quote:za 06 dec 2014, 10:43 | 18 reacties
'Woningcorporaties worden niet rijker'
DEN HAAG (AFN) -
Woningcorporaties worden niet rijker en hebben zeker niet 12,8 miljard euro extra in kas. Dat zegt de koepelorganisatie van de corporaties Aedes.
Aedes reageert hiermee op het eerder deze week verschenen rapport van het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV), waarin staat dat het vermogen van woningcorporaties met 12,8 miljard euro is gestegen tot 45,3 miljard euro.
Minister Stef Blok (Wonen) zei vrijdag naar aanleiding van deze cijfers dat woningcorporaties nu flink moeten gaan investeren in goed onderhoud en het isoleren van hun huurwoningen.
Maar Aedes zegt dat het door CFV geschetste beeld van rijker wordende woningcorporaties niet juist is. ,,Het is een rekenkundige kwestie, waarmee het CFV een 'papieren vermogensstijging' weergeeft'', meldt de organisatie op haar website.
klopt,quote:Op zaterdag 6 december 2014 17:07 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zat dat rekensommetje ook te maken en dat verbaasde me. Er zijn in Nederland 7,1 miljoen zelfstandige wooneenheden. Daarvan is 59% koop.
2,9 miljoen huurwoningen, waarvan 82% onder de sociale woningbouw valt.
2.387.000 huurwoningen.
14,3 miljard / 2,4 mln = 5958 euro op jaarbasis. Dat is 496,- per maand.
Erm....
quote:ma 08 dec 2014, 07:04
'Meer invloed van huurders op corporaties'
DEN HAAG - Huurders moeten meer invloed krijgen op woningcorporaties.
Zo moeten zij instemmingsrecht hebben bij belangrijke beslissingen, zelf huurderscommissarissen aan kunnen wijzen, professioneel ondersteund worden en volwaardig mee kunnen onderhandelen over prestatieafspraken tussen corporaties en gemeenten.
Dat zullen PvdA, SP en D66 maandag naar voren brengen in een Tweede Kamerdebat met minister Stef Blok (Wonen).
Aanleiding is het rapport van de Parlementaire Enquêtecommissie Woningcorporaties. Die onderzocht de misstanden bij de corporaties en kwam met harde conclusies.
„Verschillende mensen en organisaties hebben fouten gemaakt bij het miljardendebacle bij Vestia en andere woningcorporaties.
Het zijn echter de huurders die de rekening gepresenteerd kregen”, zeggen de drie fracties.
Dit bericht komt van het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV af die de boeken laat controlerenquote:Op maandag 8 december 2014 08:38 schreef Ryon het volgende:
Probleem met de huurders van WBC's is dat die lui het roer van hun eigen leven nauwelijks aankunnen, laat staan dat je ze aan het roer wil zetten van een grote organisatie met honderden personeelsleden en miljarden aan beheer.
De gemiddelde huurder leest een (foutief) bericht van 2 alinea's in de Telegraaf en denkt op grond daarvan precies te weten hoe het zit. Interesse in het onderwerp mag er dan wel zijn, maar elk bullshit verhaal dat in het eigen straatje past (zie je wel, er is wel geld!1!!) gaat erin als zoete koek.
Ja, ik weet wat het CFV isquote:Op maandag 8 december 2014 08:43 schreef homme7 het volgende:
[..]
Dit bericht komt van het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV af die de boeken laat controleren
O ja, als dat de enige vraagstukken zijn waar de huurders in betrokken worden denk ik ook wel dat ze het aankunnen. Als huurders echter oprecht denken dat de enige taak van een WBC 'de incasso aanzetten is' dan lijkt het mij wederom niet verstandig om die lui er al te veel bij te betrekken. Of wellicht wel, maar dan meer om te laten zien wat er daadwerkelijk bij komt kijken.quote:Dat huurders mee mogen stemmen of een directeur een ontslagbonus van 1,5 miljoen mee krijgt, en een huis op Aruba of niet
En zo moeilijk is het niet om eens in de maand de automatische incasso aan te zetten
Nee, dat is een fabel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Woningcorporatie#Geschiedenisquote:Die huurders hebben de woningbouwverenigingen zelf opgericht ook he, nu de onderliggende waarde en de huur vertienvoudigd is , kunnen ze het niet meer?/
huurders moeten weer terug in de raad van toezicht , met een doorslaggevende stemquote:Op maandag 8 december 2014 09:25 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, ik weet wat het CFV is
[..]
O ja, als dat de enige vraagstukken zijn waar de huurders in betrokken worden denk ik ook wel dat ze het aankunnen. Als huurders echter oprecht denken dat de enige taak van een WBC 'de incasso aanzetten is' dan lijkt het mij wederom niet verstandig om die lui er al te veel bij te betrekken. Of wellicht wel, maar dan meer om te laten zien wat er daadwerkelijk bij komt kijken.
[..]
Nee, dat is een fabel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Woningcorporatie#Geschiedenis
De WBC's zijn opgericht door de maatschappelijke elite (voornamelijk sociaal-democraten en sociaal-liberalen) en werden betaald door de belastingbetaler (in die tijd betaalde alleen de elite en de hogere middenklasse belasting). Niet de mensen die zelf in de woningen gingen wonen, maar mensen die zich bezorgd maakten over de slechte staat van de woningen waar een groot deel van de bevolking in moest verkeren. Het waren nooit de huurders zelf die de vereniging oprichten maar maatschappelijk betrokken burgers die over voldoende kapitaal en kennis bezaten.
Veel woningbouwverenigingen kenden een leden structuur, met de bedoeling om de leden enig democratisch bewustzijn en verantwoordelijkheid mee te geven door ze inspraak te geven. Dit is een typische vooroorlogse gedachtegang. De meeste huurders zaten helemaal niet te wachten op inspraak (ze wilden goedkoop wonen) waardoor na de oorlog die structuur is verwaterd. Vanuit een sociaal-democratische gedachtegang kan ik begrijpen waarom je anno 2014 de huurders weer erbij wilt laten betrekken, maar ik denk niet dat je daar verder veel van moet verwachten.
quote:CBS: 1,5 miljoen huizen onder water - 04-11-2014
Van de 4,3 miljoen huizenbezitters in Nederland zijn er 1,5 miljoen van wie de woningwaarde lager is dan de hypotheekschuld. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dit is hetzelfde aantal als in 2013.
De meeste koopwoningen die onder water staan, zijn vlak voor 2008 gekocht, veelal door kopers van 45 jaar of jonger. Van de huizenbezitters tot 45 jaar heeft maar liefst 70% een woning met onderwaarde. Van de huizenbezitters van 65 jaar of ouder heeft slechts 4% een woning met onderwaarde. In de provincie Flevoland blijkt het aantal woningen met onderwaarde het hoogst te zijn; hier staat bijna 50% van de koophuizen onder water.
Gemiddeld 1 op de 6 huizenbezitters heeft geen hypotheekschuld.
Subsidies startersleningen bijna op
Door het grote aantal subsidieaanvragen in dit jaar is de subsidiepot voor startersleningen bijna leeg. Binnen enkele maanden zal er geen geld meer beschikbaar zijn. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SNV), dat de startersleningen verstrekt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |