Is dit niet kwetsend voor kinderen?quote:Op zondag 16 november 2014 11:23 schreef Friek_ het volgende:
Hopelijk nog een opstootje en huilende kinderen bij de Sinterklaasintocht.
http://www.spitsnieuws.nl(...)ren-in-zwarte-pietenquote:Op zondag 16 november 2014 11:20 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het is helemaal geen onschuldig karakter. Het is een karikatuur van de zwarte slaaf, welke kwetsend en stereotyperend is voor een flinke bevolkingsgroep.
Ja, er zijn racistisch mensen in Nederland, dat zal niemand ontkennen, en nu?quote:Op zondag 16 november 2014 10:52 schreef Friek_ het volgende:
[ afbeelding ]
Oh nee, geen racisme in Nederland hoor. Niks aan het handje.
De donkere vrienden die ik heb vinden de anti Pieten ook niet helemaal fris in de hersenpan en distantiëren zich van deze lui. De flinke bevolkingsgroep die zich ergert is aanzienlijk kleiner dan jij denkt.quote:Op zondag 16 november 2014 11:20 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het is helemaal geen onschuldig karakter. Het is een karikatuur van de zwarte slaaf, welke kwetsend en stereotyperend is voor een flinke bevolkingsgroep.
Ik denk niet eens dat alle "lolbroeken" die daar posten racistisch zijn, maar op het internet een grotere bek hebben en verder gaan dan in het echt. Leuk voor hen dat ze alleen met naam en toenaam postenquote:Op zondag 16 november 2014 11:28 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ja, er zijn racistisch mensen in Nederland, dat zal niemand ontkennen, en nu?
Inderdaad. Door de massale media-aandacht lijkt het alsof Gario een flink legertje hulppieten (quote:Op zondag 16 november 2014 11:30 schreef Bayswater het volgende:
[..]
De donkere vrienden die ik heb vinden de anti Pieten ook niet helemaal fris in de hersenpan en distantiëren zich van deze lui. De flinke bevolkingsgroep die zich ergert is aanzienlijk kleiner dan jij denkt.
Maar blijkbaar zijn ze zo zeldzaam dat de racisme-zoekertjes ze niet kunnen vinden en zich dan maar moeten richten op 'racistische' negerzoenen, Haribo snoepjes en fictieve figuren.quote:Op zondag 16 november 2014 11:28 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ja, er zijn racistisch mensen in Nederland, dat zal niemand ontkennen, en nu?
Wel sneu dat de beoogde "hulppieten" die niet in zijn quatsch meegaan er vaak wel op worden aangekeken. Iets wat je natuurlijk alleen Quinsy en zijn bende aan kunt rekenenquote:Op zondag 16 november 2014 11:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Inderdaad. Door de massale media-aandacht lijkt het alsof Gario een flink legertje hulppieten () heeft maar dat valt in de praktijk zwaar tegen.
Ja, echter zal het niet helpen om relletjes te voorkomen, aangezien de demonstranten geen genoegen nemen met een roetveegpiet.quote:Op zondag 16 november 2014 11:32 schreef Igen het volgende:
Nou, bij de intocht in Amsterdam nu ook wat 'roetveegpieten'.
"Ja heel leuk dat wij, als onervaren pieten die nog niet zo veel ervaring hebben met door de schoorsteen gaan, er dit jaar ook bij mogen zijn", zo zei eentje net op AT5. Best slim gevonden.
Er is toch gebroken met de traditie. Er is geen specifieke Zwarte Piet meer. Er zijn Stroopwafelpieten, Kaaspieten, Pipopieten, noem maar op. Ja, hier en daar een Zwarte Piet. Maar er zijn hier en daar ook Zwarte buschauffeurs, kappers, politie-agenten. Het is tegenwoordig gewoon Piet. Die een verschillende kleur kan hebben. Net zoals de rest van de maatschappij. Heel vroeger (honderden dagen geleden). Ja toen was Piet alleen maar zwart. Maar tegenwoordig niet meer.quote:Op zondag 16 november 2014 11:20 schreef Friek_ het volgende:
[..]
het zijn natuurlijk dit soort mongoloïde classificaties die de discussie niet echt helpen...quote:Op zondag 16 november 2014 11:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Inderdaad. Door de massale media-aandacht lijkt het alsof Gario een flink legertje hulppieten () heeft maar dat valt in de praktijk zwaar tegen.
Afgezien van het kruis op zijn mijter dan.quote:Op zondag 16 november 2014 11:37 schreef Infection het volgende:
Die sinterklaas in Amsterdam ziet er toch wel behoorlijk echt uit.
http://www.nu.nl/binnenla(...)en-in-amsterdam.htmlquote:Op zondag 16 november 2014 11:39 schreef Jigzoz het volgende:
Nog geen rellen in Amsterdam? Hebben ze daar geen zwakbegaafde tokkies met zelfmedelijden meer? Of zitten die nog in Gouda?
Die staan als het goed is op het Beursplein.quote:Op zondag 16 november 2014 11:39 schreef Jigzoz het volgende:
Nog geen rellen in Amsterdam? Hebben ze daar geen zwakbegaafde tokkies met zelfmedelijden meer? Of zitten die nog in Gouda?
Volgens het Meertens Instituut valt dat "niet hard te maken".quote:Op zondag 16 november 2014 11:20 schreef Friek_ het volgende:
[..]
quote:Wat was in 1850 de connectie tussen Zwarte Piet en slavernij?
Rond 1850 bestond de slavernij in de koloniën in de West nog volop. In 1863 werd de slavernij pas afgeschaft. Echter, het houden van slaven was buiten de koloniën, in Nederland, toen reeds lang ongebruikelijk. De zwarte knecht in het boekje van Jan Schenkman uit 1850 is derhalve niet op te vatten als een huisslaaf, maar als een knecht in betrekking. De ouderwetse aankleding van de zwarte knecht kan indirect wel associaties opwekken met de slavernij, maar een directe connectie tussen het Sinterklaasfeest, Zwarte Piet en slavernij in 1850 valt, op basis van de historische bronnen, niet hard te maken. De stereotyperende veranderingen in de afbeeldingen van Zwarte Piet omstreeks 1850 kunnen natuurlijk wel zijn beïnvloed door het toenmalige discours over en de beeldvorming van kolonialisme en slavernij.
http://www.meertens.knaw.(...)4371-faq-zwarte-piet
Als je naar de publieke omroepen kijkt lijkt het wel of er een ware revolutie plaatsvind en half Nederland achter Gario staat. Maar dat gemanipuleer van de journalistiek is al lang bekend en we zouden daar als NLers zo langzamerhand wel doorheen mogen prikken.quote:Op zondag 16 november 2014 11:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
quote:Op zondag 16 november 2014 11:41 schreef Infection het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/binnenla(...)en-in-amsterdam.html
Ah...quote:Op zondag 16 november 2014 11:42 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Die staan als het goed is op het Beursplein.
http://www.at5.nl/artikel(...)gonnen-op-beursplein
Ik hoop van niet.quote:Op zondag 16 november 2014 11:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
[..]
Ah...
Nou, benieuwd of ze het twee dagen achter elkaar weten te verzieken.
Het is een sarcastisch grapje, zuurpruimquote:Op zondag 16 november 2014 11:37 schreef Re het volgende:
[..]
het zijn natuurlijk dit soort mongoloïde classificaties die de discussie niet echt helpen...
Niet helemaal natuurlijk. Het komt door Quinsy en zijn bende, maar het is nog altijd aan een individu om te bepalen of die daar een hele bevolkingsgroep op aankijkt. Ik weet dat Quinsy juist een minderheid is, dus kijk ik negers als individuen er absoluut niet op aan.quote:Op zondag 16 november 2014 11:35 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Wel sneu dat de beoogde "hulppieten" die niet in zijn quatsch meegaan er vaak wel op worden aangekeken. Iets wat je natuurlijk alleen Quinsy en zijn bende aan kunt rekenen
daar is niets sarcastisch aan natuurlijk en juist precies waar die aversie vandaan komt en maakt de discussie alleen maar onmogelijkquote:Op zondag 16 november 2014 11:47 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het is een sarcastisch grapje, zuurpruim
Jij bepaalt even voor mij hoe wat mijn bedoeling is met een grapje? De aversie komt eerder bij Quinsy en de zijnen vandaan, waarbij het minderwaardigheidscomplex en de blankenhaat er vanaf spat. En zijn onvermogen om in discussie te gaan met mensen (van het pietengilde bijvoorbeeld).quote:Op zondag 16 november 2014 11:49 schreef Re het volgende:
[..]
daar is niets sarcastisch aan natuurlijk en juist precies waar die aversie vandaan komt en maakt de discussie alleen maar onmogelijk
ik zeg dat het niet helpt, aan jou om daar dan boven te staanquote:Op zondag 16 november 2014 11:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jij bepaalt even voor mij hoe wat mijn bedoeling is met een grapje? De aversie komt eerder bij Quinsy en de zijnen vandaan, waarbij het minderwaardigheidscomplex en de blankenhaat er vanaf spat. En zijn onvermogen om in discussie te gaan met mensen (van het pietengilde bijvoorbeeld).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |