Nee, propaganda wordt betaald met belastinggeld. Of geloof jij dat 1 van de meest uitgesproken tegenstanders van Zwarte Piet zelfs maar een enigszins neutrale docu zal kunnen maken?quote:Op donderdag 27 november 2014 22:02 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Boehoe, andere meningen die worden betaald met belastinggeld.
En het gaat vooral over impliciet racisme, zoals in dat artikel dat ik link nader wordt beschreven.
Gedichten?quote:Op donderdag 27 november 2014 21:26 schreef Lavenderr het volgende:
Quinsy gaat dichten. Sinterklaasversjes?
Goed stuk.quote:Op donderdag 27 november 2014 21:58 schreef robin007bond het volgende:
Hier bijvoorbeeld een goed stukje dat ook in de Volkskrant is gepubliceerd.
http://bijnaderinzien.org(...)enissen-van-racisme/
Veel Telegraaflezers komen met dit soort meningen nooit in aanraking, dus ik snap dat het even schrikken is.
Die stukjes boeien mij persoonlijk ook niets. Ik kijk puur naar de geschiedenis en de paneuropese traditie van dit fenomeen (dus ook en vooral die van voor 1850) en als 95% van de zogenaamde kenners van het Anti-Pieten kamp dit niet eens meeneemt in deze discussie, houdt het gesprek al snel op.quote:Op donderdag 27 november 2014 21:54 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het is maar net wat je wilt lezen.
Veel volk hier komt niet in aanraking met fatsoenlijke stukjes die geschreven worden tegen Zwarte Piet. Dat neem ik ze niet kwalijk hoor, maar een goed referentiekader hebben ze in ieder geval niet.
Altijd die pertinente leugen over een surinaams accent van Zwarte Piet...quote:
quote:Op donderdag 27 november 2014 21:58 schreef robin007bond het volgende:
Hier bijvoorbeeld een goed stukje dat ook in de Volkskrant is gepubliceerd.
http://bijnaderinzien.org(...)enissen-van-racisme/
Veel Telegraaflezers komen met dit soort meningen nooit in aanraking, dus ik snap dat het even schrikken is.
En de honderdduizenden witte knechten die Nederland dan heeft gehad? Mijn overgrootvader had er diverse op zijn boerderij. "Knecht" is, in tegenstelling tot wat een hoop mensen denken, geen belediging maar gewoon een beroep. De link die mensen leggen tussen eventuele zwarte slaven komt voort uit hun eigen idee over de zwarte mens, niet die van anderen.quote:Hoewel de ‘knecht’ in kwestie wellicht strikt genomen geen slaaf is, is het duidelijk dat de wortels van de ‘zwarte knechten-traditie’ in de praktijken van slavernij liggen
Of : ik ben een trollquote:Op donderdag 27 november 2014 22:06 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Gedichten?
Ik kreeg vroeger al nooit van jou eem cadeau,
Daarom vond ik je toen al zozo
En nu breek je weer mijn hart
Want je bent nog steeds zw...
Zoiets?
Oh ik ben begin 40 en toen ik nog in Sinterklaas geloofde in de jaren 70 spraken alle Zwarte Pieten nog met een dik Surinaams accent. Dat was ook extra "grappig" toen omdat de Surinamers hier toen nog niet zo geïntegreerd waren als ze nu zijn. Gelukkig is dat aspect van het sinterklaasfeest al veranderd.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:09 schreef UltraR het volgende:
[..]
Altijd die pertinente leugen over een surinaams accent van Zwarte Piet...
Ik ben begin 30 en heb in mijn hele leven nog nooit een Zwarte Piet een dergelijk accent op horen zetten. Zijn de tegenstanders wellicht toch niet zeker ervan dat het hier een stereotype betreft dat ze er zulke leugens bij gaan verzinnen?
Mijn god, in welke wereld leeft die schrijver? Ik zat gewoon bij allemaal donkere kindertjes in de klas hoor. En op straat zag ik het hele jaar door donkere mensen. En dan zou ik mijn mening over donkere mensen baseren op Zwarte Piet? Wat een vergezochte onzin.quote:Dit is dus een zeer saillant, wellicht het meest saillante, beeld van een zwarte persoon waar Nederlandse kinderen aan worden blootgesteld vanaf een zeer jonge leeftijd: de niet-zo-slimme (en toch zeer sympathieke) knecht van Sinterklaas. Het zal duidelijk zijn dat de associatie tussen zwart zijn en de speelse, niet zo slimme knecht niet snel zal leiden tot het leggen van de verbinding tussen zwarte mensen en een kundige professional zijn.
Ja, en dat werd vooral in de multiculturele Randstad gedaan. Hier in Brabant deden ze niet zo debiel. Ik heb iig nog nooit verhalen gehoord over Zwarte Pieten (buiten de Randstad) die met een Surinaams accentje spraken. Sowieso, welke idioot bedenkt zoiets?quote:Op donderdag 27 november 2014 22:14 schreef remlof het volgende:
[..]
Oh ik ben begin 40 en toen ik nog in Sinterklaas geloofde in de jaren 70 spraken alle Zwarte Pieten nog met een dik Surinaams accent. Dat was ook extra "garppig" toen omdat de Surinamers hier toen nog niet zo geïntegreerd waren als ze nu zijn. Gelukkig is dat aspect van het sinterklaasfeest al veranderd.
Hier in Arnhem wel, vooral op het bedrijfssinterklaasfeest van m'n vader herinner ik me.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:15 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Ja, en dat werd vooral in de multiculturele Randstad gedaan. Hier in Brabant deden ze niet zo debiel.
Hmm ach ja, gelukkig wordt dat nu iig niet meer gedaanquote:Op donderdag 27 november 2014 22:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Hier in Arnhem wel, vooral op het bedrijfssinterklaasfeest van m'n vader herinner ik me.
Gedichtje voor hem in haiku-vorm. En voor Sunny.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:12 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Of : ik ben een troll
ik maak veel lol
mensen trappen er in
dus ik heb het reuze naar mijn zin
Tja, dan had je daar een dom iemand die Zwarte Piet speelde.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Hier in Arnhem wel, vooral op het bedrijfssinterklaasfeest van m'n vader herinner ik me.
quote:Op donderdag 27 november 2014 22:24 schreef Scorpie het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)etende_nposlaaf.html
Gario wordt even gefileerd.
Neuh, dat waren blanke collega's van m'n vader die het wel grappig vonden om op die manier Surinamers belachelijk te maken. En niet alleen daar hoor, dat gebeurde overal.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:22 schreef UltraR het volgende:
[..]
Tja, dan had je daar een dom iemand die Zwarte Piet speelde.
Of heb je de optie overwogen dat het wellicht een Surinaams iemand was die Zwarte Piet speelde?![]()
GeenStijl, waar rassentheorieën nog steeds niet uit den boze zijn.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:24 schreef Scorpie het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)etende_nposlaaf.html
Gario wordt even gefileerd.
Je wordt geen impliciete racist genoemd, ze zegt alleen dat Zwarte Piet impliciet racisme is. Iedereen is trouwens een soort impliciet racist en dat is het hele probleem. Stereotypen beïnvloeden onbewust je handelen.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:06 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nee, propaganda wordt betaald met belastinggeld. Of geloof jij dat 1 van de meest uitgesproken tegenstanders van Zwarte Piet zelfs maar een enigszins neutrale docu zal kunnen maken?
En ben jij van mening dat de publieke omroep wel een redelijke verhouding hanteert tussen voor- en tegengeluiden in de zaak Zwarte Piet?
En dat artikel van je noemt mij gewoon weer per definitie een impliciete racist. Vind je het erg als ik daar moe van wordt, en ook gekwetst?
Hey... ik ben gekwetst! Dan moet ik nu wel mijn zin krijgen! Dergelijke weg met ons stukjes verbieden in de media graag!
Of nee, wacht, ik ben voor vrijheid. En iedereen moet doen en laten wat ze zelf willen. Dus anderen mogen stukjes schrijven waarin ze mij en zo'n beetje heel Nederland van racisme beschuldigen, maar dan moet ik gewoon Sinterklaas mogen vieren met een pikzwarte Zwarte Piet.
Bewijs aub. of is dat weer een losse flodder bedoeld om aan te tonen dat Nederland diep racistisch is?quote:Op donderdag 27 november 2014 22:32 schreef remlof het volgende:
[..]
Neuh, dat waren blanke collega's van m'n vader die het wel grappig vonden om op die manier Surinamers belachelijk te maken. En niet alleen daar hoor, dat gebeurde overal.
Wie denkt er hier nu het meest in huidskleur?quote:Op donderdag 27 november 2014 22:34 schreef robin007bond het volgende:
[..]
GeenStijl, waar rassentheorieën nog steeds niet uit den boze zijn.
En dit is relevant omdat? De post ging over GeenStijl, waar rassentheorieën geen taboe zijn.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:37 schreef UltraR het volgende:
[..]
Wie denkt er hier nu het meest in huidskleur?
Die Gario z'n hele wereldbeeld is puur en alleen gebaseerd op huidskleurtjes.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |