abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147180331
Momenteel heb ik drie verstandskiezen. Twee daarvan heb ik al best lang en ik heb er weinig tot geen last van. Eentje heeft een kies erlangs schuin gedouwd, waardoor hij maar beter verwijderd kan worden.

De andere twee hebben niets opzij gedouwd en ik heb er ook geen last van. Helaas beweeg ik soms in mijn slaap met mijn kaak en snij ik met de scherpe punt/rand mijn tandvlees open. Ook ben ik bang dat deze scherpe randen/punten de andere kies erboven/onder zullen beschadigen. Dit is namelijk bij mijn vaders verstandskiezen gebeurd, waarna ze gingen rotten.

Ik heb geen zin om meerdere kiezen tegelijk te laten trekken bij de tandendokter. Ook wil ik niet meerdere bezoeken gaan brengen hiervoor. Ook vind ik het vervelend als ik kiezen moet laten trekken waar ik maar weinig last van heb. Daarom vraag ik me af de tandendokter ze kan afslijpen/glad kan maken zodat ze geen verdere schade meer kunnen veroorzaken.

Ik weet dat ik het beter aan hem zelf kan vragen, maar door omstandigheden ga ik er voorlopig nog niet heen. Pas over een halfjaartje. Als iemand het antwoord weet, stelt het mij voorlopig gerust (of juist niet) :P
  maandag 1 december 2014 @ 12:59:51 #2
430066 Robuust-koekje
altijd al robuust geweest.
pi_147180809
Het is vast wel mogelijk. Maar als hij een kies scheef duwt is het dan niet verstandiger om de verstandskies te laten verwijderen?
Daar heb je amper een paar dagen last van en dan zijn alle problemen weg.

Afvlakken van de verstandskies lijkt mij ingewikkelder en een beetje onnodig aangezien hij er net zo makkelijk uit kan
robuuster dan de gemiddelde Nederlander, maar toch zachter dan een beschuitje.
pi_147180978
Volgens mij halen ze vertsandskiezen er liever uit. Mijn zusje gaat naar een angsttandarts en die heeft eenmalig bij haar een gaatje in de verstandskies gevuld. Volgens hem gebeurt dit normaal nooit en wordt de kies dan verwijdert.
pi_147180992
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 12:59 schreef Robuust-koekje het volgende:
Het is vast wel mogelijk. Maar als hij een kies scheef duwt is het dan niet verstandiger om de verstandskies te laten verwijderen?
Ja klopt. Zoals in de OP verteld laat ik die kies dan ook verwijderen.
Het gaat over de andere twee. Die douwen niets opzij, maar zijn wel scherp.

quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 12:59 schreef Robuust-koekje het volgende:
Afvlakken van de verstandskies lijkt mij ingewikkelder en een beetje onnodig aangezien hij er net zo makkelijk uit kan
In principe kunnen ze mijn tandvlees niet meer opensnijden als ik ze onder en boven heb, want dan komen ze tegen elkaar aan. Dan zou ik er geen last meer van hebben. Bij mijn vader beschadigde de scherpe kantjes van de kiezen elkaar echter waarna de kiezen gedeeltelijk afbraken. Ik weet niet of dit normaal is. Mijn vader had volgensmij erg zwakke verstandskiezen, maar hij weet het niet meer zeker.
pi_147181006
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:06 schreef danny081 het volgende:
Volgens mij halen ze vertsandskiezen er liever uit.
Klopt, alleen hou ik ze liever zolang ik er geen last van heb :P (Of zolang ze geen andere kiezen beschadigen)
  maandag 1 december 2014 @ 13:08:46 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147181024
Als je je tandvlees ermee opensnijdt, dan heb je er toch last van?
The love you take is equal to the love you make.
pi_147181220
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:08 schreef Lienekien het volgende:
Als je je tandvlees ermee opensnijdt, dan heb je er toch last van?
Gebeurt maar heel soms (1 a 2x in de maand) en als de onderste volledig door is, is er geen tandvlees meer om open te snijden. Dan raken ze elkaar.
  maandag 1 december 2014 @ 13:17:26 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147181258
Ik zou het maar even afwachten, dan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_147181403
Woensdag laat ik mijn tweede verstandskies verwijderen, ben je ook maar van alle mogelijke latere toestanden af. De andere twee zitten nog netjes verstopt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_147181569
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:07 schreef TheMechanic het volgende:

[..]

Klopt, alleen hou ik ze liever zolang ik er geen last van heb :P (Of zolang ze geen andere kiezen beschadigen)
Nou ik heb ze dus heell laat laten verwijderen. Toen ik 30 was pas. Ook nooit last van gehad. Maar nu drie jaar later gaat alles een beetje scheef staan daardoor, wat als gevolg heeft dat ik 2 jaar lang een beugel moet. En omdat ik boven de achtien ben wordt dat niet meer vergoed en een beugel kost dus ¤1500 per half jaar, in mijn geval. Dat betekent dat ik effe ¤6000 opzij kan leggen. Dus ik vraag me af wat verstandigere is.
pi_147181640
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 13:28 schreef danny081 het volgende:
Nou ik heb ze dus heell laat laten verwijderen. Toen ik 30 was pas. Ook nooit last van gehad. Maar nu drie jaar later gaat alles een beetje scheef staan daardoor, wat als gevolg heeft dat ik 2 jaar lang een beugel moet. En omdat ik boven de achtien ben wordt dat niet meer vergoed en een beugel kost dus ¤1500 per half jaar, in mijn geval. Dat betekent dat ik effe ¤6000 opzij kan leggen. Dus ik vraag me af wat verstandigere is.
Dus ze gingen pas scheef staan, nadat je ze al jaren had?
pi_147181665
quote:
3s.gif Op maandag 1 december 2014 13:22 schreef Deetch het volgende:
Woensdag laat ik mijn tweede verstandskies verwijderen, ben je ook maar van alle mogelijke latere toestanden af. De andere twee zitten nog netjes verstopt.
De meeste mensen in mijn omgeving krijgen ze vlak achter elkaar/bijna tegelijk. Jij hebt dat ook niet zo te zien. Vond het al zo gek. Bovenste heb ik al twee jaar, de derde pas een jaar en de vierde is er nog niet (als hij al komt).
pi_147181932
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:31 schreef TheMechanic het volgende:

[..]

Dus ze gingen pas scheef staan, nadat je ze al jaren had?
Volgens de uitkeg van de tandarts krijgen andere tanden en kiezen meer ruimte als er kiezen worden getrokken, daardoor gaan ze scheef grooien. Het kan ook andersom, dat tanden scheef gaan groeien omdat ze geen ruimte hebben. Het gebeurt niet veel maar in mijn geval dus wel. Mede ook doordat ik er zo lang mee gewacht heb. Heb altijd een andere tandarts gehad die het niet nodig vond ze te trekken. Ik ben geentandarst dus ik neem aan wat me verteld wordt door zo iemand.
pi_147182436
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:32 schreef TheMechanic het volgende:

[..]

De meeste mensen in mijn omgeving krijgen ze vlak achter elkaar/bijna tegelijk. Jij hebt dat ook niet zo te zien. Vond het al zo gek. Bovenste heb ik al twee jaar, de derde pas een jaar en de vierde is er nog niet (als hij al komt).
de onderste twee waren na 6 jaar nog steds niet helemaal doorgebroken en begonnen ook tegen mijn andere kiezen aan te drukken. Toen heb ik de knoop maar doorgehakt.

Ik weet niet of je kiezen vlak kunt laten slijpen, volgens mij raak je dan je glazuur toch kwijt en gaan ze sowieso rotten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_147182622
quote:
3s.gif Op maandag 1 december 2014 13:56 schreef Deetch het volgende:
Ik weet niet of je kiezen vlak kunt laten slijpen, volgens mij raak je dan je glazuur toch kwijt en gaan ze sowieso rotten.
Ik kan ook nog hopen dat de scherpe punten vanzelf vlakker worden na een aantal jaar, dit omdat de kiezen elkaar raken tijdens het eten. Ik denk dat dit ook met normale kiezen is gebeurd, die zullen ook wel ooit scherper geweest zijn.
pi_147187148
Had precies hetzelfde met een verstandskies; ding stond iets schuin en was ook nog eens een beetje asymmetrisch en prikte de hele tijd in m'n wang/tandvlees.

Tandarts heeft toen het puntje vlak geslepen onder het mom van: als je kies er van gaat rotten, trekken we hem alsnog wel, maar voor nu beter van niet (ook omdat ik na het trekken eerder van twee verstandskiezen links meer ruimte tussen m'n tanden kreeg).

Da's nu 5 jaar geleden en tot op heden geen last :)

Dit speelde zich wel allemaal af in het buitenland trouwens; weet niet in hoeverre ze in NL geneigd zijn voor provisorische oplossing te gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')