Kan me nog wel herinneren dat ik het echt vreselijk vond, maar straf is als kind natuurlijk nooit leuk.quote:Op donderdag 27 november 2014 16:40 schreef Renesite het volgende:
Een corrigerende knijp in de arm is tegenwoordig ook al mishandeling. De lat ligt wel erg laag tegenwoordig. Ik kreeg er vroeger wel een - een teken dat ik erg vervelend was en even goed moest luisteren
Maar ik denk dat het opvoedkundig best effectief is, en geen blijvende schade aanricht. Het blijft natuurlijk een straf he, het hoeft niet leuk te zijn.quote:Op donderdag 27 november 2014 16:44 schreef erodome het volgende:
Nee, dat zou ik niet doen. Behalve dat een koude douche echt naar is moet je dan ook een kind daarheen zien te slepen en eronder dwingen, dat zie ik toch wel als veelste ver gaan, een vorm van mishandeling. Om dat voor elkaar te krijgen komt er een heleboel fysieke dwang bij kijken en het is bijna pijnlijk te noemen zo'n koude douche.
Dit is niet waar.quote:Op donderdag 27 november 2014 16:40 schreef Renesite het volgende:
Een corrigerende knijp in de arm is tegenwoordig ook al mishandeling. De lat ligt wel erg laag tegenwoordig. Ik kreeg er vroeger wel een - een teken dat ik erg vervelend was en even goed moest luisteren
Ik denk dat het vooral een stevige vertrouwensbreuk oplevert en dat het een nare glijdende schaal is, want dat kind gaat echt niet meewerken met zichzelf onder die douche laten zetten.quote:Op donderdag 27 november 2014 16:45 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Maar ik denk dat het opvoedkundig best effectief is, en geen blijvende schade aanricht. Het blijft natuurlijk een straf he, het hoeft niet leuk te zijn.
Er zijn altijd andere methodes, maar er zijn ook zoveel verschillende ouders en kinderen waarbij de ene methode effectiever is dan de ander. Ik kom uit een gezin waar fysieke straffen gebruikelijk waren, en het heeft geen vertrouwensbreuk opgeleverd. Ik zou het zelf niet zomaar doen, maar ik ga ook niet neerkijken op een ouder die wel deze methode kiest.quote:Op donderdag 27 november 2014 16:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral een stevige vertrouwensbreuk oplevert en dat het een nare glijdende schaal is, want dat kind gaat echt niet meewerken met zichzelf onder die douche laten zetten.
Het is ook compleet onnodig, dus waarom zou je het doen als er andere methoden zijn die niet (zo) fysiek zijn en waar het gevaar van te hard aanpakken niet om de hoek loert?
Mooi gesprokenquote:Op donderdag 27 november 2014 16:50 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Er zijn altijd andere methodes, maar er zijn ook zoveel verschillende ouders en kinderen waarbij de ene methode effectiever is dan de ander. Ik kom uit een gezin waar fysieke straffen gebruikelijk waren, en het heeft geen vertrouwensbreuk opgeleverd. Ik zou het zelf niet zomaar doen, maar ik ga ook niet neerkijken op een ouder die wel deze methode kiest.
Fijn voor je, maar dat risico loert wel stevig om de hoek, dus waarom zou je het doen als er vele andere methoden zijn zonder (zo) fysiek te worden?quote:Op donderdag 27 november 2014 16:50 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Er zijn altijd andere methodes, maar er zijn ook zoveel verschillende ouders en kinderen waarbij de ene methode effectiever is dan de ander. Ik kom uit een gezin waar fysieke straffen gebruikelijk waren, en het heeft geen vertrouwensbreuk opgeleverd. Ik zou het zelf niet zomaar doen, maar ik ga ook niet neerkijken op een ouder die wel deze methode kiest.
quote:Op donderdag 27 november 2014 16:47 schreef erodome het volgende:
Ik denk dat het vooral een stevige vertrouwensbreuk oplevert
Vandaar dat ik een tiener heb lopen die het meer dan prima doet. Er zit namelijk nog een hele wereld in je kind in alles zijn zin geven en een kleintje met een hoop getrek en gedoe onder een koude douche zetten om een woede-aanval.quote:Op donderdag 27 november 2014 16:53 schreef Kreator het volgende:
[..]. Dit is wat er mis is met de opvoeding anno 2014. Vertrouwensbreuk...
. goddammit...
Ook als ze helemaal over hun stift zijn zijn er vele andere methoden die niet die glijdende schaal kennen, waarbij je niet (zo) fysiek hoeft te worden. Echt vele om uit te kiezen.quote:Op donderdag 27 november 2014 16:59 schreef Marsenal het volgende:
Ik denk dat het belangrijk is om te beseffen dat niet ieder kind even handelbaar is. Sommige kinderen raken op het punt dat niks anders werkt dan zulke rare uitspattingen als de koude douche. Er valt te beargumenteren dat de ouder de strijd dan al veel eerder heeft verloren in de opvoeding, maar die situatie komt nou eenmaal vaak genoeg voor, met 7 miljard mensen. Dat betekent niet dat dat gezin niet gewoon verder moet, en deze discussie reëel is.
Ik kan me best situaties voorstellen waarbij de koude douche effectief is. Het is een lelijke, en ik hoop dat mensen niet op dat punt hoeven te komen, maar het is geen mishandeling.
En opvoeden staat gelijk aan slaan, onder een koude douche zetten e.d.? Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op donderdag 27 november 2014 17:05 schreef SuperFood het volgende:
ok ik als niet ouder wil graag even mijn visie hierop geven; als ik zie hoe ouders gemixte signalen aan hun kinderen geven dan begrijp ik donders goed waarom dat grut zo vaak niet in de hand te houden is. doe eens opvoeden die zooi
nee opvoeden bestaat uit onder andere consistent zijn als het aankomt op gedrag corrigeren dat niet getolereerd wordt (om wat voor reden dan ook). dus niet gedurende het hele warme voorgerecht eisen dat het hele bord wordt leeggegeten (kind blijft zeuren) en dan op het laatst zeggen 'als je nog 2 spruitjes eet mag je je toetje'. LOGISCH dat kinderen dan onhandelbaar worden en blijven zeuren, het levert immers wat op.quote:Op donderdag 27 november 2014 17:13 schreef erodome het volgende:
[..]
En opvoeden staat gelijk aan slaan, onder een koude douche zetten e.d.? Of begrijp ik je verkeerd?
Dan zijn we het geheel eens met elkaar. Consequent zijn is essentieel.quote:Op donderdag 27 november 2014 17:18 schreef SuperFood het volgende:
[..]
nee opvoeden bestaat uit onder andere consistent zijn als het aankomt op gedrag corrigeren dat niet getolereerd wordt (om wat voor reden dan ook). dus niet gedurende het hele warme voorgerecht eisen dat het hele bord wordt leeggegeten (kind blijft zeuren) en dan op het laatst zeggen 'als je nog 2 spruitjes eet mag je je toetje'. LOGISCH dat kinderen dan onhandelbaar worden en blijven zeuren, het levert immers wat op.
ik geloof niet zo in straffen onder de douche of zo. zet ze op de gang om af te koelen oid? en zorg dat ze weten wie de baas is.
Dat is wel wat overdreven, van de zomer was de geiser hier telkens stuk en heb ik meerdere keren gewoon koud gedouched hoor.quote:Op donderdag 27 november 2014 16:44 schreef erodome het volgende:
en het is bijna pijnlijk te noemen zo'n koude douche.
het kwalijke lijkt me meer te zitten in het toegeven van je onvermogen om met je kind te communiceren op een andere manier dan negatieve lichamelijke prikkels.quote:Op donderdag 27 november 2014 17:20 schreef Take2 het volgende:
[..]
Dat is wel wat overdreven, van de zomer was de geiser hier telkens stuk en heb ik meerdere keren gewoon koud gedouched hoor.
T kwalijke zit hem er mijn inziens idd meer in de fysieke dwang om het kind eronder te krijgen.
Ik zeg ook bijna pijnlijk. Ikzelf haat het echt een koude douche, heb weleens voor de grap koud water over me heen gehad. Gelijk de adem die stokt e.d.quote:Op donderdag 27 november 2014 17:20 schreef Take2 het volgende:
[..]
Dat is wel wat overdreven, van de zomer was de geiser hier telkens stuk en heb ik meerdere keren gewoon koud gedouched hoor.
T kwalijke zit hem er mijn inziens idd meer in de fysieke dwang om het kind eronder te krijgen.
mishandeling is nogal een breed begrip. ook woorden of negeren kunnen onder mishandeling worden opgevat - al nagelang de context.quote:Op donderdag 27 november 2014 17:27 schreef Marsenal het volgende:
Maar mishandeling, zoals de TS zegt, is het niet.
Ik heb vaak zat koud moeten douchen. Leuk was het niet, maar pijnlijk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |