Behalve als iemand dacht "oh geel/groen kan ik ook als schakeldraad gebruiken..."quote:Op maandag 17 november 2014 13:07 schreef fretvansalland het volgende:
Nou heb ik er ook niet zoveel verstand van maar de groengele draad is volgens mij de aardedraad die je niet nodig bent, alleen de bruine en de zwarte.
Hoop niet dat als je mijn raad opvolgt dat je dan kortsluiting krijgt,....
Er zou ook een blauwe naar je lamp horen te gaan, tevens een zwarte schakeldraad, welke van je schakelaar komt.quote:Op maandag 17 november 2014 14:43 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Dus als ik het goed begrijp moet de draad die er nu uit ligt in het overgebleven gaatje bij de andere geel/groene draden gestopt worden? Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken maar dat leek me veel te simpel. Waarom is er dan ook een overgebleven gaatje bij de blauwe draden?
Dit dus.quote:Op maandag 17 november 2014 14:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Er zou ook een blauwe naar je lamp horen te gaan, tevens een zwarte schakeldraad, welke van je schakelaar komt.
het is idd zorgelijker dat je de zwarte schakeldraad niet meer ziet.quote:Op maandag 17 november 2014 14:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Er zou ook een blauwe naar je lamp horen te gaan, tevens een zwarte schakeldraad, welke van je schakelaar komt.
Waar zie jij dan een bruine draad, die heb je wel nodig zou je continu stroom willen hebben!quote:Op maandag 17 november 2014 20:29 schreef hans1985 het volgende:
[..]
het is idd zorgelijker dat je de zwarte schakeldraad niet meer ziet.
Als je dan het ligt aan en uit wil doen moet je steeds de lamp eruit draaien
eerste foto, helemaal achterin gedrukt?quote:Op maandag 17 november 2014 20:37 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waar zie jij dan een bruine draad, die heb je wel nodig zou je continu stroom willen hebben!
Nou er komt dus wel een zwarte uit maar geen blauwe. Voor zover ik weet is die in ieder geval niet afgebroken want anders hadden we dat zeker gemerkt. Dus blijkbaar is de lamp die er eerder hing ook aangesloten zonder blauwe draad.quote:Op maandag 17 november 2014 14:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
misschien is dat stukje geel/groen ook niet als aarde gebruikt....quote:Op maandag 17 november 2014 21:17 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Nou er komt dus wel een zwarte uit maar geen blauwe. Voor zover ik weet is die in ieder geval niet afgebroken want anders hadden we dat zeker gemerkt. Dus blijkbaar is de lamp die er eerder hing ook aangesloten zonder blauwe draad.
En nu is mijn vraag dus of ik echt die blauwe draad nodig heb?
Yep!quote:Op maandag 17 november 2014 21:17 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Nou er komt dus wel een zwarte uit maar geen blauwe. Voor zover ik weet is die in ieder geval niet afgebroken want anders hadden we dat zeker gemerkt. Dus blijkbaar is de lamp die er eerder hing ook aangesloten zonder blauwe draad.
En nu is mijn vraag dus of ik echt die blauwe draad nodig heb?
Om Jeremy Clarkson even te quoten:quote:Op maandag 17 november 2014 21:20 schreef hans1985 het volgende:
[..]
misschien is dat stukje geel/groen ook niet als aarde gebruikt....
Ik weet wel dat sommige bedrijven gewoon de klus afmaken met andere kleuren als bijvoorbeeld bruin op is. zou het ff doormeten...
Iets doormeten heb ik nog nooit gedaan maar leren kan geen kwaad natuurlijk. Hopelijk wordt het me dan duidelijk of de kleur draden echt overeenkomen met wat ze zouden moeten voorstellen, want nu begin ik wel een beetje de draad kwijt te raken.quote:Op maandag 17 november 2014 21:20 schreef hans1985 het volgende:
[..]
misschien is dat stukje geel/groen ook niet als aarde gebruikt....
Ik weet wel dat sommige bedrijven gewoon de klus afmaken met andere kleuren als bijvoorbeeld bruin op is. zou het ff doormeten...
Als er niks afgebrokens in die lasdop zit is het zo simpel, let wel er moet voldoende blank aan die draad zitten maar ook niet te veel.quote:Op maandag 17 november 2014 21:58 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Iets doormeten heb ik nog nooit gedaan maar leren kan geen kwaad natuurlijk. Hopelijk wordt het me dan duidelijk of de kleur draden echt overeenkomen met wat ze zouden moeten voorstellen, want nu begin ik wel een beetje de draad kwijt te raken.Maar voor ik dit ga proberen wil ik graag nog antwoord op mijn eerder gestelde vraag.
Is het echt zo simpel dat ik het losgeraakte groen/gele draad in dat gaatje moet stoppen bij de andere geel/groene draden? Als dat zo is kan ik dan in de bouwmarkt gewoon een stuk blauwe draad kopen en in dat gaatje bij die andere blauwe draden stoppen?
quote:Op maandag 17 november 2014 13:07 schreef fretvansalland het volgende:
Nou heb ik er ook niet zoveel verstand van maar de groengele draad is volgens mij de aardedraad die je niet nodig bent, alleen de bruine en de zwarte.
Hoop niet dat als je mijn raad opvolgt dat je dan kortsluiting krijgt,....
Dat kan alleen gebeuren als ik het draad moet strippen toch? Volgens mij hoef ik dat niet te doen maar anders zal ik er zeker rekening mee houden.quote:Op maandag 17 november 2014 22:06 schreef john2406 het volgende:
[..]
Tevens mag je het koper niet aansnijden anders breekt het de volgende keer als je er mee buigen gaat.
Pm maar een adres, stuur ik wel wat restjes op.quote:Op maandag 17 november 2014 22:49 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Dat kan alleen gebeuren als ik het draad moet strippen toch? Volgens mij hoef ik dat niet te doen maar anders zal ik er zeker rekening mee houden.
@ Knutsel-Smurf bedankt voor het aanbod. Zodra het gelukt is met het meten van de bedrading laat ik het hier weten en zou ik graag de ontbrekende puzzelstukjes willen ontvangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |