Ga ik ook doen, maar kon zijn dat mensen hier al leuke modellen wistenquote:Op dinsdag 11 november 2014 08:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Geen idee toffe dingen wel. Probeer eens een muziekwinkel...
Jammer, anders had ik zeker interesse!quote:Op dinsdag 11 november 2014 09:27 schreef Toga het volgende:
M'n broer maakt die dingen, hij voorziet ze van een knop om snaren te activeren/deactiveren en nog wat pedalen voor nog wat extra "handen'. Helaas bouwt 'ie die dingen aan de andere kant van de wereld...
Er zijn ook doe-het-zelf handleidingen online als je erg handig bent maar ook kant en klare "kits" die je als een IKEA kast zelf in elkaar kan zetten.
Daarnaast kun je op Marktplaats natuurlijk ook 500 Euro exemplaren voor minder vinden.
Ik denk dat het te maken heeft met de houtmaterialen die ze gebruiken. Ik kan me voorstellen dat triplex en multiplex minder mooie trillingen geven, de duurdere versies hebben daarom misschien een massief houten front of zijn van andere houtsoorten.quote:Op dinsdag 11 november 2014 11:33 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Ga ik ook doen, maar kon zijn dat mensen hier al leuke modellen wisten
[..]
Jammer, anders had ik zeker interesse!
Zelf maken is ook leuk, maar dan vraag ik me af (net als met die kits) wat voor kwaliteit je krijgt. Op yt zie ik ook hele fletse platte geluiden en hele levendige geluiden. Zal enerzijds met opnamekwaliteit te maken hebben, maar ook met de uiteindelijke Cajon zelf natuurlijk.
Wat filmpjes gekeken op internet en ik ben eigenlijk wel omquote:Op dinsdag 11 november 2014 11:44 schreef Toga het volgende:
[..]
Ik denk dat het te maken heeft met de houtmaterialen die ze gebruiken. Ik kan me voorstellen dat triplex en multiplex minder mooie trillingen geven, de duurdere versies hebben daarom misschien een massief houten front of zijn van andere houtsoorten.
Gezien je laatste post misschien niet heel zinnig meer, maar als je toch een kant en klare gaat kopen, koop er een van een A-merk. het liefst een merk wat alleen die dingen maakt, of zich helemaal toelegt op percussie en slagwerk instrumenten (Meinl Percussion bijvoorbeeld.) De goedkope marktplaats varianten die je ziet zullen eerder van Haymann/Stagg merken zijn en zijn doorgaans van mindere kwaliteit.quote:Op maandag 10 november 2014 19:28 schreef nickhguitar het volgende:
Voor de uitbreiding van mijn instrumentencollectie kom ik nu uit bij een Cajon. Voor de mensen die niet weten wat het is; het zijn die vierkante boxen waar je mensen in youtube filmpjes vaak op ziet zitten, je kunt er een soort van drums mee spelen.
Zijn er mensen hier die er ervaring me hebben? Ik zie ze op meerdere sites aangeboden van 30 tot 500 euro, ik snap dat daar kwalitatief gewoon verschil in zit, maar wat zou een goede aankoop zijn? Ik vind het persoonlijk wel mooi als een Cajon ook een 'snare'sound heet en niet zo'n flets geluid.
Zelf geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat het enigszins werkt zoals bij een akoestische gitaar, aangezien de klank vooral via het klankgat weer naar buiten komt.quote:Daarnaast; wat is de beste manier om het geluid op te nemen? Lijkt me dat je ze niet met een kabel kunt inpluggen in een versterker/box
Nog tips over de snare van je broer ?:P Heb verschillende mechanieken gezien, van heel simpel tot zeer uitgebreid/moeilijk, maar geen idee wat nou goed is..quote:Op dinsdag 11 november 2014 09:27 schreef Toga het volgende:
M'n broer maakt die dingen, hij voorziet ze van een knop om snaren te activeren/deactiveren en nog wat pedalen voor nog wat extra "handen'. Helaas bouwt 'ie die dingen aan de andere kant van de wereld...
Er zijn ook doe-het-zelf handleidingen online als je erg handig bent maar ook kant en klare "kits" die je als een IKEA kast zelf in elkaar kan zetten.
Daarnaast kun je op Marktplaats natuurlijk ook 500 Euro exemplaren voor minder vinden.
Dof wordt het pas als er isolerend of stug materiaal achter zit die trillingen dempt.quote:Op donderdag 13 november 2014 10:19 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Nog tips over de snare van je broer ?:P Heb verschillende mechanieken gezien, van heel simpel tot zeer uitgebreid/moeilijk, maar geen idee wat nou goed is..
Edit:
Onderstaand lijkt me dus het makkelijkste, maar duwt die snare in dit voorbeeld niet veels te hard tegen die slagplaat aan, waardoor het geluid juist dof wordt?
Thx voor de info, dat komt bijna als laatste pas, dus heb nog tijd om te twijfelenquote:Op donderdag 13 november 2014 11:30 schreef Toga het volgende:
[..]
Dof wordt het pas als er isolerend of stug materiaal achter zit die trillingen dempt.
Als je de snares te strak aanspant, zullen ze hoogstens niet "los" komen en niet het gewenste scherpe geluid geven als ze terug op de frontplaat slaan.
Het lijkt er deze foto op dat de snares altijd contact maakt met de voorplaat, meestal zijn de snares op een as gemonteerd waarmee ze los van de voorplaat te koppelen zijn. Zo kun je kiezen mèt of zonder snares.
Op deze site hebben ze het over berken triplex/multiplex en verschillende diktes.quote:Op donderdag 13 november 2014 11:55 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Thx voor de info, dat komt bijna als laatste pas, dus heb nog tijd om te twijfelen
Nog tips wat betreft de houtsoort? Wilde vanmiddag nog even naar de Multimate
Net terug van de winkel (Formido). Ze hadden geen Berken, alleen hardhout (wat voor soort dat dan precies is weet ik niet eens), dus die maar genomen. Wel gewoon triplex en duplex. Hout kostte geen drol dus wellicht is de klank er ook naar, kan ik in ieder geval eerst eens kijken hoe dit wordt. Mocht het bevallen kan ik altijd nog duurder hout gebruiken, al vraag ik me dan wel af waar je berken kunt krijgen.quote:Op donderdag 13 november 2014 13:07 schreef Toga het volgende:
[..]
Op deze site hebben ze het over berken triplex/multiplex en verschillende diktes.
Voor de dunne voorkant verwijzen ze naar een hobbyshop (modelvliegtuigen waarschijnlijk).
Ik ga er maar van uit dat degene die de zelfbouwset beschijft, lokaal te krijgen materialen gebruikt. Zo zal het in Brazillië gebruikelijk zijn voor ons exotisch hout te gebruiken die hier peperduur is en misschien geen steek beter dan ons grenen of eiken.quote:Op donderdag 13 november 2014 15:43 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Net terug van de winkel (Formido). Ze hadden geen Berken, alleen hardhout (wat voor soort dat dan precies is weet ik niet eens), dus die maar genomen. Houdt kostte geen drol dus wellicht is de klank er ook naar, kan ik in ieder geval eerst eens kijken hoe dit wordt. Mocht het bevallen kan ik altijd nog duurder hout gebruiken, al vraag ik me dan wel af waar je berken kunt krijgen.
Mits het geen totale failure wordt: Jaquote:Op donderdag 13 november 2014 15:48 schreef Toga het volgende:
[..]
Ik ga er maar van uit dat degene die de zelfbouwset beschijft, lokaal te krijgen materialen gebruikt. Zo zal het in Brazillië gebruikelijk zijn voor ons exotisch hout te gebruiken die hier peperduur is en misschien geen steek beter dan ons grenen of eiken.
Veel succes met je project ! Ik ben heel benieuwd naar de vorderingen, krijgen we foto's te zien?
Timmer dan gewoon even tijdelijk één van de fronten ertegenaan, dan weet je ook zeker dat het 90 graden is.quote:Op donderdag 13 november 2014 16:47 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Mits het geen totale failure wordt: JaIk heb ook die hoekklemmen niet, dus ik heb op dit moment een uiterst wankele constructie in elkaar gezet om die 90 graden te handhaven. Heb zelf het gevoel dat wanneer de buurman goed de autodeur dichtgooit, mijn hele constructie in elkaar lazert
.
Lees nu bovenstaande post pas goed door eigenlijkquote:Op donderdag 13 november 2014 11:30 schreef Toga het volgende:
[..]
Dof wordt het pas als er isolerend of stug materiaal achter zit die trillingen dempt.
Als je de snares te strak aanspant, zullen ze hoogstens niet "los" komen en niet het gewenste scherpe geluid geven als ze terug op de frontplaat slaan.
Het lijkt er deze foto op dat de snares altijd contact maakt met de voorplaat, meestal zijn de snares op een as gemonteerd waarmee ze los van de voorplaat te koppelen zijn. Zo kun je kiezen mèt of zonder snares.
Komt wel goed op deze manier, heb 'm gewoon klem gezet tussen wat zware voorwerpen. Gradenmeter erbij en hoppaquote:Op donderdag 13 november 2014 16:53 schreef Toga het volgende:
[..]
Timmer dan gewoon even tijdelijk één van de fronten ertegenaan, dan weet je ook zeker dat het 90 graden is.
Nee de snaren hoevel niet geheel verwijderd te worden, je hoeft er alleen voor te zorgen dat de snaren wel of niet de frontplaat raken, dat kan dus zelfs tijdens het spelen.quote:Op donderdag 13 november 2014 22:33 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Lees nu bovenstaande post pas goed door eigenlijkValt het systeem op de foto dusdanig te tweaken dat ik zo'n constructie krijg waarbij je kunt kiezen mét of zonder op het moment zelf? Of bedoel je dan een ronde as die je in het geheel eruit kunt tillen?
Nog even op deze terugkomend; ik zie dat ze de as van de snares tegen de frontplaat aangelijmd/geschroefd hebben.quote:
Volgens mij is dat niet het geval op dat plaatje. die blokjes op de voorplaat hebben een hoek van 45 graden waardoor de as net los ligt van de voorplaat.quote:Op vrijdag 14 november 2014 11:23 schreef Toga het volgende:
[..]
Nog even op deze terugkomend; ik zie dat ze de as van de snares tegen de frontplaat aangelijmd/geschroefd hebben.
Wat een kneus ! Door het gewicht dempt dit zeker het geluid.
De (houder van de) as moet aan de zijwanden worden bevestigd en wel zó dat er nog ruimte is voor de voorplaat om te trillen, 3 mm moet genoeg zijn.
Dat wel, maar de blokjes die de as vasthouden zitten vastgelijmd aan de voorplaat (lijm zichtbaar). Je ziet zelfs de tussenruimte aan de zijwanden. Dit is ook trouwens geen draaibare as, maar gewoon een bevestigingsbalkje, hij kan de snares dus niet uitschakelen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:22 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet het geval op dat plaatje. die blokjes op de voorplaat hebben een hoek van 45 graden waardoor de as net los ligt van de voorplaat.
Nee, ze moeten er wel tegenaanliggen, bij het slaan komen ze even los en slaan ze weer terug, net als bij een gewone snare drum (die ook los te koppelen is)quote:Bedoel je met je laatste zin dat ze snare los ligt van de voorplaat, maar door de trillingen net de snaren worden geraakt? Want ik heb nu een beetje een idee voor die snare, maar ik kan nergens vinden hoe vast ik die snare tegen de voorplaat aan moet zetten, losjes of juist wat steviger.
Inderdaadquote:Edit: Wat ik me ook net bedenk; is het niet veel handiger om eerst de zijkanten te bewerken zodat er zo'n snare mechanisme in kan?
Hele dag vrij geweest en letterlijk geen steek verderquote:Op vrijdag 14 november 2014 13:53 schreef Toga het volgende:
[..]
Dat wel, maar de blokjes die de as vasthouden zitten vastgelijmd aan de voorplaat (lijm zichtbaar). Je ziet zelfs de tussenruimte aan de zijwanden. Dit is ook trouwens geen draaibare as, maar gewoon een bevestigingsbalkje, hij kan de snares dus niet uitschakelen.
[..]
Nee, ze moeten er wel tegenaanliggen, bij het slaan komen ze even los en slaan ze weer terug, net als bij een gewone snare drum (die ook los te koppelen is)
[..]
Inderdaad. Zoek anders nog meer op Youtube voor "adjustable snare cajon" en je ziet verschillende oplossingen.
Ik zou sowieso een constructie nemen waarmee je tijdens het spelen makkelijk en snel de snares kan in-en uitschakelen, misschien moet je iets langer over een constructie nadenken...quote:Op vrijdag 14 november 2014 16:15 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Hele dag vrij geweest en letterlijk geen steek verder. Ben de hele tijd aan het kijken/twijfelen geweest over de snaarconstructie. Het wordt waarschijnlijk iets met een cilindertje ertussen, die je dan van buitenaf middels schroeven kunt verstellen zodat je de snaar los/vast kunt zetten.
Edit: Het wordt inderdaad een stukje van een bezemsteel wat tussen de 2 zijkanten in komt, enerzijds vast met een spijker/schroef, andere kant met een dikke schroef waardoor ik met een schroevendraaier kan switchen tussen snare/geen snare.
Splijt het hout dan met lange puntige schroeven?quote:Op zondag 16 november 2014 12:42 schreef Toga het volgende:
[..]
Ik zou sowieso een constructie nemen waarmee je tijdens het spelen makkelijk en snel de snares kan in-en uitschakelen, misschien moet je iets langer over een constructie nadenken...
Als je alvast wil spelen kun je alvast de voorplaat monteren en later de snares toevoegen.
Doe dat met schroeven (géén lijm of spijkers). Het beste neem je schroeven met een platte onderkant die je iets losjes kan draaien om meer trilling toe te laten. Boor voor met een iets kleinere diameter zodat bij het indraaien de zijwand niet gaat splijten.
[ afbeelding ]
Ik zie bij veel cajon's dat ze op trommelhoogte geen schoeven indraaien.
Als je geluk hebt niet, houtschroeven hebben meestal een dunne kern.quote:Op zondag 16 november 2014 18:57 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Splijt het hout dan met lange puntige schroeven?
Goeie, ik zie ze nu allebei:quote:Ik heb gelezen dat de voorplaat bovenaan vastzit met schroeven en onderaan los voor de vibratie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |