abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147284694
Gegroet lezer,

Veelal gebruikte zinnen door mensen in mijn omgeving:
- Ik ben geslaagd/gezakt voor mijn rijbewijs!
- Ik ben geslaagd/gezakt voor mijn vwo-diploma!
Enzovoorts.

Intuïtief lijken deze zinnen mij fout. Na een aselecte steekproef te hebben uitgevoerd onder rijscholen, blijken ook zij allemaal die zinnen te gebruiken(met Facebook of hun eigen website als medium). Mede hierdoor ben ik aan mijn intuïtieve constatering gaan twijfelen. Op het internet kan ik niks vinden over deze mogelijke taalfout, die zo alomtegenwoordig blijkt te zijn.

Volgens mij kan deze fout zo worden opgelost:
a) Ik ben geslaagd/gezakt voor mijn rijexamen!
b) Ik ben geslaagd/gezakt in het behalen van mijn rijbewijs!

Kan iemand mij bijvallen of tegenstand bieden? Bestaat er echt zo'n sterke correlatie tussen rijinstructeurs en analfabeten(hyperbool), of is mijn constatering onjuist?
pi_147284786
Ik ben het met de stelling eens. Echter kan ik er niet wakker van liggen.
pi_147284867
Spreektaal.
Slotje.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_147285588
Lol u srs m8?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_147287061
Je hebt gelijk. De overheid schrijft het wel correct, overigens.
  donderdag 4 december 2014 @ 20:12:18 #6
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_147288440
quote:
7s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:47 schreef Seam het volgende:
Lol u srs m8?
Get rekt m8 I r8 8/8
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
  donderdag 4 december 2014 @ 20:13:15 #7
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_147288479
Heb je ook statistisch onderzoek gedaan?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_147289577
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 19:32 schreef zarGon het volgende:
Je hebt gelijk. De overheid schrijft het wel correct, overigens.
O.a. compartiment Zeist is dissident ;(
http://goo.gl/QV2Gcd

[ Bericht 0% gewijzigd door jungiaan op 04-12-2014 20:57:30 ]
pi_147291313
Je hebt gelijk, echter kan ik mijzelf absoluut niet druk maken over dit maatschappelijke probleem.
  vrijdag 5 december 2014 @ 10:59:49 #10
320471 Bartcoah
Wats met jaw ouwe
pi_147302676
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:14 schreef danny081 het volgende:
Ik ben het met de stelling eens. Echter kan ik er niet wakker van liggen.
Je kan me vinden bij de bloemist
pi_147306820
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:14 schreef danny081 het volgende:
Echter kan ik er niet wakker van liggen.
Deze taalfout vind ik een stuk storender.
pi_147445918
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 13:58 schreef Bleie het volgende:

[..]

Deze taalfout vind ik een stuk storender.
En waar zit hem de fout volgens jou?
pi_147446058
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 10:12 schreef danny081 het volgende:

[..]

:')
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
pi_147448407
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 10:12 schreef danny081 het volgende:

[..]

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/echter-maar
  woensdag 10 december 2014 @ 12:59:03 #15
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147450261
TS begrijpt het concept van de metonymie niet en wil dat even etaleren.
pi_147450694
quote:
Ja, als je dat leest zie je dat ik alleen de komma niet geplaatst heb. Het woord zelf mag gewoon aan het begin van een zin staan. Daarbij is het zo dat het gebruik van een komma, ondanks de regels vaak door de schrijver zelf bepaald wordt. Jan Wolkers zei ooit dat hij komma's plaatst zoals hij dat nodig acht. Het lekker lezen van zinnen is belangrijker dan de regels. Daarom hebben lezers van boeken ook vaak een voorkeur voor een schrijver, omdat iedere schrijver zijn zinnen anders plaatst.

Als jij je zo ergert aan dit soort dingen lijkt het me niet handig dat je ook maar iets leest. Dan ben je namelijk je hele leven bezig met brieven sturen, en mailen naar schrijvers, want officieel maken schrijvers een zooitje van de Nederlandse taal.

Daarbij komt het feit dat we over 20 jaar allemaal in sms taal met elkaar communiceren omdat de Nederlandse taal gewoon verbasterd. Het gaat er dan ook niet om of de zin goed is, maar of de boodschap overkomt.

Het bericht: "er licht hiero volgens mijn een bom op de speelplaats." Zal echt niet minder serieus genomen worden omdat er spelfouten aanwezig zijn. Maargoed, ieder zijn meug, als jij je graag ergert aan fouten terwijl het geen fouten zijn maar je gewoon niet weet wat allemaal buiten de geschreven regels mag in de Nederlandse taal, dan ga je je gang maar hoor.
pi_147475918
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:13 schreef danny081 het volgende:

[..]

Ja, als je dat leest zie je dat ik alleen de komma niet geplaatst heb. Het woord zelf mag gewoon aan het begin van een zin staan. Daarbij is het zo dat het gebruik van een komma, ondanks de regels vaak door de schrijver zelf bepaald wordt. Jan Wolkers zei ooit dat hij komma's plaatst zoals hij dat nodig acht. Het lekker lezen van zinnen is belangrijker dan de regels. Daarom hebben lezers van boeken ook vaak een voorkeur voor een schrijver, omdat iedere schrijver zijn zinnen anders plaatst.

Als jij je zo ergert aan dit soort dingen lijkt het me niet handig dat je ook maar iets leest. Dan ben je namelijk je hele leven bezig met brieven sturen, en mailen naar schrijvers, want officieel maken schrijvers een zooitje van de Nederlandse taal.

Daarbij komt het feit dat we over 20 jaar allemaal in sms taal met elkaar communiceren omdat de Nederlandse taal gewoon verbasterd. Het gaat er dan ook niet om of de zin goed is, maar of de boodschap overkomt.

Het bericht: "er licht hiero volgens mijn een bom op de speelplaats." Zal echt niet minder serieus genomen worden omdat er spelfouten aanwezig zijn. Maargoed, ieder zijn meug, als jij je graag ergert aan fouten terwijl het geen fouten zijn maar je gewoon niet weet wat allemaal buiten de geschreven regels mag in de Nederlandse taal, dan ga je je gang maar hoor.
Het is mijn vak om me daaraan te ergeren. Ik lig er verder bepaald niet wakker van, maar ben het niet met je eens dat we over 20 jaar "allemaal met elkaar in sms-taal communiceren". Al is het maar omdat er niet zo veel meer ge-sms't wordt tegenwoordig.

En je kunt wel degelijk echt fouten maken in het gebruik van komma's. Dit is er een uitstekend voorbeeld van. Het weglaten van de komma levert een grammaticaal incorrecte zin op. De komma zorgt hier voor een essentieel andere uitspraak van de zin. Wolkers zou hier dan ook zeker een komma geplaatst hebben...
pi_147477320
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 09:36 schreef Bleie het volgende:

[..]

Het is mijn vak om me daaraan te ergeren.
Leuk vak heb je dan.

[ Bericht 10% gewijzigd door Valid op 11-12-2014 11:41:05 ]
pi_147482471
quote:
15s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:43 schreef Valid het volgende:

[..]

Leuk vak heb je dan.

Inderdaad! :)
pi_147482566
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 14:13 schreef Bleie het volgende:

[..]

Inderdaad! :)
Ik neem aan dat je het wat onhandig hebt geformuleerd (ironie!). Of is het echt de bedoeling dat je je ergert?
pi_147482629
quote:
10s.gif Op donderdag 11 december 2014 14:15 schreef Valid het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je het wat onhandig hebt geformuleerd (ironie!). Of is het echt de bedoeling dat je je ergert?
Je had hem weggeëdit, maar waar doel je op? 'Zich ergeren' is in elk geval gewoon een goede formulering (https://onzetaal.nl/taala(...)er-erger-me-aan-haar).
pi_147482815
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 14:18 schreef Bleie het volgende:

[..]

Je had hem weggeëdit, maar waar doel je op? 'Zich ergeren' is in elk geval gewoon een goede formulering (https://onzetaal.nl/taala(...)er-erger-me-aan-haar).
Nee, dat bedoel ik niet. Ergeren heeft m.i. echt iets negatiefs, dat je ergens door ontstemd raakt. Aangenomen dat je bijvoorbeeld docent Nederlands bent, lijkt het me niet fijn als het je echt irriteert dat mensen fouten maken.
pi_147483332
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 14:24 schreef Valid het volgende:

[..]

Nee, dat bedoel ik niet. Ergeren heeft m.i. echt iets negatiefs, dat je ergens door ontstemd raakt. Aangenomen dat je bijvoorbeeld docent Nederlands bent, lijkt het me niet fijn als het je echt irriteert dat mensen fouten maken.
Oh, op die manier. Tja, sommige dingen (zoals dat gebruik van 'echter') vind ik gewoon echt irritant. 'Welke' gebruiken als betrekkelijk voornaamwoord is er ook zo een (terwijl dat niet eens in alle gevallen fout is, maar gewoon ontzettend lelijk). Het is echt niet zo dat ik me de hele dag aan elke taalfout loop te ergeren. Veel fouten vind ik juist ook vermakelijk. En in alle gevallen leg ik mijn studenten graag nog eens uit hoe het zit en hoe het wel moet (zonder daarbij ook maar iets van ergernis te laten blijken).
pi_147485169
Ik gebruik altijd 'welke' als het kan. Gewoon om de taal simpeler en dus eleganter te maken.
pi_147505218
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 15:59 schreef Pandarus het volgende:
Ik gebruik altijd 'welke' als het kan. Gewoon om de taal simpeler en dus eleganter te maken.
Jij vindt 'welke' simpeler dan 'die'?
pi_147507668
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 09:36 schreef Bleie het volgende:

[..]

Het is mijn vak om me daaraan te ergeren. Ik lig er verder bepaald niet wakker van, maar ben het niet met je eens dat we over 20 jaar "allemaal met elkaar in sms-taal communiceren". Al is het maar omdat er niet zo veel meer ge-sms't wordt tegenwoordig.

En je kunt wel degelijk echt fouten maken in het gebruik van komma's. Dit is er een uitstekend voorbeeld van. Het weglaten van de komma levert een grammaticaal incorrecte zin op. De komma zorgt hier voor een essentieel andere uitspraak van de zin. Wolkers zou hier dan ook zeker een komma geplaatst hebben...
Ik weet dat er bijna geen gebruik meer gemaakt wordt van sms, (plaatst hier gewoon een komma ondanks dat op school streng verboden werd voor "maar") maar whatsappen doen we allemaal en daar worden dezelfde taalconstructies gebruikt als bij sms.

Ik ben het met je eens dat dat niet mooi is, maar om nou op een forum mensen lastig te vallen met hun taalfouten. Neem mij bijvoorbeeld. Ik sta in een winkel, en tussen de klanten door pleur ik over bepaalde onderwerpen mijn mening af en toe neer hier op Fok!. Dit doe ik op een ipad die de eigenschap heeft om al mijn tekst te verwijderen als ik naar een andere pagina ga. Voor mijn werk heb ik een andere pagina nodig als er een klant komt en is dus al mijn tekst weg. Dan ga ik niet constant controleren op spelfouten. Klanten zijn geld, en geld gaat voor. Dus dan maak ik mijn temst even snel af en druk ik op verstuur. Het gaat om de boodschap niet om noe het er staat. Bij een dictee zou ik beter mij. Best doen. Maar dit is een forum waar het barst van de spelfouten overal omdat er meer mensen op hun werk zitten of andere belangrijke dingen te doen hebben. Dit forum is dan tussendoor een leuke afleiding.

Maargoed even goede vrienden, het zou alleen fijn zijn als je in het commentaar dan uitlegt watdefout is en waarom, ik heb persoonlijk meerdere boeken waar 'echter' aan het begin van een zin staat zonder komma. Kan aan de vertaler zijn taalkundigheid liggen maar het boek wordt er niet minder om verkocht.

Nu ik weet dat het officieel niet mag, ik geloof op je woord dat het je werk is, zal ik er voortaan rekening mee proberen te houden om je niet meer te ergeren, en zie ik dit als een leermoment. Dank je.
pi_147507955
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 10:07 schreef danny081 het volgende:

[..]
ik geloof op je woord dat het je werk is
Dom dom dom. Altijd om een loonstrookje o.i.d. vragen1!!
  vrijdag 12 december 2014 @ 10:31:11 #28
436421 Pauper_Bob
Ik ben een pauper
pi_147508044
Ik heb me rijbewijs en me diploma allang geslaagd.
Topic boeit mijn dan ook niks.
Waarom?
pi_147515394
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 10:07 schreef danny081 het volgende:

[..]

Ik weet dat er bijna geen gebruik meer gemaakt wordt van sms, (plaatst hier gewoon een komma ondanks dat op school streng verboden werd voor "maar") maar whatsappen doen we allemaal en daar worden dezelfde taalconstructies gebruikt als bij sms.

Ik ben het met je eens dat dat niet mooi is, maar om nou op een forum mensen lastig te vallen met hun taalfouten. Neem mij bijvoorbeeld. Ik sta in een winkel, en tussen de klanten door pleur ik over bepaalde onderwerpen mijn mening af en toe neer hier op Fok!. Dit doe ik op een ipad die de eigenschap heeft om al mijn tekst te verwijderen als ik naar een andere pagina ga. Voor mijn werk heb ik een andere pagina nodig als er een klant komt en is dus al mijn tekst weg. Dan ga ik niet constant controleren op spelfouten. Klanten zijn geld, en geld gaat voor. Dus dan maak ik mijn temst even snel af en druk ik op verstuur. Het gaat om de boodschap niet om noe het er staat. Bij een dictee zou ik beter mij. Best doen. Maar dit is een forum waar het barst van de spelfouten overal omdat er meer mensen op hun werk zitten of andere belangrijke dingen te doen hebben. Dit forum is dan tussendoor een leuke afleiding.

Maargoed even goede vrienden, het zou alleen fijn zijn als je in het commentaar dan uitlegt watdefout is en waarom, ik heb persoonlijk meerdere boeken waar 'echter' aan het begin van een zin staat zonder komma. Kan aan de vertaler zijn taalkundigheid liggen maar het boek wordt er niet minder om verkocht.

Nu ik weet dat het officieel niet mag, ik geloof op je woord dat het je werk is, zal ik er voortaan rekening mee proberen te houden om je niet meer te ergeren, en zie ik dit als een leermoment. Dank je.
Snap ik allemaal, en ik bedoelde het ook helemaal niet zo zwaar. De OP ging over een vreemde formulering, en ik vond het wel grappig dat jij daarop reageerde met een fout die ik wat ergerlijker vind dan wat er in de OP stond. In de link die ik later gaf, staat overigens keurig uitgelegd hoe het zit met 'echter' aan het begin van een zin.

Een deel van mijn ergernis tegen 'echter' zal overigens voortkomen uit het feit dat ik ooit een uur lang een nogal frustrerend gesprek heb gehad met een totaal incapabele bankmedewerker die elke andere zin op deze manier formuleerde.
pi_147516757
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 14:51 schreef Bleie het volgende:

[..]

Snap ik allemaal, en ik bedoelde het ook helemaal niet zo zwaar. De OP ging over een vreemde formulering, en ik vond het wel grappig dat jij daarop reageerde met een fout die ik wat ergerlijker vind dan wat er in de OP stond. In de link die ik later gaf, staat overigens keurig uitgelegd hoe het zit met 'echter' aan het begin van een zin.

Een deel van mijn ergernis tegen 'echter' zal overigens voortkomen uit het feit dat ik ooit een uur lang een nogal frustrerend gesprek heb gehad met een totaal incapabele bankmedewerker die elke andere zin op deze manier formuleerde.
pi_147570974
Heb je niets beter te doen dan je hier om druk maken en onderzoek naar te doen? Jezus zeg |:(
There are only 151 Pokémon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')