DONCASTER -
De 27-jarige Joanna Cartwright belandde door een tampon in een coma van acht dagen. Toen de Britse weer wakker werd, herkende ze haar twee dochters en familie niet meer.
Het toxischeshocksyndroom, dat Joanna door het dragen van een tampon opliep, veroorzaakte in eerste instantie griepachtige klachten. Na drie dagen bedrust bleek echter dat er iets veel ergers aan de hand was. Joanna had ademhalingsproblemen en verloor zo nu en dan haar bewustzijn. Met spoed werd ze naar het ziekenhuis gebracht, waar ze vocht voor haar leven.
WaasTegenover The Mirror vertelt de vrouw: "Het laatste wat ik me herinner is dat we naar het ziekenhuis raceten. Volgens mijn familie was mijn situatie extreem kritiek. Mijn organen begonnen uit te vallen en artsen brachten me in een kunstmatige coma. Mijn handen waren gezwollen, ik verloor de helft van mijn haar en mijn nagels vielen uit. Dat moet er verschrikkelijk hebben uitgezien.."
Wonder boven wonder herstelde Joanna. Toen ze na acht dagen wakker werd uit haar coma had ze alleen géén idee wat er allemaal was gebeurd. Niet alleen haar zieke periode was een waas, Joanna herkende zelfs haar kinderen en familie niet meer. "Ik dacht dat mijn broer mijn vriend was."
Het geheugen van Joanna keerde beetje bij beetje terug, maar nog niet álles uit het verleden is weer boven komen drijven. "De eerste stapjes van mijn dochter? Geen idee. De verwerking van dit alles vind ik erg moeilijk. Het voelt alsof ik grote delen van haar leven heb gemist."
TSSHet toxischeshocksyndroom (TSS) wordt ook wel tamponziekte genoemd. TSS is een redelijk zeldzame, maar extreem ernstige ziekte die kan worden veroorzaakt door het te lang dragen van tampons.
TSS ontstaat door de Staphylococcus Aureues bacterie, die zich snel vermenigvuldigt in vaginaal vocht dat zich ophoop bij het te lang dragen van een tampon. De ziekte kan leiden tot het uitvallen van organen, wat vaak de doodsoorzaak van de ziekte is. TSS is in principe goed te genezen, mits er op tijd wordt ingegrepen.
Symptomen van TSS:
- Hoge koorts
- Pijnlijke spieren
- Braken en/of diarree
- Hoofdpijn
- Verwardheid
- Desoriëntatie
- Duizeligheid
- Verbrandingsverschijnselen op de huid
BronVrouwen pas op met het (lang) dragen van een tampon!!