Dat valt hem zeker aan te rekenen: helemaal mee eens. Dat is vorig jaar allemaal gebeurd, en nog steeds gaande, helaas. Maar daar wordt in elk geval eindelijk iets op gang gezet.quote:Op maandag 15 december 2014 21:26 schreef Born2trade het volgende:
[..]
Dat hij voor zijn 18e er niet van wist kan ik mij goed voorstellen. Wat hem wel aan te rekenen valt is het feit dat hij geen actie heeft ondernomen toen de brieven bij jullie oma op de mat vielen.
Maargoed, wees blij dat jullie er nu achter zijn en niet op het moment dat jullie Griekenland binnengaan. Voortaan alleen nog maar met de auto en niet met het vliegtuig
Hoezo maakt dat verschil? Met vliegtuig vlieg je ook binnen het Schengengebied en heb je geen paspoortcontrole en ook geen douane.quote:Op maandag 15 december 2014 21:26 schreef Born2trade het volgende:
Maargoed, wees blij dat jullie er nu achter zijn en niet op het moment dat jullie Griekenland binnengaan. Voortaan alleen nog maar met de auto en niet met het vliegtuig
Leuk dat jullie nu 13 jaar hier wonen, maar woonde hij ook al 11 jaar hier voordat hij zichzelf moest melden? Indien zo voldoet hij voor de Griekse wetgeving gewoon aan de norm om dienstplichtig te zijn. Dat je je daarna nog een tijd onttrekt hieraan wil niet stellen dat je je later alsnog kunt beroepen op dat je nu inmiddels wel lang genoeg elders woont om uitstel te krijgen (let wel het is geen vrijstelling van dienstplicht, maar alleen uitstel).quote:Op maandag 15 december 2014 20:49 schreef andersdenkende het volgende:
[..]
Het begint er inderdaad op te lijken dat hij hier niet helemaal onderuit gaat komen. Maar wat ik wel weer lees, in de link in mijn OP, is dat er uitzonderingen zijn:
wanneer je langer dan 11 jaar onafgebroken in het buitenland woont bijvoorbeeld. Dit is dus gewoon het geval bij ons. We wonen hier ruim 13 jaar. En dan toch die brieven. Ik vind het bizar.
Met de auto staat je naam niet op een lijst welke voor de landing door de overheid gecontroleerd kan worden. Misschien is dit zelfs een geautomatiseerd proces en dan hangt de broer van TS onmiddellijk.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:45 schreef tuurke77 het volgende:
[..]
Hoezo maakt dat verschil? Met vliegtuig vlieg je ook binnen het Schengengebied en heb je geen paspoortcontrole en ook geen douane.
Hij was toen 17 en dus niet dienstplichtig.quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:25 schreef hottentot het volgende:
[..]
Leuk dat jullie nu 13 jaar hier wonen, maar woonde hij ook al 11 jaar hier voordat hij zichzelf moest melden? Indien zo voldoet hij voor de Griekse wetgeving gewoon aan de norm om dienstplichtig te zijn. Dat je je daarna nog een tijd onttrekt hieraan wil niet stellen dat je je later alsnog kunt beroepen op dat je nu inmiddels wel lang genoeg elders woont om uitstel te krijgen (let wel het is geen vrijstelling van dienstplicht, maar alleen uitstel).
Ook was het wettelijk zijn eigen verantwoording om uitstel aan te vragen, iets waar hij nu als hij al in aanmerking zou komen hiervoor waarschijnlijk te laat mee is.
Beter bellen met de ambassade hoe hiermee om te gaan. Of nooit meer naar Griekenland gaan (iets wat later misschien problemen kan geven met erfrecht en dat soort dingen)
Wat voor vooroordelen zou ik moeten hebben? Dit is gewoon een constatering die ik doe.quote:Op maandag 15 december 2014 21:13 schreef andersdenkende het volgende:
[..]
Ja smijt die vooroordelen maar lekker op tafel. Wij hebben hier nooit vanaf geweten, onze Griekse vader overleed toen we 11 en 12 jaar oud waren.
"sneu dat hij zo laks is" vind ik eerder een vooroordeel dan een constatering. Maar dat maakt voor dit topic verder niks uit.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:52 schreef Platina het volgende:
[..]
Wat voor vooroordelen zou ik moeten hebben? Dit is gewoon een constatering die ik doe.
Om het correct te stellen (ook al in eerdere posting zo vermeld), hij is wel dienstplichtig maar had volgens de Griekse wet zelf om uitstel moeten vragen, doet hij dat niet dan blijft de dienstplicht staan. En dat is waar het in dit verhaal volgens mij fout is gegaan.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:52 schreef andersdenkende het volgende:
[..]
Hij was toen 17 en dus niet dienstplichtig.
Geboren in mei 1995.
Sinds 1 november 2001 woonachtig in Nederland. Dus ja, 11 jaar achtereen in Nederland. Dus als ik dit goed zie, was hij op basis van jouw redenering niet dienstplichtig.
Je bent van 19 tot 45 jaar dienstplichtig daar.
Dat is inderdaad wat ik er uiteindelijk van heb opgestokenquote:Op dinsdag 16 december 2014 21:56 schreef hottentot het volgende:
[..]
Om het correct te stellen (ook al in eerdere posting zo vermeld), hij is wel dienstplichtig maar had volgens de Griekse wet zelf om uitstel moeten vragen, doet hij dat niet dan blijft de dienstplicht staan. En dat is waar het in dit verhaal volgens mij fout is gegaan.
Dat gezeik van dat soort "2e wereld" landen zoals Griekenland en Turkije omtrent dienstplicht aangaande reeds lang in het buitenland wonende burgers vind ik zelf ook volledig van de zotte, het is gewoon een bron van inkomsten en niets meer of minder.quote:Op dinsdag 16 december 2014 22:01 schreef andersdenkende het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wat ik er uiteindelijk van heb opgestoken![]()
Waar het ook fout is gegaan, is het feit dat we nooit af hebben geweten van deze dienstplicht. Eigenlijk zijn we er ook nooit bewust van geweest dat we óók de Griekse nationaliteit bezaten. Opstapeling van allerlei dingen. Heel jammer! Maar goed. Het is fijn dat hij het nu allemaal gaat regelen en dat de situatie helder is.
Precies wat jij zegt, is hoe ik erover denk! Heel spijtig de situatie, ik lees ook erg veel over Griekse jonge mannen die met man en macht proberen vrijstelling te krijgen. Erg triest!quote:Op dinsdag 16 december 2014 22:04 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat gezeik van dat soort "2e wereld" landen zoals Griekenland en Turkije omtrent dienstplicht aangaande reeds lang in het buitenland wonende burgers vind ik zelf ook volledig van de zotte, het is gewoon een bron van inkomsten en niets meer of minder.
Aan de andere kant als hij het had geweten en voor de verkorte van 3 maanden in aanmerking zou komen, kon je er best een gratis leuke zomer uit slepen
Jee wat een lange tenen weer.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:53 schreef andersdenkende het volgende:
[..]
"sneu dat hij zo laks is" vind ik eerder een vooroordeel dan een constatering. Maar dat maakt voor dit topic verder niks uit.
Wel interessant volgens mij is als iemand met de Nederlandse nationaliteit alleen in vreemde krijgsdienst treed landverrader. En in oorlogstijd strafbaar met de doodstraf zelfs. Of tenminste statenloos.quote:Op maandag 15 december 2014 20:40 schreef andersdenkende het volgende:
[..]
Nee, alleen de Nederlandse nationaliteit. Zal het even in de OP zetten.
Nope, Turken kunnen gewoon afstand doen van hun nationaliteit.quote:Op maandag 15 december 2014 20:57 schreef Mark het volgende:
Is niet zeldzaam, volgens mij geldt dat voor Turken ook.
Vroegah welquote:Op woensdag 17 december 2014 08:07 schreef Megumi het volgende:
[..]
Wel interessant volgens mij is als iemand met de Nederlandse nationaliteit alleen in vreemde krijgsdienst treed landverrader. En in oorlogstijd strafbaar met de doodstraf zelfs. Of tenminste statenloos.
Nooit aan gedacht. Ik gebruik mijn digid alleen voor schoolgerelateerde zaken en toeslagen e.d.quote:Op woensdag 17 december 2014 11:16 schreef monsterd. het volgende:
Als het goed is kun je via digid je nationaliteiten checken. Hebben jullie dat nooit gedaan?
De jongen is in griekenland geboren en naar ik aanneem ook uit griekse ouders.. dan heeft hij automatisch de griekse nationaliteit,quote:Op maandag 15 december 2014 20:36 schreef andersdenkende het volgende:
EDIT: hij heeft alleen de Nederlandse nationaliteit, dus niet dubbel!
En hun erfrecht en andere zeer grote nadelen.quote:Op woensdag 17 december 2014 08:11 schreef xminator het volgende:
[..]
Nope, Turken kunnen gewoon afstand doen van hun nationaliteit.
Griekenland is een bevriende natie.quote:Op woensdag 17 december 2014 08:07 schreef Megumi het volgende:
[..]
Wel interessant volgens mij is als iemand met de Nederlandse nationaliteit alleen in vreemde krijgsdienst treed landverrader. En in oorlogstijd strafbaar met de doodstraf zelfs. Of tenminste statenloos.
Wij hebben een Nederlandse moeder. Dus niet beide ouders zijn Grieks.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:15 schreef RM-rf het volgende:
[..]
De jongen is in griekenland geboren en naar ik aanneem ook uit griekse ouders.. dan heeft hij automatisch de griekse nationaliteit,
Een andere nationaliteit aannemen (de nederlandse in dit geval) betekent niet automatisch verlies van de griekse.
Enkel als dat schriftelijk opgezegd is (per brief aan het griekse ministerie van binnenlandse zaken, en dit schriftelijk bevestigd is), zou de persoon zijn griekse nationaliteit verliezen, maar zelfs dan hebben de grieken een wet die stelt dat bij een griekse man de nationaliteit pas opgegeven kan worden als deze zijn militaire dienst vervuld heeft, en zou hij dus eerst zn dienstplicht moeten vervullen.
In dit geval maakt het verder weinig uit of hij _ook_ de nedelandse nationaliteit heeft, hij zal zelfs geen ondersteuning van de nederlandse ambassade krijgen als men kan aannemen dat hij een dubbele nationaliteit heeft (en dat lijkt hij te hebben tenzij je een bevestiging van het griekse minister hebt dat zn griekse nationaliteit opgezegd is en dit gaccepteerd is)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |