abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146738686
Ik weet niet of meer mensen het al door hadden, maar er blijkt nogal een discussie over Zwarte Piet te lopen.. :P

Ik vind persoonlijk de anti-pieten die alles bestempelen als racisme even ergerlijk als de pro-pieten met hun "het is geen racisme, en ben je het er niet mee dan rot maar op naar je eigen land", maar dat er een beetje beweging zit in tradities vind ik altijd wel een goed iets.

Alleen de oplossing met regenboogpieten :') kaaspieten :')_! of stroopwafelpieten :') :') kom op zeg..

Laatst kwam ik deze facebook-pagina tegen: https://www.facebook.com/UpdateZwartePiet
En die hebben eigenlijk best een tof idee :D
quote:
Zwarte Piet is geweldig en het is tijd voor een update. Een betere versie die ook voor veel meer Nederlanders leuk is. Wat blijft? Zeker een zwart masker, zwarte kleren (camouflage in het donker), baret met veer, en gympen.
En er is meer. Zwarte Pieten 2.0 zijn een nieuw soort superhelden. Ze zijn zwart als Batman, met hier en daar een lichtgevend kleurtje om elkaar s’ nachts te herkennen. Ze kunnen huizen binnenkomen zoals geheimagenten dat kunnen, en ze zijn snel en behendig als freerunners in de nacht. Ze komen uit de hele wereld gereisd om hun training in Spanje te krijgen. Daarna zijn ze klaar om Sinterklaas te helpen bij het grote feest in Nederland.

Klimpieten worden ingeschakeld als het niet lukt om door de deur naar binnen te komen.

Heeft het huis een beveiliging, geen punt voor hacker-piet :D

Het idee staat nog in de kinderschoenen, maar ik vind dat ze wel iets leuks te pakken hebben. Wat jullie?
Robert Moog died for our synths
pi_146738740
Ik kan geen zwarte piet meer luchten of zien. Ben me de afgelopen dagen veel te veel aan het opwinden en vind dat Nederland zich echt van zijn slechtste kant laat zien.

Ik heb gister de kerstboom in de kamer opgetuigd, dat hele kutsinterklaasfeest sla ik dit jaar over.
pi_146738794
Klinkt niet eens zo heel gek eigenlijk. 8}
  maandag 17 november 2014 @ 12:26:31 #4
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_146738796
haha, klimpiet is een neger, een neger want een neger lijkt op een aap, en een aap kan klimmen.
de hackpiet is een blanke, want dat is hoger gewaardeerd werk

:O
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_146738802
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 12:24 schreef Gewas het volgende:
Ik kan geen zwarte piet meer luchten of zien. Ben me de afgelopen dagen veel te veel aan het opwinden en vind dat Nederland zich echt van zijn slechtste kant laat zien.

Ik heb gister de kerstboom in de kamer opgetuigd, dat hele kutsinterklaasfeest sla ik dit jaar over.
Herkenbaar idd :{

Maar ik vond dit zelf wel een sprankje hoop tussen al het gezeur :)
pi_146738821
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 12:26 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Herkenbaar idd :{

Maar ik vond dit zelf wel een sprankje hoop tussen al het gezeur :)
Ja eens, 21e eeuw Piet!
  Moderator maandag 17 november 2014 @ 12:39:00 #7
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_146739051
Die roetveeg piet is toch prima. Wat mij betreft zien we die volgend jaar standaard.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_146739207
quote:
14s.gif Op maandag 17 november 2014 12:39 schreef onlogisch het volgende:
Die roetveeg piet is toch prima. Wat mij betreft zien we die volgend jaar standaard.
Voor de landelijke intocht is dat op zich ook prima, maar voor lokale feestjes heb je dan wel een verhoogd risico dat de kinderen gaan herkennen wie het is :)
pi_146739229
Best een leuk idee!

Is wss. ook geloofwaardiger voor al die kinderen in vinexhuizen zonder open haard.
  maandag 17 november 2014 @ 12:47:30 #10
436421 Pauper_Bob
Ik ben een pauper
pi_146739265
Dat figuur in die plaatjes ziet er uit als een inbreker. Gelijk neerknuppelen als je zo'n crimineel tegenkomt.
Waarom?
pi_146739292
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 12:47 schreef Pauper_Bob het volgende:
Dat figuur in die plaatjes ziet er uit als een inbreker. Gelijk neerknuppelen als je zo'n crimineel tegenkomt.
Vandaar ook z'n kleurrijke veer, sokken en gympen ;)
  Moderator maandag 17 november 2014 @ 12:53:09 #12
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_146739395
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 12:45 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Voor de landelijke intocht is dat op zich ook prima, maar voor lokale feestjes heb je dan wel een verhoogd risico dat de kinderen gaan herkennen wie het is :)
True.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  maandag 17 november 2014 @ 13:35:50 #13
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_146740592
Zorro met een veer dus ;(
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_146740905
Allemaal geforceerde ideeën. Geforceerd, omdat er sprake is van gebrek aan draagvlak in de samenleving.

Ruim 90 procent van de Nederlanders wil geen verandering van Zwarte Piet (of is hier nog niet aan toe). Verder is het een vaststaand feit dat Zwarte Piet geen racistische oorsprong of bedoeling heeft. Er is dus geen enkele reden voor een metamorfose.
pi_146741215
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 13:47 schreef Elfletterig het volgende:
Allemaal geforceerde ideeën. Geforceerd, omdat er sprake is van gebrek aan draagvlak in de samenleving.

Ruim 90 procent van de Nederlanders wil geen verandering van Zwarte Piet (of is hier nog niet aan toe). Verder is het een vaststaand feit dat Zwarte Piet geen racistische oorsprong of bedoeling heeft. Er is dus geen enkele reden voor een metamorfose.
Er is op zich alle reden voor een metamorfose.

Ik weet nog wel als kind dat ik het altijd maar raar vond. Op TV altijd verhalen over Piet die naar binnen klimt door de schouw en daarvan zwart wordt - maar in mijn hele belevingswereld als klein kind nergens een open haard te bekennen, alleen maar huizen met cv-ketels waar nooit een mens of kadootje door de schoorsteen past.

Een 'update' is dus helemaal zo gek nog niet. Juist niet als het je echt om de kinderen te doen is en niet om het krampachtig vasthouden aan een traditie die eigenlijk ook in praktische zin verouderd is.
pi_146741455
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 13:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Er is op zich alle reden voor een metamorfose.

Ik weet nog wel als kind dat ik het altijd maar raar vond. Op TV altijd verhalen over Piet die naar binnen klimt door de schouw en daarvan zwart wordt - maar in mijn hele belevingswereld als klein kind nergens een open haard te bekennen, alleen maar huizen met cv-ketels waar nooit een mens of kadootje door de schoorsteen past.

Een 'update' is dus helemaal zo gek nog niet. Juist niet als het je echt om de kinderen te doen is en niet om het krampachtig vasthouden aan een traditie die eigenlijk ook in praktische zin verouderd is.
Zullen we Sinterklaas dan ook maar in een sportauto stoppen? De tijd dat mensen op het paard rondreizen ligt ook allang achter ons. En laat 'm die schurftige baard ook maar afscheren. Ik ken geen bejaarde man die er écht zo bijloopt. En die Zwarte Pieten kunnen dan helemaal wel weg. Gewoon de pakjes via internet bestellen en door de postbode thuis laten bezorgen.
pi_146741533
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 12:46 schreef Igen het volgende:
Best een leuk idee!

Is wss. ook geloofwaardiger voor al die kinderen in vinexhuizen zonder open haard.
Was dat vroeger zo'n issue dan? Pakjesavond werd er op de deur gebonst en stond er een zak kadootjes voor de deur...

En mam was verdorie altijd net weg als zwarte piet kwam aankloppen! :(
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_146741535
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 14:08 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Zullen we Sinterklaas dan ook maar in een sportauto stoppen? De tijd dat mensen op het paard rondreizen ligt ook allang achter ons. En laat 'm die schurftige baard ook maar afscheren. Ik ken geen bejaarde man die er écht zo bijloopt. En die Zwarte Pieten kunnen dan helemaal wel weg. Gewoon de pakjes via internet bestellen en door de postbode thuis laten bezorgen.
nouja een paard is nog steeds praktisch gewoon mogelijk en ook herkenbaar (want wordt nog steeds vaak genoeg gedaan). Maar een grote schoorsteen hebben wij ook nog nooit gehad, ik snap Igen's punt heel goed, ik dacht als klein gehennatje hetzelfde :)
pi_146741578
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 12:45 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Het viel vroeger toch ook al op dat de Sint in jouw dorp/stad een andere was dan op tv?
Daar is dat hele gedoe rondom 'hulpsinterklazen' vandaan gekomen.
En veel kinderen zien dat niet eens (of doen alsof ze het niet zien omdat ze bang zijn geen kado's te krijgen).
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_146741584
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 14:12 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Was dat vroeger zo'n issue dan? Pakjesavond werd er op de deur gebonst en stond er een zak kadootjes voor de deur...

Bij ons ook, maar dat hele 'ik ben zwart van het roet' is dus wat achterhaald..

quote:
_O- Uren turen naar de voordeur om hem te kunnen zien aankomen, en net als je even je kamer moet opruimen was hij geweest :D
pi_146741662
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 14:14 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Het viel vroeger toch ook al op dat de Sint in jouw dorp/stad een andere was dan op tv?
Daar is dat hele gedoe rondom 'hulpsinterklazen' vandaan gekomen.
En veel kinderen zien dat niet eens (of doen alsof ze het niet zien omdat ze bang zijn geen kado's te krijgen).
Ja ik zag soms wel dat hij nep was vroeger, omdat hij zoveel verschilde van de 'echte' op tv. Dat was dus een hulpsinterklaas was mijn conclusie :7 Maar herkennen wie er dan onder die baard zat is me nooit gelukt.. Maar meestal was het wel de echte die langs kwam in mijn beleving :P
  maandag 17 november 2014 @ 14:20:46 #22
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_146741766
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 14:12 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Elke keer wanneer pa hout moest halen voor de openhaard werden de pakketjes voor de deur gezet. Kort daarna kwam pa altijd de kamer ingestormd met een ton hout balend dat hij piet weer gemist had :(
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_146767418
Pakjesdrones O+

pi_146767490
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 10:29 schreef Gehenna het volgende:
Pakjesdrones O+

[ afbeelding ]
En de taserdrone ipv de piet-met-de-roe

pi_146767522
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 november 2014 10:33 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

En de taserdrone ipv de piet-met-de-roe

[ afbeelding ]
_O- en met een mini-chinookje ipv in de zak naar Spanje :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: