http://www.wetboek-online.nl/wet/WVW/6.htmlquote:Op maandag 24 november 2014 12:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik snap de redenatie helemaal. En ook de straf die daaruit voortkomt. Maar ben dus wel heel erg benieuwd hoe de rechtbank in deze zaak die vraag heeft beantwoord. Zij zeggen eigenlijk, "in dit geval niet", en ik wil weten, "wanneer wel?".
Ok, zeer dank. Ik ga straks even lezen.quote:Op maandag 24 november 2014 12:26 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
http://www.wetboek-online.nl/wet/WVW/6.html
Hier heb je wat jurisprudentie.
Aan de ene kant wil je lineaire rechtspraak waarbij alles vaststaat, aan de andere kant ageer je tegen software als BOS/Polaris omdat dat te lineair is?quote:Op maandag 24 november 2014 12:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Ok, zeer dank. Ik ga straks even lezen.
Maar eigenlijk mag dat toch geen antwoord op mijn vraag zijn? Een rechtbank die zich in haar oordelen voornamelijk baseert op jurisprudentie, is dat niet ronduit belachelijk? Hebben we niet juist een rechtssysteem om elk geval apart te kunnen beoordelen, in plaats van een heel uitgebreide, verkapte welke-gevallen-komen-vaak-voor FAQ?
Maar dan is nu mijn wedervraag heel simpel: Waar is die jurisprudentie op gebaseerd?
Dus .. kudo's voor degene die me een goed boek over de geschiedenis van het Nederlands strafrecht, voornamelijk met betrekking tot (het ontstaan van) het begrip en de praktische toepassingen van 'jurisprudentie', aan kan raden.
Edit: En ja, ik weet al van dat computerprogramma waar je factoren in kan voeren, en een strafadvies uit komt rollen. Daarbij moeten we onszelf als maatschappij ook eens hard achter de oren gaan krabben.
Bron?quote:Op maandag 24 november 2014 12:25 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
De dader heeft zeer gevaarlijk en roekeloos gereden
Daar hoef je niet gevaarlijk voor te rijden.quote:
Ongelukken bestaan niet.quote:
Hij hield de auto niet op de weg, er is geen technisch mankement, ergo, de berijder was niet goed bezig. Dat noem je gevaarlijkquote:Op maandag 24 november 2014 12:44 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Daar hoef je niet gevaarlijk voor te rijden.
Probeer deze anders: http://www.bol.com/nl/p/r(...)em/1001004001310419/quote:Op maandag 24 november 2014 12:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Dus .. kudo's voor degene die me een goed boek over de geschiedenis van het Nederlands strafrecht, voornamelijk met betrekking tot (het ontstaan van) het begrip en de praktische toepassingen van 'jurisprudentie', aan kan raden.
Discussies inhoudelijk voeren blijft lastig voor sommige mensen.quote:Op maandag 24 november 2014 12:44 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ongelukken bestaan niet.
We kijken gewoon naar het resultaat. 3 doden, 3x levenslang. Hatsee.
Wel lekker makkelijk.
Je kan je afvragen of dit een ongeluk was, omdat er dus geen ongelukkige situaties zijn geconstateerd (pech aan auto, weg kapot, uitwijken voor ander mens / dier oid). Hij heeft gewoon een fout gemaakt, das niet echt een 'ongeluk' meer, maar gaat toch meer richting naar bewust risico's nemen.quote:Op maandag 24 november 2014 12:44 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ongelukken bestaan niet.
We kijken gewoon naar het resultaat. 3 doden, 3x levenslang. Hatsee.
Wel lekker makkelijk.
Lees mijn reacties hierboven anders terug. Ik kan mezelf wel blijven herhalen, en jij ook, maar dat heeft ook weinig met inhoudelijk discussieren te maken.quote:Op maandag 24 november 2014 12:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Discussies inhoudelijk voeren blijft lastig voor sommige mensen.
Een fout is heel iets anders dan bewust een risico nemen. Bewust een risico nemen is veel te hard een bocht inrijden. Of dronken rijden. Of telefoneren, met je radio klootviolen.quote:Op maandag 24 november 2014 12:47 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon een fout gemaakt, das niet echt een 'ongeluk' meer, maar gaat toch meer richting naar bewust risico's nemen.
Zoals ik al eerder zeiquote:Op maandag 24 november 2014 12:48 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Lees mijn reacties hierboven anders terug. Ik kan mezelf wel blijven herhalen, en jij ook, maar dat heeft ook weinig met inhoudelijk discussieren te maken.
Alleen van de weg raken toont niet aan dat iemand bewust verwijtbaar een risico heeft genomen. Het kan een verkeerde inschatting zijn geweest. Een fout.
Als je dood door schuld aan wilt tonen moet je ook aantonen dat iemand een risico heeft genomen. Nergens blijkt dat dit zo is.
Zuiver het feit dat hij de auto niet op de weg hield en hij verantwoordelijk is dit te doenquote:Op maandag 24 november 2014 12:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is maar hoe je er tegenaan kijkt, in andere landen is dat doodnormaal. Rij op de Autobahn zonder snelheidslimiet sneller dan 130 en iemand anders veroorzaakt een ongeluk waar jij bij betrokken raakt heb je automatisch een deelschuld omdat je sneller dan 130 reed, ook al is dat daar toegestaan (maar de verkeerssituatie liet het niet toe is de redenatie)
Maar dan moet dus wel aangetoond worden dat je harder dan 130 reed en daarmee een zeker risico namquote:
Nou ja, van die dingen kunnen er best een aantal kloppen. Zoals men er dus wel vanuit gaat dát hij te hard reed. En dingen als met de radio klootviolen kunnen niet bewezen worden, maar dus ook niet ontkracht.quote:Op maandag 24 november 2014 12:49 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Een fout is heel iets anders dan bewust een risico nemen. Bewust een risico nemen is veel te hard een bocht inrijden. Of dronken rijden. Of telefoneren, met je radio klootviolen.
Wie gaat ervan uit? Je moet uitgaan van bewijs.quote:Op maandag 24 november 2014 12:52 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Nou ja, van die dingen kunnen er best een aantal kloppen. Zoals men er dus wel vanuit gaat dát hij te hard reed. En dingen als met de radio klootviolen kunnen niet bewezen worden, maar dus ook niet ontkracht.
Je gaat in op het voorbeeld en niet op de essentie van het voorbeeld. Zuiver het feit dat hij de auto niet op de weg hield is al bewijs ervoor dat er sprake was van gevaarlijk rijgedrag, er is immers geen technisch mankement vastgesteldquote:Op maandag 24 november 2014 12:52 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Maar dan moet dus wel aangetoond worden dat je harder dan 130 reed en daarmee een zeker risico nam
Hij is dan ook veroordeeld voor het veroorzaken van gevaar op de weg.quote:Op maandag 24 november 2014 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je gaat in op het voorbeeld en niet op de essentie van het voorbeeld. Zuiver het feit dat hij de auto niet op de weg hield is al bewijs ervoor dat er sprake was van gevaarlijk rijgedrag, er is immers geen technisch mankement vastgesteld
De rechter meent dat hij te hard heeft gereden, maar er kan niet aangetoond worden hoeveel te hard, en het had an sich geen gevaarlijke situatie hoeven veroorzaken.quote:Op maandag 24 november 2014 12:53 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Wie gaat ervan uit? Je moet uitgaan van bewijs.
En ja, het zou kunnen dat hij met zijn radio klootvioolt, maar als je het niet kan bewijzen, kun je toch niet iemand ervoor veroordelen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |