abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147614226
Hoi,

ik heb een vraag waarvan ik niet weet of er mensen zijn die hier duidelijkheid over kunnen verschaffen. Maar toch even proberen. Voor de duidelijkheid: er is al contact geweest met de Griekse ambassade in Den Haag, die zijn duidelijk in die zin dat ik weet dat er een procedure gestart moet worden, maar onduidelijk over wat er gebeurt op korte termijn.

Het verhaal:
In 1993 is mijn broertje (nu dus 21) geboren in Heraklion, Griekenland. Ongeveer in 1995 verhuisden wij naar Nederland, daar heeft mijn moeder gelijk gezorgd voor een Nederlandse nationaliteit. In 1998 weer terug naar Griekenland verhuisd. Vervolgens in 2001 weer naar Nederland gekomen en wonen we hier dus ruim 13 jaar.
EDIT: hij heeft alleen de Nederlandse nationaliteit, dus niet dubbel!
EDIT: Moeder is Nederlands, vader is Grieks.

Ik heb een ander topic waarin ik een verzoek deed aan mensen die eventueel naar Griekenland vliegen en weer terug, om mijn geadopteerd pup mee te nemen. Zonder resultaat tot nog toe. Ik bedacht me, hey, ik stuur mijn broertje een paar dagen op vakantie bij familie en daarna kan hij zelf mijn pup meenemen. Hij stemde ermee in, wilde het gaan regelen. Bedacht ik me het volgende:

Vorig jaar kwam mijn Griekse nicht met het probleem aanzetten dat er constant brieven bij mijn Griekse oma op de mat vallen: omdat hij niet aan de militaire dienstplicht voldaan had, moest hij een boete van ¤6000,- betalen. Op het moment dat hij voet op Griekse bodem zet, wordt hij opgepakt en komt pas vrij nadat de boete betaald is.
Vandaag mijn nicht erover gesproken of dit nog steeds gaande is: ja zegt ze. En er wordt nu gedreigd met sancties vanuit Nederland.

Mijn vragen:

• Mag dit zomaar? Een Nederlandse burger oppakken en verplichten tot betaling voor zoiets?
• Kan hij nou serieus niet veilig een paar dagen op familiebezoek voordat aan de betaling voldaan is?
Op deze website staat veel interessants; maar daar hebben ze het over "het recht om tot 30 dagen per jaar Griekenland te mogen bezoeken". Gaat dit op voor hem?
• Kortom: wat zijn zijn rechten als Nederlander in het buitenland?

• Ik heb dus al contact gehad met de Griekse ambassade hier: die zeiden alleen maar "start de procedure gewoon" maar wat ik ervan begrijp is dat het gewoon echt even duurt voordat dat klaar is (2 maanden?). De procedure wordt overigens ook gewoon gestart.
• Ik heb inmiddels gemaild naar de Nederlandse ambassade in Athene en nog in afwachting van een mail terug.
• Ik heb zelf ook wat speurwerk gedaan wat betreft die dienstplicht, maar ik word er echt niet veel wijzer van, zeker niet wat betreft "zijn rechten" als Nederlander in Griekenland.

Iemand een idee? :)

[ Bericht 1% gewijzigd door andersdenkende op 17-12-2014 13:48:41 ]
pi_147614392
Hij heeft ook de Griekse nationaliteit? Dan is hij dus niet alleen Nederlander in Griekenland, maar ook Griek.
pi_147614414
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:39 schreef jatochneetoch het volgende:
Hij heeft ook de Griekse nationaliteit? Dan is hij dus niet alleen Nederlander in Griekenland, maar ook Griek.
Nee, alleen de Nederlandse nationaliteit. Zal het even in de OP zetten.
pi_147614567
Weet je heel zeker dat hij alleen de NL nationaliteit heeft? Want het lijkt mij raar dat de Griekse overheid (voormalige) inwoners met een andere nationaliteit oproept voor dienstplicht.

Zou het niet zo zijn dat toen hij in Griekenland ging wonen de ambtenaren bij het inschrijven bij de gemeente gelijk hebben aangegeven dat hij de Griekse nationaliteit diende te krijgen?
  maandag 15 december 2014 @ 20:43:31 #5
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_147614620
Ga gewoon hier even naar het asiel man. Wat een moeite voor zo'n hond. :') Voor die 6000 ballen kan je 30 honden kopen.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_147614633
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:42 schreef Born2trade het volgende:
Weet je heel zeker dat hij alleen de NL nationaliteit heeft? Want het lijkt mij raar dat de Griekse overheid (voormalige) inwoners met een andere nationaliteit oproept voor dienstplicht.
Heel zeker, ik heb het zelf ook. Ik weet dat het voor Griekse mannen erg lastig is altijd, die nationaliteitskwesties. Maar mijn moeder heeft rond 1995 toen wij van Griekenland naar Assen verhuisden meteen genaturaliseerd.
pi_147614701
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:43 schreef andersdenkende het volgende:

[..]

Heel zeker, ik heb het zelf ook. Ik weet dat het voor Griekse mannen erg lastig is altijd, die nationaliteitskwesties. Maar mijn moeder heeft rond 1995 toen wij van Griekenland naar Assen verhuisden meteen genaturaliseerd.
Je zegt genaturaliseerd, dat is mbt het Nederlandschap. Toen was er nog geen eis om de Griekse nationaliteit op te geven. Wellicht heb je de Griekse nationaliteit nog steeds.
pi_147614718
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:42 schreef Born2trade het volgende:

Zou het niet zo zijn dat toen hij in Griekenland ging wonen de ambtenaren bij het inschrijven bij de gemeente gelijk hebben aangegeven dat hij de Griekse nationaliteit diende te krijgen?
Wij hebben altijd de Nederlandse nationaliteit gehouden. Mijn moeder is Nederlandse dus dat kon dan "gemakkelijk"
  maandag 15 december 2014 @ 20:45:06 #9
358523 IkStampOpTacos
pi_147614729
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:43 schreef andersdenkende het volgende:

[..]

Eerste hit op google

http://www.rijksoverheid.(...)ubbele-nationaliteit

Geboren in Griekenland, geen mogelijkheid afstand te doen van zijn Griekse Nationaliteit. Dus gewoon een Griek.
-
pi_147614741
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:44 schreef Born2trade het volgende:

[..]

Je zegt genaturaliseerd, dat is mbt het Nederlandschap. Toen was er nog geen eis om de Griekse nationaliteit op te geven. Wellicht heb je de Griekse nationaliteit nog steeds.
Nee, echt niet, we zijn allebei helemaal Nederlands.
  maandag 15 december 2014 @ 20:45:30 #11
358523 IkStampOpTacos
pi_147614751
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:45 schreef andersdenkende het volgende:

[..]

Nee, echt niet, we zijn allebei helemaal Nederlands.
Niet dus.
-
pi_147614834
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:45 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Niet dus.
Wauw, dus in feite slaat heel mijn Nederlandse paspoort nergens op. Bizar dat Griekenland die zeggenschap dan nog heeft over hem.
  maandag 15 december 2014 @ 20:47:38 #13
358523 IkStampOpTacos
pi_147614891
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:46 schreef andersdenkende het volgende:

[..]

Wauw, dus in feite slaat heel mijn Nederlandse paspoort nergens op. Bizar dat Griekenland die zeggenschap dan nog heeft over hem.
Gewoon een dubbele nationaliteit maar niet een dubbel paspoort omdat je die niet hebt aangevraagd.

Als ik jou was zou ik hem aanraden om z'n kistjes vast in te lopen als je hem die kant op stuurt.
-
pi_147614997
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:47 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Gewoon een dubbele nationaliteit maar niet een dubbel paspoort omdat je die niet hebt aangevraagd.

Als ik jou was zou ik hem aanraden om z'n kistjes vast in te lopen als je hem die kant op stuurt.
Het begint er inderdaad op te lijken dat hij hier niet helemaal onderuit gaat komen. Maar wat ik wel weer lees, in de link in mijn OP, is dat er uitzonderingen zijn:
wanneer je langer dan 11 jaar onafgebroken in het buitenland woont bijvoorbeeld. Dit is dus gewoon het geval bij ons. We wonen hier ruim 13 jaar. En dan toch die brieven. Ik vind het bizar.
pi_147615018
Zo, dat is fucked op zeg.
Make my day!
pi_147615115
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:49 schreef andersdenkende het volgende:

[..]

Het begint er inderdaad op te lijken dat hij hier niet helemaal onderuit gaat komen. Maar wat ik wel weer lees, in de link in mijn OP, is dat er uitzonderingen zijn:
wanneer je langer dan 11 jaar onafgebroken in het buitenland woont bijvoorbeeld. Dit is dus gewoon het geval bij ons. We wonen hier ruim 13 jaar. En dan toch die brieven. Ik vind het bizar.
Volgens mij staat er in die link dat je alsnog op je 18e wat papierwerk moet regelen om er onderuit te komen.
pi_147615155
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:49 schreef agter het volgende:
Zo, dat is fucked op zeg.
Ach, de gemiddelde Griek die in Griekenland is gebleven heeft wel grotere problemen.
pi_147615171
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:51 schreef Born2trade het volgende:

[..]

Volgens mij staat er in die link dat je alsnog op je 18e wat papierwerk moet regelen om er onderuit te komen.
Klopt, nooit geweten, aangezien wij hier zo lang wonen.
  maandag 15 december 2014 @ 20:53:11 #19
358523 IkStampOpTacos
pi_147615218
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:49 schreef andersdenkende het volgende:

[..]

Niet zo raar.

Het staat er allemaal:

Militaire registratieformulier opvragen en invullen en om uitstel vragen omdat jullie dus al langer dan 11 jaar onafgebroken in het buitenland wonen.
-
  maandag 15 december 2014 @ 20:57:00 #20
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_147615404
Is niet zeldzaam, volgens mij geldt dat voor Turken ook.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_147615557
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:57 schreef Mark het volgende:
Yes, I know, is ook niet zeldzaam.
Maar ja, sneu dat mijn broertje niet gewoon even naar Griekenland kan voordat al die zooi geregeld is. jeetje.
  maandag 15 december 2014 @ 21:10:58 #22
358523 IkStampOpTacos
pi_147616119
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:57 schreef Mark het volgende:
Marokkanen ook dacht ik. Finnen ook al kunnen die hun nationaliteit laten vallen.
-
  maandag 15 december 2014 @ 21:11:26 #23
66083 Platina
78th Element
pi_147616153
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 21:00 schreef andersdenkende het volgende:

[..]

Yes, I know, is ook niet zeldzaam.
Maar ja, sneu dat mijn broertje niet gewoon even naar Griekenland kan voordat al die zooi geregeld is. jeetje.
Had hij op zijn achttiende al kunnen regelen. Eerder sneu dat hij zo laks is.
pi_147616273
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 21:11 schreef Platina het volgende:

[..]

Had hij op zijn achttiende al kunnen regelen. Eerder sneu dat hij zo laks is.
Ja smijt die vooroordelen maar lekker op tafel. Wij hebben hier nooit vanaf geweten, onze Griekse vader overleed toen we 11 en 12 jaar oud waren.
pi_147616992
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 21:13 schreef andersdenkende het volgende:

[..]

Ja smijt die vooroordelen maar lekker op tafel. Wij hebben hier nooit vanaf geweten, onze Griekse vader overleed toen we 11 en 12 jaar oud waren.
Dat hij voor zijn 18e er niet van wist kan ik mij goed voorstellen. Wat hem wel aan te rekenen valt is het feit dat hij geen actie heeft ondernomen toen de brieven bij jullie oma op de mat vielen.
Maargoed, wees blij dat jullie er nu achter zijn en niet op het moment dat jullie Griekenland binnengaan. Voortaan alleen nog maar met de auto en niet met het vliegtuig :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')