abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 november 2002 @ 09:41:47 #1
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_6583180
Gisteren stond er in het NRC dat horecapersoneel en musici vanaf 2008 zich moeten houden aan een verlaagde geluidsnorm, "De huidige maximaal toelaatbare geluidsnorm van 90 decibel gaat naar 87 decibel, wat neerkomt op een halvering van het geluidsniveau.", aldus het NRC

Hoe werkt dat met die decibelletjes? Van 90 naar 87 lijkt voor mij niet echt een halvering van het geluidsniveau, maarm blijkbaar wel dus...
Wie kan me dit uitleggen???

Action is the enemy of thoughts
pi_6583194
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 09:41 schreef Reintje het volgende:
Gisteren stond er in het NRC dat horecapersoneel en musici vanaf 2008 zich moeten houden aan een verlaagde geluidsnorm, "De huidige maximaal toelaatbare geluidsnorm van 90 decibel gaat naar 87 decibel, wat neerkomt op een halvering van het geluidsniveau.", aldus het NRC

Hoe werkt dat met die decibelletjes? Van 90 naar 87 lijkt voor mij niet echt een halvering van het geluidsniveau, maarm blijkbaar wel dus...

Decibel werkt niet dat als men 2 dezelfde geluidproducerende voorwerpen bij elkaar zet van bijv. 40 dB dat het dan 40 + 40 = 80 dB wordt.

dB is een logaritme, dus op je x as ga je van 0 naar 1, naar 10, naar 100dB bijv.

https://gulden.com/nl/ - Hoe gulden jouw vermogen laat groeien!
pi_6583197
quote:
Het meten van geluid in decibels luistert nauw
Celuiden zijn trillingen van de lucht. Bij harde geluiden zijn de luchttrillingen vele miljoenen malen heviger dan bij zachte. De sterkte van het geluid wordt uitgedrukt in decibel (dB), daarbij wordt meestal een zgn. A-filter toegepast, zodat men de sterkte meet in dB(A). Dat gebeurt omdat we hoge tonen beter waarnemen dan lage.
0 decibel is een logaritmische maat. Dit betekent dat we decibels nier zomaar (zoals kilo's en meters) bij elkaar kunnen optellen. Bijvoorbeeld:

2 boormachines van 75 dB(A) elk geven samen geen 150 dB(A), maar 78 dB(A). Die 3 dB(A) verschil horen we maar net. Iedere verdubbeling van een aantal geluidsbronnen (van eenzelfde bronsterkte) levert een toename van 3 dB(A) op.

Omgekeerd geeft een halvering van een aantal geluidsbronnen een daling van het geluidsniveau met slechts 3 dB(A). Om het geluidsniveau met 10 dB(A) te verlagen, moeten we het aantal bronnen tot 1/10 verminderen; 10 dB(A) minder vinden de meeste mensen een half zo hard geluid.

[url=http://www.nederland-digitaal.nl/home/dik123/babes.htm]alle FOK!-error babes[/url]
pi_6583198
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 09:41 schreef Reintje het volgende:

Pfff... Dat is natuurkunde van lang geleden

Maar het schijnt dus zo te zijn dat het volume van 2 stofzuigers 3 decibel harder is dan van 1 stofzuiger! Het lijkt idd niet, maar het is wel zo! Een echte verklaring heb ik niet....

zaterdag 2 november 2002 @ 09:52:10 #5
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_6583219
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 09:48 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Maar het schijnt dus zo te zijn dat het volume van 2 stofzuigers 3 decibel harder is dan van 1 stofzuiger! Het lijkt idd niet, maar het is wel zo! Een echte verklaring heb ik niet....

Ja dat trucje ken ik ook nog wel, dat heel veel geluidsbronnen samen amper harder klinken. Dat was volgens mij zo'n sommetje als met vervangingsweerstanden enzo...
Maar gewoon, hoe loopt die schaal?
Is 90db 2 keer zo luid als 87db en is 87db dan 2 keer zo luid als 84db???
  zaterdag 2 november 2002 @ 10:09:36 #6
39233 Neprologic
Dreams & Dissolution
pi_6583348
simpel gezegt het is gewoon geen lineare lijn.

enkele voorbeelden:
huiskamer 20 dB
straat 65 dB
snelweg 101 tot 105 dB
vliegtuigen op grond 120+ dB

Maar het is puur natuurkunde en komt niet echt overeen met je gevoel, en dat komt grotendeels omdat het gaat om de geluids-druk- en niet zozeer de hardheid

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics!! Even IF you win, you're still retarded!
  zaterdag 2 november 2002 @ 10:10:42 #7
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_6583353
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 09:48 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Dat komt gewoon omdat het een logaritmische schaal is. Als decibellen op een lineaire schaal gemeten zouden worden zou een verdubbeling van het aantal decibels wel een verdubbeling van de geluidsdruk zijn.
pi_6583360
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 09:52 schreef Reintje het volgende:

Maar gewoon, hoe loopt die schaal?
Is 90db 2 keer zo luid als 87db en is 87db dan 2 keer zo luid als 84db???

Uhm jah! Theoretisch wel ja.
pi_6583375
Nee, 90 dB kost wel 2x zoveel vermogen om het te maken als 87 dB.
Dus als je 2 luidsprekerboxen hebt en je zet het volume zodat je op 90dB uitkomt, haalt er vervolgens 1 box af, kom je op 87dB.
In vermogen ga je dan van bv 80 Watt naar 40 Watt.

Het verschil kun je maar net onderscheiden.

Vandaar dat je je bij versterkers niet zo druk moet maken om Watts.
Met 10 Watt kun je heus niet zoveel minder herrie maken als met 40 Watt.

ps: eigenlijk is het stukje van Mr._Blazkowicz best wel duidelijk lijkt me?

't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_6583455
Dit is misschien wel een nuttige link http://home.hetnet.nl/~vanadovv/Geluid.html
pi_6583470
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 10:20 schreef calvobbes het volgende:
Dit is misschien wel een nuttige link http://home.hetnet.nl/~vanadovv/Geluid.html
Geweldig
https://gulden.com/nl/ - Hoe gulden jouw vermogen laat groeien!
  zaterdag 2 november 2002 @ 11:22:55 #12
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_6584001
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 10:20 schreef calvobbes het volgende:

Thankz!

zaterdag 2 november 2002 @ 13:26:44 #13
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_6585148
quote:
Op zaterdag 2 november 2002 09:46 schreef D-Devil het volgende:

[..]

Decibel werkt niet dat als men 2 dezelfde geluidproducerende voorwerpen bij elkaar zet van bijv. 40 dB dat het dan 40 + 40 = 80 dB wordt.

dB is een logaritme, dus op je x as ga je van 0 naar 1, naar 10, naar 100dB bijv.

Elke dB hoger wordt de geluidsintensiteit 1.26x hoger.
Elke 3dB hoger wordt de geluidsintensiteit 2x hoger.
Elke 10dB hoger wordt de geluidsintensiteit 10x hoger.

3dB lager geluidsniveau = 2x lagere geluidsintensiteit. Het is maar goed dat men een logaritmische schaal gebruikt, want 3dB meer of minder maakt inderdaad weinig uit.

quote:
Met 10 Watt kun je heus niet zoveel minder herrie maken als met 40 Watt.
Klopt. Bovendien kun je met een geleverd vermogen van 10 ECHTE Watt al flinke herrie maken. Helaas kloppen getallen mbt. vermogen bijna nooit. Bovendien heb je niets aan speakers die continu vermogen van 500 watt aankunnen als hun gevoeligheid enorm slecht is.

Uiteindelijk: 3dBspl meer of minder maakt weinig uit. Verdubbeling van de geluidsintensiteit, maar een mens neemt het volgens mij eerder waar als "dit klinkt 20% (ofzo) harder"

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 02-11-2002 13:34]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')