Ok, blijf maar onnozel dan. Als je er zelf niet van op de hoogte bent is het natuurlijk ook niet waar. Verdiep je er eens in zou ik zeggen. En begin maar eens bij de (inhoudelijke) kenmerken van Sinterklaas, zijn paard en de roe.quote:Op zondag 16 november 2014 16:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het sinterklaasfeest heeft zover ik weet geen pre-christelijke oorsprong: zo oud is dat feest helemaal niet.
Volgens mij is de traditie de afgelopen decenia al flink aangepast. Zwarte Piet is geen domme knecht meer, maar een volwaardig essentieel onderdeel van het feest die de Sint niet meer ondersteund maar meer aanwijzingen geeft. Aardiger voor kinderen en juten zak en roe zijn ook geruild voor stroogoed.quote:Op zondag 16 november 2014 16:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus tradities moeten tot in den treure hetzelfde blijven, met als enige argument 'het is traditie'? Ik vind dit zelf niet sterk.
Deze traditie is een soort mixup van onze van oudsher Christelijke theocratie en ons koloniale verleden. Wat mij betreft geen van beide zaken om trots op te zijn.
[..]
Er is ook geen enkele reden om dat te handhaven.
Je hebt blijkbaar een clubje klootzakken er tussen zitten. Ik heb verder niets met die lui te schaften.quote:Op zondag 16 november 2014 16:41 schreef Chai het volgende:
[..]
Beetje raar dat dan bij een optocht waar aandacht is besteed aan een meer gedifferentieerd Pietenkorps zo fanatiek gedemonstreerd wordt. Zijn die mensen alleen tevreden als het hele feest wordt afgeschaft?
Niveautje dit.quote:Op zondag 16 november 2014 16:42 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Ok, blijf maar onnozel dan. Als je er zelf niet van op de hoogte bent is het natuurlijk ook niet waar.
Kun je misschien iets meer vertellen over die pre-christelijke oorsprong van Sinterklaas?quote:Op zondag 16 november 2014 16:42 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Ok, blijf maar onnozel dan. Als je er zelf niet van op de hoogte bent is het natuurlijk ook niet waar.
Ja, na 5 december gaan ze Robijn even flink aanpakken:quote:Op zondag 16 november 2014 16:40 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
En wat nou als alle kenmerken uit de tijd van Schenkman zouden verdwijnen maar hij zijn pikzwarte huid behoudt (dus niet bruin, zonder kroeshaar, zonder oorbellen)? Is het dan nog steeds een probleem of heeft de negroïde medemens ineens de monopolie-positie verkregen op de kleur zwart?
Ik snap dat jij los van hen staat, maar mij is gewoon echt niet duidelijk wat die fanatiekelingen nou willen.quote:Op zondag 16 november 2014 16:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je hebt blijkbaar een clubje klootzakken er tussen zitten. Ik heb verder niets met die lui te schaften.
Dat zij het hardst schreeuwen, betekent niet dat hun oplossing moet worden doorgevoerd.
Ik heb hier al zo vaak over gepost in deze reeks en dan beweer jij dus dat iets niet waar is terwijl je er zelf overduidelijk niet in verdiept hebt en dan moet ik jou nu gaan overtuigen? Nee, sorry.quote:
Ik noem mijn werknemers gerust liefkozend slaafjes, nog nooit problemen mee gehad.quote:Op zondag 16 november 2014 16:42 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het ruzie is als bij een doorsnee bedrijf een leidinggevende zijn werknemers 'knechten' gaat noemen.
Het gaat over hoe je dat brengt hequote:Op zondag 16 november 2014 16:44 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik noem mijn werknemers gerust liefkozend slaafjes, nog nooit problemen mee gehad.
Ook woorden kunnen van betekenis veranderen. Woorden die vroeger geen negatieve lading hadden kunnen dat in de loop van de tijd wel krijgen. Zie:quote:Op zondag 16 november 2014 16:42 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het ruzie is als bij een doorsnee bedrijf een leidinggevende zijn werknemers 'knechten' gaat noemen.
Meestal inclusief zweepquote:Op zondag 16 november 2014 16:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het gaat over hoe je dat brengt he
Nee, die worden er van gemaakt. Zwarte Piet is geen neger. Het is een zwart typetje. Waarom is er zo'n probleem met een zwart typetje. Puur en alleen omdat hij zwart is. En omdat hij zwart is 'kunnen' kwaadwillende mensen of mensen met een andere agenda (herstelbetalingen) er iets negatiefs van maken. Of dat dan op waarheid berust boeit hen niet.quote:Op zondag 16 november 2014 16:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat heb ik gemist. Welk argument was dat?
[..]
Vanwege de koloniale connotaties die dat heeft, en dat het slecht is voor het imago en de reputatie van Nederland.
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 16 november 2014 16:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Volgens mij is de traditie de afgelopen decenia al flink aangepast. Zwarte Piet is geen domme knecht meer, maar een volwaardig essentieel onderdeel van het feest die de Sint niet meer ondersteund maar meer aanwijzingen geeft. Aardiger voor kinderen en juten zak en roe zijn ook geruild voor stroogoed.
Moet ook met de moderne tijd mee gaan, maar alleen als de vierders daar achter staan. Zoals het gegaan is met de rol van ZP bijvoorbeeld. Als je hem voor clowns gaan inwisselen, wat is het element dan nog?
En waarom zullen we het niet meer handhaven? Waarom moeten we dit unieke kinderfeest afschaffen? Omdat we met de grote meute moeten meedoen met de kerstman? Staan opeens weer de vega's om de hoek omdat rudolf uitgeput raakt in zijn nacht om de wereld en dat we dieren vrijheid moeten geven...
Op iedere slak kun je zout leggen. En houd je aan het einde geen fuk meer over want in iedere traditie kan iemand zich wel aangesproken voelen.
Heb hem al een stuk of 80x gepost hier, maar iets actueler dan de essentie van deze toespraak, is er niet
quote:Op zondag 16 november 2014 16:49 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Wist je dat het Nederlandse knecht en het Engelse knight aan elkaar verwand zijn? Vroeger stond dit woord ook synoniem voor krijger/soldaat
Ik was iets botter eerder op de dag, maar ik heb hem dat hem ook al meegegeven. Verdiep je er eens in.quote:Op zondag 16 november 2014 16:44 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Ik heb hier al zo vaak over gepost in deze reeks en dan beweer jij dus dat iets niet waar is terwijl je er zelf overduidelijk niet in verdiept hebt en dan moet ik jou nu gaan overtuigen? Nee, sorry.
Waar is nou dat argument waarom, om met jouw woorden te spreken, de zwarte kleur van Piet een wezenlijk onderdeel is van de traditie?quote:Op zondag 16 november 2014 16:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, die worden er van gemaakt. Zwarte Piet is geen neger. Het is een zwart typetje. Waarom is er zo'n probleem met een zwart typetje. Puur en alleen omdat hij zwart is. En omdat hij zwart is 'kunnen' kwaadwillende mensen of mensen met een andere agenda (herstelbetalingen) er iets negatiefs van maken. Of dat dan op waarheid berust boeit hen niet.
Tot dusver zijn ze niet verder gekomen dan:
Zwart
Zwarte Piet is zwart
Negerslaven waren zwart
DUS Zwarte Piet is een negerslaaf
Dat soort onzinredenaties.
Die mensen met dat soort beredenaties, zien overal discriminatie achter. Afgewezen bij solicitatie: racisme, laag cijfer op school, racisme, gebods- en verbodsborden, racisme.quote:Op zondag 16 november 2014 16:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, die worden er van gemaakt. Zwarte Piet is geen neger. Het is een zwart typetje. Waarom is er zo'n probleem met een zwart typetje. Puur en alleen omdat hij zwart is. En omdat hij zwart is 'kunnen' kwaadwillende mensen of mensen met een andere agenda (herstelbetalingen) er iets negatiefs van maken. Of dat dan op waarheid berust boeit hen niet.
Zwart
Zwarte Piet is zwart
Negerslaven waren zwart
Maar waarom is het een zwart typetje dan volgens jou?quote:Op zondag 16 november 2014 16:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zwart
Zwarte Piet is zwart
Negerslaven waren zwart
Omdat al millennia de kleur synoniem staat aan het kwaad/dood/nacht/angst. Met al bijkomend voordeel dat de kleur zwart de gezichtscontouren slecht zichtbaar maken waardoor het dus een goede vermomming is.quote:Op zondag 16 november 2014 16:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waar is nou dat argument waarom, om met jouw woorden te spreken, de zwarte kleur van Piet een wezenlijk onderdeel is van de traditie?
Waarom is voor de pro-pieten de zwarte huidskleur van Piet essentiëel voor de Sinterklaas-traditie?quote:Op zondag 16 november 2014 16:42 schreef Fascination het volgende:
Ja, precies dit punt. Helaas gaan anti-pieten hier niet inhoudelijk op in.
Ehh.... en dat is goed? Voor een kinderfeestje?quote:Op zondag 16 november 2014 16:54 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Omdat al millennia de kleur synoniem staat aan het kwaad/dood/nacht/angst.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |