abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198674096
"lamp" was er hier een die vol enthousiasme gebruikt werd door de toenmalige dreumes. Dan besef je je pas hoeveel lampen overal zijn :D
  woensdag 24 maart 2021 @ 21:23:11 #182
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198674399
Licht aan/ licht uit was inderdaad ook fantastisch :D .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Moderator woensdag 24 maart 2021 @ 21:30:22 #183
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_198674566
Ik ben nu wel benieuwd naar het gebaar voor lamp :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_198674655
Licht aan en uit was bij ons ook een hit. Vooral op de kermis. :D

Mama en papa hebben we veel gebruikt. Papa gebruik ik stiekem nog weleens als er iets is waar ik geen zin in heb. :@ Of vanochtend toen ik de baby in bed ging leggen, gebaarde ik papa/boven.

Eten, klaar, poep en wachten vond ik handig. Groot en klein gebruikt mijn peuter nog dagelijks in zijn spel.
Plas heb ik pas nog toegevoegd, omdat het gebaar soms makkelijker is voor hem om te accepteren dan als ik iets zeg.

@Seven. ik zou niet met teveel beginnen, 15/20 is al heel wat. Maar als je die zelf onder de knie hebt zou ik wel weer gaan toevoegen zodat het voor jou ook leuk blijft.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  woensdag 24 maart 2021 @ 21:45:40 #185
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198674892
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 21:30 schreef MaJo het volgende:
Ik ook!
Resistance is futile.
  woensdag 24 maart 2021 @ 21:51:39 #186
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198675021
Om te beginnen heb ik in gedachten:

Papa
Mama
Speentje
Flesje (melk)
Eten
Drinken
Spelen
Liedje zingen
Moe
Poep
Plassen
Meer
Klaar
Resistance is futile.
  woensdag 24 maart 2021 @ 22:05:26 #187
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198675298
Heb je het topic teruggelezen Seven? Voor de beginwoorden van anderen, ter inspiratie? Ik zie net dat ons werd aangeraden om met 12 woorden te beginnen, en dat Jacob pas met 15 maanden terug gebaarde. Maar dat we er daarna heel veel aan hadden :).
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 24 maart 2021 @ 22:07:04 #188
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198675341
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 21:30 schreef MaJo het volgende:
Er is een app die gebaren heet, en een YouTube kanaal met ‘woord van de dag’. Voor inspiratie!
pi_198675464
@Seven. dat zijn eigenlijk allemaal oudergerichte gebaren. Om het leuk te houden zou ik wat toevoegen zoals bal, auto, boek, kat, hond, zoiets.

Ik heb ook de NGC app geïnstalleerd en wat pakketten van gekocht. Dat is trouwens wel een rotding als je specifiek iets zoekt. Gebaar van de dag is ook leuk om te gebruiken. :)
  woensdag 24 maart 2021 @ 22:16:46 #190
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198675521
quote:
3s.gif Op woensdag 24 maart 2021 22:13 schreef PKM het volgende:
@:Seven. dat zijn eigenlijk allemaal oudergerichte gebaren. Om het leuk te houden zou ik wat toevoegen zoals bal, auto, boek, kat, hond, zoiets.

Ik heb ook de NGC app geïnstalleerd en wat pakketten van gekocht. Dat is trouwens wel een rotding als je specifiek iets zoekt. Gebaar van de dag is ook leuk om te gebruiken. :)
Goed om te weten, zag net iets over oudergericht en kindgericht voorbij komen inderdaad!

quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 22:05 schreef Lemijn het volgende:
Heb je het topic teruggelezen Seven? Voor de beginwoorden van anderen, ter inspiratie? Ik zie net dat ons werd aangeraden om met 12 woorden te beginnen, en dat Jacob pas met 15 maanden terug gebaarde. Maar dat we er daarna heel veel aan hadden :).
Ga ik nu doen *)
Resistance is futile.
  woensdag 24 maart 2021 @ 22:48:55 #191
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_198676258
Wij hebben het gebaren geleerd door Lotte en Max. Dat is een serie DVD's waarop gebaren worden aangeleerd/uitgelegd, en dan in liedjes gebruikt. Ze hebben tegenwoordig een soort video-on-demand abonnement.
Ik zette het vaak aan als ik ging koken :P.

Je kunt een aantal filmpjes gratis bekijken om te zien of je het leuk vindt:
https://videokanaal.lottemax.nl/
KuikenGuppy
pi_198676703
Het gebaar "helpen" werd hier ook veel gebruikt.
Voor sommige dingen had L een eigen gebaar bedacht of een variant van het echte gebaar, ook prima. Je merkt vanzelf wel welke gebaren blijven hangen en welke niet. Zo zijn hier de kindgerichte gebaren amper blijven hangen, vragen om eten was blijkbaar veel belangrijker.
  Moderator woensdag 24 maart 2021 @ 23:38:15 #193
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_198677179
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 22:07 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Er is een app die gebaren heet, en een YouTube kanaal met ‘woord van de dag’. Voor inspiratie!
Top, ik ga het checken!

Er wordt gezegd dat je met 6 maanden moet beginnen. Aapie is nu 5 maanden. Ik neem aan dat dit ook ok is? Al is het maar om het eerst ook rustig zelf aan te leren :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_198677571
quote:
1s.gif Op woensdag 24 maart 2021 22:48 schreef Burdie het volgende:
Wij hebben het gebaren geleerd door Lotte en Max. Dat is een serie DVD's waarop gebaren worden aangeleerd/uitgelegd, en dan in liedjes gebruikt. Ze hebben tegenwoordig een soort video-on-demand abonnement.
Ik zette het vaak aan als ik ging koken :P.

Je kunt een aantal filmpjes gratis bekijken om te zien of je het leuk vindt:
https://videokanaal.lottemax.nl/
Oh wat leuk! Wij hebben hier inderdaad ook 2 dvd's van, ik moet ze alleen nog opzoeken. Met het inpakken voor verhuizen ben ik ze tegengekomen, maar echt geen idee waar ze zijn gebleven. |:(
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 23:38 schreef MaJo het volgende:

[..]

Top, ik ga het checken!

Er wordt gezegd dat je met 6 maanden moet beginnen. Aapie is nu 5 maanden. Ik neem aan dat dit ook ok is? Al is het maar om het eerst ook rustig zelf aan te leren :)
Tuurlijk! Vergelijk het met praten, dat kunnen ze nu ook nog lang niet, maar je praat (neem ik aan dan :p ) toch ook tegen Aapie. Het is vooral qua eigen motivatie lastig om vol te houden als je snel reactie verwacht. Als je dat in je achterhoofd houdt is het geen probleem. :)

Mijn peuter vindt gebaren dus echt heel leuk ineens. Ik heb mezelf vorig jaar een online cursus gebarentaal cadeau gedaan voor de lol. Door corona raakte dat helemaal in een dip/vergeethoekje. Maar sinds kort heb ik het weer opgepakt en Dirk doet dus een beetje mee. Zo leuk! We doen ongeveer 2x per week een filmpje (10 gebaren met uitleg) en dan mag hij het thema kiezen. De vorige was het thema 'opstaan' en toch zeker de helft van de gebaren zijn blijven hangen (wakker, eten, douchen, pap, opstaan, aankleden en melk).
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  donderdag 25 maart 2021 @ 06:13:40 #195
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198678132
Er moet niks he MaJo. Zo zijn wij pas met 9 maanden begonnen en dat was voor ons vroeg zat, als je terugleest in dit topic dan lees je waarom. Sowieso heb je wat mij betreft een zittend en je aankijkend kind nodig dat überhaupt dingen wil of kent. Ik zou zelf nogal gedemotiveerd raken van bij 5 maanden beginnen. Maar het leuke is dat je helemaal zelf mag weten, kwaad kan het namelijk nooit.
pi_198678145
Ik weet nog wel dat ik het stom vond dat het zo lang duurde voordat kind ook merkbaar iets deed met de gebaren.
  Moderator donderdag 25 maart 2021 @ 07:54:13 #197
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_198678539
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 06:13 schreef Lemijn het volgende:
Er moet niks he MaJo. Zo zijn wij pas met 9 maanden begonnen en dat was voor ons vroeg zat, als je terugleest in dit topic dan lees je waarom. Sowieso heb je wat mij betreft een zittend en je aankijkend kind nodig dat überhaupt dingen wil of kent. Ik zou zelf nogal gedemotiveerd raken van bij 5 maanden beginnen. Maar het leuke is dat je helemaal zelf mag weten, kwaad kan het namelijk nooit.
Dat is zo, dacht ik zelf ook :Y Maar omdat er steeds zo specifiek vanaf 6 maanden staat viel me dat op.

Ik zat nog eens te denken over de oudergerichte gebaren versus de kindergerichte gebaren. Een kind van 5/6 maanden doet natuurlijk nog niet heel veel meer dan slapen/eten/poepen/beetje spelen. Op die manier kwam ik ook vooral bij die gebaren uit. Ik wil er een paar toevoegen die te maken hebben met de omgeving: poes, aap (hijzelf) en giraffe (Sophie). En verder dus de basis als flesje, speentje, luier, poep, plas, slapen, spelen, papa en mama.

Ik merk dat aapie heel geïnteresseerd kijkt naar de gebaren. Maar dat is waarschijnlijk vooral omdat hij vol in de fase HANDJES!!! zit :')
pi_198680215
@MaJo die zes maanden is geloof ik omdat je kind er voor die tijd nog niet bewust iets mee kan.

Bij mijn peuter heb ik heel veel gebaren op zijn lichaam gemaakt, zoals papa, mama, dorst, zon, honger. Dat waren ook wel gebaren die hij makkelijk oppakte.
Goed/niet goed hebben we ook heel lang plezier van gehad want hij bleef het glunderend met zijn wijsvinger doen. O+

Leuk @Nanuke ! Ik wil het met mijn peuter ook weer gaan oppakken, ben wel benieuwd hoe hij dat vindt nu.
  donderdag 25 maart 2021 @ 10:33:49 #199
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_198680301
De gebaren waar wij het meeste succes mee hadden in het begin waren:

Honger
Dorst
Lekker
Klaar
Meer
Slapen

Deze gebaren hebben heel veel frustratie gescheeld.
KuikenGuppy
  donderdag 25 maart 2021 @ 11:16:06 #200
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198680933
Ik dacht destijds ook: wat moet ik met die kindgerichte gebaren. Maar oh Jacob was toch zo blij om auto of vliegtuig te kunnen zeggen :') . Dan lazen we ‘Hoep zei de chauffeur’ en na iedere keer omslaan zat hij weer bloedfanatiek ‘auto!!!’ te gebaren. Ik heb daar nog een hilarisch filmpje van. Het bleek trouwens ook de voorbode van zijn Grote Liefde voor voertuigen.
pi_198932514
Bij mijn peuter is van het gebaren niet zoveel blijven plakken geloof ik. Hij vindt het wel leuk om af en toe weer te oefenen. Vooral oma gebaren vindt hij fijn. :)

En ik keek laatst een mamavlogger waar het kindje mama helpen gebaarde. Nou kan mijn peuter heel specifiek een hulpvraag stellen, slijmend of commanderend. Maar deze week zat hij twee keer hoog in zijn emotie met dingen die niet lukten en maakte hij het help gebaar. Mooi om te zien. O+

@Lemijn die liefde voor voertuigen klinkt altijd wel heel aandoenlijk hoor. *;
pi_198932613
Wat mooi, PKM. O+

Wij hadden toevallig gister een soortgelijke situatie. Hij kwam afgedraaid en overprikkeld thuis van het kdv, maar kon tijdens het eten wel vragen wat het gebaar voor ranja was, want hij wilde rode ranja drinken. Terwijl echt elk andere zin gevolgd werd door een huilbui zonder aanwijsbare reden. Alsof gebaren op zo'n moment voor hem minder moeilijk is dan praten.

Ik zal de 'help' ook eens introduceren, wie weet dat dat werkt voor de momenten dat hij zelf vastloopt. :)
  vrijdag 9 april 2021 @ 14:37:23 #203
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198933125
Hier druk met gebaren, papa en mama, speentje, helpen en flesje, melk. M'n man heeft het alweer losgelaten maar ik ga stug door :+
Resistance is futile.
pi_199360550
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 april 2021 14:37 schreef Seven. het volgende:
Hier druk met gebaren, papa en mama, speentje, helpen en flesje, melk. M'n man heeft het alweer losgelaten maar ik ga stug door :+
Haha herkenbaar Seven. Hier heeft man het ook wat losgelaten. Ik probeer stug te doen. Eten, lekker, mama, papa, vogel, hond, buiten, auto, drinken, slapen, lamp. Honger heb ik net nog even opgezocht, weet nog even niet hoe ik die moet aanleren. Ik weet toch niet wanneer hij honger heeft? Vind ik met 'meer' en 'klaar' ook zoiets. Ik vraag dan wil je meer? En maak het gebaar maar ja, geen idee of hij dan meer wil haha. Denk dat ik dat niet goed doe?
pi_199360900
Waarom is dat niet goed, Hilmo? Als je aan hem vraagt wil je meer en je biedt het aan (wat dan ook, eten, auto's, speelgoed, weet ik veel) en hij wil niet, dan is dat toch ook goed. Hij gaat zelf (hopelijk, ooit ;) ) wel begrijpen dat meer dan betekent dat hij nog iets van hetzelfde erbij krijgt. :) Gebaren is niet anders dan praten, alleen is de theorie dat ze met gebaren sneller iets kunnen.

Klaar gebruik(te) ik om einde van iets aan te geven. Verschonen was hier altijd drama dus dan was het een leuk gebaar om aan te geven dat het klaar was. Heel fijn juist om overgangen aan te geven. Maar als het niet werkt voor jou, laat je die gebaren toch weg? Dat lijkt me het belangrijkste uitgangspunt, dat het voor jou werk/handige gebaren zijn.
  maandag 10 mei 2021 @ 18:52:30 #206
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_199361972
Kinderen slaan het snelste aan op gebaren die voor henzelf leuk zijn, trouwens. Onze cursusleidster gaf toen opdracht in t begin op 5 (daarna 10) gebaren te focusen waarvan max 2 “oudegebaren” (categorie: meer, luier, eten, drinken, slapen etc.) en de rest “kindgericht” (lamp, hond, bal, boek, poes, etc.).

Die kindgerichte gebaren pikte Melba ook het snelste op.
Kwak
  maandag 10 mei 2021 @ 20:27:28 #207
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_199363421
quote:
1s.gif Op maandag 10 mei 2021 17:04 schreef Hilmo het volgende:

[..]

Haha herkenbaar Seven. Hier heeft man het ook wat losgelaten. Ik probeer stug te doen. Eten, lekker, mama, papa, vogel, hond, buiten, auto, drinken, slapen, lamp. Honger heb ik net nog even opgezocht, weet nog even niet hoe ik die moet aanleren. Ik weet toch niet wanneer hij honger heeft? Vind ik met 'meer' en 'klaar' ook zoiets. Ik vraag dan wil je meer? En maak het gebaar maar ja, geen idee of hij dan meer wil haha. Denk dat ik dat niet goed doe?
Ik zou het niet zien als aanleren, maar als communicatie. Je leert andere woorden ook niet bewust aan toch? Gebaren zijn ter ondersteuning van je gesproken communicatie (en je daden). Ze pikken vanzelf op wat ze willen. En hier kwam ‘meer’ vrij snel voorbij want bij iets lekkers wil een kind graag meer :D . Jacob zei ‘mih’ maar dat betekende wel 3 verschillende dingen, in combinatie met een rudimentaire versie van het gebaar begreep ik dat het ‘meer’ was.
pi_201658455
Schopje omhoog. w/

Met Poffertje ben ik nou ook begonnen. Omdat ik al langer gebaren gebruik heb ik niet echt een startset ofzo.

Ik zie haar nog niet terug gebaren maar ze is wel heel enthousiast met zwaaien, handjes klappen en op haar hoofdje en hoera. Ik ben dus wel benieuwd wanneer ze terug gaat gebaren. :)
  woensdag 6 oktober 2021 @ 15:09:43 #209
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201659248
Mijn baby is pas 3 maanden maar ik merkte dat ik soms al iets gebaar als hij op de commode of de grond ligt. Drinken, pakken, mama. Pakken is een gebaar dat ik bij Jacob zelf had bedacht voordat ik hem oppak. Ik probeer dat nu ook altijd te zeggen voor ik het doe. Maar goed, mijn baby snapt er nog geen snars van natuurlijk.
pi_201660071
Leuk @Lemijn ! Ik ken het gebaar voor pakken niet. Wat wel grappig is is dat beide kindjes pakken aangeven door duim en wijsvinger op elkaar te doen. Die gebruik ik nu ook. :)
  Moderator woensdag 6 oktober 2021 @ 23:36:55 #211
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_201665936
Ik ben er wel een tijdje mee bezig geweest maar het is wat versloft :@ Wij gebruiken eigenlijk alleen nog het gebaar voor “op”, dat lijkt hij wel goed te begrijpen. Wel leuk om weer eens op te pakken! Ik heb een app waarbij heel veel gebaren worden voorgedaan, erg handig!
pi_201669746
Ik heb van mn ippies bol.com bonnen genomen en het boek van Lissa Zeviar besteld.

Weet de gebaren van vorige keer nog deels, we doen nu wel stelselmatig een aantal. Bij Melba werkte het heel fijn, alleen het kdv was toen nogal afwijzend. Die kenden dan t gebaar wel maar vonden dat hij het moest leren zeggen… terwijl hij juist zelfvertrouwen haalde uit de communicatie met gebaren (Melba praatte juist heel vlot en goed, en echt gemengd alleen gebaar/beide/alleen woord afh. van het woord).

Ohja wat ik nu gebaar naar Pep:
Mama
Papa
Opa
Oma
Poes
Nog meer
Klaar
Bad/wassen
Slapen/moe
Lamp
Luier
Drinken
Eten
Poep :7 mijn favo
Kwak
pi_201679421
quote:
0s.gif Op woensdag 6 oktober 2021 23:36 schreef MaJo het volgende:
Ik ben er wel een tijdje mee bezig geweest maar het is wat versloft :@ Wij gebruiken eigenlijk alleen nog het gebaar voor “op”, dat lijkt hij wel goed te begrijpen. Wel leuk om weer eens op te pakken! Ik heb een app waarbij heel veel gebaren worden voorgedaan, erg handig!
Die app is ook leuk om te gebruiken ja. Misschien dat je het gebaren op vaste momenten kunt plannen, zoals bij het voorlezen ofzo.

Jammer @kwakz0r dat ze bij de opvang niet wouden meewerken met de gebaren. Dan hebben ze het idee van babygebaren toch nog niet helemaal begrepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')