abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146733175
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 01:40 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Uhuh, het zijn niet de Europese landen die veroverd gebied teruggeven, het zijn de leden van de VN. Het is heel goed mogelijk dat Europese hegemonie en Europese ervaring tot die regel geleid hebben, maar leden van de VN dienen die wel te onderschrijven.
De sancties tegen Duitsland na WO1 en die tegen Irak na de Eerste Golfoorlog (om het veroverde Koeweit weer te bevrijden!) hebben duidelijk laten zien dat sancties alleen maar tot meer ellende leiden.
Dat bepaalde sancties alleen maar tot meer ellende leiden, klopt. Echter, als de vijand 't maar niet afleert om aan te vallen en weigert haar verlies te erkennen, dan is militair ingrijpen en hard straffen de enige oplossing. Vooral de landen om Israel heen, zoals Egypte bijvoorbeeld, hebben ervan geleerd om Israel niet meer aan te vallen omdat Egypte weet dat bij een verlies, het verloren grondgebied streng gecontroleerd gaat worden door Israel.

Het liefst zie ik een tweestatenoplossing, alleen is de vraag: ziet Hamas dat wel zitten? Hamas moet zichzelf namelijk opdoeken wanneer er een Palestijnse staat komt. Hamas is gebaat bij oorlog voeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door mylamboisblack op 17-11-2014 01:51:00 ]
pi_146733220
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 01:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vet van mij. Ik snap helemaal niks van deze bewering.
Wat is het verschil tussen bezet zijn en verslagen zijn?
De Palestijnen doen alsof ze vredelievende Arabieren zijn die nooit oorlog hebben gevoerd terwijl de realiteit juist uitwijst dat de Arabieren diegene waren die begonnen met oorlog voeren. Die hebben ze vervolgens verloren.
pi_146733233
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 01:45 schreef mylamboisblack het volgende:

[..]

Dat bepaalde sancties alleen maar tot meer ellende leiden, klopt. Echter, als de vijand 't maar niet afleert om aan te vallen en weigert haar verlies te erkennen, dan is militair ingrijpen en hard straffen de enige oplossing. Vooral de landen om Israel heen, zoals Egypte bijvoorbeeld, heeft ervan geleerd om Israel niet meer aan te vallen omdat Egypte weet dat bij een verlies het grondgebied streng gecontroleerd gaat worden door Israel.

Het liefst zie ik een tweestatenoplossing, alleen is de vraag: ziet Hamas dat wel zitten? Hamas moet zichzelf namelijk opdoeken wanneer er een Palestijnse staat komt. Hamas is gebaat bij oorlog voeren.
De vijand, en ik neem aan dat jij daar de Palestijnen mee bedoelt, leert het niet af om aan te vallen omdat jij, en daar bedoel ik de joodse staat Israel mee, voortdurend blijft landveroveren.
Dat is een geval oorzaak-gevolg of kip-ei, maar dat valt voor de overheersende macht eenvoudiger op te lossen dan voor de onderliggende macht.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_146733265
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 01:50 schreef mylamboisblack het volgende:

[..]

De Palestijnen doen alsof ze vredelievende Arabieren zijn die nooit oorlog hebben gevoerd terwijl de realiteit juist uitwijst dat de Arabieren diegene waren die begonnen met oorlog voeren. Die hebben ze vervolgens verloren.
De Palestijnen zijn die eerste oorlog niet begonnen! Dus zij hebben die oorlog niet gevoerd!
De oorlog in 1947 is gevoerd tussen de (nog niet bestaande) staat Israel en de omringende Arabische staten. Niet tussen de Palestijnen en de joden.

Dit is trouwens een nieuw gezichtspunt!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_146733280
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 01:51 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De vijand, en ik neem aan dat jij daar de Palestijnen mee bedoelt, leert het niet af om aan te vallen omdat jij, en daar bedoel ik de joodse staat Israel mee, voortdurend blijft landveroveren.
Dat is een geval oorzaak-gevolg of kip-ei, maar dat valt voor de overheersende macht eenvoudiger op te lossen dan voor de onderliggende macht.
In het verleden hebben Israel en Amerika tig keer voorstellen gedaan om 't op te lossen, maar de Arabieren gingen er niet mee akkoord. De hele oorlog begon met het feit dat Arabieren geen akkoord wouden.

Het klopt inderdaad dat de overheersende macht meestal veel heeft te bepalen, maar dat is niet alleen in dit conflict zo. Kijk maar eens in een ander conflict, meestal heeft de overheersende macht te bepalen. Heb je bijvoorbeeld gezien hoe het de Koerden wordt ontnomen om beroep te doen op het zelfbeschikkingsrecht? Heb je bijvoorbeeld gezien hoe het de Cataloniers wordt ontnomen om een beroep te doen op het zelfbeschikkingsrecht?
pi_146733302
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 01:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De Palestijnen zijn die eerste oorlog niet begonnen! Dus zij hebben die oorlog niet gevoerd!
De oorlog in 1947 is gevoerd tussen de (nog niet bestaande) staat Israel en de omringende Arabische staten. Niet tussen de Palestijnen en de joden.

Dit is trouwens een nieuw gezichtspunt!
Alsof Palestijnen een apart volk zijn. Palestijnen zijn nooit een apart volk geweest. Er bestaat geen aparte Palestijnse taal of Palestijnse cultuur, ze zijn gewoon Arabieren. ''Palestijnen'' zijn ontstaan doordat islamitische rijken een groot deel van het MO veroverden. Palestijnen zijn nazaten van Arabische kolonisten. Net zoals Amerikanen nazaten zijn van Europese kolonisten.
pi_146733354
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 01:54 schreef mylamboisblack het volgende:

[..]

In het verleden hebben Israel en Amerika tig keer voorstellen gedaan om 't op te lossen, maar de Arabieren gingen er niet mee akkoord. De hele oorlog begon met het feit dat Arabieren geen akkoord wouden.

Het klopt inderdaad dat de overheersende macht meestal veel heeft te bepalen, maar dat is niet alleen in dit conflict zo. Kijk maar eens in een ander conflict, meestal heeft de overheersende macht te bepalen. Heb je bijvoorbeeld gezien hoe het de Koerden wordt ontnomen om beroep te doen op het zelfbeschikkingsrecht? Heb je bijvoorbeeld gezien hoe het de Cataloniers wordt ontnomen om een beroep te doen op het zelfbeschikkingsrecht?
Je zou je wat meer moeten verdiepen in die zogenaamde vredesvoorstellen. Die waren zo consequent vernederend voor de Palestijnen dat ze die wel moesten verwerpen.

Overigens begon de hele oorlog niet omdat de Arabieren geen akkoord wilden. De wortels zijn veel ouder.

Ik weet van andere conflicten en ben het met je eens dat de Koerden een eigen staat zouden moeten hebben. Over Catalonië en Friesland heb ik mijn twijfels. Tibet dient een eigen staat te zijn.

Overigens vraag ik me af waar je vandaan komt, omdat je wouden als werkwoordsvorm gebruikt.
pi_146733439
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 02:01 schreef Kees22 het volgende:
Je zou je wat meer moeten verdiepen in die zogenaamde vredesvoorstellen. Die waren zo consequent vernederend voor de Palestijnen dat ze die wel moesten verwerpen.
Daar is nog over te debatteren, maar daarbij moet wel herinnerd worden: de Arabieren hebben de oorlogen verloren. Bij een verlies horen consequenties, en die zouden de Arabieren ook moeten accepteren en niet dingen gaan eisen alsof ze de oorlogen hebben gewonnen.
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 02:01 schreef Kees22 het volgende:
Overigens vraag ik me af waar je vandaan komt, omdat je wouden als werkwoordsvorm gebruikt.
Etniciteit? Gewoon blank. Het woordje wouden is trouwens niet ''fout'' in informele gesprekken.
pi_146733444
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 01:56 schreef mylamboisblack het volgende:

[..]

Alsof Palestijnen een apart volk zijn. Palestijnen zijn nooit een apart volk geweest. Er bestaat geen aparte Palestijnse taal of Palestijnse cultuur, ze zijn gewoon Arabieren. ''Palestijnen'' zijn ontstaan doordat islamitische rijken een groot deel van het MO veroverden. Palestijnen zijn nazaten van Arabische kolonisten. Net zoals Amerikanen nazaten zijn van Europese kolonisten.
Mijn visie is anders.
In Palestina wonen Palestijnen, zoals in de Achterhoek Achterhoekers en in Twente Tukkers wonen. Van welk geloof zij zijn, doet er niet toe. Er waren joodse, christelijke, islamitische, etc. Palestijnen, die goed met elkaar omgingen. Dat maakt hen niet tot een volk, wat je daaronder ook moge verstaan, maar wel tot een bevolking.
Of ze nazaten waren van kolonisten is niet na te gaan. Van alle drie relevante geloven ligt de oorsprong in het Midden-Oosten en of er sprake is van kolonisatie of niet, is niet meer te traceren. Zeker is dat het DNA van joden meer overeenkomt met het DNA van lokale Palestijnen dan met het DNA van de volkeren waarvan zijn gastvrijheid genoten.
pi_146733478
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 02:09 schreef mylamboisblack het volgende:

[..]

Daar is nog over te debatteren, maar daarbij moet wel herinnerd worden: de Arabieren hebben de oorlogen verloren. Bij een verlies horen consequenties, en die zouden de Arabieren ook moeten accepteren en niet dingen gaan eisen alsof ze de oorlogen hebben gewonnen.
Dat was geen dingen gaan eisen alsof ze hebben gewonnen, dat was gewoon normale behandeling eisen. Alsof ze mensen zijn.
quote:
[..]

Etniciteit? Gewoon blank. Het woordje wouden is trouwens niet ''fout'' in informele gesprekken.
Ik ken het niet en zou het echt nooit gebruiken.
Dus herhaald: waar kom je vandaan?
Ik kom uit Brabant.
pi_146733866
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 02:13 schreef Kees22 het volgende:
Dat was geen dingen gaan eisen alsof ze hebben gewonnen, dat was gewoon normale behandeling eisen. Alsof ze mensen zijn.
Dat zijn jouw woorden. Palestijnse leiders eisen te veel en willen niet realistisch zijn.
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 02:13 schreef Kees22 het volgende:
Ik ken het niet en zou het echt nooit gebruiken.
Dus herhaald: waar kom je vandaan?
Ik kom uit Brabant.
Ik hou mijn identiteit liever anoniem, als je daar begrip voor hebt.
pi_146734280
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 23:26 schreef thom_05 het volgende:

[..]

Wat is je motivatie om genocide goed te praten?
Er heeft geen genocide plaats gevonden dus die kan ik moeilijk goed praten.
pi_146734317
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 22:47 schreef waxxx het volgende:

[..]

Maar zeker wel gaan huilen als mensen de dood van Rabin vieren. :')
Nee, maar mensen die dat doen zijn stuk voor stuk gekken.
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 22:38 schreef xodox het volgende:

[..]

Wat was dan de reden voor jouw gemene uitspraak?
Lieberman helpt Israel naar de tyfus middels een behoorlijk immorele handelwijze.

[ Bericht 0% gewijzigd door jamesdeen op 17-11-2014 17:09:26 ]
  maandag 17 november 2014 @ 13:32:09 #94
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_146740511
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 20:15 schreef Atak het volgende:
Jammer dat Israel de fouten van Nazi Duitsland herhaalt.
Dit.
  maandag 17 november 2014 @ 21:21:58 #95
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_146756193
Ik geloof niet dat zoiets er door komt, maar het zou wel een goeie zaak zijn. De enige partij die de touwtjes in handen heeft in het vredesproces (Israël) zit al vele jaren lang op de handen. Het zou niet verkeerd zijn om daar eens wat beweging in te proberen te brengen. Van het gedoe in Israël en Palestina heeft de hele wereld indirect last.
pi_146756448
Goed initiatief
pi_146756632
Het zou eens tijd worden. Het is al wel jaren duidelijk dat de publieke opinie in het Westen zich steeds meer tegen Israëls politiek begint te keren. Dat begint zich nu ook politiek steeds meer uit te drukken. Anno 2014 zijn er voorbeelden genoeg. Amerikaanse en Europese functionarissen die zich, vaak zelfs openlijk, kritisch/gefrustreerd uitlaten over het beleid van Israël, erkenning van Palestina door Zweden en binnenkort mogelijk ook Ierland, en nu dus mogelijke sancties. En dat is een goede zaak.
Incelfrikandel
pi_146756805
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 21:21 schreef beantherio het volgende:
Ik geloof niet dat zoiets er door komt, maar het zou wel een goeie zaak zijn. De enige partij die de touwtjes in handen heeft in het vredesproces (Israël) zit al vele jaren lang op de handen. Het zou niet verkeerd zijn om daar eens wat beweging in te proberen te brengen. Van het gedoe in Israël en Palestina heeft de hele wereld indirect last.
Waarom Israël straffen terwijl de Palestijnen het laatste voorstel van de VS voor vrede niet accepteerde?
pi_146757767
Ze kunnen beter die Palestijnen op een trein naar Egypte zetten ala Hitler.
Zijn we gelijk verlost van dit conflict.
  maandag 17 november 2014 @ 22:26:39 #100
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_146759134
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 21:34 schreef waxxx het volgende:

[..]

Waarom Israël straffen terwijl de Palestijnen het laatste voorstel van de VS voor vrede niet accepteerde?
Ah, dus je wilt de Palestijnen nog verder gaan straffen. Laat ik je vertellen dat honderdduizenden Palestijnse burgers in de Gazastrook nog tussen puin en beton slapen/leven. Met alle economische restricties (waarschijnlijk mogen ze 2/3 vrachtwagens met bouwmaterialen per week importeren) gaat het ze jaren kosten om alles weer op te bouwen. Jij wilt die mensen nog verder straffen? Succes, ziek mormel.

Verder kennen we het voorstel niet. Waarschijnlijk werd de eis van vrije grenzen (zodat ze economisch iets kunnen opbouwen) en niet aan zeer strikte handelsrestricties die een kolonist ze in de strot heeft gedouwd, niet helemaal ingewilligd. Niet heel gek dat ze dan niet een, twee en drie akkoord gaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Jellereppe op 17-11-2014 22:31:40 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')