| de_boswachter | dinsdag 9 december 2014 @ 14:49 |
| Moest toevallig vanmiddag even bij de Gamma zijn en zag dat ze er motorolie van het huismerk verkochten, maar ook Valvoline. Nou heb ik er verder geen verstand van, maar zit er nou verschil in 5W40 of 10W40 van de Gamma of die van Valvoline, los van het prijsverschil. Viel me op dat het t.o.v. de tankstation literprijzen olie echt 25% scheelt ofzo.... | |
| mc-lovin | dinsdag 9 december 2014 @ 14:50 |
| Mijn vrind ga naar de action. | |
| Robuust-koekje | dinsdag 9 december 2014 @ 14:55 |
| Die van valvoline zal wel specifiekere eigenschappen hebben dan die van de gamma, maar dat hoeft niet per sé | |
| hcwp | dinsdag 9 december 2014 @ 15:26 |
| Het verschil zal hem onder andere in het vol-/half-/nietsynthesisch karakter zitten, aangevuld met wat additieven en prijsmarges. Hierbij moet je overigens wel de juiste grades (5w30, 1w40 etc) met elkaar vergelijken en niet 10w40 van gamma met 0w20 van valvoline, want tussen die twee zit een enorm verschil qua viscositeit en dus prijs. | |
| jitzzzze | dinsdag 9 december 2014 @ 15:54 |
| Zolang je geen high end sportwagen, auto met garantie of heel gevoelig motorblok hebt maakt het niet zo gek veel uit. Maar doe wel de juiste viscositeiten en minerale/halfsyntheet/volsyntheet bij elkaar, anders wordt het echt een zooitje. | |
| pvdplanet | dinsdag 9 december 2014 @ 16:06 |
| Olie bij de action halen. Hebben zu nu ook valvoline of shell helix voor afbraakprijzen. Hun eigen merk is overigens prima. 10w40 voldoet voor de meeste auto's. Overigens gooi ik in de Mazda Mx-5 wel dure 5w-30 van Castrol, maar in de Ignis Sport en Bmw 325 gaat gewoon Helix 5w-40 van Action, eigen merk Action 5w-40 in de Swift Gti. Voor de Baleno van ma en de Charade van broerlief kopen we Action 10w40. [ Bericht 42% gewijzigd door pvdplanet op 09-12-2014 16:11:25 ] | |
| KeesBromfiets | dinsdag 9 december 2014 @ 17:12 |
| Heb ik liever castrol edge voor 10¤ per liter dan andere meuk voor 5¤ per liter. | |
| de_boswachter | dinsdag 9 december 2014 @ 18:08 |
mijn auto heeft 5W40 of 10W40 nodig. Mijn vraag is dan ook, maakt het iets uit of ik die van Gamma pak (of action of whatever) of van een merk als Valvoline of Shell. | |
| Erasmo | dinsdag 9 december 2014 @ 18:26 |
| Wat voor auto heb je dan. | |
| quinoahipster | dinsdag 9 december 2014 @ 18:32 |
| Gewoon blub van de Action erin flikkeren, doe ik ook | |
| jitzzzze | dinsdag 9 december 2014 @ 18:36 |
nee, tenzij je één van de uitzonderingen hebt die ik al noemde. En je geen minerale, halfsyntheet of volsyntheet gaat mengen en je 5w40 bij 5w40 giet. | |
| Erasmo | dinsdag 9 december 2014 @ 18:36 |
| Ik gooi Action motorolie zelfs in de motorfiets | |
| DS4 | woensdag 10 december 2014 @ 16:39 |
Tankstations vragen ook idiote bedragen. Gebruik zelf Castrol a 8 euro de liter die officieel iets van 28 euro ex btw de liter kost. Verder hangt het wel af van de auto en het gebruik. Een truttenschudder die niet hard hoeft te werken is natuurlijk een stuk minder kritisch dan een BMW M die regelmatig over het circuit wordt gejaagd... | |
| DS4 | woensdag 10 december 2014 @ 16:41 |
| En nog 1 ding: voor die paar euro action olie erin flikkeren wat sommigen doen vind ik verkeerde zuinigheid. | |
| DonJames | woensdag 10 december 2014 @ 17:37 |
Och, hangt van de auto af. Mijn ouwe 850 lust wel een slokje (olie), dus die krijgt gewoon goedkope olie. Ruikt allemaal hetzelfde wanneer het als blauw pluimpje uit de uitlaat komt. | |
| Hyperdude | woensdag 10 december 2014 @ 17:38 |
Meeste koekblokken zijn misschien ook wel gekocht uit een oogpunt van verkeerde zuinigheid? Van Erasmo, boven je, zou ik geen motorfiets kopen. | |
| Pauper_Bob | woensdag 10 december 2014 @ 17:44 |
| Audi TT draaait prima op Gamma olie, Motorfiets draait prima op Gamma olie, Peugeot Indenor van bootje draait prima op Gamma olie. Gewoon de juiste viscositeit (de voorgeschreven) gebruiken en zoals eerder genoemd geen synthetische en minerale door elkaar gooien. Dit gaat schuimen met een zware verminderde smeerwerking tot gevolg. Heb je geen idee of er minerale of synthetische olie in je auto zit? Olie aftappen, carter opvullen met olie en opnieuw aftappen, en dan juist opvullen. | |
| DS4 | woensdag 10 december 2014 @ 19:05 |
| Ja, je spaart zo 25 euro op de 20.000 km uit... Dat zijn bedragen die er toe doen! | |
| Fer | woensdag 10 december 2014 @ 19:21 |
| Rn vervolgens niet begrijpen waarom de kleppestoters gaan tikken omdat ze verstopt zitten met vervuiling in de olie. Goedkoop fram of bolk filter erbij. | |
| Flycoo | woensdag 10 december 2014 @ 20:17 |
Bij de action staat oa ook valvoline. Zelfde product als bij de gamma alleen dan 10e per liter gpedkoper. | |
| Fer | woensdag 10 december 2014 @ 21:30 |
Ik vertrouw die chemische bedrijven voor geen meter. Zie ze ervoor aan, om in dezelfde verpakking een andere samenstelling olie te gieten "speciaal" voor de action, of voor verkoop in woestijnlanden. | |
| Flycoo | woensdag 10 december 2014 @ 21:33 |
100% dezelfde formulatie. kijk ook maar naar de specs en approvals. | |
| bluemoon23 | woensdag 10 december 2014 @ 21:47 |
| Bij de Gamma zijn ze ook duur met olie natuurlijk. Daar hebben ze tegenwoordig webshops voor. Voor mijn Bmw heb ik 5w30 longlife olie van Shell besteld, was bij een Duitse webshop voor ¤25 voor 5 liter | |
| Fer | woensdag 10 december 2014 @ 21:51 |
Die zeggen niet zoveel over de daadwerkelijke samenstelling. Hoeveel en welke dopes erin zitten, hoelang de reinigende werking goed blijft, enz enz. | |
| SuperFood | woensdag 10 december 2014 @ 22:21 |
onderzoek die aantoont dat synthetische olie van merk a in de praktijk een veel langere levensduur van de motor geeft aub? | |
| Barcaconia | woensdag 10 december 2014 @ 22:24 |
Grote onzin, waar komt dit toch altijd vandaan? Motorolie is gewoon altijd mengbaar, zonder enkele gevolgen behalve dat de kwaliteit sneller richting de "slechtere" van de samenstelling gaat dan richting de "betere".. Dit komt omdat je additives door te mengen nooit beter kunt maken, maar wel wat minder effectief. Dus de gemiddelde kwaliteit van het mengsel zal iets naar beneden afwijken waarschijnlijk. Ook al niet waar. Kijk maar eens goed op je olieflesje. Let vooral op: "Meets de requirements of:..." is niet het zelfde als "approved for:..." Ik ben het overigens met DS4 eens. Als je de exploitatiekosten van je auto op een rijtje zet is smeerolie zulk een klein deel op je kilometerkostprijs dat het verkeerde zuinigheid is om hierop te besparen. Zelfs als er maar een klein of nihil risico in zit, 25 euro op 20.000km is natuurlijk gewoon praktisch niks. | |
| SuperFood | woensdag 10 december 2014 @ 22:30 |
| wie zegt dat dure olie per definitie beter is. beter nog, wie kan het bewijzen. | |
| klawie | woensdag 10 december 2014 @ 23:22 |
Ik heb een scooter waar van het blok steeds in elkaar draait na gebruik van action olie | |
| NieuweNier | donderdag 11 december 2014 @ 01:22 |
| Goedkopere olie laat sneller smurrie achter. Die smurrie is slecht voor je motor. Maar: tijdens de beurten wordt je olie vervangen. Het krijgt niet de tijd ernstig te degraderen. De kleine aanslag wordt ook gewoon weggespoeld... Er was een super interessante site waar ze filmpjes hebben waarbij ze een stuk of 20 oliën langdurig verhitten. Echt gecontroleerd in van die test flacons. Goedkope olie geeft enorme slurries en de duurste volledig synthetische bijna niet. Helaas kan ik het niet meer vinden... | |
| NieuweNier | donderdag 11 december 2014 @ 01:28 |
| Dit soort filmpjes dus. Maar dan met nog pauperdere olie Castrol EDGE vs BMW 5W30 oils contest: | |
| NieuweNier | donderdag 11 december 2014 @ 01:35 |
| Mijn garage gooit er trouwens wel A merk olie in. Castrol en soms Mobil 1. (Volgens mij is her gewoon wat toevallig goedkoop voor ze is om te kopen). Gewoon voor de zekerheid. | |
| Mano_ | donderdag 11 december 2014 @ 01:44 |
Als de olie 400 graden wordt is de kwaliteit daarvan wel je kleinste probleem. Dit zegt niet zo veel over de praktijk, enkel dat de ene olie anders verbrandt dan de andere. Ik gebruik Castrol Edge. Niet dat mijn motor zo'n technisch hoogstandje is maar ik laat hem wel graag toeren maken. Dan is de 'betere' olie een geruststellend idee voor die paar tientjes per jaar. | |
| Pauper_Bob | donderdag 11 december 2014 @ 09:17 |
Waar dat vandaan komt? Na 14 jaar werken met turbines en motoren die enkele slagjes groter zijn dan een auto-motortje. Stuur gerust eens een mailtje naar de smeerolie-afdelingen van Shell, Castrol of BP. Die zullen je ook vertellen dat je mineraal en synthetisch niet mag mengen omdat dit door de verschillende gebruikte dopes kan gaan schuimen. Verschillende merken kunnen uiteraard wel worden gemengd. In de praktijk zal het inderdaad wel meevallen want voor auto's wordt niet vaak meer een vol minerale olie gebruikt omdat dit vaak duurder is dan (half)synthetisch. | |
| Barcaconia | donderdag 11 december 2014 @ 09:26 |
Als ik een mailtje naar de TD van een grote smeerolie fabrikant komt dit in mijn eigen mailbox terecht... Er zijn uiteraard genoeg soorten olie en additives die absoluut niet mengbaar zijn, zeker in turbines en industriële tandwielkasten en dergelijke. Maar dat zijn specifieke industriële toepassingen waarbij smeervoorschriften nauwlettend in de gaten gehouden moeten worden. Een oliefabrikant kan niet hebben dat een of andere jandoedel bij het tankstation een kannetje minerale 15W40 in zijn nieuwe VW gooit waar een 504/507 in hoort dat het er meteen uit komt schuimen. Dit risico nemen ze dan ook niet en daarom zijn personenwagen/vrachtwagen motoroliën gewoon altijd mengbaar zonder risico. Zoals eerder wel aangegeven: Het wordt er nooit beter van dus gewoon opletten wat je er in gooit heeft altijd de voorkeur. En dit verhaal zal een TD van elke grote oliefabrikant je bevestigen. | |
| Pauper_Bob | donderdag 11 december 2014 @ 09:30 |
Scheelt dan ook dat een automotor amper draaiuren maakt vergeleken met industriële motoren. | |
| Barcaconia | donderdag 11 december 2014 @ 09:43 |
Daarom zeg ik dat je appels met peren vergelijkt en in deze kwestie het verschil tussen synthetisch, mineraal, semi-synthetisch, 5w30 of 15w40 voor de werking opzich niks uitmaakt. Voor de optimale werking van je automotor adviseer ik wel altijd om je aan het originele fabrieksvoorschrift te houden. De constructeur van de motoren heeft zeer kundige mensen in dienst die veel tijd besteden aan het uitzoeken van de juiste smering voor optimale performance/wrijving. Als de consument dan voor een besparing van ¤0,00125 per km meent dat "een 10W40 van het action huismerk er ook prima in kan" dan sla je wat mij betreft de plank behoorlijk mis. | |
| DS4 | donderdag 11 december 2014 @ 10:40 |
Het is geen goed idee om ze te mengen (sowieso is het immers het beste om steeds dezelfde olie te gebruiken, of volledig over te gaan op een andere olie), maar zo lang als de classificatie van de olie gelijk is (API, niet de ACEA) kun je deze zonder enig probleem mengen en geldt ook dat deze backward compatibel moet zijn (je hoeft dus alleen maar in dezelfde klasse te blijven). | |
| DS4 | donderdag 11 december 2014 @ 10:41 |
Nou zou ik ook niet zo snel valvoline kopen, maar waar je het product koopt maakt iig niet uit. Alleen: goede webshop zal net zo goedkoop zijn, OF er is iets aan de hand met de partij die bij de Action ligt. | |
| DS4 | donderdag 11 december 2014 @ 10:45 |
AMS, ik meen een jaar geleden ofzo: de meeste volsynthetische oliën op de markt zijn niet volsynthetisch... Verder zijn er grote kwaliteitsverschillen tussen de oliën op de markt. Zat over te vinden als je daar in bent geïnteresseerd. Maar als je daar geen zin in hebt, realiseer je dan eens dat je 25 euro per 20K bespaart en daarmee het risico loopt op een veelvoud aan reparatiekosten. Het is echt een no-brainer. Je bespaart meer door te zorgen dat je zo goedkoop mogelijk tankt. Dat levert mij 800 euro per jaar op (al is het voor mij wel simpel: het is de enige aanbieder in het dorp met 98Ron en die is toevallig 12 cent goedkoper... | |
| yup | donderdag 11 december 2014 @ 11:33 |
| Oh ja, uiteraard maakt olie helemaal niks uit. Rij eens een paar duizend km met goedkope 15w40/10w40 olie in een Pompverstuiver VW diesel. Mag je dag nokkenas zeggen. En ik heb dit meerdere malen in de garage gezien, omdat er domweg 10w40 of nog dommer, 15w40 in gegooid word. Als het helemaal niets zou uitmaken, dan zou een PD TDi ook lekker 3 ton rijden met goedkope olie. Is niet zo. Tenzij de Action olie geschikt is voor 505.01 of 504/507, heb ik nog niet gezien bij de Action/Lidl/Gamma olie. Bij mij is het zo: in een zwaar belaste turbodiesel doe ik gewoon goede kwaliteits olie. In mijn E46 doe ik Castrol EDGE 5w40 omdat ik met dat ding langdurig hoge snelheden mee op de Duitse autobahn. In mijn ex 106 1.1i gewoon de aller cheapest olie die er is, waarom? Omdat de goedkoopste olie van nu beter is dan de beste olie uit 1994. |