derLudolf | dinsdag 9 december 2014 @ 20:12 |
Ik heb hier niet echt een vrachtwagen/trucker topic gevonden. Ik had een vraag, aangezien ik alles met pak en beet 4 liter inhoudt heeft interessant vindt. Google had geen antwoord voor mij ![]() Wat is het voordeel van een voorloopas? Ik snap dat je zo'n as neemt om goed uit te komen met je aslasten ![]() Toch zie je maar weinig trekkers met een naloopas en des te meer met een voorloopas. Dus waarschijnlijk heeft de voorloper ook specifieke voordelen toveren naloopas. Motorwagens zie je juist wel altijd met naloopas, daar wordt de krappere draaicirkel wel 'gewaardeerd' blijkbaar | |
Pizza_Boom | dinsdag 9 december 2014 @ 20:19 |
Zou dat niet te maken hebben met de minimaal benodigde lengte bij een trekker voor het koppelen van een oplegger? en er dus bij een naloopas simpelweg meer ruimte nodig is en de nuttige lengte voor een oplegger korter wordt? | |
JDude | dinsdag 9 december 2014 @ 20:28 |
PTA / [Centraal] Vrachtwagenchauffeurstopic *deel 20* | |
blup | dinsdag 9 december 2014 @ 20:29 |
Een voorloopas geeft net wat meer grip voor wagens die achterop zwaar zijn. En waarbij de as (vaak) niet gelift hoeft te worden. Want een voorloper of naloper is nooit aangedreven. Als je achterste as niet is aangedreven terwijl hij daar wel zwaar is krijg je problemen. Daarom zie je vaak trekkers en vuilniswagens met een voorlopas. Een naloper werkt net andersom, die moet optrekken om fors meer grip te krijgen op je aandrijving maar moet vaak naar beneden voor het gewicht. | |
Barcaconia | dinsdag 9 december 2014 @ 23:25 |
Als je een naloopas zou liften ligt je schotel achter de trekas en wordt je vooras dus opgetild. Daarnaast wordt een voorloopastrekker toch op 2 assen gestuurden draait hij dus niet slechter. | |
Fer | dinsdag 9 december 2014 @ 23:57 |
Meestal is het toch een 2 asser, waar de schotel op de achteras zit en de voorloopas "erbij" wordt gestopt. Als de schotel achter de aangedreven as zou zitten, zou de oplegger de voorwielen de lucht in kunnen hefbomen. | |
derLudolf | woensdag 10 december 2014 @ 08:11 |
Bij bijvoorbeeld een kipper of een dichte trailer maakt dat niets uit toch? Gewoon de schotel iets naar voren (boven aangedreven as) plaatsen. | |
derLudolf | woensdag 10 december 2014 @ 08:14 |
Via Google vond ik alleen een deel 7 van dat topic en niets recenters ![]() | |
derLudolf | woensdag 10 december 2014 @ 08:17 |
Maar bedankt voor de uitleg allen. Ik snap het zo ongeveer ![]() Zijn er ook trekkers met 2 achterassen die niet niet te liften zijn? Zoals deze foto hieronder, kan niet echt zien welke nou gelift wordt en welke aangedreven is ![]() | |
vannelle | woensdag 10 december 2014 @ 10:51 |
Een liftas heeft in de regel kleinere wielen. Op zich wel logisch, anders zou hij het spatbord omhoog drukken. | |
Sounddragon | woensdag 10 december 2014 @ 11:08 |
de trekker op je foto heeft ws niet de optie om er eentje te liften, dat hebben ze niet allemaal. | |
Fer | woensdag 10 december 2014 @ 12:24 |
Bizar eigenlijk hoeveel diesel het optillen van de as nog oplevert. | |
Dunnevandale | woensdag 10 december 2014 @ 20:41 |
De trekker op de foto is een echte tandemasser,die heeft alletwee de achterassen aangedreven ![]() | |
Barcaconia | woensdag 10 december 2014 @ 22:35 |
Schotel naar voren en je steunpoten stoten in elke bocht je achterlichten van de trekker af. Je zou een combinatie er best op kunnen bouwen, maar dan zit je ook met je restwaarde (onverkoopbare wagen). Een voorloopas is dan de betere/makkelijkere keuze. Op je foto is het een 6x4, 2 aangedreven assen dus die niet te liften zijn. | |
j669 | woensdag 10 december 2014 @ 23:15 |
Ik denk dat voor- of naloopas voor je draaicirkel niets uit maakt, want de afstand tussen trekas en middelste opleggeras is doorgaans groter dan de afstand tussen de vooras en de trekas. De oplegger trekt dus sowieso meer naar binnen in een bocht dan de trekker. Voor besparing op bandenslijtage wil je juist een zo groot mogelijke wielbasis en dan is in opgeheven stand een voorloopas beter. Een motorwagen heeft sowieso al een langere wielbasis en vaak een grote overhang achter de trekas waardoor voor de gewichtsverdeling een naloopas weer handiger is. |