Nee hoor. De wetenschap is zich er terdege van bewust hoe belangrijk perspectief is. Het is de hele basis van de relativiteitstheorie.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is niet perse onwetenschappelijk, maar je wil niet weten hoe verschillend individuen zaken ervaren. De wetenschap gaat toch uit van het collectief .
Dat kun je wel vinden, als die het directe product zijn van jouw hersenen is dat feitelijk niet het geval.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:12 schreef theunderdog het volgende:
Verder vind ik dat spirituele gevoelens wel degelijk los staat van wetenschap.
Ook Dawkins doet dat niet.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:12 schreef theunderdog het volgende:
2: Niemand doet dat?
Volgens mij zijn er relatief veel antitheisten de Dawkins als een soort profeet zien.
1: Klopt, maar in bijvoorbeeld de psychologie moet je toch generaliseren.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee hoor. De wetenschap is zich er terdege van bewust hoe belangrijk perspectief is. Het is de hele basis van de relativiteitstheorie.
[..]
Dat kun je wel vinden, als die het directe product zijn van jouw hersenen is dat feitelijk niet het geval.
En als je veronderstelt dat die gevoelens los staan van jouw hersenen, dat kan, dan ben je weer direct terug bij het eerder genoemde lichaam-geestprobleem.
[..]
Ook Dawkins doet dat niet.
Dat is vooral omdat we er nog heel weinig over weten. Een beetje zoals we tegen biologie aankeken voor Darwin: het is grotendeels een mysterie. Maar daar kan best verandering in komen, ik verwacht dat we daar nog tijdens onze levens veel meer over te weten gaan komen.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Klopt, maar in bijvoorbeeld de psychologie moet je toch generaliseren.
Dat hoeven ze ook helemaal niet. De bewijslast ligt 100% bij degene die iets beweert.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:18 schreef theunderdog het volgende:
3: Nee, maar de fanboys van hem wel. Je kent ze vast wel, de mensen die mensen die in God geloven achterlijk noemen, maar zelf geen valide argumentatie ervoor aanhalen.
Algemeen kun je zeggen: iets dat je niet kunt waarnemen, direct of indirect, kun je in elk geval niets over weten. Wat gelovigen daarover zeggen is dus in principe allemaal onzin zolang zulke waarnemingen er niet zijn. Zelfs als ze geheel toevallig het bij het juiste eind hebben is het onzin. Omdat er dan geen enkele relatie is tussen die overtuiging en de werkelijkheid. (Zo'n relatie zou per definitie een waarneming zijn.)quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:31 schreef theunderdog het volgende:
Verder is onderzoek naar leven na de dood / God onnozel omdat het niet onderdeel uitmaakt van onze waarneembare wereld. Natuurwetenschappelijk is het bestaan van God en leven na de dood dus volkomen irrelevant.
1: Klopt.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is vooral omdat we er nog heel weinig over weten. Een beetje zoals we tegen biologie aankeken voor Darwin: het is grotendeels een mysterie. Maar daar kan best verandering in komen, ik verwacht dat we daar nog tijdens onze levens veel meer over te weten gaan komen.
[..]
Dat hoeven ze ook helemaal niet. De bewijslast ligt 100% bij degene die iets beweert.
Als iemand oprecht zegt te geloven dat er elfjes in zijn achtertuin wonen, is het dan onredelijk om te zeggen "ik vind dat een nogal idiote hypothese. Wat zijn je bewijzen en argumenten daarvoor?"
En zo nee, waarom zou er iets anders gelden voor de godshypothese?
Wie ben jij om te zeggen dat die waarnemingen er niet zijn? sommige mensen beweren dat ze met God hebben gepraat, zijn deze mensen schizofreen? ja sommige vast en zeker, maar ik heb niet de arrogantie om het allemaal maar af te doen als onzin simpelweg omdat ik zelf niet die ervaringen heb.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Algemeen kun je zeggen: iets dat je niet kunt waarnemen, direct of indirect, kun je in elk geval niets over weten. Wat gelovigen daarover zeggen is dus in principe allemaal onzin zolang zulke waarnemingen er niet zijn. Zelfs als ze geheel toevallig het bij het juiste eind hebben is het onzin. Omdat er dan geen enkele relatie is tussen die overtuiging en de werkelijkheid. (Zo'n relatie zou per definitie een waarneming zijn.)
Veruit de meeste religieuze vragen zijn niet coherent. En wetenschap heeft de hardnekkige gewoonte om antwoorden te geven op de vragen die dat wel zijn.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
2: Op religieuze vragen bestaan geen wetenschappelijke antwoorden.
Dat is een valse zekerheid, wat meer dan sporadisch is gebleken naarmate de wetenschap zich verder ontwikkelde. Vandaar ook dat wetenschap en religie van oudsher op gespannen voet met elkaar staan. Niet omdat de wetenschap het uitgesproken doel heeft om religie te bestrijden, maar vooral vanwege de eigenschap dat de wetenschap de neiging heeft antwoorden te geven op vragen die daarvoor religieus werden beantwoord.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:35 schreef theunderdog het volgende:
Wie zekerheid omtrent dat soort vragen wil, stapt af van de wetenschap en begeeft zich in het gebied geloof.
1: Wetenschap en religie moeten niet met elkaar bemoeien. Ik vind wetenschappers die het bestaan van God, leven na de dood willen weerleggen net zo kwalijk als religieuzen die de evolutietheorie ontkennen omdat het niet samengaat met hun religie.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Veruit de meeste religieuze vragen zijn niet coherent. En wetenschap heeft de hardnekkige gewoonte om antwoorden te geven op de vragen die dat wel zijn.
Toegegeven, er staan nog veel coherente vragen open. Maar wie die op religieuze wijze beantwoordt loopt een groot 'god of the gaps' risico.
Zie ook:
[..]
Dat is een valse zekerheid, wat meer dan sporadisch is gebleken naarmate de wetenschap zich verder ontwikkelde. Vandaar ook dat wetenschap en religie van oudsher op gespannen voet met elkaar staan. Niet omdat de wetenschap het uitgesproken doel heeft om religie te bestrijden, maar vooral vanwege de eigenschap dat de wetenschap de neiging heeft antwoorden te geven op vragen die daarvoor religieus werden beantwoord.
En zonder uitzondering wijken die antwoorden af van de religieuze uitleg.
Om misverstanden op dit vlak te voorkomen: ik beweer nergens dat mensen niet het soort waarnemingen en ervaringen hebben die zij zelf religieus interpreteren. Het enige dat ik zeg is dat die religieuze interpretatie van die waarnemingen niet noodzakelijk correct of redelijk is.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wie ben jij om te zeggen dat die waarnemingen er niet zijn? sommige mensen beweren dat ze met God hebben gepraat, zijn deze mensen schizofreen? ja sommige vast en zeker, maar ik heb niet de arrogantie om het allemaal maar af te doen als onzin simpelweg omdat ik zelf niet die ervaringen heb.
Ohja, dat klopt.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Om misverstanden op dit vlak te voorkomen: ik beweer nergens dat mensen niet het soort waarnemingen en ervaringen hebben die zij zelf religieus interpreteren. Het enige dat ik zeg is dat die religieuze interpretatie van die waarnemingen niet noodzakelijk correct of redelijk is.
Een prachtig voorbeeld van hoe dat op grote schaal kan werken is dit verschijnsel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Miracle_of_the_Sun
Zo'n 100,000 mensen namen een 'wonder' waar, en gaven daar allerlei uiteenlopende religieuze interpretaties aan. Natuurlijk hebben ze het allemaal gezien. Maar ook hier: het probleem is dat ze geen enkel idee hadden *wat* ze waarnemen, en daar desalniettemin een uitleg aan gaven. Daar is waar het eveneens fout gaat met die zogenaamde 'persoonlijke openbaringen'.
De menselijke geest is een complex ding, en dat we er zelf 1 hebben maakt ons nog noodzakelijk experts ten aanzien van hoe die menselijke geest werkt.
Zoals gezegd, de wetenschap heeft helemaal niet het doel om zich met religie te bemoeien. Het probleem ontstaat wanneer de wetenschap antwoorden geeft op vragen die religie naar zich toe heeft getrokken.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Wetenschap en religie moeten niet met elkaar bemoeien.
Er zijn geen wetenschappers die dat willen of überhaupt denken te kunnen. Dit is 1 grote stroman.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:46 schreef theunderdog het volgende:
Ik vind wetenschappers die het bestaan van God, leven na de dood willen weerleggen net zo kwalijk als religieuzen die de evolutietheorie ontkennen omdat het niet samengaat met hun religie.
Klopt. Zelfs Dawkins erkent dit.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:46 schreef theunderdog het volgende:
2: De wetenschap heeft mijn geloof in "God" nog nooit weerlegt, en dat gaat het ook niet doen. Omdat dat gewoonweg onmogelijk is.
Soms heb ik het gevoel dat wij hetzelfde bedoelen, maar het anders verwoorden.quote:Op zaterdag 6 december 2014 20:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd, de wetenschap heeft helemaal niet het doel om zich met religie te bemoeien. Het probleem ontstaat wanneer de wetenschap antwoorden geeft op vragen die religie naar zich toe heeft getrokken.
Idealiter zouden die zich niet met dezelfde vragen bezig moeten houden, maar in de praktijk gebeurt dat wel. Dat kan de wetenschap an sich niet worden verweten denk ik. Het lijkt me eerder een probleem voor religie.
Concreet: als iemand ontdekt hoe de verschillende levensvormen op aarde zijn ontstaan, zonder goddelijk ingrijpen, dan heeft dat niet de bedoeling om de religieuze uitleg daarvan te bestrijden. Dat is een totaal irrelevant bij-effect daarvan dat eigenlijk alleen religieuzen echt interesseert.
[..]
Er zijn geen wetenschappers die dat willen of überhaupt denken te kunnen. Dit is 1 grote stroman.
[..]
Klopt. Zelfs Dawkins erkent dit.
En vanzelfsprekend geldt hetzelfde voor elfjes in achtertuinen en smurfen op Venus. Dat het onmogelijk te weerleggen is is kentheoretisch totaal oninteressant.
Maar goed, dit is allemaal wel enigszins off topic.
Dualisme!
Ik zie geen grote tegenstrijdigheden in wat we zeggen.quote:Op zaterdag 6 december 2014 20:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Soms heb ik het gevoel dat wij hetzelfde bedoelen, maar het anders verwoorden.
Zie je echt wantrouwen? want ik vind wetenschap juist erg interessant.quote:Op zaterdag 6 december 2014 20:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zie geen grote tegenstrijdigheden in wat we zeggen.Ik denk alleen dat je wantrouwen ten aanzien van de wetenschap ongegrond is.
Dan heb ik dat misschien verkeerd begrepen.quote:Op zaterdag 6 december 2014 20:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zie je echt wantrouwen? want ik vind wetenschap juist erg interessant.
Ik heb het dan in principe niet eens over een wetenschapper. Maar ook over mensen die zich gewoon bezig houden met wetenschap.quote:Op zaterdag 6 december 2014 20:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan heb ik dat misschien verkeerd begrepen.
Je schreef eerder:
"Ik vind wetenschappers die het bestaan van God, leven na de dood willen weerleggen net zo kwalijk als religieuzen die de evolutietheorie ontkennen omdat het niet samengaat met hun religie."
En dan denk ik: over wie heeft hij het hier?
Ik zie dat eigenlijk alleen maar wanneer religie buiten haar 'werkterrein' stapt door in essentie wetenschappelijke vragen te beantwoorden. In dat geval is het gewoon een terechte kritiek op die antwoorden, niet noodzakelijk een poging om god of een leven na de dood te weerleggen.quote:Op zaterdag 6 december 2014 20:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik heb het dan in principe niet eens over een wetenschapper. Maar ook over mensen die zich gewoon bezig houden met wetenschap.
Ook hier op dit forum worden wetenschappelijke zaken soms aangehaald om religieuze, spirituele zaken te weerleggen. Ik vind dat nogal onnozel, maar voor de rest moeten mensen doen waar ze gelukkig van worden (hedonisme) .![]()
Ik wel, maar ik ga het toch echt niet terugzoeken .....quote:Op zaterdag 6 december 2014 20:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zie dat eigenlijk alleen maar wanneer religie buiten haar 'werkterrein' stapt door in essentie wetenschappelijke vragen te beantwoorden. In dat geval is het gewoon een terechte kritiek op die antwoorden, niet noodzakelijk een poging om god of een leven na de dood te weerleggen.
Dat laatste zie ik ook in dit forum zelden tot nooit. Ik kan me daar in elk geval geen concreet geval van herinneren.
quote:Op zaterdag 6 december 2014 20:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik wel, maar ik ga het toch echt niet terugzoeken .....![]()
![]()
Laten we weer Ontopic gaan !
Maar goed, hoe denk jij over het begrip dualisme? en dan voornamelijk met ons brein? hoe belangrijk is het bewustzijn in deze?quote:
Mijn mening over substantiedualisme heb ik redelijk uitgebreid uiteengezet in de OP van dit topic:quote:Op zaterdag 6 december 2014 20:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar goed, hoe denk jij over het begrip dualisme? en dan voornamelijk met ons brein? hoe belangrijk is het bewustzijn in deze?
Niets aan toe te voegen eigenlijk. Is het geloof in dualisme in deze tijd ook niet gewoon een vorm van creationisme?quote:Op zaterdag 6 december 2014 21:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mijn mening over substantiedualisme heb ik redelijk uitgebreid uiteengezet in de OP van dit topic:
F&L / Dualisme: wetenschap of religie?
Ik kan me grotendeels ook vinden in de conclusies die er worden getrokken in de video's die daar staan.
In het kort: het idee is niet vanzelfsprekend coherent, en het lijkt mij aan degene die het idee oppert om te laten zien hoe het coherent is en waarom het aannemelijk zou zijn.
En de dualistische hypothese schiet op beide punten tekort. De argumenten die ervoor worden aangedragen houden geen van alle stand, en het eerder genoemde lichaam-geestprobleem lijkt nog steeds onoplosbaar. Althans, geen enkele dualist is erin geslaagd om dit probleem op te lossen. Derhalve is het inmiddels ook beduidend minder populair onder moderne filosofen.
Ze lijken van nature vaak samen te gaan, maar ik zie geen reden waarom ze van elkaar afhankelijk zouden zijn. De godshypothese en de dualistische hypothese lijken me twee verschillende dingen.quote:Op zaterdag 6 december 2014 21:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Niets aan toe te voegen eigenlijk. Is het geloof in dualisme in deze tijd ook niet gewoon een vorm van creationisme?
Oh, absoluut. Dat zou voor bepaalde religieuze groepen wel eens net zo pijnlijk kunnen zijn als de evolutietheorie.quote:Op zaterdag 6 december 2014 21:13 schreef theunderdog het volgende:
Zo kunnen en hebben de ontwikkelingen in de neurologie/kunstmatig intelligentie relatief veel betekent voor het begrip bewustzijn. Kan mij zo voorstellen dat bepaalde mensen hier niet blij mee zijn.
Eens.quote:Op zaterdag 6 december 2014 21:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ze lijken van nature vaak samen te gaan, maar ik zie geen reden waarom ze van elkaar afhankelijk zouden zijn. De godshypothese en de dualistische hypothese lijken me twee verschillende dingen.
[..]
Oh, absoluut. Dat zou voor bepaalde religieuze groepen wel eens net zo pijnlijk kunnen zijn als de evolutietheorie.
Wat dat betreft is het zeker waarschijnlijk dat die ontwikkelingen grote filosofische en religieuze implicaties zullen hebben.
Persoonlijk juich ik die ontwikkelingen van harte toe. Niet omdat sommige gelovigen er niet blij mee zijn, maar omdat ik wil weten hoe het *echt* zit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |