abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146845596
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Diverse platformen krijgen een officiële vergunning of ontheffing van de AFM.
crowdaboutnow.nl
kapitaalopmaat.nl
fundyd.nl
enz.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Dit is echter minder van belang bij diverse platforms die via een derden rekeing werken en waar de contracten direct afgesloten worden tussen lener en verstrekker.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM of DM je mailadres naar Tha_Duck als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.
pi_146845698
8774 is voor mij dus echt een twijfelgeval.
pi_146845705
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 16:50 schreef bleyenburg het volgende:
Dit is wel een plus, m.i.

De cashflow van de ABBW Holding is ook nog eens ¤ 700.000,- per jaar en dient als extra stevig fundament.
ja precies, maar de terugbetaling op de lening van GVE is 60.000 per jaar (5.000 per maand). Bij 700.000 VRIJE cashflow van holding + 200.000 Cashflow van De ballenbak zelf (= 900.000) zou dat 6,7% betekenen. Dan zou het dus een 1 moeten zijn?

'1= defensief (lening maximaal 30% van de afloscapaciteit)'

Maar blijkbaar zijn er nog andere leningen die afgelost moeten worden waardoor de lening toch in 3 komt:

3= offensief (lening maximaal 70% van de afloscapaciteit)

Sowieso deze leningen natuurlijk:
'Door de eigenaar, de verhuurder van het pand en een financieringsfonds wordt er voor een totaal bedrag van ¤ 470.000,- in de onderneming geďnvesteerd.'

Maar blijkbaar ook nog een aantal andere die in de Holding zitten. Die 700.000 zal dus geen VRIJE kasstroom zijn lijkt me en dient dus niet volledig 'ter extra fundament'.

Of zou het een typfout zijn en moet het 70.000 zijn? :P
pi_146845765
ik heb ook zo'n gevoel dat er wat overvraagd wordt.
op www.ballebak.nl wordt onder het kopje 'franchise" gesproken over minimale investering van 80K.
ik vind het nogal een verschil met 250K.
pi_146845851
uit de pitch:
De Crowdfundingopbrengst gaat zorgdragen voor de inrichting van het Kinderspeelparadijs. (kassa’s, balies, computers, kantoren, keuken, speellabyrinten, meubileur, etc.).

van www.ballebak.nl (franchise:

Je wilt investeren, maar wel binnen je eigen mogelijkheden. Beschikbaarheid van eigen vermogen is een pré van minimaal ¤ 80.000,00

en:

Centraal inkoopbeleid, dus aantrekkelijker afspraken met bijvoorbeeld de leverancier, de accountant en het reclamebureau. Tevens leveren wij ook de speeltoestellen en inventaris tegen een voordelige prijs.
pi_146845983
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 17:06 schreef bleyenburg het volgende:
uit de pitch:
De Crowdfundingopbrengst gaat zorgdragen voor de inrichting van het Kinderspeelparadijs. (kassa’s, balies, computers, kantoren, keuken, speellabyrinten, meubileur, etc.).

van www.ballebak.nl (franchise:

Je wilt investeren, maar wel binnen je eigen mogelijkheden. Beschikbaarheid van eigen vermogen is een pré van minimaal ¤ 80.000,00

en:

Centraal inkoopbeleid, dus aantrekkelijker afspraken met bijvoorbeeld de leverancier, de accountant en het reclamebureau. Tevens leveren wij ook de speeltoestellen en inventaris tegen een voordelige prijs.
Oftewel het verhaal rammelt. Ik laat deze ook maar gaan.
pi_146846036
Ik ga me er niet aan wagen. Te veel onduidelijkheid. Het lijkt oké, maar kan wel eens tegenvallen. Verschil tussen 80k en 250k is ook nogal wat.
Schip ahoy!
  † In Memoriam † donderdag 20 november 2014 @ 17:23:34 #8
230491 Zith
pls tip
pi_146846267
Zo, paar honderd naar trustbuddy overgeschreven. Morgen (als het er al staat) maar eens gaan kijken dat er allemaal kan.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_146846400
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 17:14 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik ga me er niet aan wagen. Te veel onduidelijkheid. Het lijkt oké, maar kan wel eens tegenvallen. Verschil tussen 80k en 250k is ook nogal wat.
80k is minimale wat je moet inbrengen om mee te mogen doen met Ballebak.nl, dat heeft niks te maken met het bedrag wat Ballebak Rotterdam nodig heeft om die vestiging op te starten toch?

van dit forum zitten er in ieder geval nog weinig mensen in :)
pi_146846460
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 17:27 schreef NB1908 het volgende:

[..]

80k is minimale wat je moet inbrengen om mee te mogen doen met Ballebak.nl, dat heeft niks te maken met het bedrag wat Ballebak Rotterdam nodig heeft om die vestiging op te starten toch?

van dit forum zitten er in ieder geval nog weinig mensen in :)
Klopt. Maar ik vraag me af wat deze toko dan zo goed moet maken dat er 170k extra in moet, en dat ze dat ook verwachten eruit te halen.

Ik vind het fors, voor een kinderspeelparadijs. Vraag me echt af of dat zo rendabel is.
Schip ahoy!
pi_146848000
250k.terwijl concurrent monkey toen het deed voor gemiddeld 40k. Ik laat deze dus ook maar varen
pi_146848470
Ik ben eruit, ik doe ook niet mee.
pi_146849160
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 17:23 schreef Zith het volgende:
Zo, paar honderd naar trustbuddy overgeschreven. Morgen (als het er al staat) maar eens gaan kijken dat er allemaal kan.
Ik ben erg benieuwd naar je ervaring!
pi_146849282
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=8004

Brasserie De Kroon
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Project: 8004 Zakelijk
Classificatie: 1 Graydon-rating: BBB
Kredietbedrag: ¤ 35.000
Rente per jaar: 6,0%
Looptijd: 60 maanden
BKR score: Gemiddeld risico (G)
  † In Memoriam † donderdag 20 november 2014 @ 19:19:26 #15
230491 Zith
pls tip
pi_146849339
Al een langlopend bedrijf.... maar 6% en BBB + BKG (G) vin ik wat weinig.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_146849351
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 19:17 schreef EdVe het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=8004

Brasserie De Kroon
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Project: 8004 Zakelijk
Classificatie: 1 Graydon-rating: BBB
Kredietbedrag: ¤ 35.000
Rente per jaar: 6,0%
Looptijd: 60 maanden
BKR score: Gemiddeld risico (G)
Deze aanvraag vind ik erg onvolledig. Bijvoorbeeld:

'Wat is uw eigen vermogen ten opzichte van uw balanstotaal?

Ons eigen vermogen is elk jaar aan het stijgen , wij zien hier grote vooruitgangen in door een stijgende omzet en door goed personeel en betere kosten beheersing mbt het personeel waardoor deze dalen.'

Ja nu weten we veel inderdaad :)
  † In Memoriam † donderdag 20 november 2014 @ 19:21:12 #17
230491 Zith
pls tip
pi_146849405
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 19:19 schreef NB1908 het volgende:

[..]

Deze aanvraag vind ik erg onvolledig. Bijvoorbeeld:

'Wat is uw eigen vermogen ten opzichte van uw balanstotaal?

Ons eigen vermogen is elk jaar aan het stijgen , wij zien hier grote vooruitgangen in door een stijgende omzet en door goed personeel en betere kosten beheersing mbt het personeel waardoor deze dalen.'

Ja nu weten we veel inderdaad :)

En,

quote:
Is er voldoende cash flow om aan de verplichtingen te voldoen?

Cashflow is meer dan ruim toereikend om aan de annuitaire verplichtingen te voldoen.
pi_146849612
Horeca, 6%, vaag verhaal. Ik pas weer.
pi_146849748
Ik mis inderdaad ook de concrete cijfers. GvE en Graydon zijn oké, maar het gebrek aan cijfers en de relatief lage rente maken dat ik 'm laat lopen.
Schip ahoy!
pi_146851093
Ongeveer een jaar geleden zijn er twee GvEprojecten langs gekomen van het bedrijf Prevdent. Prevdent is een bedrijft in mondverzorgingsproducten en ik heb in beide projecten 500e zitten. Vandaag kreeg ik een berichtje van Symbid met de melding dat Prevdent geld wil gaan ophalen via hun platform. Ze willen voor 300k 9% van hun aandelen verkopen. Meestal is het een slecht teken wanneer bedrijven hun aandelen via een crowdfundingsplatform willen verkopen dus ik was niet heel blij met het bericht. Maar op symbid werden ook de cijfers getoond en voor 2014 staat er een winst van 20k gepland en de cashflow is boven de 100k dus ik denk dat de terugbetaling van de GvE lening wel gaat lukken maar ik vraag me wel af waarom ze nou niet weer voor GvE kiezen;als je voor productontwikkeling aandelen verkoopt kan ik beter begrijpen dan wanneer de tent eindelijk begint te draaien; of zouden ze gewoon met een cashflowprobleem zitten mbt het terugbetalen van de GvE-leningen?
pi_146851679
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2014 20:13 schreef Mynheer007 het volgende:
Ongeveer een jaar geleden zijn er twee GvEprojecten langs gekomen van het bedrijf Prevdent. Prevdent is een bedrijft in mondverzorgingsproducten en ik heb in beide projecten 500e zitten. Vandaag kreeg ik een berichtje van Symbid met de melding dat Prevdent geld wil gaan ophalen via hun platform. Ze willen voor 300k 9% van hun aandelen verkopen. Meestal is het een slecht teken wanneer bedrijven hun aandelen via een crowdfundingsplatform willen verkopen dus ik was niet heel blij met het bericht. Maar op symbid werden ook de cijfers getoond en voor 2014 staat er een winst van 20k gepland en de cashflow is boven de 100k dus ik denk dat de terugbetaling van de GvE lening wel gaat lukken maar ik vraag me wel af waarom ze nou niet weer voor GvE kiezen;als je voor productontwikkeling aandelen verkoopt kan ik beter begrijpen dan wanneer de tent eindelijk begint te draaien; of zouden ze gewoon met een cashflowprobleem zitten mbt het terugbetalen van de GvE-leningen?
Als je veel geld wil ophalen is aandelen verkopen wel het beste dus misschien dat ze nu extra fors willen gaan groeien/investeren dat zou kunnen.

Ga ook eens kijken is misschien wel leuk om er naast te hebben,
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_146851713
Dat zou kunnen.
Bovendien doet GvE volgens mij enkel in cash terugbetalingen en niet in de vorm van aandelen. Dus als ze cash niet kunnen missen maar aandelen wel...
Schip ahoy!
pi_146853326
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2014 20:13 schreef Mynheer007 het volgende:
Hmm, dat is de 2e in korte tijd. Ik zit ook in Prevdent (weet even niet of het de 1e of 2e was) maar heb dit niet gezien (en ook nog niet op Symbid gekeken naar de beschrijving). Quickboats doet op dit moment precies hetzelfde en toen ik daar bericht van kreeg had ik exact hetzelfde idee... Overigens heeft Quickboats bij Symbid de bedrijfswaardering vorige week (naar beneden) bijgesteld en de aandeelprijs gehalveerd naar aanleiding van reacties.
pi_146854073
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 21:23 schreef fingie het volgende:

[..]

Hmm, dat is de 2e in korte tijd. Ik zit ook in Prevdent (weet even niet of het de 1e of 2e was) maar heb dit niet gezien (en ook nog niet op Symbid gekeken naar de beschrijving). Quickboats doet op dit moment precies hetzelfde en toen ik daar bericht van kreeg had ik exact hetzelfde idee... Overigens heeft Quickboats bij Symbid de bedrijfswaardering vorige week (naar beneden) bijgesteld en de aandeelprijs gehalveerd naar aanleiding van reacties.
Inderdaad twee enigszins vergelijkbare ontwikkelingen. Iets om eens goed in de gaten te houden en kijken of we helder kunnen krijgen wat hier precies de reden voor is en of er geen adertjes onder het gras zitten.
pi_146854688
Ik snap niet goed waarom GvE niet iets meer de kant op beweegt van (bijvoorbeeld) KoM. Ik mis echt informatie vaak. De 2 projecten van vandaag wil ik best aan meedoen als er meer informatie is. Als de pitch ergens rammels haak ik nu vaak af ondanks dat (bijvoorbeeld de 700k cashflow) er best goede financials aan ten grondslag kunnen liggen. Nu wordt er daarnaast vaak "loos" met een naam van een mini accountantskantoor geschermd en ongecontroleerde jaarrekeningen alsof het dan wel goed zit.

ps. gelukkig zit ik deze maand al aan mijn target :-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')