FOK!forum / Digital Corner / wifi op mijn werk
Nico987zondag 23 november 2014 @ 21:02
Hallo
Op mijn werk hebben we 2 Internet netwerken 1 voor de hele instelling en 1 voor de cliënten er is wifi voor het hele terrein maar we zitten net te ver weg om het op te vangen.

Het Internet voor het personeel is een groot netwerk maar dat voor de cliënten is gewoon een adsl abonnement.

Nu wil ik dus op het cliënten Internet wifi maken. Maar het modem kan dit niet aan. Simpel even de provider bellen valt tegen want niemand weet wie de provider is, wie het betaalt en op wiens naam het staat...

Wat kan ik doen? Een simpel adsl modem kopen? Maar werkt dit dan met alle providers? Zijn er ook kastjes die ik met Lan op het modem aansluit en dan wifi krijg?

Een daarop volgende vraag is spannender ik wil hem afgeschermd met een code. Behalve op 1 moment van de dag. Is dat makkelijk in te stellen of is het makkelijk uit te zetten?
wootahHzondag 23 november 2014 @ 21:07
Een Accesspoint
Fredzondag 23 november 2014 @ 21:16
Misschien moet je het aan de afdeling ICT vragen?

Sowieso is het onverstandig om zonder voldoende kennis een WiFi netwerk op te zetten in een (publieke) instelling. De instelling zal vast met een reden ervoor gekozen hebben om geen WiFi voor patiënten beschikbaar te stellen.
Nico987zondag 23 november 2014 @ 23:06
Euhm jah en nee.. dat wordt per groep bepaald.. it doet niets aan het Adsl. En ze kunnen er niet op omdat dit gevaarlijk voor het netwerk kan zijn..
Fredzondag 23 november 2014 @ 23:39
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 23:06 schreef Nico987 het volgende:
Euhm jah en nee.. dat wordt per groep bepaald.. it doet niets aan het Adsl.
Dan heeft de groep blijkbaar bepaald dat er geen geld hoeft te worden gestoken in WiFi en is het blijkbaar ook niet jouw werk om daar iets aan te doen.
Ik zou me vingers er niet aan branden.
quote:
En ze kunnen er niet op omdat dit gevaarlijk voor het netwerk kan zijn..
Ze willen er niet op, omdat ze geen voorzieningen hebben getroffen omdat ze nooit de formele opdracht hebben gekregen om internet beschikbaar te stellen aan patiënten.
Nico987maandag 24 november 2014 @ 06:36
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 23:39 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dan heeft de groep blijkbaar bepaald dat er geen geld hoeft te worden gestoken in WiFi en is het blijkbaar ook niet jouw werk om daar iets aan te doen.
Ik zou me vingers er niet aan branden.

[..]

Ze willen er niet op, omdat ze geen voorzieningen hebben getroffen omdat ze nooit de formele opdracht hebben gekregen om internet beschikbaar te stellen aan patiënten.
Waarom bemoei je je met deze vraag, die ik niet gesteld heb.. punt is er moet wifi komen. Niet perse voor mij, of de cliënten, maar om de nieuwe programma's te kunnen benutten waar ze voor bedoeld zijn.

Of jij het ethisch verantwoord vind is dan misschien niet zo belangrijk.
Megumimaandag 24 november 2014 @ 06:43
Een wifi router kopen en die aan het modem hangen is een optie. Maar de opmerking van FredvZ is best een goede TS. Wat is je functie trouwens binnen de instelling? Jij doet de IT? Zo niet niet aan beginnen denk ik.
Ceased2Bemaandag 24 november 2014 @ 07:41
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2014 21:02 schreef Nico987 het volgende:

Nu wil ik dus op het cliënten Internet wifi maken. Maar het modem kan dit niet aan. Simpel even de provider bellen valt tegen want niemand weet wie de provider is, wie het betaalt en op wiens naam het staat...
Kwestie van even met ipconfig /all kijken wat de dns provider is... zie je snel genoeg de provider.

quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 23:06 schreef Nico987 het volgende:
Euhm jah en nee.. dat wordt per groep bepaald.. it doet niets aan het Adsl. En ze kunnen er niet op omdat dit gevaarlijk voor het netwerk kan zijn..
Dat klopt; dat is ook de reden dat public wifi en intern netwerk hier in het ziekenhuis gescheiden zijn; de public wifi is minder (lees: niet) afgeschermd qua virusscanner / firewall. Als je op beide netwerken tegelijk zit introduceer je dus een gigantisch veiligheidslek.

quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2014 06:36 schreef Nico987 het volgende:
Waarom bemoei je je met deze vraag, die ik niet gesteld heb.. punt is er moet wifi komen. Niet perse voor mij, of de cliënten, maar om de nieuwe programma's te kunnen benutten waar ze voor bedoeld zijn.
Dan moeten ze dat officiëel aanvragen, dan komt daar ook een goede oplossing voor lijkt mij :)
Fredmaandag 24 november 2014 @ 07:53
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2014 06:36 schreef Nico987 het volgende:
Waarom bemoei je je met deze vraag, die ik niet gesteld heb.. punt is er moet wifi komen. Niet perse voor mij, of de cliënten, maar om de nieuwe programma's te kunnen benutten waar ze voor bedoeld zijn.
Dan loop je naar de afdeling IT en geef je aan dat je software niet werkt.

quote:
Of jij het ethisch verantwoord vind is dan misschien niet zo belangrijk.
Heeft niets met ethiek te maken, maar "schoenmaker blijf bij je leest". Gezien de vraagstelling ben je én geen IT-er én niet verantwoordelijk voor de IT.

Maar wat jij wil, koop een access point en sluit die aan op je modem en je hebt wifi.

Niet komen klagen als je ontslagen wordt of andere disciplinaire maatregelen worden getroffen omdat je tegen de bedrijfsregels hebt gehandeld.
achterlijke_gladioolmaandag 24 november 2014 @ 09:06
Ik zou er niet zelf aan beginnen als ik jou was, dit soort dingen kan je beter aan de ICT afdeling overlaten.
Nico987maandag 24 november 2014 @ 09:08
Er naar toe lopen kan niet.. is een dik uur rijden..

Ik zei al dat wordt bepaald per groep, wij besloten dit. De wifi wordt niet verder uitgebreid is allemaal geregeld maar te duur bevonden.

Niemand weet dat hier Adsl staat.. dat is ooit officieel gemaakt maar na een overname weet niemand erover. Dus al zou het niet mogen ze weten het toch niet
Ceased2Bemaandag 24 november 2014 @ 09:13
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 09:08 schreef Nico987 het volgende:
Niemand weet dat hier Adsl staat.. dat is ooit officieel gemaakt maar na een overname weet niemand erover. Dus al zou het niet mogen ze weten het toch niet
Follow the money; wie betaald die lijn?
Niemand weet ervan, maar de rekening wordt blijkbaar nog steeds betaald.
Amplifiermaandag 24 november 2014 @ 11:34
Ik zou beginnen met het netwerk in kaart te brengen, en dan kijken naar het abbonement/kosten/snelheid e.d. Dan kan je zien wat je nodig hebt.
Megumiwoensdag 26 november 2014 @ 06:22
Ik voel een bericht in de media aankomen groot veiligheidslek in de organisatie..... gevonden. ....... Psychiatrische pedagogisch hulpverlener ontslagen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Megumi op 26-11-2014 06:46:58 ]
BlueMagewoensdag 26 november 2014 @ 08:00
Ow jee dat worden nog meer topics op FOK! als dadelijk die hele inrichting wifi heeft. ;( :')
Megumiwoensdag 26 november 2014 @ 08:01
quote:
10s.gif Op woensdag 26 november 2014 08:00 schreef BlueMage het volgende:
Ow jee dat worden nog meer topics op FOK! als dadelijk die hele inrichting wifi heeft. ;( :')
_O-
#ANONIEMwoensdag 26 november 2014 @ 08:03
Het werkt goed
Parzivalwoensdag 26 november 2014 @ 08:06
klinkt een beetje als achterdeuren openen ed...

Maar zelfs als ICTer snap ik je vraagstelling al niet.. dus dat begint goed.. maar wat ik eruit op kan maken is:

Er is een gesloten netwerk voor personeel.
Er is Wifi voor gasten

Jullie gebouw kan NET niet die Wifi voor je gasten krijgen vanwege te ver weg

En je wilt nu dat Gasten Wifi netwerk uitbreiden zodat je er wel bij kan?
Hoe groot is dat terrein waar je het over hebt?
Er is al Wifi.. maar je wil nog een keer Wifi op Gasten netwerk?

Wellicht is het gewoon slimmer om een 4G abbo af te sluiten met een Wifi AccessPoint... kun je zelf bepalen wanneer die aan of uit staat ;)
ohengwoensdag 26 november 2014 @ 08:12
Hehehe klinkt zeer bekend in de oren, de situatie op dit soort instellingen. Mensen, bij dit soort instellingen weet de IT niet wat/waar/hoe draait, en is alles onbekend. Tevens zit de IT op uren afstand.

Ik zou zeggen: huur even een bedrijf in die een extra router oid plaatst. Dan heb je meteen een aanspraakpunt, mocht het midgaan. Want op je IT afdeling hoef je vaak bij dit soort instellingen niet te rekenen, helaas.
Megumiwoensdag 26 november 2014 @ 08:13
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 08:06 schreef Parzival het volgende:
klinkt een beetje als achterdeuren openen ed...

Maar zelfs als ICTer snap ik je vraagstelling al niet.. dus dat begint goed.. maar wat ik eruit op kan maken is:

Er is een gesloten netwerk voor personeel.
En als die via die onbekende ADSL modem loopt wil je daar dan ook een Accesspoint aanhangen voor je gasten? Wat natuurlijk best zou kunnen als je dat technisch goed ingeregeld en beveiligd.
Megumiwoensdag 26 november 2014 @ 08:17
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 08:12 schreef oheng het volgende:
Hehehe klinkt zeer bekend in de oren, de situatie op dit soort instellingen. Mensen, bij dit soort instellingen weet de IT niet wat/waar/hoe draait, en is alles onbekend. Tevens zit de IT op uren afstand.

Ik zou zeggen: huur even een bedrijf in die een extra router oid plaatst. Dan heb je meteen een aanspraakpunt, mocht het midgaan. Want op je IT afdeling hoef je vaak bij dit soort instellingen niet te rekenen, helaas.
Hangt er natuurlijk van af wat de procedures zijn maar dat de TS dit verder zelf oplost door een accesspoint of router aan dat modem te hangen is de oplossing. Dat niemand weet wie dat modem betaalt is raar. En dat de TS een zeker risico neemt om als leek dat te regelen is verder ook zijn of haar risico.
Ceased2Bewoensdag 26 november 2014 @ 08:18
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 08:17 schreef Megumi het volgende:

[..]

Hangt er natuurlijk van af wat de procedures zijn maar dat de TS dit verder zelf oplost door een Accesspoint of router aan dat modem te hangen is de oplossing. Dat niemand weet wie dat modem betaalt en dat de TS een zeker risico neemt om als leek dat te regelen is verder ook zijn of haar risico.
Ik vind het vooral hilarisch dat niemand weet wie de provider is, maar dat de rekening blijkbaar wel betaald wordt anders waren ze wel al afgesloten.
Dus even langs de financiële administratie, navragen wie de provider is en het dan lekker officiëel regelen.
Megumiwoensdag 26 november 2014 @ 08:19
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 08:18 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Ik vind het vooral hilarisch dat niemand weet wie de provider is, maar dat de rekening blijkbaar wel betaald wordt anders waren ze wel al afgesloten.
Dus even langs de financiële administratie, navragen wie de provider is en het dan lekker officiëel regelen.
Dat denk ik ook. Want als het fout gaat is de TS waarschijnlijk de gebeten hond. En mag er voor op draaien als er iets fout gaat. Zeker omdat de ICT afdeling verder ook geen ondersteuning gaat bieden.
Pharkuswoensdag 26 november 2014 @ 08:20
Gewoon klagen bij de te duur betaalde zorgdirecteur. Kan hij ook eens zweten voor zijn centen.
Megumiwoensdag 26 november 2014 @ 08:23
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 08:20 schreef Pharkus het volgende:
Gewoon klagen bij de te duur betaalde zorgdirecteur. Kan hij ook eens zweten voor zijn centen.
Die is vast op vakantie in zijn of haar buitenhuis in Spanje of zo.
Hallmarkwoensdag 26 november 2014 @ 08:24
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 21:07 schreef wootahH het volgende:
Een Accesspoint
TS, dit is het enige juiste antwoord.
#ANONIEMwoensdag 26 november 2014 @ 08:24
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 08:20 schreef Pharkus het volgende:
Gewoon klagen bij de te duur betaalde zorgdirecteur. Kan hij ook eens zweten voor zijn centen.
Gaat de premie weer omhoog.
kovenantwoensdag 26 november 2014 @ 08:45
dit gaat leuk worden als TS het wel voor elkaar krijgt om zelf wifi erop aan te sluiten en dan slecht dicht getimmerd als het echt een bepaalde zorginstelling is ligt er zo weer informatie op straat.

* kovenant pakt popcorn
KomtTijd...woensdag 26 november 2014 @ 09:24
Het zou te idioot voor woorden zijn als je accesspoints geen meerdere vlans aankunnen. Als dat inderdaad het geval is ben je heel hard aan nieuwe apparatuur toe. Het lijkt me waarschijnlijker dat jij gewoon niet de juiste rechten hebt op de switches om dit in te stellen.
Helaas ga je dit probleem niet op kunnen lossen zonder drastische wijzigingen in de bestaande setup aan te brengen. Kortom: bel de ICT'ers.
ohengwoensdag 26 november 2014 @ 10:06
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 08:18 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Ik vind het vooral hilarisch dat niemand weet wie de provider is, maar dat de rekening blijkbaar wel betaald wordt anders waren ze wel al afgesloten.
Dus even langs de financiële administratie, navragen wie de provider is en het dan lekker officiëel regelen.
Tja, ik weet niet beter dan dat het zo is in instellingen. Als ik daar kom, moet ik eerst alles zelf uitvogelen, want niemand weet iets. Er is namelijk vrijwel geen communicatie tussen IT afdeling en het zorg personeel. Dus een aanvraag voor een wifi netwerk kan jaren duren, totdat de IT afdeling daar zin/tijd/geld voor heeft.

Daarom huren lokale zorgmanagers vaak maar lokaal personeel in, want anders gebeurt er niets.
ohengwoensdag 26 november 2014 @ 10:09
quote:
2s.gif Op woensdag 26 november 2014 08:45 schreef kovenant het volgende:
dit gaat leuk worden als TS het wel voor elkaar krijgt om zelf wifi erop aan te sluiten en dan slecht dicht getimmerd als het echt een bepaalde zorginstelling is ligt er zo weer informatie op straat.

* kovenant pakt popcorn
Valt wel mee. Immers, de clienten zitten ook op het netwerk, dus het is gescheiden van het echte (bedrijfs) netwerk. En de cients zitten al op de meest vage websites, dus dan kan een extra wifi router er ook nog wel bij.
Ceased2Bewoensdag 26 november 2014 @ 10:09
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:06 schreef oheng het volgende:

[..]

Tja, ik weet niet beter dan dat het zo is in instellingen. Als ik daar kom, moet ik eerst alles zelf uitvogelen, want niemand weet iets. Er is namelijk vrijwel geen communicatie tussen IT afdeling en het zorg personeel. Dus een aanvraag voor een wifi netwerk kan jaren duren, totdat de IT afdeling daar zin/tijd/geld voor heeft.

Daarom huren lokale zorgmanagers vaak maar lokaal personeel in, want anders gebeurt er niets.
En ook in grote organisaties is het zoeken naar wie waar verantwoordelijk is hoor. In dit specifieke geval wist ICT al te vertellen dat zij niets doen met ADSL. Dan is het alleen nog maar zaak om uit te vinden wie dat geleverd heeft, even nagaan wie het betaald zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Megumiwoensdag 26 november 2014 @ 10:11
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:06 schreef oheng het volgende:

[..]

Tja, ik weet niet beter dan dat het zo is in instellingen. Als ik daar kom, moet ik eerst alles zelf uitvogelen, want niemand weet iets. Er is namelijk vrijwel geen communicatie tussen IT afdeling en het zorg personeel.
Dat is meer een probleem van het management denk ik. Waar ik bang voor ben is dat de TS zich in een avontuur gaat storten met wellicht vervelende gevolgen. Want dat management wat slechte IT contracten afsluit is ook vaak zeer goed in vingerwijzen en die vingers wijzen vaak niet naar zichzelf.
#ANONIEMwoensdag 26 november 2014 @ 10:12
Mijn bureaublad iconen zijn verdwenen, help.
-Al een keer PC opnieuw opgestart?
Uhh nee
- Doe dat maar even dan.
.........U is geweldig alles staat er weer.
Megumiwoensdag 26 november 2014 @ 10:13
quote:
2s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:12 schreef sig000 het volgende:
Mijn bureaublad iconen zijn verdwenen, help.
-Al een keer PC opnieuw opgestart?
Als het profiel naar de kloten op de server is dit niet slim maar dat is weer wat anders. :') kun je beter gaan voor een harde reset. Als het om een PC omgeving gaat.
cablegunmasterwoensdag 26 november 2014 @ 10:18
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:09 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

En ook in grote organisaties is het zoeken naar wie waar verantwoordelijk is hoor. In dit specifieke geval wist ICT al te vertellen dat zij niets doen met ADSL. Dan is het alleen nog maar zaak om uit te vinden wie dat geleverd heeft, even nagaan wie het betaald zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Dan zou de IT langs de administratie moeten gaan. wat de IT makkelijk afschuift met het idee van geen tijd hebben andere dingen aan ons hoofd ( wat ik in de meeste bedrijven in dit soort gevallen kan begrijpen) . Een ticket aanmaken bij de IT en hopen dat de nazorg van de organisatie ernaar kijkt. :P
Ceased2Bewoensdag 26 november 2014 @ 10:23
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:18 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Dan zou de IT langs de administratie moeten gaan. wat de IT makkelijk afschuift met het idee van geen tijd hebben andere dingen aan ons hoofd ( wat ik in de meeste bedrijven in dit soort gevallen kan begrijpen) . Een ticket aanmaken bij de IT en hopen dat de nazorg van de organisatie ernaar kijkt. :P
TS zei het al 'it doet niets aan het Adsl. En ze kunnen er niet op omdat dit gevaarlijk voor het netwerk kan zijn..'
Dan weten ze op z'n hoogst de leverancier van het gebeuren. (er even vanuitgaande dat ze ts niet voor hebben zitten liegen).
cablegunmasterwoensdag 26 november 2014 @ 10:26
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:23 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

TS zei het al 'it doet niets aan het Adsl. En ze kunnen er niet op omdat dit gevaarlijk voor het netwerk kan zijn..'
Dan weten ze op z'n hoogst de leverancier van het gebeuren. (er even vanuitgaande dat ze ts niet voor hebben zitten liegen).
Het probleem is ook dat de IT leiding zelf intern niet weet wat ze doen, hierbij is de vraag wie dit besloten heeft. Kortom intern vragen als de IT dienst het niet weet. Dan weet je wat je moet doen.

Wie heeft bedacht van de WIFI? Meestal weet de secretaresse wat er gebeurd of de leiding van de organisatie. Ergens moet gedocumenteerd staan. Daarnaast hoe snel is er reactie als het helemaal niet doet ? Hoe reageren ze op sabotage ? ( want als het zou moeten werken volgens hun . dan is het eigenlijk al gesaboteerd?)
Ceased2Bewoensdag 26 november 2014 @ 10:32
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:26 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Het probleem is ook dat de IT leiding zelf intern niet weet wat ze doen, hierbij is de vraag wie dit besloten heeft. Kortom intern vragen als de IT dienst het niet weet. Dan weet je wat je moet doen.
In het ergste geval een 'mail-all' met de vraag wie er wat meer over weet. Heeft me in het verleden ook geholpen bij die kleine organisaties... je moet wat en vaak loopt er ergens wel iemand rond die er wat vanaf weet.
ohengwoensdag 26 november 2014 @ 10:32
TS: je moet even toestemming vragen aan je manager, en dan iemand inhuren die er een degelijke router neerzet, met de tijdschema's die je wenst.

Plak je het visitekaartje van het bedrijf op de router, en het wifiwachtwoord ook: klaar.

En voor de rest: het moet gewoon werken, gezeur over ethiek e.d. daar heeft niemand wat aan. Het is simpelweg een aparte ADSL lijn, compleet gescheiden van het echte netwerk.
ohengwoensdag 26 november 2014 @ 10:34
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:32 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

In het ergste geval een 'mail-all' met de vraag wie er wat meer over weet. Heeft me in het verleden ook geholpen bij die kleine organisaties... je moet wat en vaak loopt er ergens wel iemand rond die er wat vanaf weet.
Hahaha, ik denk dat dit een zeer grote (landelijke) instelling is. Ga alsjeblieft niet de hele organisatie lastigvallen voor zoiets lulligs als een wifi verbinding op een simpele prive ADSL verbinding.

Jullie doen allemaal veel te moeilijk.
Ceased2Bewoensdag 26 november 2014 @ 10:38
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:34 schreef oheng het volgende:

[..]

Hahaha, ik denk dat dit een zeer grote (landelijke) instelling is. Ga alsjeblieft niet de hele organisatie lastigvallen voor zoiets lulligs als een wifi verbinding op een simpele prive ADSL verbinding.
Als het een grote landelijke instelling is zou het niet zo moeilijk moeten zijn om de leverancier te achterhalen lijkt me.
En als het een kleine instelling is val je ook niet zoveel mensen lastig.

En prive ADSL? het is een service voor cliënten, een dienst die geleverd wordt DOOR de instelling daar zou ik zelf niet zomaar wat aan gaan knopen. TS heeft het erover dat de wifi nodig is om nieuwe programma's te kunnen benutten; leg dit hele issue dan terug bij de persoon die verantwoordelijk is voor die nieuwe programma's.

En misschien praat ik nog teveel vanuit de enerprise omgevingen waar ik in werk... dat kan ook natuurlijk :P
ohengwoensdag 26 november 2014 @ 10:58
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:38 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Als het een grote landelijke instelling is zou het niet zo moeilijk moeten zijn om de leverancier te achterhalen lijkt me.
En als het een kleine instelling is val je ook niet zoveel mensen lastig.

En prive ADSL? het is een service voor cliënten, een dienst die geleverd wordt DOOR de instelling daar zou ik zelf niet zomaar wat aan gaan knopen. TS heeft het erover dat de wifi nodig is om nieuwe programma's te kunnen benutten; leg dit hele issue dan terug bij de persoon die verantwoordelijk is voor die nieuwe programma's.

En misschien praat ik nog teveel vanuit de enerprise omgevingen waar ik in werk... dat kan ook natuurlijk :P
Geloof me, bij "instellingen" is het meestal een chaos, wat betreft IT. En ik heb altijd zoiets van: het moet gewoon fucking werken. Enige waar je op moet letten is dat je de hiërarchie volgt (alles regelen via een manager). En dat je iemand inhuurt die weet dat hij met zijn tengels van het bestaande bedrijfsnetwerk moet afblijven.

Bij dit soort aanvragen plan ik altijd eerst 2-3 uurtjes in om alleen te kijken en te noteren, voordat ik ook maar een kabel aanraak. Tenzij de groepen in woonhuizen zijn gevestigd, dan kun je doen wat je wilt, zonder bang te zijn voor de gevolgen. Sterker, hoe meer je doet aan preventief onderhoud en beveiliging, hoe beter, want waarschijnlijk ben jij de enige die dat ooit zal doen in dat pand.
Ceased2Bewoensdag 26 november 2014 @ 11:04
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:58 schreef oheng het volgende:

[..]

Geloof me, bij "instellingen" is het meestal een chaos, wat betreft IT. En ik heb altijd zoiets van: het moet gewoon fucking werken. Enige waar je op moet letten is dat je de hiërarchie volgt (alles regelen via een manager).
Alles via de manager of terugmikken bij degene die heeft besloten dat er een dienst over de ADSL moet worden aangeboden... veel moeilijker zou ik het niet maken. Ga je er meer tijd in steken ben jij dadelijk ineens de 'ADSL expert' als je niet uitkijkt.
Nico987woensdag 26 november 2014 @ 11:05
Is geregeld.. heb gewoon een router gekocht en die net wpa 2 beveiligd.

Ik neem aan dat de software dicht zit want we kunnen er ook thuis op. Daar is ook niet alles dichtgetimmerd.
Ceased2Bewoensdag 26 november 2014 @ 11:06
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 11:05 schreef Nico987 het volgende:
Is geregeld.. heb gewoon een router gekocht en die net wpa 2 beveiligd.

Ik neem aan dat de software dicht zit want we kunnen er ook thuis op. Daar is ook niet alles dichtgetimmerd.
Als het voor je werkt; helemaal geweldig. Maar wat was jouw functie nu in het geheel?
ohengwoensdag 26 november 2014 @ 11:11
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 11:04 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Alles via de manager of terugmikken bij degene die heeft besloten dat er een dienst over de ADSL moet worden aangeboden... veel moeilijker zou ik het niet maken. Ga je er meer tijd in steken ben jij dadelijk ineens de 'ADSL expert' als je niet uitkijkt.
Lol ja. Kun je voortaan iedere dag "de ADSL verbinding repareren" hahaha.

En voordeel van spelen via de manager: meestal zijn die na 1-2 jaar toch weer weg.
KomtTijd...woensdag 26 november 2014 @ 11:57
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 11:05 schreef Nico987 het volgende:
Is geregeld.. heb gewoon een router gekocht en die net wpa 2 beveiligd.

Ik neem aan dat de software dicht zit want we kunnen er ook thuis op. Daar is ook niet alles dichtgetimmerd.
Assumption is the mother of all fuckups.

Gebruikers op dit netwerk zullen zonder problemen alle clients op het bovenliggende netwerk kunnen benaderen.
Fleischmeisterwoensdag 26 november 2014 @ 15:15
Bezoekers die internetten via een apart lijntje, dan heb je of verouderde hardware, of de IT jongens weten niet hoe ze VLANs moeten benutten :P In beide gevallen is het het probleem van de IT gasten ter plaatse, en nooit zelf gaan rommelen! Regel 1: ga naar de IT afdeling. Regel 2: bij twijfel over regel 1, ga naar de IT afdeling.

Ik wil me ook weleens met dergelijke activiteiten bezighouden, en als ergens het bloed van gaat koken is dat willekeurige mensen in het pand zelf netwerkapparatuur gaan neerzetten of met kabels gaan lopen rotzooien. Voor je het weet zet een of andere pannenkoek je hele netwerk wagenwijd open voor de hele parkeerplaats o.i.d. Met de security settings op je dure switches kan je een hoop afvangen, maar dan nog moet men er gewoon met hun poten vanaf blijven :P

Wel leuk af en toe als iemand klaagt dat een bepaalde poort van een switch het niet doet, dan weet je toch weer waarom je dingen uitzet als het niet gebruikt dient te worden :')
Metalfreakwoensdag 26 november 2014 @ 15:25
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 15:15 schreef Henno het volgende:
Bezoekers die internetten via een apart lijntje, dan heb je of verouderde hardware, of de IT jongens weten niet hoe ze VLANs moeten benutten :P In beide gevallen is het het probleem van de IT gasten ter plaatse, en nooit zelf gaan rommelen! Regel 1: ga naar de IT afdeling. Regel 2: bij twijfel over regel 1, ga naar de IT afdeling.
Of het is gewoon een keiharde security eis vanuit de hoofdorganisatie zoals bij ons ;) Het kan wel, maar het mag gewoon niet. En dat is weer een groot nadeel van grote Enterprise organisaties, ze kijken niet echt naar wat één voor hun onbenullige site wil.

Maar bij dit zelf rommelen is niemand gebaat, als iemand dit bij ons in de organisatie zou doen, zou ik diegene meteen alle toegang tot het netwerk ontzeggen... Wie gaat het nu oplossen als er iets niet werkt? Is er ook gedacht aan security? Wie gaat de problemen oplossen die eventueel volgen uit die beslissing?
Ceased2Bewoensdag 26 november 2014 @ 15:31
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 15:15 schreef Henno het volgende:
Bezoekers die internetten via een apart lijntje, dan heb je of verouderde hardware, of de IT jongens weten niet hoe ze VLANs moeten benutten :P
Hier kun je internetten over het LAN OF gebruik maken van het WLAN (maar dan kun je simpelweg niet op de bedrijfsshares). WLAN is voor bezoekers/studenten. LAN voor medewerkers.

Vorige werkgever mocht de interne organisatie voor de certificatie niet eens op het internet via LAN.
Als je dat wilde kon je gebruik maken van een apart device met WLAN.
Fleischmeisterwoensdag 26 november 2014 @ 16:11
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 15:31 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Hier kun je internetten over het LAN OF gebruik maken van het WLAN (maar dan kun je simpelweg niet op de bedrijfsshares). WLAN is voor bezoekers/studenten. LAN voor medewerkers.

Vorige werkgever mocht de interne organisatie voor de certificatie niet eens op het internet via LAN.
Als je dat wilde kon je gebruik maken van een apart device met WLAN.
Kan ook, al zou ik persoonlijk voor dagelijkse werkzaamheden wel gewoon op het WLAN willen zitten, al is het maar omdat er nogal wat notebooks bij komen tegenwoordig die helemaal geen Ethernet poort meer hebben (ultrabooks, alle moderne Apple notebooks). Anders moet je overal van die Ethernet adaptertjes voor moeten regelen die je ook overal mee naar toe moet slepen en dus gaat kwijtraken, en het is imo ook gewoon onpraktisch dat je dan niet gewoon overal je werk kan doen / kan zitten met iemand met je notebook.
En als je altijd maar 1 netwerkverbinding gebruikt heb je ook meteen niet meer het risico dat je per ongeluk je notebook als ongewilde brug tussen twee netwerken laat werken :P
Nico987woensdag 26 november 2014 @ 19:07
Ik zal het nog eens uitleggen want er wordt een hoop geroepen maar volgens mij niet begrepen.

Op mijn werk is een netwerk aan een server.. daarop is alles bedraad met Lan. In het kantoor gebouw is wifi(lijkt mij zinloos omdat daar iedereen zijn eigen pc heeft) op het hele terrein is wifi voor gasten, en medewerkers. Alleen het hele terrein is exclusief mijn groep..

Daarnaast hebben wij nu 5 jaar adsl om de jongeren op de groep ook Internet te kunnen laten gebruiken. Dat is nu 8 managers 3 directeuren en 1 overname geleden. Alle financiële mensen van toen zijn weg. Ik heb het al eens proberen af te sluiten via managers maar dat ging niet.

Dat is gewoon een kpn lijn van buiten af met adsl. Dus geen spannend netwerk. Daarop zit nu dus wifi..

Voornamelijk zodat wij flexibeler op onze mail kunnen wat gewoon outlook 365 is.. dus zo veilig als Microsoft is. En in het programma voor rapportage..

Ik heb weleens gevraagd of ik met mijn laptop bij de MC mag werken. Was geen probleem want computer is dicht en de servers van de programma's ook. Als het bij MC kan kan het overal wel..

Het zal allemaal wel meevallen.. gaan ze moeilijk doen zeg ik heeft it voor de overname gedaan.. dan zeggen ze ow ja die gasten snapte er niks van. Dan zeg ik waarom zit er in het netwerk een 150mb switch tussen een 1 gb switch. Dan zullen ze zitten omdat het eindelijk werkt.. dan is het de vraag wie er niets van snapte.. maar ik krijg geen gezeik en is veilig genoeg.. De enige clients die er op komen zijn collega's die in dezelfde dossiers kunnen als ik.

[ Bericht 17% gewijzigd door Nico987 op 26-11-2014 19:13:59 ]
ohengwoensdag 26 november 2014 @ 19:24
Hahaha typisch weer Nico. Het is dus daar precies zoals bij de rest. Veel plezier met je wifi.
Ron.Jeremywoensdag 26 november 2014 @ 21:47
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2014 19:07 schreef Nico987 het volgende:
Ik zal het nog eens uitleggen want er wordt een hoop geroepen maar volgens mij niet begrepen.

Op mijn werk is een netwerk aan een server.. daarop is alles bedraad met Lan. In het kantoor gebouw is wifi(lijkt mij zinloos omdat daar iedereen zijn eigen pc heeft) op het hele terrein is wifi voor gasten, en medewerkers. Alleen het hele terrein is exclusief mijn groep..

Daarnaast hebben wij nu 5 jaar adsl om de jongeren op de groep ook Internet te kunnen laten gebruiken. Dat is nu 8 managers 3 directeuren en 1 overname geleden. Alle financiële mensen van toen zijn weg. Ik heb het al eens proberen af te sluiten via managers maar dat ging niet.

Dat is gewoon een kpn lijn van buiten af met adsl. Dus geen spannend netwerk. Daarop zit nu dus wifi..

Voornamelijk zodat wij flexibeler op onze mail kunnen wat gewoon outlook 365 is.. dus zo veilig als Microsoft is. En in het programma voor rapportage..

Ik heb weleens gevraagd of ik met mijn laptop bij de MC mag werken. Was geen probleem want computer is dicht en de servers van de programma's ook. Als het bij MC kan kan het overal wel..

Het zal allemaal wel meevallen.. gaan ze moeilijk doen zeg ik heeft it voor de overname gedaan.. dan zeggen ze ow ja die gasten snapte er niks van. Dan zeg ik waarom zit er in het netwerk een 150mb switch tussen een 1 gb switch. Dan zullen ze zitten omdat het eindelijk werkt.. dan is het de vraag wie er niets van snapte.. maar ik krijg geen gezeik en is veilig genoeg.. De enige clients die er op komen zijn collega's die in dezelfde dossiers kunnen als ik.
Ik snap nog steeds niet wat jij wil realiseren.
Fredwoensdag 26 november 2014 @ 22:14
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2014 19:07 schreef Nico987 het volgende:
Ik zal het nog eens uitleggen want er wordt een hoop geroepen maar volgens mij niet begrepen.
Dat is ook niet zo vreemd. Hoe moeten wij weten in wat voor instelling jij werkt, wat het terrein is, wat een groep is, wat een MC is etc?

quote:
Op mijn werk is een netwerk aan een server.. daarop is alles bedraad met Lan. In het kantoor gebouw is wifi(lijkt mij zinloos omdat daar iedereen zijn eigen pc heeft) op het hele terrein is wifi voor gasten, en medewerkers. Alleen het hele terrein is exclusief mijn groep..
Ik moet dit echt vijf keer lezen om te begrijpen dat jullie een groep (geen idee wat een groep is in deze context) zijn die op een terrein (ook geen idee wat voor terrein) zitten en dat er overal LAN en WIFI is, behalve in jullie groep (en groep is dan een gebouw? Vleugel? Bunker?)

Dus jullie helemaal niets? Ook geen LAN?

quote:
Daarnaast hebben wij nu 5 jaar adsl om de jongeren op de groep ook Internet te kunnen laten gebruiken. Dat is nu 8 managers 3 directeuren en 1 overname geleden. Alle financiële mensen van toen zijn weg.
Newsflash: de financliële mensen van nu kunnnen ook precies zien waar ze het geld aan uitgeven.
quote:
Ik heb het al eens proberen af te sluiten via managers maar dat ging niet.
Dat kan ik me voorstellen als je het hen ook zo wazig verteld.

quote:
Voornamelijk zodat wij flexibeler op onze mail kunnen wat gewoon outlook 365 is.. dus zo veilig als Microsoft is. En in het programma voor rapportage..
Dus je kan je rapportage dus ook niet doen in je eigen groep?
Dan moet je stoppen met het maken van de raportage en tegen je manager zeggen dat je niet voldoende middelen hebt om je werk naar behoren te doen.
quote:
Ik heb weleens gevraagd of ik met mijn laptop bij de MC mag werken. Was geen probleem want computer is dicht en de servers van de programma's ook. Als het bij MC kan kan het overal wel..
Het MC? Ik hoop dat dat bij jou een andere MC is, dan de MC bij mijn werk, waar daar wil je absoluut niet werken. Ik denk dat je er niet eens wil binnen stappen.
quote:
Het zal allemaal wel meevallen.. gaan ze moeilijk doen zeg ik heeft it voor de overname gedaan.. dan zeggen ze ow ja die gasten snapte er niks van. Dan zeg ik waarom zit er in het netwerk een 150mb switch tussen een 1 gb switch. Dan zullen ze zitten omdat het eindelijk werkt.. dan is het de vraag wie er niets van snapte.. maar ik krijg geen gezeik en is veilig genoeg.. De enige clients die er op komen zijn collega's die in dezelfde dossiers kunnen als ik.
Zo te lezen zijn die gasten van it niet de enige die er niets van snappen.

Ik hoop trouwens van harte dat je in je werk beter communiceert, anders heb ik zware medelijden met de jongeren in je groep... Want die begrijpen dan nooit wat je te zeggen hebt. ;(
Nico987woensdag 26 november 2014 @ 22:44
Ik denk dat het meevalt.. De MC is de MC Donalds.

nah jah probleem is opgelost wij hebben nu wifi in huis.
Megumidonderdag 27 november 2014 @ 10:20
Wel grappig als de router ook IP adressen gaat uitdelen aan de rest van het netwerk. Daar zal de IT afdeling niet blij mee zijn.
Nico987donderdag 27 november 2014 @ 12:01
De router zit op adsl niet op het netwerk..