abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146739674
Hallo allemaal.

Een paar maanden geleden probeerde ik samen met mijn broertje een nieuwe lamp op te hangen. Had een heel simpel klusje moeten zijn maar helaas is het finaal mis gegaan waardoor de lamp nu werkeloos op de grond ligt. De geel/groene draad die uit het plafond kwam moest een stukje gebogen worden om aangesloten te kunnen worden. Maar op de een of andere manier kreeg mijn broertje het voor elkaar om het stuk draad los te trekken. Nu kunnen we niet zien waar de draad eerst aan verbonden zat maar waarschijnlijk zat 'ie dus helemaal diep van binnen ergens aan vast.

Is het mogelijk om zelf de draad nog aan te sluiten, zo ja, hoe pakken we dit aan? Of moeten we professionele hulp inschakelen en hoe duur gaat dat grapje ongeveer kosten? Ik neem aan dat de woningbouw dit niet doet want we hebben het zelf gesloopt.

Foto`s van het afgebroken stuk draad plus de aansluiting aan het plafond.

Tok.
pi_146739804
Nou heb ik er ook niet zoveel verstand van maar de groengele draad is volgens mij de aardedraad die je niet nodig bent, alleen de bruine en de zwarte.
Hoop niet dat als je mijn raad opvolgt dat je dan kortsluiting krijgt,....
  maandag 17 november 2014 @ 13:09:17 #3
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_146739869
Op de eerste foto zie je zo'n ding: (dat grijze ding)

Ik denk/ga er van uit, dat de aardedraden (Die groene) ook in zo'n kroonsteen zitten en dat je die er uit getrokken hebt. Je kan hem daar gewoon in terugstoppen. Gewoon een kwestie van die bos kabels er even uithalen, aardedraad erin en weer terugduwen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_146739870
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 13:07 schreef fretvansalland het volgende:
Nou heb ik er ook niet zoveel verstand van maar de groengele draad is volgens mij de aardedraad die je niet nodig bent, alleen de bruine en de zwarte.
Behalve als iemand dacht "oh geel/groen kan ik ook als schakeldraad gebruiken..."

meten is weten!
pi_146739887
Die draad komt uit de linker lasklem (1e foto) waar ook de andere aardedraden inzitten.
Officiëel mag je 'm niet terugsteken, want dat houdt in dat je de lasklem hergebruikt.

De netste methode is dus de lasklem vervangen. Liefst door een herbruikbaar model. (die met die oranje lipjes)
  maandag 17 november 2014 @ 13:12:44 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_146739972
Die zat ws in een lasdop bij die andere groen/gele draden die je nog ziet zitten. Het spul rustig eruitvissen en terugbuigen, lasdop losmaken, draad erbij draaien, lasdop er weer opdraaien en klaar is TS.
Voor een simpele lamp heb je hem eigenlijk niet nodig, maar als het een metalen kap of TL is, zou ik hem toch aansluiten.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 17 november 2014 @ 14:00:10 #7
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_146741238
Gewoon aansluiten en kijken😅?

Wat kan dr mis gaan? Aardlekschakelaar eruit.

Dan andere configuratie; dont chicken
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_146742372
Dus als ik het goed begrijp moet de draad die er nu uit ligt in het overgebleven gaatje bij de andere geel/groene draden gestopt worden? Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken maar dat leek me veel te simpel. Waarom is er dan ook een overgebleven gaatje bij de blauwe draden?
Tok.
pi_146742454
foto s niet echt duidelijk maar volgens mij mis ik een zwarte draad!
pi_146742501
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 14:43 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Dus als ik het goed begrijp moet de draad die er nu uit ligt in het overgebleven gaatje bij de andere geel/groene draden gestopt worden? Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken maar dat leek me veel te simpel. Waarom is er dan ook een overgebleven gaatje bij de blauwe draden?
Er zou ook een blauwe naar je lamp horen te gaan, tevens een zwarte schakeldraad, welke van je schakelaar komt.
pi_146744331
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 14:49 schreef john2406 het volgende:

[..]

Er zou ook een blauwe naar je lamp horen te gaan, tevens een zwarte schakeldraad, welke van je schakelaar komt.
Dit dus.
pi_146753869
quote:

[..]

het is idd zorgelijker dat je de zwarte schakeldraad niet meer ziet.
Als je dan het ligt aan en uit wil doen moet je steeds de lamp eruit draaien :+
pi_146754182
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 20:29 schreef hans1985 het volgende:

[..]

het is idd zorgelijker dat je de zwarte schakeldraad niet meer ziet.
Als je dan het ligt aan en uit wil doen moet je steeds de lamp eruit draaien :+
Waar zie jij dan een bruine draad, die heb je wel nodig zou je continu stroom willen hebben!
pi_146754324
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 20:37 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waar zie jij dan een bruine draad, die heb je wel nodig zou je continu stroom willen hebben!
eerste foto, helemaal achterin gedrukt?
pi_146754471
Nee ik zie hem niet, zie wel iets blanks zoals ik al eerder aangeef ik vind de foto s niet duidelijk!
pi_146755917
quote:

[..]

Nou er komt dus wel een zwarte uit maar geen blauwe. Voor zover ik weet is die in ieder geval niet afgebroken want anders hadden we dat zeker gemerkt. Dus blijkbaar is de lamp die er eerder hing ook aangesloten zonder blauwe draad.

En nu is mijn vraag dus of ik echt die blauwe draad nodig heb?
Tok.
pi_146756136
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 21:17 schreef kip_zonder-kop het volgende:

[..]

Nou er komt dus wel een zwarte uit maar geen blauwe. Voor zover ik weet is die in ieder geval niet afgebroken want anders hadden we dat zeker gemerkt. Dus blijkbaar is de lamp die er eerder hing ook aangesloten zonder blauwe draad.

misschien is dat stukje geel/groen ook niet als aarde gebruikt....
Ik weet wel dat sommige bedrijven gewoon de klus afmaken met andere kleuren als bijvoorbeeld bruin op is. zou het ff doormeten...
pi_146756141
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 21:17 schreef kip_zonder-kop het volgende:

[..]

Yep!
En als die lamp van metaal is heb je die aarde ook nodig, teminste ik zou het niet zonder doen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2014 21:23:22 ]
  maandag 17 november 2014 @ 21:41:25 #19
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_146757085
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 21:20 schreef hans1985 het volgende:

[..]

Ik weet wel dat sommige bedrijven gewoon de klus afmaken met andere kleuren als bijvoorbeeld bruin op is. zou het ff doormeten...
Om Jeremy Clarkson even te quoten:
Dat soort volk moeten ze opknopen terwijl hun familie toekijkt.

Maar het mooie aan (goed aangesloten) elektra is juist dat het zo simpel is als het lijkt! (Ja vonk, ik bedoel de standaard huis tuin keuken klussen ;) ).

Groen geel bij groen geel (aarde).
Blauw bij blauw (nul)
Bruin bij bruin, of indien je vanaf een schakelaar komt: bruin in, zwart uit (dan zie je dat het een geschakelde fasedraad is).
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_146757919
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 21:20 schreef hans1985 het volgende:

[..]

Iets doormeten heb ik nog nooit gedaan maar leren kan geen kwaad natuurlijk. Hopelijk wordt het me dan duidelijk of de kleur draden echt overeenkomen met wat ze zouden moeten voorstellen, want nu begin ik wel een beetje de draad kwijt te raken. ;) Maar voor ik dit ga proberen wil ik graag nog antwoord op mijn eerder gestelde vraag.

Is het echt zo simpel dat ik het losgeraakte groen/gele draad in dat gaatje moet stoppen bij de andere geel/groene draden? Als dat zo is kan ik dan in de bouwmarkt gewoon een stuk blauwe draad kopen en in dat gaatje bij die andere blauwe draden stoppen?
Tok.
  maandag 17 november 2014 @ 22:02:43 #21
399214 Knutsel-Smurf
pi_146758112
Dat is wel het idee ;)
Al gaan die draden per 10m minimaal.
Beetje sonde voor 2x 15cm

Kijk dus even of er niemand in de buurt aan het klussen is en vraag 2x 15cm ;)
Of stuur een pb :P ga woensdag me Meterkast aansluiten en daar komt een berg korte stukjes bij vrij.
pi_146758242
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 21:58 schreef kip_zonder-kop het volgende:

[..]

Iets doormeten heb ik nog nooit gedaan maar leren kan geen kwaad natuurlijk. Hopelijk wordt het me dan duidelijk of de kleur draden echt overeenkomen met wat ze zouden moeten voorstellen, want nu begin ik wel een beetje de draad kwijt te raken. ;) Maar voor ik dit ga proberen wil ik graag nog antwoord op mijn eerder gestelde vraag.

Is het echt zo simpel dat ik het losgeraakte groen/gele draad in dat gaatje moet stoppen bij de andere geel/groene draden? Als dat zo is kan ik dan in de bouwmarkt gewoon een stuk blauwe draad kopen en in dat gaatje bij die andere blauwe draden stoppen?
Als er niks afgebrokens in die lasdop zit is het zo simpel, let wel er moet voldoende blank aan die draad zitten maar ook niet te veel.
Tevens mag je het koper niet aansnijden anders breekt het de volgende keer als je er mee buigen gaat.
Als je het nog nooit gedaan hebt, vraag dan hulp!

http://www.wago.com/infomaterial/pdf/51258431.pdf

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2014 22:08:48 ]
  maandag 17 november 2014 @ 22:14:39 #23
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_146758625
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 13:07 schreef fretvansalland het volgende:
:') ;(
Share your talent, move the world.
pi_146760108
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 22:06 schreef john2406 het volgende:

[..]

Tevens mag je het koper niet aansnijden anders breekt het de volgende keer als je er mee buigen gaat.
Dat kan alleen gebeuren als ik het draad moet strippen toch? Volgens mij hoef ik dat niet te doen maar anders zal ik er zeker rekening mee houden.

@ Knutsel-Smurf bedankt voor het aanbod. Zodra het gelukt is met het meten van de bedrading laat ik het hier weten en zou ik graag de ontbrekende puzzelstukjes willen ontvangen. ;)
Tok.
  dinsdag 18 november 2014 @ 00:02:16 #25
399214 Knutsel-Smurf
pi_146762617
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 22:49 schreef kip_zonder-kop het volgende:

[..]

Dat kan alleen gebeuren als ik het draad moet strippen toch? Volgens mij hoef ik dat niet te doen maar anders zal ik er zeker rekening mee houden.

@ Knutsel-Smurf bedankt voor het aanbod. Zodra het gelukt is met het meten van de bedrading laat ik het hier weten en zou ik graag de ontbrekende puzzelstukjes willen ontvangen. ;)
Pm maar een adres, stuur ik wel wat restjes op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')