abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 9 december 2014 @ 20:12:35 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147432060
Ik heb hier niet echt een vrachtwagen/trucker topic gevonden. Ik had een vraag, aangezien ik alles met pak en beet 4 liter inhoudt heeft interessant vindt. Google had geen antwoord voor mij :)

Wat is het voordeel van een voorloopas? Ik snap dat je zo'n as neemt om goed uit te komen met je aslasten ;) Maar mij lijkt een naloopas dan beter: met opgeheven as heb je een kortere wielbasis en dus krappere draaicirkel.

Toch zie je maar weinig trekkers met een naloopas en des te meer met een voorloopas. Dus waarschijnlijk heeft de voorloper ook specifieke voordelen toveren naloopas.

Motorwagens zie je juist wel altijd met naloopas, daar wordt de krappere draaicirkel wel 'gewaardeerd' blijkbaar
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf dinsdag 9 december 2014 @ 20:19:52 #2
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147432321
Zou dat niet te maken hebben met de minimaal benodigde lengte bij een trekker voor het koppelen van een oplegger? en er dus bij een naloopas simpelweg meer ruimte nodig is en de nuttige lengte voor een oplegger korter wordt?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  dinsdag 9 december 2014 @ 20:28:59 #3
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_147432638
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  dinsdag 9 december 2014 @ 20:29:28 #4
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_147432656
Een voorloopas geeft net wat meer grip voor wagens die achterop zwaar zijn. En waarbij de as (vaak) niet gelift hoeft te worden.
Want een voorloper of naloper is nooit aangedreven. Als je achterste as niet is aangedreven terwijl hij daar wel zwaar is krijg je problemen.

Daarom zie je vaak trekkers en vuilniswagens met een voorlopas. Een naloper werkt net andersom, die moet optrekken om fors meer grip te krijgen op je aandrijving maar moet vaak naar beneden voor het gewicht.
  dinsdag 9 december 2014 @ 23:25:57 #5
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_147439902
Als je een naloopas zou liften ligt je schotel achter de trekas en wordt je vooras dus opgetild. Daarnaast wordt een voorloopastrekker toch op 2 assen gestuurden draait hij dus niet slechter.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_147441025
Meestal is het toch een 2 asser, waar de schotel op de achteras zit en de voorloopas "erbij" wordt gestopt. Als de schotel achter de aangedreven as zou zitten, zou de oplegger de voorwielen de lucht in kunnen hefbomen.
.
  Moderator woensdag 10 december 2014 @ 08:11:41 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147444266
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 20:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zou dat niet te maken hebben met de minimaal benodigde lengte bij een trekker voor het koppelen van een oplegger? en er dus bij een naloopas simpelweg meer ruimte nodig is en de nuttige lengte voor een oplegger korter wordt?
Bij bijvoorbeeld een kipper of een dichte trailer maakt dat niets uit toch? Gewoon de schotel iets naar voren (boven aangedreven as) plaatsen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 10 december 2014 @ 08:14:13 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147444281
quote:
Via Google vond ik alleen een deel 7 van dat topic en niets recenters :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 10 december 2014 @ 08:17:00 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147444315
Maar bedankt voor de uitleg allen. Ik snap het zo ongeveer :)

Zijn er ook trekkers met 2 achterassen die niet niet te liften zijn? Zoals deze foto hieronder, kan niet echt zien welke nou gelift wordt en welke aangedreven is

Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147446807
Een liftas heeft in de regel kleinere wielen.
Op zich wel logisch, anders zou hij het spatbord omhoog drukken.
  woensdag 10 december 2014 @ 11:08:30 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147447212
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 08:17 schreef derLudolf het volgende:
Maar bedankt voor de uitleg allen. Ik snap het zo ongeveer :)

Zijn er ook trekkers met 2 achterassen die niet niet te liften zijn? Zoals deze foto hieronder, kan niet echt zien welke nou gelift wordt en welke aangedreven is

[ afbeelding ]
de trekker op je foto heeft ws niet de optie om er eentje te liften, dat hebben ze niet allemaal.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_147449102
Bizar eigenlijk hoeveel diesel het optillen van de as nog oplevert.
.
pi_147464333
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:24 schreef Fer het volgende:
Bizar eigenlijk hoeveel diesel het optillen van de as nog oplevert.
De trekker op de foto is een echte tandemasser,die heeft alletwee de achterassen aangedreven :)
  woensdag 10 december 2014 @ 22:35:56 #14
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_147469524
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 08:11 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Bij bijvoorbeeld een kipper of een dichte trailer maakt dat niets uit toch? Gewoon de schotel iets naar voren (boven aangedreven as) plaatsen.
Schotel naar voren en je steunpoten stoten in elke bocht je achterlichten van de trekker af.
Je zou een combinatie er best op kunnen bouwen, maar dan zit je ook met je restwaarde (onverkoopbare wagen). Een voorloopas is dan de betere/makkelijkere keuze.

Op je foto is het een 6x4, 2 aangedreven assen dus die niet te liften zijn.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_147470875
Ik denk dat voor- of naloopas voor je draaicirkel niets uit maakt, want de afstand tussen trekas en middelste opleggeras is doorgaans groter dan de afstand tussen de vooras en de trekas. De oplegger trekt dus sowieso meer naar binnen in een bocht dan de trekker.

Voor besparing op bandenslijtage wil je juist een zo groot mogelijke wielbasis en dan is in opgeheven stand een voorloopas beter. Een motorwagen heeft sowieso al een langere wielbasis en vaak een grote overhang achter de trekas waardoor voor de gewichtsverdeling een naloopas weer handiger is.
Miata is always the answer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')