abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146835497
Vroeger had ik het geld en de ruimte er niet voor, nu inmiddels wel: Drummen. In de zomer open dag en proefles en na de zomer (begin september) begonnen met lessen en om te kunnen oefenen een elektronisch drumstel gekocht met koptelefoon erbij. Op youtube en in de winkel al lopen luisteren en testen of de contactgeluid productie storend zou zijn, maar dat viel reuze mee. Het drumstel staat op een hoogpolig tapijt met een geluidsisolerende ondervloer dus dat moet ook wel goed zitten, dacht ik. En even ter voorbeeld: Als ik mijn koptelefoon op heb, maar drumstel uit en ik sla op de drumstel, dan hoor ik niks terwijl ik de TV, die nooit harder staat dan 20 (max is 50) hoor ik wel maar vrij zacht met de koptelefoon. Dus naar mijn mening zat het allemaal goed, dacht ik.

Daarbij oefen ik niet de hele avond en het weekend niet de hele dag. Op de avonden oefen ik hooguit 45 min tot een uur en vaak in blokken van 15-20 min. In het weekend geldt hetzelfde. Ook oefen ik nooit na 10 uur vaak zelfs niet eens na 9 uur meer.

Voor ruim twee maanden (bijna 3 maanden) heb ik geen enkele klacht binnengekregen, totdat ik opeens een kaartje van de woningbouw dat ze langs waren geweest (onaangekondigd) maar ik was niet thuis (logisch want ik werk 5 dagen in de week). Kaartje zat vorige week donderdag in de bus en er stond een telefoonnummer op. Persoon in kwestie was vrijdag niet bereikbaar, maandag belde hij terug en het bleek dus over de drumstel te gaan. Er waren buren die geklaagd had, welke wou hij niet zeggen maar ik moest zelf uitzoeken welke het waren (vermoedelijk de onderburen). Opmerkelijk is dat de buren in kwestie, wie het ook waren, nooit bij mij hebben aangebeld en direct naar de woningbouw is gegaan, maar ik hoop maar dat daar een logische reden voor is.

De vraag is nu, in hoeverre is dit overlast of kan er bepaald worden dat dit overlast is? Na wat rondvragen en lezen en overleg met de drumleraar kom ik tot de conclusie dat dit gewoon leefgeluiden zijn die je moet accepteren als je in een portiekflat woont. Klopt dat? Ook denk ik dat ik voldoende heb gedaan om geen overlast te zijn en wat er toch doorklinkt (al lijkt me dat sterk met vloerbedekking en isolerende ondervloer + dat de basedrum een mesh pad is en geen rubberpad) kan nooit veel zijn, ook gezien de situatie met de koptelefoon en de TV dat eerder is beschreven. Of zit ik er ver naast met mijn conclusie?

Ik ben overigens nog van plan om zelf contact op te nemen met de buren en horen wat nu precies het probleem is, maar door drukte ben ik daar deze week nog niet aan toegekomen. Ik ben alleen benieuwd naar meningen van mensen op basis van mijn verhaal en vooral ook wat wettelijk wel en niet mag. En zijn er mensen hier die in dezelfde situatie hebben gezeten? Overlast bezorgen of overlast hebben gehad? En hoe is hier mee omgegaan?
pi_146835615
Ik heb mijn elektrisch drumstel boven op zolder staan, ook op een tapijt. In de woonkamer is dat nog best te horen.
  donderdag 20 november 2014 @ 10:48:28 #3
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_146835628
Wel apart aangezien het om het elektronisch drumstel gaat.

Hebben ze bij de woningbouw aangegeven dat ze echt een drumstel hoorden of wat getik (dat laatste lijkt me alleen uit jouw bewoording te kunnen horen)?

Ga vragen wie het is en test het gewoon uit wat ze horen (mits ze daar aan mee willen werken).
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  donderdag 20 november 2014 @ 10:51:38 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146835698
Is de rest van de ruimte waarin je drumt, kaal? Dus geen stoffen dingen, banken etc.? Dan weerkaatst het geluid alsnog behoorlijk tegen de muren. Des te kaler je ruimte, des te meer het doorklinkt.
pi_146835781
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 10:48 schreef nils7 het volgende:
Wel apart dat het om het drumstel gaat.

Hebben ze bij de woningbouw aangegeven dat ze echt een drumstel hoorden of wat getik (dat laatste lijkt me alleen uit jouw bewoording te kunnen horen)?

Ga vragen wie het is en test het gewoon uit wat ze horen (mits ze daar aan mee willen werken).
Ja, dat ga ik ook zeker vragen. Hopelijk vanavond.

En de man van de woningbouw vroeg aan mij of ik een drumstel gekocht had, waarop ik zei dat het om een elektronische ging en dat ik een koptelefoon erbij heb. Dus ik weet niet wat de buren nu precies horen.

Overigens gaf de man van de woningbouw aan dat ik dan maar tijd afspraken moest maken. Op zich redelijk alleen is mijn dagindeling nooit zo strak dat ik op bepaalde tijden zou kunnen spelen. En rond lezen op internet informeert mij ook dat zolang ik niet na 10-en speel er eigenlijk niks aan de hand is. Bovendien baal ik een beetje van dat de buren direct naar de woningbouw zijn gegaan en niet eerst naar mij. Volgens mij moet je dat ook eerst doen en toen ik dat tegen de man van de woningbouw zei stemde hij daar ook mee in. Kreeg ook een beetje het idee dat hij het ook muggenzifterij vond maar puur uit service de klacht toch in behandeling heeft genomen.
pi_146835819
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 10:51 schreef Boca_Raton het volgende:
Is de rest van de ruimte waarin je drumt, kaal? Dus geen stoffen dingen, banken etc.? Dan weerkaatst het geluid alsnog behoorlijk tegen de muren. Des te kaler je ruimte, des te meer het doorklinkt.
De ruimte waarin het drumstel staat is de woonkamer met een achterkamer (Grof genomen 4 bij 7 meter) De ruimte staat vrij vol maar niet overvol. 2 stoffen stoelen, een bank, gordijnen, tafel en zelfs een vaste kast in het midden en daarbij voor en achter nog rolgordijnen. Van echo is er totaal geen sprake in die ruimte.
pi_146835852
Gewoon doorgaan, laat ze maar gewoon bij jou aan de deur komen.
  donderdag 20 november 2014 @ 11:04:14 #8
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_146835953
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 10:57 schreef Cornelis83 het volgende:

[..]

De ruimte waarin het drumstel staat is de woonkamer met een achterkamer (Grof genomen 4 bij 7 meter) De ruimte staat vrij vol maar niet overvol. 2 stoffen stoelen, een bank, gordijnen, tafel en zelfs een vaste kast in het midden en daarbij voor en achter nog rolgordijnen. Van echo is er totaal geen sprake in die ruimte.
Als er gordijnen zijn kun je die dichttrekken, dat dempt altijd.. en je kan zo'n dik Perzisch tapijtje onder je kit leggen..
Steken je pootjes niet door de rubbers trouwens..?

Het is natuurlijk een onzin klacht.. maar dan heb je er iig iets aangedaan.. en ik zou verder de woningbouw even een berichtje terug sturen dat het normale woongeluiden zijn...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_146835966
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2014 10:59 schreef jatochneetoch het volgende:
Wat hij zegt.

Als aanvulling daarop wil ik je ook adviseren om te oefenen met het correcte gebruik van voorzetsels en lidwoorden.
pi_146836019
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2014 10:59 schreef jatochneetoch het volgende:
Ja, dat had ik moeten zeggen tegen de man van de woningbouw, achteraf. Helaas heb ik tegen hem gezegd dat ik bij de onderburen zou vragen of zij er last van hebben. Ik heb ook buren direct tegen mij aan wonen zeg maar (dus niet in hetzelfde portiek) maar ik heb al gezegd tegen de woningbouw dat ik hun niet serieus kan nemen. Toen zij er net kwamen wonen vonden ze het nodig om ruzie te maken op het balkon in de zomer, niet vaak maar toch zeker 1 of 2x per week dikke teringherrie hard aan te zetten en kennelijk hebben ze ook nooit van de kattenbak gehoord want hun balkon ligt vol met stront.

Onderburen heb ik nog nooit last van gehad dus voor de sake of goede burencontact ga ik toch maar even een keer langs, hopelijk vanavond. Dat stukje goodwill wil ik nog wel tonen, maar ik ben zeker niet van plan om te gaan stoppen met oefenen.
pi_146836046
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 11:05 schreef Platina het volgende:

[..]

Wat hij zegt.

Als aanvulling daarop wil ik je ook adviseren om te oefenen met het correcte gebruik van voorzetsels en lidwoorden.
Als het gaat om d/t ben ik zelf een taalnazi. Want daar zijn regels voor. Lidwoorden is op gevoel gebaseerd en doe ik regelmatig fout ja :P Waar doe ik het verkeerd dan? :P
pi_146836051
Ff met je buren over hebben, vermoedelijk horen ze voornamelijk wanneer je op de kick schopt. In t ergste geval niet 'savonds spelen, alhoewel als het voor pakweg 10u is is het wel wat vreemd dat je buren al klagen.

Overigens kan het best dat je buren langs zijn geweest, terwijl je aan het drummen was en niets hoorde :P
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_146836079
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 11:08 schreef Cornelis83 het volgende:

[..]

Als het gaat om d/t ben ik zelf een taalnazi. Want daar zijn regels voor. Lidwoorden is op gevoel gebaseerd en doe ik regelmatig fout ja :P Waar doe ik het verkeerd dan? :P
Het drumstel, niet de. Verder lopen veel zinnen krom door het onjuiste gebruik (of het ontbreken) van voorzetsels en verbindingswoorden.
  Official ESF Kreviewer donderdag 20 november 2014 @ 11:11:15 #14
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_146836091
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 11:07 schreef Cornelis83 het volgende:
Dat stukje goodwill wil ik nog wel tonen, maar ik ben zeker niet van plan om te gaan stoppen met oefenen.
Nee, stel je voor dat je rekening houdt met je buren die last van je hebben. :').

Ga dan niet in een flat wonen, als je persé elke dag een uur wil drummen.
  donderdag 20 november 2014 @ 11:11:35 #15
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_146836094
Ik denk toch wel dat het belangrijk is dat je uitzoekt óf je nou echt overlast veroorzaakt en wie dat ervaart. Het lijkt mij niet lekker drummen als de WBV achter je aan zit.

Begin eens met aanbellen en vráág het gewoon. Dat zal iedereen kunnen waarderen en je wordt er alleen maar wijzer van.
pi_146836104
quote:
14s.gif Op donderdag 20 november 2014 11:04 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Als er gordijnen zijn kun je die dichttrekken, dat dempt altijd.. en je kan zo'n dik Perzisch tapijtje onder je kit leggen..
Steken je pootjes niet door de rubbers trouwens..?

Gordijnen zijn nu standaard open ja. En op advies van de drumleraar zou een stukje rest vloerbedekking bij carpertright als extra laag al voldoende moeten zijn.

En de drumkit is nieuw uit de winkel, de doppen die eronder zitten zijn gloednieuw en het ijzer steekt er dus zeker niet doorheen.
pi_146836110
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 11:07 schreef Cornelis83 het volgende:
Onderburen heb ik nog nooit last van gehad dus voor de sake of goede burencontact ga ik toch maar even een keer langs, hopelijk vanavond. Dat stukje goodwill wil ik nog wel tonen, maar ik ben zeker niet van plan om te gaan stoppen met oefenen.
misschien moet je zelf eens het geluid dat je produceert opnemen, of oefenen zonder koptelefoon?
Ik vind een drumstel eigenlijk niet bij gewone leefgeluiden horen.
pi_146836167
Ik vind het overigens erg vreemd dat de buren direct naar de woningbouwvereniging toe gaan en niet eerst contact met jou opnemen.
  donderdag 20 november 2014 @ 11:17:47 #19
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_146836245
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 11:11 schreef Cornelis83 het volgende:

[..]

Gordijnen zijn nu standaard open ja. En op advies van de drumleraar zou een stukje rest vloerbedekking bij carpertright als extra laag al voldoende moeten zijn.

En de drumkit is nieuw uit de winkel, de doppen die eronder zitten zijn gloednieuw en het ijzer steekt er dus zeker niet doorheen.
Je er kan eigenlijk alles onder.. (er zijn ook wel speciale pads voor..) maar die goedkope vloerbedekking slijt nogal snel onder de pootjes...

Maar ik denk dat je met de gordijnen dicht al een hoop geluid wegneemt.. (hoe dikkere stukken stof, hoe beter.. desnoods werkt een vol wasrek ook.. :7 )
pi_146836248
Weet je zelf hoeveel geluid je produceert? Laat iemand eens in een andere kamer luisteren als jij aan het drummen bent.

Hebben de onderburen kleine kinderen? In dat geval kan ik me voorstellen dat ze 9 uur misschien ook nog te laat vinden, maar een beetje raar dat ze dat niet gewoon even aan komen geven.
pi_146836269
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 11:12 schreef computergirl het volgende:

[..]

misschien moet je zelf eens het geluid dat je produceert opnemen, of oefenen zonder koptelefoon?
Daarom is het ook een elektronisch drumstel. En oefenen zonder koptelefoon heb ik al gedaan en zoals ik al zei, het klinkt zeker niet hard. TV die niet hard staat maakt meer geluid.
pi_146836292
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 11:18 schreef Cornelis83 het volgende:

[..]

Daarom is het ook een elektronisch drumstel. En oefenen zonder koptelefoon heb ik al gedaan en zoals ik al zei, het klinkt zeker niet hard. TV die niet hard staat maakt meer geluid.
Aanbellen en vragen of je eens mag uitproberen hoeveel lawaai het geeft. Draai de rollen om en laat de buurman maar ff los gaan op je drumstel terwijl jij bij hun bent. Kan je zelf precies ervaren wat het is dat zij nog kunnen horen.
pi_146836300
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 11:17 schreef lunamatic het volgende:
Weet je zelf hoeveel geluid je produceert? Laat iemand eens in een andere kamer luisteren als jij aan het drummen bent.

Hebben de onderburen kleine kinderen? In dat geval kan ik me voorstellen dat ze 9 uur misschien ook nog te laat vinden, maar een beetje raar dat ze dat niet gewoon even aan komen geven.
Nee, voor zover ik het weet bestaat de huishouding bij de beneden buren uit 1 vrouw die ik schat tussen de 20 en de 30.
pi_146836365
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 11:18 schreef Cornelis83 het volgende:

[..]

een tv die op een kastje staat of aan de muur hangt maakt geen contactgeluid met de vloer. mogelijk klinkt dat voor je onderburen of mensen naast je heel anders.
Ik wordt ook sneller geirriteerd van rennende kinderen boven mijn hoofd dan gepraat. bonk bonk bonk is gewoon irritant
  donderdag 20 november 2014 @ 11:22:42 #25
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_146836385
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 11:12 schreef computergirl het volgende:
Een boormachine hoort ook bij leefgeluiden... :Y
Het is niet dat je geen rekening met elkaar hoeft te houden.. maar je gaat in een flat bovenop elkaar wonen, en dan klagen dat je je buren hoort... Ja gek he..?

En de ene heeft jengelende kinderen, de ander een zingende parkiet, en weer een ander heeft een E-drumkit... Mensen leven allemaal...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')