abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146951472
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:25 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik snap de redenatie helemaal. En ook de straf die daaruit voortkomt. Maar ben dus wel heel erg benieuwd hoe de rechtbank in deze zaak die vraag heeft beantwoord. Zij zeggen eigenlijk, "in dit geval niet", en ik wil weten, "wanneer wel?".
http://www.wetboek-online.nl/wet/WVW/6.html

Hier heb je wat jurisprudentie.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_146951691
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2014 12:26 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

http://www.wetboek-online.nl/wet/WVW/6.html

Hier heb je wat jurisprudentie.
Ok, zeer dank. Ik ga straks even lezen.

Maar eigenlijk mag dat toch geen antwoord op mijn vraag zijn? Een rechtbank die zich in haar oordelen voornamelijk baseert op jurisprudentie, is dat niet ronduit belachelijk? Hebben we niet juist een rechtssysteem om elk geval apart te kunnen beoordelen, in plaats van een heel uitgebreide, verkapte welke-gevallen-komen-vaak-voor FAQ?

Maar dan is nu mijn wedervraag heel simpel: Waar is die jurisprudentie op gebaseerd?

Dus .. kudo's voor degene die me een goed boek over de geschiedenis van het Nederlands strafrecht, voornamelijk met betrekking tot (het ontstaan van) het begrip en de praktische toepassingen van 'jurisprudentie', aan kan raden.

Edit: En ja, ik weet al van dat computerprogramma waar je factoren in kan voeren, en een strafadvies uit komt rollen. Daarbij moeten we onszelf als maatschappij ook eens hard achter de oren gaan krabben.
"Pools are perfect for holding water"
pi_146951797
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:34 schreef probeer het volgende:

[..]

Ok, zeer dank. Ik ga straks even lezen.

Maar eigenlijk mag dat toch geen antwoord op mijn vraag zijn? Een rechtbank die zich in haar oordelen voornamelijk baseert op jurisprudentie, is dat niet ronduit belachelijk? Hebben we niet juist een rechtssysteem om elk geval apart te kunnen beoordelen, in plaats van een heel uitgebreide, verkapte welke-gevallen-komen-vaak-voor FAQ?

Maar dan is nu mijn wedervraag heel simpel: Waar is die jurisprudentie op gebaseerd?

Dus .. kudo's voor degene die me een goed boek over de geschiedenis van het Nederlands strafrecht, voornamelijk met betrekking tot (het ontstaan van) het begrip en de praktische toepassingen van 'jurisprudentie', aan kan raden.

Edit: En ja, ik weet al van dat computerprogramma waar je factoren in kan voeren, en een strafadvies uit komt rollen. Daarbij moeten we onszelf als maatschappij ook eens hard achter de oren gaan krabben.
Aan de ene kant wil je lineaire rechtspraak waarbij alles vaststaat, aan de andere kant ageer je tegen software als BOS/Polaris omdat dat te lineair is?

Strafrecht en rechtspraak is nou eenmaal niet volledig zwart-wit. En dus krijg je inderdaad dat interpretaties voornamelijk gestoeld zijn op jurisprudentie. Daarom zijn vaak de eerste zaken over een bepaald onderwerp van enorm belang. Neem bijvoorbeeld, zoals iemand anders aanhaalde, Uberpop.

De eerste rechtszaak daarover is van enorm belang, want dat heeft meteen betekenis voor alle anderen die Uberpop gebruiken.

Ik zal zo even kijken of ik je een goed boek aan kan raden ;)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_146951829
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:25 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

De dader heeft zeer gevaarlijk en roekeloos gereden
Bron?
  maandag 24 november 2014 @ 12:41:57 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146951845
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2014 12:41 schreef bamibij het volgende:

[..]

Bron?
Hij reed drie mensen dood
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 24 november 2014 @ 12:44:37 #31
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_146951916
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hij reed drie mensen dood
Daar hoef je niet gevaarlijk voor te rijden.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_146951918
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hij reed drie mensen dood
Ongelukken bestaan niet.
We kijken gewoon naar het resultaat. 3 doden, 3x levenslang. Hatsee.

Wel lekker makkelijk.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  maandag 24 november 2014 @ 12:45:58 #33
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146951941
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2014 12:44 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Daar hoef je niet gevaarlijk voor te rijden.
Hij hield de auto niet op de weg, er is geen technisch mankement, ergo, de berijder was niet goed bezig. Dat noem je gevaarlijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146951946
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:34 schreef probeer het volgende:

[..]

Dus .. kudo's voor degene die me een goed boek over de geschiedenis van het Nederlands strafrecht, voornamelijk met betrekking tot (het ontstaan van) het begrip en de praktische toepassingen van 'jurisprudentie', aan kan raden.

Probeer deze anders: http://www.bol.com/nl/p/r(...)em/1001004001310419/
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_146951951
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hij reed drie mensen dood
:')

Ik stop maar weer met deze discussie. Teveel onderbuikvolk.
  maandag 24 november 2014 @ 12:46:36 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146951953
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:44 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Ongelukken bestaan niet.
We kijken gewoon naar het resultaat. 3 doden, 3x levenslang. Hatsee.

Wel lekker makkelijk.
Discussies inhoudelijk voeren blijft lastig voor sommige mensen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146951986
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:44 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Ongelukken bestaan niet.
We kijken gewoon naar het resultaat. 3 doden, 3x levenslang. Hatsee.

Wel lekker makkelijk.
Je kan je afvragen of dit een ongeluk was, omdat er dus geen ongelukkige situaties zijn geconstateerd (pech aan auto, weg kapot, uitwijken voor ander mens / dier oid). Hij heeft gewoon een fout gemaakt, das niet echt een 'ongeluk' meer, maar gaat toch meer richting naar bewust risico's nemen.
pi_146952004
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Discussies inhoudelijk voeren blijft lastig voor sommige mensen.
Lees mijn reacties hierboven anders terug. Ik kan mezelf wel blijven herhalen, en jij ook, maar dat heeft ook weinig met inhoudelijk discussieren te maken.

Alleen van de weg raken toont niet aan dat iemand bewust verwijtbaar een risico heeft genomen. Het kan een verkeerde inschatting zijn geweest. Een fout.

Als je dood door schuld aan wilt tonen moet je ook aantonen dat iemand een risico heeft genomen. Nergens blijkt dat dit zo is.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_146952028
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2014 12:47 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Hij heeft gewoon een fout gemaakt, das niet echt een 'ongeluk' meer, maar gaat toch meer richting naar bewust risico's nemen.
Een fout is heel iets anders dan bewust een risico nemen. Bewust een risico nemen is veel te hard een bocht inrijden. Of dronken rijden. Of telefoneren, met je radio klootviolen.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  maandag 24 november 2014 @ 12:51:19 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146952070
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:48 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Lees mijn reacties hierboven anders terug. Ik kan mezelf wel blijven herhalen, en jij ook, maar dat heeft ook weinig met inhoudelijk discussieren te maken.

Alleen van de weg raken toont niet aan dat iemand bewust verwijtbaar een risico heeft genomen. Het kan een verkeerde inschatting zijn geweest. Een fout.

Als je dood door schuld aan wilt tonen moet je ook aantonen dat iemand een risico heeft genomen. Nergens blijkt dat dit zo is.
Zoals ik al eerder zei
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is maar hoe je er tegenaan kijkt, in andere landen is dat doodnormaal. Rij op de Autobahn zonder snelheidslimiet sneller dan 130 en iemand anders veroorzaakt een ongeluk waar jij bij betrokken raakt heb je automatisch een deelschuld omdat je sneller dan 130 reed, ook al is dat daar toegestaan (maar de verkeerssituatie liet het niet toe is de redenatie)
Zuiver het feit dat hij de auto niet op de weg hield en hij verantwoordelijk is dit te doen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146952084
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder zei

[..]

Maar dan moet dus wel aangetoond worden dat je harder dan 130 reed en daarmee een zeker risico nam ;)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_146952089
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:49 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Een fout is heel iets anders dan bewust een risico nemen. Bewust een risico nemen is veel te hard een bocht inrijden. Of dronken rijden. Of telefoneren, met je radio klootviolen.
Nou ja, van die dingen kunnen er best een aantal kloppen. Zoals men er dus wel vanuit gaat dát hij te hard reed. En dingen als met de radio klootviolen kunnen niet bewezen worden, maar dus ook niet ontkracht.
pi_146952092
Het boeit me geen hol wat in andere landen normaal is Piet. Noem je zo'n vergelijking nou echt inhoudelijk? :')
pi_146952111
quote:
2s.gif Op maandag 24 november 2014 12:52 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Nou ja, van die dingen kunnen er best een aantal kloppen. Zoals men er dus wel vanuit gaat dát hij te hard reed. En dingen als met de radio klootviolen kunnen niet bewezen worden, maar dus ook niet ontkracht.
Wie gaat ervan uit? Je moet uitgaan van bewijs.

En ja, het zou kunnen dat hij met zijn radio klootvioolt, maar als je het niet kan bewijzen, kun je toch niet iemand ervoor veroordelen?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  maandag 24 november 2014 @ 12:53:47 #45
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146952123
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:52 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Maar dan moet dus wel aangetoond worden dat je harder dan 130 reed en daarmee een zeker risico nam ;)
Je gaat in op het voorbeeld en niet op de essentie van het voorbeeld. Zuiver het feit dat hij de auto niet op de weg hield is al bewijs ervoor dat er sprake was van gevaarlijk rijgedrag, er is immers geen technisch mankement vastgesteld
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146952158
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je gaat in op het voorbeeld en niet op de essentie van het voorbeeld. Zuiver het feit dat hij de auto niet op de weg hield is al bewijs ervoor dat er sprake was van gevaarlijk rijgedrag, er is immers geen technisch mankement vastgesteld
Hij is dan ook veroordeeld voor het veroorzaken van gevaar op de weg.

Alleen voor artikel 6 moet er verwijtbare onvoorzichtigheid zijn. Een fout of verkeerde inschatting is dat nou eenmaal niet, ook al zou jij dat zo graag willen. Dus als je niet kunt aantonen dat hij bewust risico's nam, dan houdt het op.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  maandag 24 november 2014 @ 13:09:13 #47
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_146952414
Fout of niet. Ik vind het onvoorstelbaar dat iemand die een slok alcohol op heeft - terecht - in een compleet circus aan maatregelen komt. Volkomen logisch ook, want beschonken maak je sneller een fout en dat accepteren we als maatschappij niet. Maar, iemand die blijkbaar een op zichzelf suf verkeersongeval veroorzaakt ( macht over stuur verliezen in een bocht, zonder bijzondere omstandigheden) geven we een voorwaardelijke rijontzegging. Terwijl ik daaruit de conclusie trek dat je ronduit een gevaar op de weg bent. Als je onder normale omstandigheden geeneens je auto op de weg kan houden moet je niet achter het stuur kruipen.

En gezien de enorme gevolgen van dit ongeval, het geen berouw tonen van de bestuurder ( volgens de media) en het zoeken naar uitvluchten in plaats van verantwoordelijkheid nemen ( laagstaande zon als uitvlucht aanwenden terwijl de VOA aantoonbaar constateert dat dit niet het geval was) is een korte celstraf en een onvoorwaardelijke rijontzegging van 5 a 10 jaar meer op zijn plaats.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_146952451
Volgens mij is de uitspraak heel begrijpelijk.

Het gevolg van het ongeval is vreselijk, maar we straffen nu eenmaal niet voor het gevolg, maar de acties die daaraan vooraf zijn gegaan.

Kennelijk kon men niets meer bewijzen, dan dat de auto van de Pool de oorzaak is voor het overlijden. Hoe e.e.a. heeft kunnen gebeuren is niet duidelijk geworden en daarmee is niet komen vast te staan dat deze Pool zich schuldig heeft gemaakt aan enig ander feit dan het veroorzaken van een noodlottig ongeval waarbij mensen zijn komen te overlijden.

Even voor de goede orde: iedere automobilist heeft als verkeersdeelnemer wel eens een moment waarop als er andere dingen precies fout gaan mensen komen te overlijden.

Gelet daarop is de straf begrijpelijk en eerder te hoog dan te laag (al is dat niet echt te zeggen zonder het dossier te kennen). Het is immers een ongeval.

De reactie van de vader kan ik begrijpen vanuit zijn verdriet, maar het is niet goed te praten. M.i. ten onrechte besloten om hem niet te vervolgen, want dat geeft het signaal dat dit moet mogen. Dat moet dus niet. Dat je dan vervolgens geen straf op legt gezien de omstandigheden is wat anders, maar de beslissing om de schouders op te halen is toegeven aan de steeds groter wordende groep idioten die menen op basis van helemaal niets veel beter te kunnen oordelen over de rechtspraak in NL dan eender welke deskundige.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_146952685


Als je ziet hoeveel ongevallen er per jaar gebeuren, dan moet een deel van de mensen die de straf nu te laag vindt, ook betrokken zijn geweest bij een ongeval. Waarvan ongeveer de helft als veroorzaker. Allemaal mensen die een fout hebben gemaakt, want zonder fouten geen ongevallen. Volgens mij realiseren deze mensen zich niet dat het bij hun ook veel slechter had kunnen aflopen.

Moeten wij de staf dan laten afhangen van de oorzaak of het gevolg? Wat is erger? Dat iemand dronken reed en tegen een boom knalt, of dat iemand een kleine banale fout maakt, maar daardoor tegen een echtpaar met kleinkind rijdt?

Volgens mij realiseren veel mensen die zich dagelijks in het verkeer begeven niet, dat ook zij ongewild een veroorzaker van een dodelijk ongeval kunnen worden. Maar goed, als wij zwaarder gaan straffen zoals zij willen, dan moeten wij een rap tempo gevangenissen gaan bijbouwen, want ongelukken zullen blijven gebeuren.
pi_146952764
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:53 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Wie gaat ervan uit? Je moet uitgaan van bewijs.

En ja, het zou kunnen dat hij met zijn radio klootvioolt, maar als je het niet kan bewijzen, kun je toch niet iemand ervoor veroordelen?
De rechter meent dat hij te hard heeft gereden, maar er kan niet aangetoond worden hoeveel te hard, en het had an sich geen gevaarlijke situatie hoeven veroorzaken.

Wat ook al een rare conclusie is zoals aangegeven in vorige topic; je mag dus schijnbaar ruimschoots de snelheidslimiet overtreden, maar het wordt in geval van een ongeluk pas verwijtbaar als je puur dóór die snelheid zelf de macht over het stuur verliest. Er wordt blijkbaar totaal geen rekening gehouden met het feit dat z'n auto makkelijker weer terug onder controle was te krijgen bij lagere snelheid, hij meer tijd had uit te wijken, en de impact later of minder was geweest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')