het volgende:
Ook wel aardig:
http://www.nu.nl/gezondhe(...)-egocentrischer.html
NWS / 'Vrouwen narcistischer en egocentrischer dan ooit'
Lang leve de ratrace en 24 uurs-economie.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik hoop dat het ook meteen de laatste aflevering is; wat een slechte check. Een n van niets waardoor je statistisch onderzoek al op voorhand de prullenbak in kan, een onafhankelijke variabele (sociaal-democraten in de regering) die nietszeggend is (hoeveel invloed hebben ze daadwerkelijk gehad? Je kan beter kijken naar hoeveel sociaal-democratische maatregelen er ingevoerd zijn) en een afhankelijke variabele (gini-coefficient) die allerminst een robuuste meetmethode voor ongelijkheid is door zijn ongevoeligheid voor verschuivingen binnen de inkomensgroepen en doordat het enkel inkomensongelijkheid meet. De GINI-coefficienten van India en Nieuw Zeeland zijn praktisch dezelfde, dus dat zegt bijzonder weinig.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Vandaag de nieuwste aflevering vanKaas- checkt!
![]()
Ben het niet eens met de opmerkingen over de AOW, minimumloon en progressieve belastingen, maar deze fragmenten laten goed de politieke verschuivingen zien...quote:Verschillen zijn allang niet meer verdacht
"Bij velen bestaat een gevoel van onvrede met hun relatieve inkomenspositie, omdat zij daarin een weerspiegeling zien van een maatschappelijke ongelijkwaardigheid. Daarom streeft deze regering naar het opheffen van ongelijkheden die geen maatschappelijke functie vervullen en daarmede naar het terugdringen van de bestaande verschillen in inkomen en vermogen.” Het was 1975 en met deze daadkrachtige woorden probeerde het kabinet onder leiding van Joop den Uyl de – naar later bleek unieke – kans te grijpen om een oude PvdA-wens te vervullen: kleinere inkomensverschillen. Overigens daalde op dat moment de inkomensongelijkheid al dertig jaar, bijvoorbeeld door de invoering van het wettelijk minimumloon en de AOW – beide de facto ondersteuning voor lage inkomens.
In de ‘Interimnota Inkomensbeleid’ schetste de meest linkse regering die Nederland ooit had de inkomensongelijkheid vooral in morele termen. Alleen als je veel uren maakte, vies werk deed, je extra inspande of bovengemiddelde risico’s of verantwoordelijkheden nam, mocht je meer verdienen dan je buurman die dat niet deed. Alle andere verschillen moesten met grote argwaan worden bekeken. „Ten principale onaanvaardbaar”, vond het kabinet inkomensverschillen door traditie, je afkomst of de kwaliteit van je netwerk.
[...]
Hoe je ook kijkt, duidelijk is wel dat de politieke interesse voor moreel gedreven inkomensnivellering drastisch is afgenomen. Als er al gedacht wordt aan nivelleren, verdedigen ook linkse partijen nauwelijks meer (openlijk) de gedachte dat inkomensverschillen per definitie suspect zijn – bankiersbeloningen zijn de uitzondering. Er worden economische argumenten gebruikt: lagere inkomens geven meer van hun loon uit, wat de groei aanjaagt. Of maatschappelijke: in een samenleving moet iedereen elkaar helpen en te grote verschillen leiden tot onrust. De PvdA blijft de meest invloedrijke uitdrager van het nivelleringsideaal. Hoewel toenmalig PvdA-leider Wouter Bos, na het afschudden van de ideologische veren door voorganger Wim Kok, in 2005 afstapte van het gelijkheidsideaal, is de PvdA volgens haar beginselmanifest uit datzelfde jaar voor het bestrijden van „excessieve inkomensverschillen”. In het laatste verkiezingsprogramma (uit 2012) werd dat onder meer vertaald in de wens een tarief van 60 procent in te voeren voor inkomens boven de 150.000 euro. De SP, concurrent op links, overtrof dat met een tarief van 65 procent.
De sterkste schouders
Verder is de steun voor dat soort maatregelen bij partijen met potentiële regerings of gedoogmacht minimaal. Bij de oprichting was D66 voor een hogere belasting voor de hoogste inkomens, maar zo’n gedachte kwam bij de partij de afgelopen jaren in het geheel niet voor. Het CDA was in 1980 voor een overheidsrol in „rechtvaardige loonontwikkeling”. In 1982 gebruikte die partij teksten die zo in een PvdA-brochure zouden passen: „De hoge inkomensgroepen zullen, omdat zij de sterkste schouders hebben, de grootste bijdrage moeten leveren. Voor hen met name geldt de ‘economie van het genoeg’.” Nu pleit de partij voor een vlaktaks van 36,5 procent, met dan wel weer een ‘solidariteitsheffing’ van 46,5 procent voor inkomens boven de 80.000 euro. Gezien deze politieke verhoudingen is het een nog hele prestatie van de PvdA dat zij in het kabinet-Rutte II coalitiepartner VVD, dé antinivelleringspartij, tot enkele nivellerende maatregelen dwong – hoewel de balans van dit kabinet nog niet valt op te maken. Tegelijkertijd zijn sommige vormen van nivelleren zo vanzelfsprekend, dat zelfs de VVD niet voor afschaffing zal pleiten: de AOW, het minimumloon en de progressieve inkomstenbelasting bijvoorbeeld. In die zin zijn ook rechtse partijen in Nederland stilzwijgend voor substantiële vormen van herverdeling. Beter gezegd: rechts schrikt terug voor agressieve vormen van denivellering. Het gevolg is dat het meest waarschijnlijke toekomstbeeld voor inkomenspolitiek in Nederland bestaat uit niet al te grote schommelingen rond de status quo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |