Vandaag in de geschiedenis:
- 15 december 1989: KLM vlucht 867 is onderweg van Amsterdam naar Narita International Airport.
Het zal een tussenstop maken in Anchorage, Alaska. Aan boord bevinden zicht 231 passagiers en 14 crew.
De vlucht wordt uitgevoerd door een van KLM's nieuwste aanwinsten; de gloednieuwe Boeing 747-406M PH-BFC
"
City of Calgary". Deze 747 vloog op 30 juni dat jaar voor het eerst en was pas enkele weken eerder op 1 september aan KLM geleverd. Het was de 3e 747 die KLM dat jaar ontving van het nieuwe -400 type; -BFA en -BFB werden in maart en juni aan KLM geleverd.
PH-BFC was hiermee de 19e 747 in dienst voor KLM; KLM had op dat moment nog een drietal -300's en 13 -200's in service.
Zo'n 120 kilometer van Anchorage toen het toestel op 7600 meter hoogte vloog en daalde voor de landing in Anchorage zag de crew een donkere wolk voor zich. Eenmaal in de 'wolk' had men al snel door dat het een aswolk was; de cockpit en cabine vulden zich met rook.
Hierop probeerde de crew de 747 te laten klimmen maar zo'n 10-15 seconden nadat het de wolk was ingevlogen vielen alle 4 motoren uit.
De 747 begon snel te dalen en dook in 8 minuten naar 4000 meter hoogte, hier kon de crew na 6-7 pogingen de linker-motoren weer aan de gang krijgen.
Nu kon de crew de 747 weer onder controle krijgen en nog zo'n 600 meter lager kreeg men de rechtermotoren ook weer aan de praat.
Niet veel later kon men om 12:25 uur de 747 veilig op de luchthaven van Anchorage op de grond zetten.
De schade aan het hagelnieuwe vliegtuig was enorm; een groot deel van de neus, electronica, avionics en alle motoren moesten worden vervangen.
Totale schade was zo'n $80 miljoen.
De aswolk was het gevolg van de uitbarstingen van Mount Redoubt de dag ervoor; op 15 december volgden nog 2 uitbarstingen.
Vlucht 867 van KLM gaat nu van Amsterdam naar Kansai en wordt uitgevoerd door de Boeing 777.
PH-BFC is momenteel een van de 747's met de meest aantal vlieguren en cycles wereldwijd en staat gepland om begin december 2015 als 2e 747 uit de KLM-vloot genomen te worden.
De ernst van de situatie is duidelijk te horen op onderstaand geluidsfragment:
- 15 december 2009: De eerste vlucht van de Boeing 787.
N787BA, een 787-881 vertrekt om 10:27 uur vanaf Paine Field en landt 3 uur later op Boeing Field.
De testvlucht werd verkort naar 3 uur vanwege het slechte weer.
N787BA werd 2 jaar later in Palmdale, Californië neergezet.
De 787 was voor All Nippon Airways bedoelt maar deze nam de kist niet op in hun vloot.
De kist zal aan een museum gedoneerd worden; welke is nog niet officieel bekend, maar het gerucht gaat dat het naar het Smithsonian Museum in Washington, DC zal gaan.