abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147383070
In ons plafond moet een verdiept luik komen, maar er zijn zoveel scharnieren dat ik geen idee heb welke het beste is voor deze toepassing.
Het luik zelf is 60 bij 50cm, het 'plafond' en luik is 18mm mdf, dus het kan goed vastgezet worden.
De naad moet zo klein mogelijk zijn, het zit in het zicht.
Iemand met verstand van scharnieren die een type aan kan raden ?

Paint skills:
1-2-3
  maandag 8 december 2014 @ 07:39:05 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_147383105
die "naad" word toch wel zichtbaar want anders kan het luik niet dicht/open
of je moet het luikje strak maken en met trespa schroeven vast zetten.
  maandag 8 december 2014 @ 07:57:25 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_147383167
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 07:45 schreef hans1985 het volgende:
die "naad" word toch wel zichtbaar want anders kan het luik niet dicht/open
of je moet het luikje strak maken en met trespa schroeven vast zetten.
Dit. Beter werk je het mooi af dan dat je het probeert weg te werken, wat waarschijnlijk niet gaat.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 8 december 2014 @ 09:18:54 #5
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_147383802
Waarom zet je het scharnier niet aan de andere kant? De onderkant van het luik.
Where's my fear???
  maandag 8 december 2014 @ 09:43:34 #6
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_147384118
Wat is er boven het luik?

Als het aanzicht vanaf de onderkant belangrijk voor je is en je een simpele oplossing wilt, zou ik gaan voor een luik dat naar boven opengaat. Laat het luik in het gat vallen, de bovenkant gelijk aan de vloer van de verdieping/vliering erboven. Je kunt dan normale scharnieren gebruiken die je plat op de vloer en luik bevestigt. Zorg aan de binnenkant van een gat voor een richel of lijst waar het luik rondom op kan rusten. Dan is het ook veilig om op her luik te staan of lopen.

Ik heb dit recent zelf nog toegepast met een nog groter luik. Hier heb ik een touw met contragewicht aan bevestigd zodat je het zware luik toch met één vinger kunt openen. Als het luik wordt geopend blijft het hierdoor ook vanzelf staan, maar heb ook een voorziening gemaakt om het geopende luik met een schuifje vast te kunnen zetten.

Jouw tekening kan op zich wel, maar zulke scharnieren bestaan niet ben ik bang. En anders zullen ze duur en lastig te verkrijgen zijn. Scharnier aan de onderkant of tussen het luik is dan logischer, maar minder mooi qua aanzicht. Daarbij ontbreekt in jouw tekening een oplossing om het luik dicht te houden, wat je in mijn opzet niet nodig hebt.
pi_147384800
Boven het luik zit een verwarmingsverdeler en een paar centraaldozen, vandaar dat toegang gewenst is.
Omhoog openen is geen optie helaas.

Helaas was ik nog en detail vergeten ben, er zit een verspringende rand onder (daar zit led-verlichting..)
Poging 2: :)
1-2-3
  maandag 8 december 2014 @ 10:25:46 #8
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_147384877
Ik begrijp dat je amper gebruik zult maken van het luik? Dan zou ik meer voor een luik kiezen die je gewoon aan de kant kan schuiven. Geen gedoe met scharnieren enzo.
Where's my fear???
pi_147385064
Veel opzij schuiven is er niet bij, de rand langs de zijkant is 12cm (het betreft het plafond van de wc..)

Aanzicht van onderaf
1-2-3
pi_147385464
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 09:43 schreef Barrah het volgende:
Wat is er boven het luik?

Jouw tekening kan op zich wel, maar zulke scharnieren bestaan niet ben ik bang. En anders zullen ze duur en lastig te verkrijgen zijn. Scharnier aan de onderkant of tussen het luik is dan logischer, maar minder mooi qua aanzicht. Daarbij ontbreekt in jouw tekening een oplossing om het luik dicht te houden, wat je in mijn opzet niet nodig hebt.
Om het luik dicht te houden had ik bedacht om een katrol met een contra gewicht te maken, bediend via de trapkast (= ruimte naast de wc..)
1-2-3
pi_147385670
Ik zou hem gewoon los op/tussen een paar latjes leggen, en verwijderen zoals je bij een systeemplafond doet: omhoog duwen, iets opzij, kantelen en laten zakken.
pi_147385780
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 11:14 schreef Pfooh het volgende:
Ik zou hem gewoon los op/tussen een paar latjes leggen, en verwijderen zoals je bij een systeemplafond doet: omhoog duwen, iets opzij, kantelen en laten zakken.
Helaas is de (bewegings-)ruimte boven het plafond beperkt, zo'n 5 tot 10cm voordat je de leidingen van cv verdeler tegenkomt.
Er is dus niet veel ruimte om te kantelen als de plaat 'los' zou liggen..
1-2-3
pi_147385863
Mag ik je mijn toiletplafond laten zien? Is een losliggend plafond dat je eruit kunt kantelen. Zie de tekening en foto:

pi_147386436
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 11:19 schreef RodaR het volgende:

[..]

Helaas is de (bewegings-)ruimte boven het plafond beperkt, zo'n 5 tot 10cm voordat je de leidingen van cv verdeler tegenkomt.
Er is dus niet veel ruimte om te kantelen als de plaat 'los' zou liggen..
5-10 centimeter is toch meer dan genoeg? Heb je wel eens een plaat uit een systeemplafond getild? Die til je normaal 3 centimeter op ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')