tenzij Maaike. Dan toch vrouwelijk.quote:Op dinsdag 16 december 2014 22:31 schreef kwakz0r het volgende:
-ke is mannelijk
-kje is vrouwelijk
Tenzij de mannelijke vorm niet op -ke eindigt maar op een andere letter combi. Dan is elke verkleinvorm vrouwelijk
Feike m/feikje v
Frouk m /Froukje/frouke v
Keimpe m /keimpke v
Sjoerd m / sjoerdje v
Hindrik m / hinkje v
Etc.
Wordt zo'n 'grapje' dan echt zo vaak gemaakt? Ik ken een aantal Douwe's en heb nog nooit gehoord dat zij zoiets te horen kregen..quote:Op dinsdag 16 december 2014 18:00 schreef Vlindur het volgende:
Douwe vind ik om die reden ook nietDouwe kan lekker stouwe
![]()
Moet je eens naar de achterhoek komen, stikt het van de Maaikesquote:Op woensdag 17 december 2014 09:58 schreef Franny_G het volgende:
Maaike hoor je niet zo vaak eigenlijk, toch? Terwijl het een heel lieve/leuke naam is, vind ik.
Ik denk dat de Douwes in kwestie het ook niet zelf te horen krijgen maar dat dit zo'n achter-je-rug-om dingetje is...quote:Op woensdag 17 december 2014 09:59 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Wordt zo'n 'grapje' dan echt zo vaak gemaakt? Ik ken een aantal Douwe's en heb nog nooit gehoord dat zij zoiets te horen kregen..
Zoiets is voor bijna elke naam wel te verzinnen toch?quote:Op woensdag 17 december 2014 10:04 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Ik denk dat de Douwes in kwestie het ook niet zelf te horen krijgen maar dat dit zo'n achter-je-rug-om dingetje is...
Geen idee. Het is gewoon het idee wat ik er bij hebquote:Op woensdag 17 december 2014 09:59 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Wordt zo'n 'grapje' dan echt zo vaak gemaakt? Ik ken een aantal Douwe's en heb nog nooit gehoord dat zij zoiets te horen kregen..
Dat in elk geval... maar ik vraag me af (zeker op latere leeftijd) hoeveel mensen de grapjes over hun eigen naam horen.quote:Op woensdag 17 december 2014 10:08 schreef Burdie het volgende:
[..]
Zoiets is voor bijna elke naam wel te verzinnen toch?
"Ik ben Karin en hij moet dáár in"
"Jeroen poep aan je schoen"
"Hansje pansje kevertje" etc.
buiten de provincie Friesland hoor je 'm erg vaak. Maar in de provincie veel minder.quote:Op woensdag 17 december 2014 09:58 schreef Franny_G het volgende:
Maaike hoor je niet zo vaak eigenlijk, toch? Terwijl het een heel lieve/leuke naam is, vind ik.
in de taalmethode van school (!!) stond een opdracht om te rijmen met fruit en groente op namen in de klasquote:Op woensdag 17 december 2014 11:12 schreef Mineola het volgende:
Wat Burdie zegt inderdaad, voor elke naam is wel iets te bedenken toch? En kiinderen zijn nou eenmaal meer bezig met rijmen dan volwassenen. Heeft niet iedereen vroeger wel eens een rijmpje met zijn naam erin gehoord?
Als er niet een evident rijmwoord is dan wordt er wel eentje verzonnen. Eva-de-peva zeg maar. Of teva![]()
Ik bedoel eigenlijk, ik vind het zo'n non-argument altijd om een naam niet te willen vanwege rijmwoorden. Als je een stomme bekende hebt met die leuke naam, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar om bv Jeroen te veto'en omdat het rijmt op schoen, of Douwe omdat het rijmt op stouwen, dan beperk je jezelf m.i. wel heel erg.
Oef, arme Daan...quote:Op woensdag 17 december 2014 13:32 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
in de taalmethode van school (!!) stond een opdracht om te rijmen met fruit en groente op namen in de klas![]()
Gezagsgetrouw als de juf was ging ze de opdracht ook doen.waardoor Daan-Banaan echt een pestnaam werd. Toen ik dat aankaartte in het 10minutengesprek zei ze dat alle namen aan bod waren geweest. Ik wacht nog op antwoord op wat er dan aan groente en fruit rijmt op Siebe.
En je kan veel naast je neerleggen maar niet als je drie jaar lang structureel banaan genoemd wordt.
Het komt soms uit onverwachte hoek bedoel ik maar te zeggen.
http://www.meertens.knaw.nl/nvb/verspreiding/naam/Maaikequote:Op woensdag 17 december 2014 13:28 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
buiten de provincie Friesland hoor je 'm erg vaak. Maar in de provincie veel minder.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Professioneel gifmenger.
Ik kwam er ook laatst achter dan een nu veelvoorkomende naam als Martijn pas 40 jaar gegeven wordt. Waarschijnlijk was het daarvoor Martinus ofzo..quote:Op woensdag 17 december 2014 13:43 schreef Lijnloos het volgende:
Das wel leuk die verspreiding zo specifiek...
Pas maar op, voor je t weet zit je alle namen uit dit topic in te vullen.quote:Op woensdag 17 december 2014 13:49 schreef Lijnloos het volgende:
Meteen ook duidelijkheid dat Sipke echt een mannen/jongensnaam isEn nauwelijks nog voorkomt. Grappig.
Hahaha idd! Ik ken er ook heel veel van rond mijn leeftijdquote:Op woensdag 17 december 2014 13:56 schreef Roomsnoes het volgende:
Ik ken echt een shitload aan Maaikes, haha. Veel gegeven naam in de randstad in de 80's
En dat +1quote:Buurvrouw, wat een onpedagogische handeling van die juf zeg. Je kan het niet altijd voorkomen natuurlijk, maar er toe aanzetten vind ik minder geslaagd. Bijmij in de groep mag er niet gerijmd worden op namen. Streng misschien, maar het wordt heel snel vervelend.
Ik doe het wel met alle namen die mijn interesse hebben.quote:Op woensdag 17 december 2014 14:06 schreef Buurpoes het volgende:
Pas maar op, voor je t weet zit je alle namen uit dit topic in te vullen.
als je wat tofs/opvallends vindt, deel je het dan hier?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |